Economie18 april 2016

Hoe Rotterdamse ondernemers erop los innoveren

Ieder jaar publiceert de Kamer van Koophandel een top 100 van meest innovatieve ondernemingen in Nederland. Vier Rotterdammers haalden het afgelopen jaar de erelijst. Vers Beton sprak met de twee hoogst genoteerden: bruggenbouwer FiberCore Europe en de app Declaree.

Een kunststof burg van FiberCore Europe aan de Excersitiesingel, Rotterdam Beeld: Richard Beukelaar

Als we de MKB Innovatie Top 100 van de Kamer van Koophandel mogen geloven, was Zuid-Holland in 2015 de meest innovatieve provincie van Nederland. Negentien van de honderd geselecteerde bedrijven in de lijst huist er en daarmee loopt zij ruim op kop – Brabant en Noord-Holland delen een tweede plaats met ieder dertien noteringen. Vier van de bedrijven kennen Rotterdam als thuisbasis. Vers Beton sprak met Ed Hoogstad van FiberCore Europe (nummer 74) en Bas Janssen van Declaree (nummer 76). Zij zijn tevens de hoogst genoteerde Rotterdammers. Wat adviseren zij aan ondernemers die een soortgelijk doel voor ogen hebben?

Een van de plekken waar volop nieuwe ideeën tot stand komen, is de Rotterdamse haven. Al kost het soms veel tijd voordat die nieuwigheden geaccepteerd worden. Daar weet Ed Hoogstad, directeur Bouw en Infra van FiberCore Europe alles van. Er werd lang lacherig gedaan over zijn kunststof bruggen en sluisdeuren, maar inmiddels zijn de Gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf en Rijkswaterstaat kind aan huis. Verder vind je in onder meer IJsselmonde, Beverwaard, Rotterdam-West en Crooswijk bruggen van FiberCore. Grote kans dat je er weleens bent overgestoken, kortom.

Wat maakt jullie nou innovatief?

“Simpel; dit is nog niet eerder gedaan. We hebben een nieuwe technologie ontwikkeld. We gebruiken vezelversterkte kunststof, dat is een mengsel van kunststofhars en -vezels. Kunststof is veel lichter dan staal, beton of hout, en daar zijn de meeste bruggen en sluisdeuren nog steeds van gemaakt. Ons materiaal is ook nog eens veel sterker. Kunststof hoef je nauwelijks te onderhouden en gaat veel langer mee. Staal roest, met kunststof gebeurt er niks. Het is zelfs duurzamer: vezelversterkte kunstof scoort gemiddeld drie keer beter dan beton en staal qua CO2-emissie en energieverbruik.”

Het gaat goed nu, maar dat was weleens anders toch?

“Klopt, hoewel we dit product al jaren geleden op de markt brachten, ging het lange tijd niet zoals we wilden. In 2007 kregen we last van de recessie, er werd nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe bruggen. En: onbekend maakt onbemind. Want, hoe kon een brug van kunststof nu even sterk zijn als een exemplaar van staal? Hoewel het in de lucht- en ruimtevaartwereld niet meer dan normaal is om met kunststof te werken, was in de bouw- en infrastructuursector tot een aantal jaar geleden nog niemand bekend met dit fenomeen. Toen we het op de markt brachten was er nog niet eens regelgeving voor het gebruik van dit materiaal.”

"In de lucht- en ruimtevaartwereld is kunststof normaal, in de bouw- en infrastructuursector was dat tot een paar jaar geleden wel anders"

Ed Hoogstad

Wat is er veranderd?

“Het is nog steeds een uitdaging. Onze opdrachtgevers zijn voornamelijk grote instanties. Het duurt gewoon langer voordat een verandering daar geaccepteerd wordt. We worden nog steeds vergeleken met traditionele materialen. Hout, staal en beton zijn over het algemeen goedkoper, maar gaan minder lang mee en zijn dus uiteindelijk juist duurder. Opdrachtgevers lijken zich steeds meer te realiseren dat ze naar de voordelen op de lange termijn moeten kijken. Het gaat daardoor steeds beter. Voor 2014 werd ons af en toe een bruggetje gegund, inmiddels hebben we er zo’n vijfhonderd geplaatst in Nederland, maar ook in Zweden, Suriname, Engeland, China en de VS.”

Wat wil je meegeven aan ondernemers die iets heel nieuws op de markt willen brengen?

Gaat niet, bestaat niet – dat is mijn motto. In ieder geval niet tot het tegendeel is bewezen. Presenteer feiten in plaats van mooie praatjes. Wij bieden geen sexy product zoals een iPhone, waarvoor mensen dagen van te voren in een slaapzak voor de winkel liggen. Maar we kunnen met berekeningen aantonen dat ons product grote voordelen heeft ten opzichte van de concurrentie. Daar kan niemand iets tegenin brengen. We hebben een speciale afdeling van ingenieurs, die doen constant onderzoek. Dat is voor een bedrijf zoals dit een heel belangrijke investering.”

Bas Janssen, Bart Jochems en Jasper Spoor van Declaree, bieden in tegenstelling tot FiberCore Europe geen tastbaar product. Zij ontwikkelden een app en boeken daarmee commercieel succes. Kort samengevat is Declaree een app waarin medewerkers digitaal hun onkostendeclaraties kunnen verzamelen. De dienst ontstond uit een ongemak van Janssen. Hij irriteerde zich al tijden dood aan de portemonnee vol bonnetjes van aankopen voor zijn werkgever. Aan het einde van de maand leverde dat altijd weer gedoe op voor hemzelf, zijn baas en de boekhouder. Samen met twee toenmalige collega’s bedacht hij deze app voor de zakelijke markt. Met succes: “Binnen bedrijven is het declaratieproces bijna altijd traag, ingewikkeld en kostbaar. En er wordt onnodig veel papier gebruikt. Onze app maakt het proces efficiënter, eenvoudiger en duurzamer. We nemen een hoop frustratie weg, dat is onze kracht.”

Bas Janssen, Declaree Beeld: Richard Beukelaar

"De industriële revolutie, dat was pas innovatie”

Bas Janssen

In Rotterdam word je continue om de oren geslagen met het woord ‘innovatie’, vind je ook niet?

“Innovatie is inderdaad een modewoord, maar voor ons is het noodzakelijk om te blijven innoveren. Als ik mag kiezen, heb ik eigenlijk liever dat klanten gebruiken wat we al in huis hebben, maar zo werkt het in de praktijk niet. De klant wil steeds iets nieuws en daar moeten wij in meegaan, anders raken we achterop. Ik vind het overigens nogal een vaag begrip. Als ik aan innovatie denk, denk ik aan grootse vernieuwingen, bij ons intern gebeurt het in kleine stapjes. De industriële revolutie, dat was pas innovatie.”

Heeft ieder bedrijf het in zich om innoveren?

“Wij zijn een relatief klein bedrijf en kunnen daardoor constant schakelen, dat is nodig als je vernieuwingen bij wilt houden, of liever nog; er zelf mee wilt komen. Zeker in de digitale wereld waarin wij opereren. Op het gebied van apps gaan de ontwikkelingen supersnel, wij bekijken bijna dagelijks of we iets nieuws kunnen toevoegen of iets moeten verbeteren. Voor grotere organisaties is het veel lastiger om vernieuwingen en veranderingen door te voeren omdat ideeën langs allerlei afdelingen moeten en aan honderden regels en eisen moeten voldoen.”

Hoe breng ik een lumineus idee nou goed aan de man?

“Als je niet weet hoe je je product of dienst op de markt moet brengen houdt het al snel op. Houd dus goed voor ogen welke markt je wilt aanboren. Wij richten ons op de zakelijke markt, daar hebben we heel bewust voor gekozen. Met een app voor consumenten is de kans namelijk erg klein dat je er echt iets aan gaat verdienen. Kijk maar naar jezelf: als jij een app wilt downloaden, maar het blijkt dat je ervoor moet betalen, doe je dat dan? Nee, dat dacht ik al. Verder moet je je concurrenten kennen, en je product eindeloos testen. En luister naar de feedback die je krijgt”

Is Rotterdam een fijne plek voor startende bedrijven?

“Wij zitten in het Erasmus Centre for Entrepreneurship in de Rotterdam Science Tower. Tot nu toe hebben we daar best veel aan gehad. Op onze verdieping zitten allerlei verschillende start-ups, we lopen makkelijk bij elkaar naar binnen en bouwen daardoor een groot netwerk op. Ik vind dat er nog wel iets meer samengewerkt zou kunnen worden tussen start-ups, gevestigde bedrijven en de gemeente. Er komen nieuwe verzamelpanden voor start-ups bij, zoals het Cambridge Innovation Centre (CIC) in het Groothandelsgebouw, maar ondertussen staan twee van de drie Marconitorens leeg en zo zijn er nog wel meer panden. In Rotterdam zijn veel grote corporates gevestigd en die willen ook, of misschien wel juist, innovatieve producten en diensten op de markt brengen. De gemeente zou daarin meer kunnen bemiddelen.”

"Je stimuleert het ondernemersklimaat in je stad pas echt, als je ook gebruik maakt van je eigen voorzieningen”

Bas Janssen

Is er nog iets wat de gemeente kan doen?

Lachend: “Ja! In 2012 deden we mee aan een wedstrijd voor jonge ondernemers, georganiseerd door de gemeente. We werden tweede. De gemeente was geïnteresseerd om onze app zelf ook te gaan gebruiken, maar uiteindelijk hebben ze ervoor gekozen om niet met een start-up in zee te gaan. Je stimuleert het ondernemersklimaat in je stad pas echt, als je ook gebruik maakt van je eigen voorzieningen.”

 

Reageer of deel op Social Media

Tags:app, brug, Excersitiesingel, innovatie en Ondernemen

Sectie: Economie

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *