Kunst & Cultuur8 september 2016

De wederopstanding van house: Kristian de Leeuw (BAR)

serie interviews over de uitgaansscene

Rotterdam had in de jaren negentig een legendarische uitgaansscene. Maar inmiddels is er een jongere generatie die weer opgroeit met house. Hoe is dat gekomen? Tara Lewis vroeg het de hoofdrolspelers uit de Rotterdamse uitgaansscene. Vandaag: Kristian de Leeuw.

Parkzicht stond aan de geboorte van gabber en Now&Wow was jarenlang dé club voor housemuziek. Maar tussen 2001-2010 sloot het gros van de Rotterdamse clubs, vaak noodgedwongen, hun deuren. Een combinatie van wanbeleid, faillissementen en economische crisis betekende het einde van de legendarische Rotterdamse uitgaansscène. De doodsteek was het faillissement van club Watt, in 2010 nog geen twee jaar na de opening en vier jaar na het faillissement van voorganger Nighttown. Dankzij clubs als BAR, Trash en voorheen Perron, Bahn en Hoboken ontstaat weer een écht uitgaansleven in Rotterdam.

Kristian de Leeuw: “Als je ziet dat er tegelijk een serieuze clubavond is bij Bird, Transport en Bar, met alle drie kwaliteitsprogrammering, die naast elkaar kunnen bestaan, zie ik dat als een teken dat het goed gaat. Vijf jaar geleden kon je naar Rotown of Off Corso, waar misschien wel gezellige muziek was, maar daar had je geen serieuze programmering.”

 

Beeld: Loes van Duijvendijk

Perron was volgens Kris het beste voorbeeld dat Rotterdam weer begon te leven. “Dat is iets waar we met zijn allen heel erg trots op waren. Een donker Rave-hol, opgezet door iemand van onze leeftijd. Niet door bolwerken en instituten die er al veel te lang zaten en weinig binding hadden met wat wij op dat moment wilden, zoals Rotown, Vibes, Off Corso en Watt.”

“Perron was voor ons een voorbeeld van ‘Fuck it, je kunt het ook zelf doen’, je hoeft geen zak geld te hebben om iets op te zetten. De oude BAR is met duizend euro en veel hulp van andere horecazaken en vrienden opgezet. Voor Biergarten geldt dat ook. Mensen van begin 30 die met minimale middelen iets opzetten, dat kon doorgroeien tot iets heel groots. Wij zijn de trekkers van de stad geworden.

"Mensen van begin 30 die met minimale middelen iets opzetten. Wij zijn trekkers van de stad geworden."

BAR bestaat inmiddels ruim vijf jaar. De eerste twee jaar op de Kruiskade, om daarna naar hun huidige locatie in het Schieblock te verhuizen. “Precies in die periode is er een hoop veranderd in Rotterdam en een hoop bijgekomen.” Kris ontmoette zijn compagnon Jetti Steffers in het hostel waar ze allebei werkten. “Toen nog het enige hostel in de stad. We vonden dat er qua uitgaan helemaal niks te doen was. Ja, naar Vibes, maar dat zie ik toch meer als een dorpsdiscotheek. In plaats van erover te zeiken, zoals iedereen, besloten we om zelf feestjes te gaan organiseren. Zo ontstond het idee voor BAR, een tijdelijke horecalocatie waar ook DJ’s konden draaien.”

Beeld: Loes van Duijvendijk

Vastgoedeigenaren stonden niet te springen om horeca in leegstaande panden te faciliteren. “Gelukkig zei Woonstad: doe maar. Het zou voor vier maanden zijn, maar het werd twee jaar waarin ieder weekend afgeladen vol was. Dankzij die verdiensten en populariteit hebben we de tweede BAR kunnen opzetten, wat meer een echte club is.”

Het gaat goed, maar Rotterdam is er volgens Kris nog lang niet. “We moeten ontzettend ons best doen om mensen naar de ‘iets meer moeilijke’ programmering te krijgen. Dat komt omdat er nog te weinig van die doelgroep is. Als je de programma’s van BAR, Bird of Transport in Amsterdam neerzet is het uitverkocht. Hier moet je keihard knokken om een paar honderd man binnen te krijgen. De spoeling hier is heel dun. En juist daar zijn dit soort plekken belangrijk voor.”

“Ik wil dat iemand die 20 is, creatief en ambitieus is naar Rotterdam komt en niet automatisch naar Amsterdam gaat. Berlijn is daar het beste voorbeeld van: een stad die er 20 jaar geleden slecht voorstond maar dankzij de komst van creatieven weer is gaan leven. Vanuit de stad wordt weinig gedaan om jonge creatieve mensen hier naartoe te krijgen en te houden. Een levendig nachtleven is daar heel belangrijk voor.”

Generatie Vibes

Kan het zijn dat de generatie die opgroeide na het sluiten van WATT, veroordeeld was tot de Vibes en daardoor niet te porren is voor ‘hoogdrempelige muziek’? Als ik voor mezelf spreek zeg ik: ja. Ik was te jong voor Now & Wow en tegen de tijd dat Perron openging was ik compleet in het reine met mijn muzieksmaak die nog de meeste overeenkomsten heeft met ‘Het Foute Uur’ op Q-Music. Ik leg het aan Kris voor.

Kris: “Dat is zeker zo. We hebben nu een paar keer de DJ ‘Young Marco’ hier gehad. Dat wordt steeds drukker en de laatste keren zie ik jonge gastjes vooraan staan die kijken hoe en wat hij draait. Op dit moment komt er te weinig talent uit Rotterdam zelf. Dat verandert hopelijk door dit soort plekken waar ze geïnspireerd raken. Toen jij en ik tien jaar geleden uitgingen was Rotterdam gewoon niet cool. Maar daarna kwam de opening van een aantal belangrijke gebouwen, leuke hippe zaken, zowel dag- als nachthoreca. Alles tezamen is er nu een beeld ontstaan van Rotterdam als coole stad. Dat hebben ze bij citymarketing goed en slim gedaan. Je kunt er wat kanttekeningen bij plaatsen maar het is leuk om te zien wat hier gebeurt en dat we trots zijn op onze stad. Daar hebben wij hopelijk aan bijgedragen en daar doen we nog steeds ons best voor. Wij vinden dat er een belangrijke taak voor BAR is weggelegd om ons publiek mee te nemen op een muzikale reis. We willen het hen en onszelf niet te makkelijk maken.”

"Ik wil dat iemand die 20 is, creatief en ambitieus is naar Rotterdam komt. Een levendig nachtleven is daar belangrijk voor"

Crimineel

Maar er ontbreekt nog meer volgens Kris. “Er zouden meer goede housefestivals mogen komen. Blijdorp is een van de leukste festivals die we nu hebben, Nino & Frankie doen echt hun best om er elk jaar meer van te maken. Het zou mooi zijn als we meer dingen hebben waarmee we publiek van buiten de stad trekken. Ik hoop dat Rotterdam ooit weer een stad wordt die qua elektronische muziek echt op de kaart staat.

Wat betreft gemeentelijke infrastructuur kan ook nog wel wat verbeterd worden. “Het wordt je soms zo moeilijk gemaakt dat ik het gevoel krijg dat ik een crimineel ben, dat ik iets heel fouts aan het doen ben. Terwijl de stad volgens mij heel blij moet zijn dat er mensen zijn als wij die hele grote risico’s nemen en keihard werken. Daar mag wel meer waardering voor komen. In Rotterdam hebben we één horeca-coördinator, die goed werk doet, maar voor de hele stad is dat best weinig.”

Volgens Kris zou Rotterdam een slag kunnen maken door de leegstand in de stad beter te benutten. “Een paar jaar geleden was er een voorstel voor een vergunning die het mogelijk maakte om panden zonder horecabestemming als tijdelijke locatie te exploiteren. Daar heeft één horeca-ondernemer zich zo sterk tegen verzet dat het niet is doorgegaan. Zo zie je maar dat het niet altijd aan de gemeente ligt.”

Beeld: Loes van Duijvendijk

Uniek aan uitgaan in Rotterdam is het publiek. “Als je alleen maar gokt op een blank en hoogopgeleid publiek zoals clubs in Amsterdam ga je het hier niet redden. Juist die mix van mensen maakt het zo oprecht en tof. Dat is ook de feedback die we van DJ’s krijgen, die vinden het fantastisch om in Rotterdam te draaien.” Misschien moet ik dus oppassen met roepen dat we meer jonge creatieven moeten aantrekken, omdat het juist zoals het nu is, veel interessanter is, zoals een stad hoort te zijn.”

Volgende week: Nino & Frankie

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:BAR, house, perron en uitgaansscene

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Schieblock B.V., Schiekade, Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *