voor de harddenkende Rotterdammer

Grenzeloze Rotterdammers vertelt over de Rotterdamse migratiegeschiedenis. Wie kwamen hier aan en hoe maakten zij van Rotterdam hun thuis? Fotograaf Peter de Krom en journalist Dore van Duivenbode tonen hoe immigranten, repatrianten en vluchtelingen zich in de stad hebben geworteld. Deel 1: Opnieuw beginnen

01_53A2320
Katendrecht met op de achtergrond de nieuwbouw op de Wilhelminapier Beeld door: beeld: Peter de Krom

‘Dat ik in een voormalig Chinese wijk woon, interesseert mijn ouders niet. Van hen hoef ik mij niet in een Chinese gemeenschap te begeven.’ Schuin boven Tattoo Bob woont Dada. De balkondeur staat open, buiten klinkt gegil van rennende kinderen over het Deliplein. Binnen slaapt baby Shane. Vlak nadat Dada de woning kocht, kwam haar vader vanuit Shanghai twee maanden langs om te helpen met klussen. Vader en dochter zetten de Ikea-keuken in elkaar en bespraken Rotterdam. ‘Vooral de Afrikaandermarkt vond hij leuk. Mijn ouders hebben een andere mentaliteit dan hun Chinees-Nederlandse generatiegenoten. Die laatste komen meestal uit traditionele gebieden zoals Hongkong en proberen vast te houden aan tradities die voor mijn ouders in China niet meer spelen. De Chinezen in Nederland zijn conservatiever. Zelfs de taal is in Shanghai moderner dan het Chinees dat hier wordt gesproken.’
Shane groeit op in een wijk die er totaal anders uitziet dan toen zijn ouders de cascowoning kochten. ‘Ik kende het bestemmingsplan, wist dat de Rijnhavenbrug er zou komen en ons uitzicht bespaard zou blijven met de komst van de Fenix lofts.’ De oorspronkelijke Fenix loodsen zaten ooit aan elkaar vast. Aan het eind van de negentiende eeuw werd de loods gebouwd, vervolgens spleet hij door een brand in tweeën. Kort voor de brand meerden de eerste Chinese zeemannen aan in Rotterdam. Ze kwamen uit Engeland en hadden als taak de Nederlandse havenstaking van 1911 te breken. Met de gegraven Rijn- en Maashaven was Katendrecht een schiereiland geworden. Er kwamen kroegen en arbeiderswoningen waar de zeemannen voor zo min mogelijk geld werden ondergebracht. ‘Voor de koop van dit huis speelde die geschiedenis geen rol,’ vertelt Dada. ‘Ik keek puur naar de economische situatie en bouwkundige staat.’

Ze kijkt naar buiten, over de Rijnhaven, Hotel New York en Montevideo. De Rotterdam en New Orleans zag zij gebouwd worden. Shane maakt de bouw van de Boston-toren mee. De torens vallen in het niet bij de hoogbouw in haar geboortestad Shanghai. Ook wat betreft levensverwachting doet Rotterdam voor de stad onder. In Shanghai worden de inwoners twee jaar, zeven maanden en drie dagen ouder. De levensverwachting in de met smog vervuilde stad is even hoog als die in de Zwitserse bergen. Volgens Dada komt het niet door een gezondere levensstijl, maar door een gunstige berekening waarin de miljoenen forenzen niet worden meegeteld. Hun slechtere omstandigheden zouden het gemiddelde doen dalen. Dada maakt zich dan ook geen zorgen over de gezondheidsgevolgen van haar migratie naar Rotterdam.
Tien jaar geleden ging de destijds 21-jarige student Architectuur voor het eerst naar het buitenland. ‘Alleen met het vliegtuig, naar een nieuw land, weg van mijn ouders, zelf alle beslissingen nemen, vond ik mijzelf volwassen. Ik had te lang in China gewoond om nog Nederlander te kunnen worden. Wel voel ik mij hier thuis. Vooral sinds het verbouwen van onze eigen woning.’ Laminaat leggen, muren witten, gipswanden vervangen en kasten bouwen. ‘Stap voor stap werd dit van mij en neig ik steeds meer naar Rotterdam. Dat merk ik in Shanghai. Tegenwoordig vind ik het daar te druk en de wooncondities slecht. Wanneer ik het uitzicht over de Maas aan mijn vader laat zien, ben ik trots. Of ik nou wilde of niet, de stad is toch onderdeel van mij geworden.’

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Dore van Duivenbode

Dore van Duivenbode

Dore van Duivenbode (1985) is freelance journalist voor print media, online en voor televisie.
Zij maakt portretten, reportages en documentaires voor onder meer NRC, Vrij Nederland, VPRO, IFFR en RTV Rijnmond.

Profiel-pagina
_MG_4702_Willem de Kam

Peter de Krom

Peter de Krom (35) is fotograaf en meervoudig Zilveren Camerawinnaar, publiceert regelmatig in NRC, NRC.next en Vrij Nederland. Voor Grenzeloze Rotterdammers gaat hij in eigen stijl met de thema’s en locaties van de afleveringen op pad en maakt een serie foto’s voor publicatie en expositie.

Profiel-pagina
Lees 2 reacties