Kunst & Cultuur22 september 2016

De wederopstanding van house: Guido van Dieren (BIRD)

Serie interviews over de uitgaansscene

Rotterdam had in de jaren negentig een legendarische uitgaansscene. Maar inmiddels is er een jongere generatie die weer opgroeit met house. Hoe is dat gekomen? Tara Lewis vroeg het de hoofdrolspelers uit de Rotterdamse scene. Vandaag: Guido van Dieren, programmeur bij BIRD en dj.

Beeld: Loes van Duijvendijk

Is de uitgaansscene in Rotterdam hersteld?

“We zijn er nog niet bovenop. In de tijd van Now&Wow stond Rotterdam er beter voor dan nu, maar we hebben een begin van wederopstanding. Of het nu goed doorzet blijft natuurlijk spannend. Maar het is een stuk beter dan na het faillissement van WATT, toen was er wel een heel groot gat. Op dat moment heerste er een negatief gevoel. Nu zien mensen dat hun vrienden succes hebben met ondernemen en het organiseren van feestjes. Dat werkt als inspiratie. Zo krijg je weer een positief sentiment. Bovendien, het was destijds ook heel lastig om locaties te vinden, dus de drempel om iets te organiseren was veel groter.”

“Het mooie aan de huidige scene is dat deze vanaf de grond is opgebouwd. Een aantal grote subsidieprojecten mislukte, waardoor de overheid minder durfde te doen. Maar er blijft altijd een behoefte om uit te gaan dus als die mogelijkheid er niet is, zijn er altijd mensen die ‘m zelf creëren. Dat is ook de beste manier, van onderop. De ontstane initiatieven kun je vervolgens met subsidie ondersteunen. Ik ben daar meer een voorstanden van dan van zoiets als het Urban Culture Podium, waar gewoon een bak geld in is gestopt. Zo’n project voelt alsof het door een ambtenaar is bedacht, in plaats van vanuit de behoefte van de stad.”

"Het mooie aan de huidige scene is dat 'ie vanaf de grond is opgebouwd"

Hoe ben je zelf begonnen met het organiseren van feesten?

“Ik ben begonnen met feestjes geven om mijn eigen muziek te kunnen draaien en te laten horen. Dat was elf jaar geleden, we begonnen met Strange Fruit nog voor de slechte tijd. We zwierven door de stad, van het Westelijk Handelsterrein naar Toko 94, Nighttown, Toffler, Hotel Central en de Club Zonder Concessies.Dat hebben we zeven jaar gedaan. Toen werd ik gevraagd om de programmering in BIRD te doen.”

Nino & Frankie noemden jou als één van de mensen die ook in de ‘moeilijke periode’ altijd door zijn blijven gaan. Hoe hield je dat vol?

“Mijn uitgangspunt is dat ik heel erg van muziek houd. We deden het niet om geld mee te verdienen, dat hebben we ook nooit echt gedaan. Wij zijn vrij compromisloos in wat we doen. Dat betekent niet dat het heel underground of ingewikkeld is, maar dat we, los van wat populair is, gewoon doen wat we willen en leuk vinden. Soms stonden we wel op het punt om ermee te stoppen maar dan vonden we toch net weer een toffe locatie waar we energie van kregen.”

Beeld: Loes van Duijvendijk

Is dat makkelijker in het huidige klimaat?

“Het is iets stabieler geworden. Maar als ik hier een onbekende naam boek is het nog steeds moeilijk. Ik draai nog steeds wel eens verlies, met mijn andere banen moet ik het feestje gaande houden. Inmiddels is de basis er wel dus het is altijd druk genoeg om gezellig te zijn. Aan de andere kant hadden we toen weinig concurrentie en tegenwoordig wel meer.”

“Op clubgebied is Rotterdam wat platter dan vroeger, al is BAR een goede tegenhanger, die zijn nek uitsteekt. Het is hier veel r&b en techno, alles wat afwijkt is voor een organisator ingewikkelder. En dan bedoel ik niet dat we hele vage dingen draaien, maar bijvoorbeeld gewoon wat onbekendere disco. Daar mag nog wel wat verandering in komen.”

“Concerten zijn makkelijker omdat concertliefhebbers veel gerichter uitgaan. En het ligt er aan hoe de stad in elkaar zit. In Amsterdam is house de norm, terwijl we hier veel meer op hiphop en r&b gericht zijn. Dat komt omdat de stad anders is van opbouw, je hebt daar nu eenmaal een grotere culturele elite en dat bepaalt ook het muziekaanbod.”

Lees ookKunst & CultuurDe wederopstanding van house: Dirk Schmidt (Trash)Serie interviews over de uitgaansscene

Hoe speel je daar als programmeur op in?

“Sinds 1 september werken we in BIRD met een andere signatuur en ga ik vast de vrijdagen programmeren. Mijn avonden zijn niet echt in een genre te vatten, maar het is in ieder geval altijd soulful. De zaterdagen gaat Phil (Philip Powel, artistiek directeur BIRD, red.) doen en dat is meestal hiphop en r&b. We lopen daarmee wel een risico, omdat het laatste over het algemeen drukker is, maar we hopen iets op te bouwen. We willen dat mensen blind naar deze locatie kunnen toegaan.”

“Ik zie wat ik doe ook als een muzikale opvoeding. Ik vind het leuk om mensen nieuwe dingen te laten horen. Vroeger ging ik uit in Nighttown en dacht ik als ik naar huis ging: ‘Wat heb ik nu allemaal weer gehoord.’ Dat, in combinatie met het publiek, maakte voor mij de avond. Ik vind dat interessanter dan wanneer ik de hele avond hits hoor die ik al ken.”

Beeld: Loes van Duijvendijk

Is de uitgaansscene in Rotterdam compleet?

“Er zijn gelukkig niet te veel tenten, en elke plek heeft zijn eigen sound. Als er nog veel bij komt, ga je de bestaande plekken uithollen. Maar in de concertscene is nog wel veel groei mogelijk. Ik merk dat Rotterdam voor boekers steeds interessanter aan het worden is. En het is voor ons makkelijker om artiesten binnen te halen. De uitgaansscene heeft een positieve invloed op het imago van de stad, maar ik denk dat buitenlandse dj’s er ook een rol in spelen. Als ze hier geboekt worden verspreiden ze daarna het verhaal dat het hier tof is.”

"Als ik af en toe verlies draai is dat misschien wel onderdeel van de lol"

Hoe belangrijk is het voor jou om in Rotterdam te programmeren?

“Ik had pas een sollicitatie in Amsterdam en toen realiseerde ik me hoe leuk ik Rotterdam vind. Juist omdat we nu iets aan het opbouwen zijn. We staan aan de basis van iets wat hopelijk na ons wordt voortgezet. Ik hou van deze stad. Ik kom uit een dorpje hier uit de buurt en woon hier nu 15 jaar. Ik houd van die clichédingen als de nuchterheid. De lijnen zijn nog kort, ik weet waar alles zit.”

“De strijd die je hier voert vind ik eigenlijk ook wel leuk. Als ik af en toe verlies draai is dat misschien wel onderdeel van de lol. En buitenlandse dj’s vinden het hier leuk omdat er minder hipheid is dan in Amsterdam. Op de dansvloer wordt gedanst in plaats van gepraat en de reactie van het publiek is directer: als mensen enthousiast zijn, zijn ze ook echt enthousiast.”

Wat is kenmerkend voor de scene in Rotterdam?

“Ik vind de samenwerking in deze stad heel goed. Veel partijen zijn bereid om samen te werken en zien elkaar niet direct als concurrent. Misschien dat de belangen anders worden als sommigen groter worden maar nu gunnen we elkaar alles nog.”

“Je zou trouwens kunnen zeggen dat uitgaan met de sluiting van Perron iets minder geworden. De status van Perron was toch legendarisch en Transport loopt volgens mij nog niet zo. Ik hoop echt dat Annabel een succes wordt en dat wij daar ook aan kunnen bijdragen. Het is fijn dat er weer zo’n podium op die plek is, net zover van het station als Nighttown destijds.”

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Bird, cultuursubsidies, house en uitgaansscene

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Club-podium BIRD, Raampoortstraat, Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *