voor de harddenkende Rotterdammer

Minister Jet Bussemaker van Onderwijs heeft een uitgebreide brief geschreven over de mislukte samenwerkingsplannen van Zadkine en Albeda. Ze reageert hiermee op het onderzoek dat Ronald Buitelaar voor Vers Beton deed over de plannen van de mbo-reuzen om kleinschalig onderwijs te realiseren.

notseeingeyetoeye
Beeld door: beeld: Femke van Geffen

Dit is de eerste keer dat een artikel van Vers Beton tot een Kamervraag én een reactie van de minister leidt. Minister Bussemaker gaat in 2,5 pagina’s in op de reconstructie. Deze reconstructie is eerder dit jaar mogelijk gemaakt door de financiële steun van 131 donateurs, die wilden weten welke gebeurtenissen ten grondslag lagen aan de in Rotterdam zo bejubelde plannen.
Kamerlid Van Meenen (D66) stelde naar aanleiding van het artikel een kamervraag en wil weten wat de rol van ‘Den Haag’ is geweest in het mislukken van de fusie. In de media was er het beeld dat de mislukte samenwerking vooral Rotterdams gerommel was geweest, maar uit de reconstructie blijkt dat het Ministerie van Onderwijs op de achtergrond een belangrijke rol speelde. De modellen die de Rotterdammers nastreefden ondersteunde de minister niet. Die vond ze financieel en bestuurlijk te riskant. De minister had de voorkeur voor een model waarbij de twee grote mbo-instellingen zouden fuseren of samenwerken. Dit was voor de Rotterdamse bestuurders onaanvaardbaar: die wilden juist zelfstandige, kleinschalige scholen.
Uiteindelijk ging de samenwerking niet door. De scholen werken wel samen binnen het Techniekcollege, volgens een model dat de minister ondersteunt.

Categorisch

notseeingeyetoeye

Lees meer

Reconstructie: Hoe de kleinschalige mbo-scholen er in Rotterdam uiteindelijk toch niet kwamen

Iedereen wilde ze: goede, kleinschalige mbo-scholen in Rotterdam. De grote…

Bussemaker beschrijft de reconstructie als ‘een heldere beschrijving en een vrij volledig beeld van de gebeurtenissen’.
De minister ontkent ‘categorisch’ dat op deze uitkomst is aangestuurd. Wel geeft ze redenen waarom ze de plannen van de Rotterdammers niet ondersteunde. Ze benoemt de financiële risico’s van kleinschalig onderwijs: met alle doorgerekende modellen waren stevige kosten gemoeid. Daarnaast verwijst ze naar het gebrek aan intern draagvlak, met name bij het Albeda College. De ondernemingsraad vond dat het te snel ging. Ronald Buitelaar schrijft hierover in zijn artikel dat de ondernemingsraad zich niet in een ongewis avontuur zonder steun van de minister wilde storten.

Samen of alleen

De reconstructie laat zien dat Den Haag niet altijd de gevraagde steun gaf om de gewenste plannen te realiseren. Zo was er de ‘btw-kwestie’, die samenwerking tussen twee instellingen zeer kostbaar maakt. De Rotterdamse bestuurders vroegen hulp uit Den Haag om deze kwestie op te lossen, maar het ministerie van Onderwijs wees naar het ministerie van Financiën. Uiteindelijk maakten de bestuurders zelf een gang naar de rechter en kregen gelijk bij de Hoge Raad. Bussemaker benoemt dat dankzij deze uitspraak van de Hoge Raad samenwerking tussen instellingen in de toekomst makkelijker wordt.

Wetsvoorstel

De minister zegt blij te zijn dat de samenwerking binnen het Techniekcollege is gerealiseerd en zegt, vier jaar nadat de Rotterdamse instellingen met hun plannen kwamen, steun toe om barrières voor nieuwe vormen van samenwerking uit de weg te ruimen met een nieuw wetsvoorstel.
Later dit jaar zal vernieuwing en samenwerking in het mbo opnieuw onderwerp van gesprek zijn in de Kamer.
Lees hier de volledige brief van minister Jet Bussemaker van Onderwijs. 

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Melissa

Melissa van Amerongen

Een stad komt pas echt tot leven als mensen er in woord of beeld betekenis aan geven. Daarom vindt Melissa Vers Beton zo leuk. Melissa is socioloog en wetenschapsfilosoof en houdt zich voor Vers Beton onder andere bezig met wetenschappelijke artikelen op de site.

Profiel-pagina
Femke van Geffen

Femke van Geffen

Illustrator Femke van Geffen maakt mandalas, illustreert kinderboeken en maakt beelden van boeken.

Profiel-pagina
Nog geen reacties