voor de harddenkende Rotterdammer

Reizigers die deze week de Infinity Room op station Rotterdam Centraal bezoeken, komen terecht in een ogenschijnlijk oneindige zuilengalerij met een grenzeloos granieten stationsvloer als basis. Deze architecturale interventie is dan ook een ode aan die vloer.

Infinity_room_RAM_032
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

‘Infinity Room CS – The sudden colonnade’ is een spiegelkamer van 4,6 bij 4,6 bij 3,2 meter die tot en met 12 juni in de centrale hal van het station te zien is. Door de twee parallelle zijden met spiegelwanden in te vullen, lijkt deze van buitenaf volledig open. Architectenbureau De Kort Van Schaik is verantwoordelijk voor het bouwsel, gemaakt in opdracht van Rotterdam Festivals en naar aanleiding van de Rotterdam Architectuur Maand.
Robert-Jan de Kort: “We kozen voor een heldere abstracte vorm: een rechthoekige ribbenstructuur van witte kolommen en balken. De architectuur van de stationshal, met het geknikte plafond, is al erg sacraal. Tegelijkertijd bevat de ruimte veel ruis, met informatieborden, bankjes, led-schermen en vuilnisbakken. Om aan de hal iets opvallends toe te voegen leek abstractie ons het juiste middel.”

Infinity_room_RAM_009
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Er is veel gezegd en geschreven over de architectuur van station Rotterdam Centraal. Het gebouw won een Dutch Design Award, werd uitgeroepen tot ‘Beste Gebouw van het Jaar 2015’, kreeg de Nationale Staalprijs, de Houtarchitectuurprijs, de internationale Brunel Award en Rotterdam Architectuurprijs. Het ontwerp van Team CS – een samenwerking van West 8 Urban Design & Landschape Architecture, Benthem Crouwel Architecten en MVSA Meyer en Van Schooten Architecten – wordt onder andere geroemd om het gebruik van hout.
‘Het nieuwe Rotterdam CS is een icoon op het gebied van hedendaagse architectuur waarbij hout het station, ondanks haar immense schaal, menselijk maakt,’ luidt het juryrapport van de Houtarchitectuurprijs. De ‘moderne overstapmachine’ maakte een diepe indruk, ook op de jury van het Beste Gebouw van het Jaar 2015. “Door de overkapping van de stationshal door te trekken tot de ingang van de metro, is niet alleen een logische verbinding tussen het boven- en ondergrondse openbaar vervoer gecreëerd, en tussen de voor- en achterzijde van het station, maar ook een grandioze entree naar de stad.”
Die laatste loftuiting benoemt dus de grandioze entree, maar niet de rode loper van gemarmerd natuursteen. Onterecht, vinden Robert-Jan de Kort en Sander van Schaik.

Kruisplein 38
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

In hun Infinity Room wordt de ruimte tussen de twee spiegelwanden tot in het oneindige gereflecteerd. Reizigers die de interventie bezoeken, komen terecht in een onbegrensde zuilengalerij met de natuurstenen vloer van het station als basis. De Kort: “De installatie viert juist de vloer omdat deze in het voorbijgaan, in tegenstelling tot het plafond, vaak onopgemerkt blijft. Voor even is de stationshal geen ruimte meer waar talloze verkeersstromen zich kriskras door elkaar heen bewegen, maar een gekaderde ruimte met een heldere richting: van trein naar stad.” Die eigenlijk on-Rotterdams luxe stationsvloer van rood graniet loopt via het Stationsplein door naar het Kruisplein en de Westersingel. Het is een essentieel onderdeel van de publieke ruimte en looproute. Het ís de looproute.

In trance

In een eerder interview op Vers Beton vertelt CS-architect Adriaan Geuze (West 8) over het ontwerp en de looproute. “De reiziger (…) ondergaat deze route in een soort van hypnose, in trance. In de eigentijdse samenleving met zijn massacultuur is het forensisme een vorm van rituele dans waarin het station een belangrijk decor is. Hierop moet je aanhaken door een station eigenschappen te geven, een stuk DNA. Deze identiteit, die je in je onderbewustzijn verovert, daar gaat het om.” De bijdrage van de vloer aan het geheel zal veel dagelijkse (in trance verkerende) passanten wellicht ontgaan. Daarom vergroot de Infinity Room die functie van de vloer uit en toont de bezoekers de verscholen corridor waar de vloer eigenlijk onderdeel van is.

Of die boodschap beklijft valt te bezien. De Kort en Van Schaik hopen in ieder geval op veel selfies in de spiegelkamer op het station. “Daarmee wordt ruimtelijke beleving het beeldmerk van de Rotterdam Architectuur Maand.”

Infinity_room_RAM_020
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Juni is dé maand om de gebouwen van Rotterdam te beleven en mee te denken over de toekomst van de stad tijdens de Rotterdam Architectuur Maand, een initiatief van Architectuur Instituut Rotterdam (AIR), Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners.

De sectie Stedelijke Ontwikkeling & Architectuur wordt mede mogelijk gemaakt door AIR, het Architectuur Instituut Rotterdam. (meer info)

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
profielfoto-prisdeputter-versbeton

Priscilla de Putter

Priscilla de Putter (1983) schrijft als freelance tekstschrijver over steden, wonen, mensen en ontwerp voor o.a. platform Wonen in Rotterdam, Woonstad, Dutch Designers (DuDe) magazine, Uitagenda Rotterdam, Vers Beton en diverse bureaus. Ze startte Habitat Magazine in 2013 en werkt aan het boek Habitat Rotterdam (Trichis Publishing, najaar 2018).

Profiel-pagina
frank hanswijk

Frank Hanswijk

Frank Hanswijk (Rotterdam, 1971) is een Rotterdamse fotograaf. Hij ontwikkelde zich breed met werk in journalistiek, reclame, theater en architectuur. De laatste jaren concentreert zijn werk zich steeds meer op architectuur en landschap. Hij benadert de architectuur niet als object maar als plek waarin de mens, al dan niet op de foto aanwezig, een cruciale rol speelt.

Profiel-pagina
Lees 2 reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton