voor de harddenkende Rotterdammer

In de rubriek Toerist in Eigen Stad testen onze ras-Rotterdamse redacteuren oude en nieuwe toeristische attracties. Tourist trap of juist ook leuk voor locals? Fay van der Wall maakte een rondje door Rotterdam met Lijn 10.

Mijn opa was conducteur bij de RET. Niet dat ik dat ooit meegemaakt heb; ik heb hem alleen gekend als een oude gepensioneerde man. Toch heeft het er voor gezorgd dat ik een hevige sympathie voel voor oude trams. Dat mijn bijdrage aan deze rubriek over de toeristische tram Lijn 10 zou gaan, had ik dus snel besloten.

In Rotterdam draagt stichting RoMeO (Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers) zorg voor ons erfgoed op het gebied van openbaar vervoer. De vrijwilligers van de stichting restaureren en onderhouden een collectie oude trams, bussen en een heus metrostel. Dat doen ze in de tramremise in Hillegersberg, die elke eerste zaterdag van de maand als trammuseum te bezoeken is. Daarbij zijn ze ook de conducteurs en bestuurders op Lijn 10. De toeristische tram bestaat al meer dan 25 jaar, en is dankzij het toenemende toerisme in de stad steeds frequenter gaan rijden. In de zomermaanden van 2016 rijden ze met drie trams, zes dagen per week. Dat maakt de oude trammetjes ondertussen een vertrouwd onderdeel van het straatbeeld in de zomer.

lijn 10 (5)
De route van Lijn 10 slingert door de binnenstad van Rotterdam. Beeld door: beeld: Sylvana Lansu

Chic werkpaard

Als we op een zonnige dinsdagmiddag de tram in stappen, zijn we te gast bij vrijwilligers John Krijgsman, Gerard van Buuren en Sadik Ayaz. Het is goed te merken dat de vrijwilligers hier echt voor hun plezier en met trots aan de slag zijn. Alle passagiers worden met een brede glimlach binnengehaald, iedere vraag zonder gemor beantwoord. Terwijl Sadik de kaartjes verkoopt (en af en toe uitstapt om handmatig een wissel in de rails om te zetten), staan John en Gerard voor in de tram om die te besturen, en de rondrit via de speakers van informatie te voorzien.
Het vertellen gaat in rap tempo en zowel in het Nederlands als Engels. Naast een verzameling dagjesmensen die klinken alsof ze uit Twente, Groningen en Limburg komen, zit er namelijk ook een Italiaans gezin in de tram. Als ex-stadsgids en zelfverklaarde nerd op het gebied van leuke weetjes over de stad, ben ik geen makkelijk publiek voor een stadstour. Maar op de tour in Lijn 10 had ik weinig aan te merken, ik heb zelfs nog wat nieuwe kennis opgedaan. Wist je bijvoorbeeld dat Rotterdam de enige stad is die pleinen heeft die naar alle windrichtingen vernoemd zijn?

Lijn 10 werkt met een hop-on hop-off principe. Met één kaartje kan je dus de hele dag op pad door Rotterdam. De route van de tram leent zich daar ook goed voor; die slingert zich door de binnenstad op een traject tussen het Willemsplein, het Oostplein, Centraal Station en Historisch Delfshaven. De Markthal ligt op de route, maar bijvoorbeeld ook de West-Kruiskade en het Scheepvaartkwartier. Het biedt een mooie afspiegeling van de verschillende wijken en sferen die je aantreft in Rotterdam.

Maar de tram zelf is natuurlijk het belangrijkst van deze attractie. De folder die in de tram uitgedeeld wordt vermeldt: “In 1929 werden de eerste trams met vier assen en een middenbalkon ingezet op het Rotterdamse tramnet. In die tijd was deze ‘Vierasser’ de modernste tram van Europa. (…) De vierassers waren meer dan 35 jaar lang de werkpaarden van het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET.” Hoewel ze werkpaard genoemd worden, met de ogen van vandaag zien de trams er prachtig uit. Het interieur is bekleed met gelakt hout en messing beslag. Tevens wordt met sierlijk geschilderde belettering de reiziger er op gewezen niet te ‘rooken’ of ‘spuwen’ en alle lichaamsdelen vooral binnen het voertuig te houden.

lijn 10 (2)
Veiligheid staat hoog in het vaandel op Lijn 10. Beeld door: beeld: Sylvana Lansu

Stedelijk erfgoed

In figuurlijke zin is een rit met Lijn 10 heel laagdrempelig. Je stapt in, koopt ter plekke een kaartje en bent onderweg. Je hoeft niet te reserveren, geen tickets uit te printen of ander gedoe. Hoewel het niet goedkoop te noemen is, valt de prijs best mee: volwassenen betalen 9 euro (ter vergelijking: bij Splashtours betaal je 24,50 voor een volwassene).
In de meer letterlijke zin is de tram wat minder toegankelijk: de instap is een ouderwetse klim. Dat maakt Lijn 10 minder geschikt voor mensen die slecht ter been zijn of kinderwagens bij zich hebben. Dat nadeel daargelaten, kan ik alleen maar positief zijn over Lijn 10. Veel toeristische attracties in de stad willen entertainment zijn, een multimediale experience. Lijn 10 straalt juist in eenvoud. Het houdt een stuk stedelijk erfgoed in stand en maakt het zichtbaar. Een historische tram die een mooie route rijdt: dat is ruim voldoende.

Eindoordeel:   BetonmolenBetonmolenBetonmolenBetonmolenBetonmolen

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
DSC_0908cutklein

Sylvana Lansu

Sylvana Lansu (1991) studeerde fotografie aan AKV St. Joost in Breda. In haar werk onderzoekt ze het verlangen van de mens naar vastigheid en tegelijkertijd vrijheid. Door het fotograferen van deze aspecten in de wereld om ons heen worden de raakvlakken tussen mens en natuur zichtbaar.

Profiel-pagina
Lees 3 reacties