Kunst & Cultuur15 september 2016

De wederopstanding van house: Dirk Schmidt (Trash)

Serie interviews over de uitgaansscene

Rotterdam had in de jaren negentig een legendarische uitgaansscene. Maar inmiddels is er een jongere generatie die weer opgroeit met house. Hoe is dat gekomen? Tara Lewis vroeg het de hoofdrolspelers uit de Rotterdamse uitgaansscene. Vandaag: Dirk Schmidt.

Beeld: Loes van Duijvendijk

Dirk Schmidt (38) is dj, oprichter en mede-eigenaar van nieuwe houseclub Trash en voormalig oprichter en mede-eigenaar van Bahn en Housekamer. Ik spreek hem begin augustus op het terras voor zijn club, op de hoek van de Witte de Withstraat en de Schiedamse Vest, die dan zes weken open is.

Is er genoeg diversiteit in het Rotterdamse uitgaansleven?

Ja. Donderdagavond heb je Chipz in BAR en wij zijn open. Vrijdag en zaterdag heb je dan ook nog Transport. We hebben natuurlijk WORM. Ik vind dat die meer op de voorgrond mag treden, maar dat moet WORM zelf weten. Mooie zaak waar ook wat obscuurdere dingen gebeurden, dat vind ik heel goed. Wat BAR prima doet is een sterke programmering, daar wordt de stad echt beter van. Transport ook trouwens.

Ik heb daarnaast mad respect voor de mensen die dit festivalseizoen weer hun nek uitsteken. Het is echt Russische roulette met ons klimaat. Ik denk dat Nino en Frankie hem wel zitten te knijpen voor dit weekend (zij organiseerden het Blijdorp Festival, red).

Is in Rotterdam genoeg animo voor elektronische muziek?

Absoluut, we hebben een heel levendige scene onder de artiesten. We hebben David Vunk met zijn italo disco, Taras van de Voorde en Boris Ross die heel succesvol zijn, techno wat het waanzinnig doet met Jochem Paap en Benny Rodrigues en natuurlijk Clone en Triphouse die heel credible zijn als label en winkel. TOFFLER boekt wereldwijde fenomenen en Karim (Soliman, red.) komt de nieuwe generatie goed tegemoet met zijn Rotterdamse Rave. We hebben genoeg talent, maar jammer genoeg weten we ons niet altijd even goed te verenigen.

Beeld: Loes van Duijvendijk

"Op onze opening hadden we ineens Benny Rodrigues en Afrojack hier draaien."

Oké, dat zijn de artiesten. Maar is er genoeg publiek?

Er lopen meer consumenten rond waardoor er draagvlak is om clubs te laten slagen. Makkelijk is het niet, maar als je de marketing op orde hebt moet het lukken om je club vol te krijgen. Mijn compagnon Wiebe en ik zijn met name goed in de aftermarketing. Op onze opening hadden we ineens Benny Rodrigues en Afrojack hier draaien. Benny zou komen draaien omdat we open gingen, als een gift aan ons. Toevallig was hij bezig met een back to back tour met Afrojack. Dat zijn leuke dingen. Achteraf laten we dan zien aan mensen wat ze hebben gemist.

Is er genoeg aanwas van nieuw talent in Rotterdam?

Zeker. Ik denk dat dit de beste stad van Nederland is om je kans als nieuwe artiest te grijpen. Kijk naar Chaiba bijvoorbeeld, nog een jong ventje maar die gaat hartstikke goed. Stond op Mystery Land vorig jaar en heeft onder de vleugel van Jeff Solo kunnen groeien.

De jongens van Prins Escort doen de hele zomer de woensdagavond in Bar. Drie jonge gasten die een eigen avond krijgen, zo deed ik dat ook vroeger. De mogelijkheden zijn eindeloos hier. Als je op jonge leeftijd ergens in wordt ondergedompeld, kun je daar heel erg van gaan houden. Dat is bij mij ook in extreme mate gebeurd.

Hoe lang ben je zelf dj?

Ik draai sinds de jaren ’90 muziek [onder de naam POP ON ACID, red.], met een pauze van tien jaar waarin ik als grafisch ontwerper voor een reclamebureau werkte. In 2008 begon ik weer, met de opening van WATT. Daar boden Aziz Yagoub en Ted Langenbach mij een podium en draaide ik bijvoorbeeld voor de optredens van Lady Gaga en Mr. Oizo.

Daarna heb ik veel in Perron gedraaid en zelf muziek gemaakt, met Boris Ross. Perron heeft de scene na het WATT-fiasco weer opgekrikt door grote namen hier naartoe te halen.

Beeld: Loes van Duijvendijk

Waarom begon je uiteindelijk zelf met het organiseren van feesten?

Samen met Martin Roedolf begon ik in 2011 tien dagen lang Twentysix op een tijdelijke locatie naast Off Corso tijdens IFFR. Dat begon gewoon omdat we zin hadden in een feestje, daarna kreeg ik de kriebels om verder te gaan. Ik ben gaan ondernemen om mijn eigen smaak en visie door te drukken, niet omdat ik vond dat er te weinig gebeurde in de stad. Je kunt klagen dat het aanbod niet goed is, maar ik ga het dan liever zelf doen. Daar kwam in 2012 Housekamer uit voort, zonder enig verstand van vergunningen, openingstijden, en geluidsregels.

Lees ookKunst & CultuurDe wederopstanding van house: Kristian de Leeuw (BAR)serie interviews over de uitgaansscene

Daar liep de bar op de Van Oldenbarneveltstraat destijds op stuk. Samen met Ed Jansen (ook compagnon van Housekamer) begon Dirk in 2013 de tijdelijke club Bahn, in het Hoboken-gebied achter de Witte de Withstraat.

Hoe is het gelukt om Bahn te openen?

Het pand kwam per toeval op ons pad. We hoorden over een nieuw stukje Rotterdam wat tijdelijke invulling zou krijgen. Daar zijn we toen meteen op ingesprongen, met weinig geld. Voor 15.000 euro hebben we Bahn geopend. Er zat een vergunning op voor een bar en de gemeente heeft ons min of meer twee jaar gedoogd. Bahn liep als een trein, we waren twee keer per maand en daar leefden mensen echt naartoe. In september gaat het gebouw tegen de vlakte om plaats te maken voor de ‘Cooltower’.

Vind je dat jammer?

Het hele buurtje rondom Bahn en Hoboken is een groot succes geworden. Het is makkelijk om te roepen dat het zonde is dat we weg moesten maar dat wisten we van tevoren. Zo gaat dat in elke stad. Met weinig geld konden we daar iets doen en naam maken waardoor ik hier bijvoorbeeld weer Trash kon beginnen.

Ik liep hier langs en kende de eigenaar Ron de Jong al langer. Blender liep niet meer goed en ze wilden hier beneden een nieuw concept. Dat heb ik toen bedacht en voorgesteld, op de voorwaarde dat ik volledige vrijheid en zeggenschap over het concept heb. Zij doen de financiering en hebben er verder geen kind aan, de bar is op dezelfde plek gebleven dus de logistiek was appeltje-eitje.

Beeld: Loes van Duijvendijk

Wat onderscheidt Trash van de bestaande clubs in de stad?

Wij hebben met Trash gekozen voor een club zoals deze vroeger was, waarin je niet de namen communiceert van de dj’s maar een duidelijke identiteit als club hebt. Clubs als Parkzicht, Nighttown en Now&Wow hadden dat ook. Ik wil af van die postercultuur waar zoveel mogelijk grote namen opstaan en iedereen anderhalf uur draait. Ik wil dat mensen zeggen: ‘Ik ga naar Trash want de muziek is daar leuk of de sfeer is daar goed.’ Mensen gaan toch niet naar een blokkenschema van een avond lopen kijken en weten de helft van de tijd toch niet wie er aan het draaien is. Dat wordt mijns inziens zwaar overschat.

"Ik wil gewoon vol optimisme het leven tegemoet."

Ik ben niet zo van de house (denk ik), is dit dan wat voor mij?

Je hoeft niet eens van house te houden, want de sfeer hier beneden is ongelofelijk. De muziek verbroedert mensen, er is zoveel vrolijkheid, iedereen gaat gewoon los. Mooie verlichting erbij en rook, dat is de hemel wat mij betreft. Als iedereen hier met elkaar staat te knuffelen, dat is echte liefde. Er is zoveel negativiteit en ellende in de wereld, kutfilmpjes van vierendelingen op Facebook, ik kijk er niet meer naar. Ik wil gewoon vol optimisme het leven tegemoet.

Eind augustus draai ik drie keer op Burning Man als onderdeel van m’n California tour en ga ik naar LA en San Francisco. Daarna kom ik thuis naar mijn club en dan is mijn leven toch compleet? Hopelijk kan iemand die hier komt dan van dat geluk mee proeven. Mensen noemen dat weleens egoïstisch, maar als meer mensen hun eigen geluk zouden nastreven denk ik dat je veel meer voor anderen kunt betekenen. Als je slecht in je vel zit ga je over andere mensen roddelen. Ik ben erachter gekomen dat ik dat niet wil. Dat hele dagen zeiken, gadverdamme.

Is dat niet ook iets Rotterdams?

Nee joh, dat is overal! Al vind ik het trouwens wel irritant dat die bollen op Centraal Station niet doorgaan. Die kunstenaar is hoog aangeschreven. Mensen, commissies, die volgens mij verstand van kunst hebben, nemen dat besluit, maar meteen is er een petitie en roepen we hoe lelijk het is. Toen het station werd verbouwd zat ook iedereen te zeiken. Is het nieuwe station af vinden we het meteen prachtig. Als die ballen waren doorgegaan en het was in een of ander lijstje opgenomen hadden we het ook fantastisch gevonden.

Iedereen haat alles en vindt alles geweldig op het moment dat het zo uitkomt. Staan we in een lijstje van The New York Times dan is het fantastisch, maar ondertussen zouden mensen geen toeristen willen. Dat is natuurlijk bullshit.

Jij wilt meer toeristen?

Ja. Je wilt juist toeristen en passanten en dat de clubs volstaan. Ik wil dat Rotterdam vol met mensen is die hier genieten en de weg een beetje weten te vinden. Als je hier vroeger kwam als buitenlander wist je echt niet waar je moest wezen.

Misschien op de Lijnbaan, omdat het werelderfgoed is. Vroeger lag het er nog wel grappig bij, maar dat is natuurlijk helemaal niets meer. Ja, je kunt er een paar nieuwe schoenen kopen en er lopen een paar hangjongeren. Het is niet iets om aan mensen te laten zien. Als ik met dj’s uit het buitenland via de Maasboulevard de stad in rijd weten ze niet wat ze zien. Niemand kent de stad uiteindelijk, ook al staan we een paar keer in een lijstje. Rotterdam is wereldwijd gezien een redelijk toffe stad. Geweldig toch dat er nog zo veel te verbeteren is? Aan de slag ermee! Het mag van mij wel wat optimistischer!

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:house, uitgaansscene en Witte de Withfestival

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart:
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *