Rotterdamse Nieuwe18 augustus 2016

BrainCompass: “We willen als Japie Krekel op je schouder zitten”

Deel 1 van de Rotterdamse Nieuwe-serie over ICT

Vers Beton interviewt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe jonge, beeldbepalende en bijzondere ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? Deze keer: Wouter van den Berg, mede-eigenaar van BrainCompass: een online tool die inzicht in jezelf biedt.

Beeld: Joke Schut

Vierde-generatie-economiestudent aan de Erasmus Universiteit, veel Rotterdamser dan Wouter van den Berg wordt het niet. “Economie was mijn eerste levensthema”, vertelt hij op de tweede verdieping van zijn strak ingerichte kantoor aan de Westersingel. “De vraag is: was het een bewuste keuze van mij om deze studie te gaan doen? Of een logisch gevolg, omdat mijn vader, grootvader en overgrootvader me voorgingen? Ik denk zelf het laatste. Met BrainCompass hoop ik mensen te helpen bewuste keuzes te maken.”

Dat vergt wat uitleg.

“Nou, bij veel mensen is dat wat ze doen het automatische eindpunt van een trein waar ze ooit – vaak onbewust – zijn ingestapt. Terwijl je prima kunt overstappen op een andere trein. Na economie ben ik neurowetenschappen gaan studeren, aan het Erasmus Medisch Centrum. Mijn moeder zei altijd ‘Wouter, ga nou niet alleen iets met cijfertjes doen, maar ook iets met mensen’.”

En, doet BrainCompass iets met mensen?

“Met BrainCompass willen we een nieuwe manier van inzicht in jezelf bieden. Wie je bent bestaat uit meerdere delen. Je hebt van je ouders van alles meegekregen; dat ligt opgeslagen in je DNA. Gedurende de rest van je leven voeg je daar dingen aan toe en leer je dingen aan- en af. Vanuit dat geheel maak je keuzes en die keuzes hebben dus een duidelijke oorsprong. Nou dát inzicht, dat verkopen wij.”

“We zitten overal precies tussenin; op het snijvlak van biologie, psychologie, neurowetenschappen en economie. En dan hebben we nog drie fulltime programmeurs in dienst die al die wetenschappelijke data vertalen tot een inzichtelijk dashboard waar je wat mee kan.”

Een bijzonder uitgebreide persoonlijkheidstest dus. Als ik zo’n inzicht wil, hoe werkt dat dan?

“Dan mag je om te beginnen in een bakje spugen. Ja, letterlijk! Dat bakje gaat vervolgens naar het lab. Daar analyseren we je DNA. Ook vul je een uitgebreide serie vragenlijsten in. Al die data worden verwerkt tot een inzichtelijk rapport waarvan je denkt: ‘hé, dat gaat over mij!’”

“Met BrainCompass willen we een nieuwe manier van inzicht in jezelf bieden”

Een mooi rapport op papier?

“Nee, digitaal natuurlijk. Of nou ja, je kunt het uitprinten als je dat wilt. Het online dashboard toont wie jij bent. Voor je persoonlijke ontwikkeling kan dat heel nuttig zijn. Als je je bijvoorbeeld altijd druk maakt om wat anderen van je vinden, kan je heel gevoelig zijn voor problemen die bij collega’s spelen. Je kunt er aan de andere kant ook heel onzeker door worden. Normaal gesproken krijg je dan een cursus om te leren zelfverzekerder leiding te geven. Dat werkt maar ten dele. Je weet vaak wel wat je moet doen, maar je intuïtie en gevoel zeggen anders.”

“We richten ons dus niet op de kennis, maar op het inzicht in je mindset. Waarom doe je niet wat je wilt doen, of wat je weet dat je moet doen? Tot nu toe wordt vaak gezegd: je moet het gewoon wel doen. Wij geven inzicht in het echte probleem. In hoe je elk individu ertoe aanzet om iets écht te doen. De een zal daarvoor zijn faalangst moeten aanpakken, en de ander zal daarvoor meer structuur aan moeten brengen in zijn werk.”

“Door ICT te gebruiken kunnen we alle data gestructureerd aanbieden en steeds direct de laatste wetenschappelijke inzichten in het algoritme verwerken. Dat filtert dat wat voor jou relevant is eruit. Werknemers komen hier trouwens vaak vanuit hun bedrijf, maar ook wel op individuele basis. De werkgever krijgt geen inzicht in de uitkomsten.”

Doen jullie ook iets met die inzichten? Die gebleken faalangst aanpakken bijvoorbeeld?

“Die training geven we niet zelf, dat doen partners die we hebben opgeleid om te werken met onze methode. Dat blijft ook zo. Ik geloof namelijk dat je moet doen waar je goed in bent. Het is niet onze ambitie om alles te doen.”

Beeld: Joke Schut

Wat is jullie strategie als ondernemers?

“Dat eigenlijk. Doen waar je goed in bent. Maar wees dan ook echt goed! Talent maakt vaak lui; je bent dan vanzelf al goed genoeg. Terwijl je talenten maximaal uit moet bouwen. Om echt te excelleren, moet je juist hard werken.”

En wat is jouw talent dan?

“Goeie vraag. Ik denk het vertalen van de laatste wetenschappelijke inzichten naar een model waar je iets mee kunt, naar informatie die voor jou relevant is. We publiceren zelf ook nog steeds om bij te blijven binnen het vakgebied. Er is nooit een absolute waarheid binnen de wetenschap; het gaat altijd om de laatste inzichten. Ik zorg dat die kennis steeds zo snel mogelijk beschikbaar is voor de eindgebruikers, onze klanten. Om te zorgen dat we geen tunnelvisie krijgen, worden we scherp gehouden door een adviesraad van vijf hoogleraren.”

Hoe ben je met BrainCompass begonnen?

“Na mijn studie zou ik gaan werken als accountmanager in de haven, toen er een promotieplek vrijkwam op de Erasmus. Neurowetenschappen was toen nog helemaal niet zo populair, acht à negen jaar geleden. Ik heb daar fundamenteel onderzoek gedaan naar gedrag. Samen met Loek Worm, die ook aan de universiteit werkte, ben ik begin 2012 met BrainCompass begonnen. Loek is nu nog steeds mijn compagnon. Hij kan heel goed opleidingsprogramma’s maken; hij vraagt zich constant af wat je met het inzicht kan, en hoe je talenten in kunt zetten.”

“Voor de dagelijkse leiding hebben we inmiddels John de Kok erbij, want we groeien snel. Loek en ik zijn jong; we hadden iemand nodig met ervaring binnen het bedrijfsleven. Bovendien hoefden Loek en ik niet zo nodig de baas te spelen.”

“Over twee jaar willen we de overstap naar Amerika maken”

Zou je ook ergens anders dan in Rotterdam kunnen zitten?

“Ik niet, natuurlijk niet. Maar Loek is een Bredanaar. Hij houdt van de werksfeer hier, maar gaat voor de gezelligheid toch nog wel naar beneden de rivieren. We zitten op een prachtig stukje Rotterdam, zo aan de Westersingel. We hebben toevallig vanmorgen weer gesproken over onze plannen om naar Amerika uit te breiden. Over twee jaar willen we die overstap maken. Maar onze wortels blijven altijd hier. De wetenschap, goed onderzoek; ook dat zit met name hier in Nederland.”

Gaan we in Rotterdam nog wel wat van jullie zien?

“Ook hier hebben we nog plannen hoor. We zijn bezig een consortium te starten met bedrijven op het gebied van life sciences hier in de regio. Om kennis te bundelen. Voor iedereen die met DNA werkt, zijn ethische vraagstukken en omgang met privacy cruciaal voor de bedrijfsvoering, maar niet iedereen heeft daar een privacy-expert voor. Dat soort kennis willen we delen.”

“We werken vaak op locatie. Bijvoorbeeld recent, toen we een congres voor 200 man gaven op de Erasmus Campus. Maar hier op kantoor komen zo’n 50 mensen per week, voor feedbackgesprekken bijvoorbeeld.”

Beeld: Joke Schut

Klinkt als een rechte weg naar succes, was het echt zo makkelijk?

“Ha, ik zou haast zeggen dat wij alle start-upfouten hebben gemaakt die er zijn. Mijn belangrijkste lessen daaruit? Begin met de markt te leren kennen en pas je daarop aan. Je moet echt geduld hebben met het opbouwen van je product. Een verhaal zoals de start van Facebook klinkt mooi hoor. Maar in de praktijk kost het gewoon heel veel tijd en energie om een bedrijf op te bouwen. Ga vooral niet op dag één alles in beton gieten, om er na zes weken achter te komen dat het niet werkt. Dat je prachtig bedrukte doosjes helemaal niet door de brievenbus passen bijvoorbeeld.”

Wat is jullie beste zet geweest?

“We geven elkaar binnen het bedrijf ook de vrijheid om te doen waar we goed in zijn. Vrijheid om iets van elkaar op te vangen, iets af te stoten, over te dragen, of om iets niet te doen. Je kunt ook zeggen dat we elkaars zwakke punten kennen en respecteren. Ik vind het bijvoorbeeld ontzettend moeilijk om dingen los te laten. Als ik op vrijdagmiddag hoor dat er iets moet gebeuren, dan zit ik dat dus op vrijdagavond te doen. Ook al kan het wel tot na het weekend wachten. Mijn compagnons zadelen mij tegenwoordig dus niet meer met zulk soort dingen op, en vertellen me het gewoon pas na het weekend, zodat ze weten dat ik gewoon lekker bij mijn vriendin kan zijn.”

“Binnen het bedrijf geven we elkaar de vrijheid om te doen waar we goed in zijn”

Een gevalletje practise what you preach dus.

“Ja, het past bij ons verhaal als bedrijf inderdaad. Ik geloof dat je alleen iets kan doen als het je ook zelf raakt, dan voel je mee met de klant.”

Wat frustreert je?

Lachend: “Als alle straten in de buurt open liggen, zodat alle klanten te laat komen.” En serieuzer: “Geduld is moeilijk. Ga je droom achterna, volg je passie, word ondernemer. Dat klinkt prachtig, maar dat is maar een klein percentage van je dagelijkse werk. Je groeit als onderneming omdat je goed bent. Tegelijkertijd moet je ook steeds meer dingen doen waar je niet goed in bent. Of eigenlijk: dingen die je geen energie opleveren. Ik vind het frustrerend om dingen te moeten doen waar je kracht niet direct ligt. Boekhouden bijvoorbeeld, dat is niet echt mijn passie. Er vallen in elk groeiend bedrijf nu eenmaal gaten die je moet opvullen, tot je er iemand voor kunt aannemen.”

Trouwens, hoe zit het eigenlijk met jullie naam?

“Eerst heetten we anders, dat klopt. Maar die naam leek te veel op een groot bedrijf in de VS. Niet handig. BrainCompass vonden we mooi omdat het duidelijk maakt dat we een instrument zijn, een kompas. Het noorden is het gedrag dat je automatisch vertoont. Maar soms neig je meer naar het zuiden. Veel mensen denken dat je gedrag vastligt in je DNA. Terwijl je prima kunt veranderen. En daar kunnen wij je bij helpen, om je kompas te verleggen.”

Reageer of deel op Social Media

Tags:BrainCompass, DNA, Erasmus MC, Erasmus Universiteit, ICT, neurowetenschappen en Rotterdamse Nieuwe

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Westersingel 87, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *