Voor de harddenkende Rotterdammer

Dit jaar trokken de culturele instellingen de stekker uit de manifestatie ‘De Wereld van de Witte de With’. De horeca heeft het stokje overgenomen waarmee het festival officieel enkel en alleen een zuipfeest is geworden. Tara Lewis legt uit waarom ze de straat dit weekend liever vermijdt.

witte-de-with_lara-arnoldus
Beeld door: beeld: Lara Arnoldus

Het festival van de Witte de With was elk jaar de feestelijke opening van het culturele seizoen in Rotterdam. Een weekend om naar uit te kijken, waarin je langs alle instellingen hopte om dansend te eindigen in de kelder van Bazar of Gay Palace. Het festival werd georganiseerd door WORM, Showroom MAMA, Witte de With, Tent, CBK en V2. Maar deze culturele instellingen besloten dat het dit jaar niet meer mogelijk was om het festival te organiseren. In de loop van de jaren is het namelijk uitgegroeid tot een zuipfeest dat in Rotterdam zijn weerga niet kent. Het festival wordt volledig gedomineerd door enorme luidsprekers met daartussen een op elkaar geklemde mensenmassa die geniet van een glaasje bier en de ontbrekende auto’s. Daarin is volgens de organisaties geen ruimte meer voor kunst of programmering. Vorig jaar weken ze al uit naar zijstraten- en stegen, maar zelfs daar was er nauwelijks boven La Isla Bonita van Madonna uit te komen.
Ik begrijp dus wel dat de culturele instellingen dit jaar het gevecht tegen de bonkende muziek niet meer aangaan. Maar de horeca in de straat besloot het feest toch door te laten gaan. Logisch, want het maakt de meeste bezoekers al jaren geen zier meer uit wat het achterliggende doel is van het festival. Sinds de Witte Aap door Lonely Planet tot ‘leukste café van Europa’ werd gebombardeerd, is de Witte de Withstraat hét symbool geworden van de wedergeboorte van Rotterdam. Dat dit vooral betekent dat er legers aan bronstige leeghoofden rondlopen schijnt die aantrekkelijkheid alleen maar te vergroten. Mensen zijn zelfs enthousiast over de ontwikkeling die de straat de laatste decennia meemaakte: van gribusbende naar onvervalste hotspot.

Natuurlijk is het fijn dat de crackhoeren weg zijn. Maar die ontwikkeling is niet begonnen met De Witte Aap, maar met diezelfde kunstinstellingen die nu de moed hebben opgegeven. Het is de onvermijdelijke cyclus van gentrification: culturele ondernemers zetten (gesubsidieerd) een verloederd gebied op de kaart en trekken er hoogopgeleide mensen naartoe, wat het gebied interessant maakt voor grote investeerders. Die zorgen er op den duur voor dat de kunstenaars en creatieven van het eerste uur vertrekken. Met de komst van Wagamama lijkt de straat officieel ‘lucratief’ bevonden.
Nu zullen veel mensen dat helemaal geen probleem vinden, maar ik vraag me af of we ons geen zorgen moeten maken over het effect op de lange termijn. Kijk bijvoorbeeld naar Amsterdam, waar de binnenstad één grote uitgeholde commerciële bende is, aan elkaar hangend van ijszaken en souvenirwinkels. Met dat toekomstbeeld in gedachten, denk ik dat de ontwikkeling hier een stuk minder onschuldig is dan hij lijkt. Ik fiets vanavond daarom met een grote boog om de Witte de Withstraat heen. Naar WORM, voor een of andere obscure performance. Zo probeer ik de ziel van de Witte de With te koesteren in plaats van hem te verdrinken in schraal bier.

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

WhatsApp Image 2019-09-03 at 08.40.31

Tara Lewis

Tara Lewis (1986) werkt als freelancer voor diverse media. Ze koestert haar innerlijke tokkie en kan soms een beetje cynisch zijn. Ze vindt dat het discussieplatform bedoeld is voor lezers, en voelt zich daarom niet altijd geroepen te reageren. Ze studeerde Geschiedenis aan de EUR en Communicatie aan de HES.

Tara@versbeton.nl

Profiel-pagina
avatar-lara

Lara Arnoldus

Lara Arnoldus is opgegroeid onder de rook van Rotterdam en ondertussen gevestigd ín de rook. Ze studeerde Interactive Media Design aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag waar ze een passie ontdekte om culturele en sociale tendensen in de samenleving op te sporen, en deze om te zetten in concepten. Lara is gefascineerd door subculturen, internetgekkies, mens en maatschappij en heeft een antropologische blik. Verder fotografeert, filmt en schrijft ze en zet ze zich in voor allerlei Rotterdamse culturele instellingen.

Profiel-pagina
Lees 44 reacties
  1. Profielbeeld van Hans Roodenburg
    Hans Roodenburg

    Haha. Wat een gedoe om de WdeW-straat. Ik heb nog een barkeeper meegemaakt (van De Schouw) die zijn zaak even sloot voor een bus Belgische toeristen. Zijn commentaar: ‘Moet ik 30 koffie van Rombouts en 5 pils serveren. Begin ik niet aan.’ Toen kreeg je nog filters op je koffie. Weinigen maakten daar gebruik van. Wij redacteuren van Het Vrije Volk die daar bijna dagelijks kwamen hadden daar géén behoefte aan. De straat heeft vele diepte- en hoogtepunten gekend.

  2. Profielbeeld van Ties
    Ties

    NAV bovenstaande wil ik graag deze anekdote met jullie delen.

    Je weet vast dat met Wagamama de eerste keten in de Witte de With is neergestreken? En je kent vast ook die grote, witte, lichtgevende woorden in de Witte de With? Waarop staat ‘COOL’, ‘WITTE’ en ‘ZWART’ etcetera? Wat die twee met elkaar te maken hebben leg ik hieronder uit.

    Tot niet zo heel lang geleden hingen namelijk ook de letters ‘LOVE’ in de straat. Aan dat pand van Wagamama, verticaal, van boven naar beneden: L-O-V-E. Die letters zijn dus verdwenen. Kijk zelf maar eens. Er was gedoe over de verantwoordelijkheden en kosten – en dus wilde de nieuwe eigenaren ze niet meer.

    Met het neerstrijken der eerste keten verdween kortom de liefde uit de Witte de With. Dat lijkt mij, hoe dan ook, symbolisch.

  3. Profielbeeld van Tim E
    Tim E

    Mooi stukje Tara! Helemaal mee eens! Hopelijk is deze invasie van toeristen (pluche paupers) snel weer over…. Hoog tijd ook voor een ordinaire snackbar. Patat van Ad..met van die witbruine vettige tegels en een teringchagrijn achter de frituur. Als je dan fritez met truffelyoghurtkwarksaus besteld word je ritueel de zaak uit gerotterdamt…. Wees gerust Tara, uit de as van deze tokkietrek komt wdw er weer helemaal bovenop… Een straat waarin de cultuur van de treurige geveltjes druipt…zoals het hoort!

  4. Profielbeeld van Henry
    Henry

    Shit, is dat dit weekend? Toen het nog een cultureel event was hoorde je daar vooraf nog wel eens wat over. Kon je er rekening mee houden. Dat wordt weer kotsruimen voor de deur maandag.

  5. Profielbeeld van Raoul
    Raoul

    Die motorlui die herrie maken – ik erger me daar inderdaad enorm aan in de wdw- zijn een tijd geleden al redelijk hilarisch in Southpark op de hak genomen: South Park: Season 13: Episode 12

    Verder vind ik de Witte de With een enorm leuke en bloeiende straat. Niet meer typisch Rotterdams, maar meer zoals de rest van Nederland gezellig vindt. En stiekem vind ik het best fijn om die soort gezelligheid nu ook in eigen stad te hebben. De pioniers kunnen verder kunnen trekken en andere delen van de stad tot bloei laten komen. Plekken genoeg lijkt me: Zwaanshals, Noordplein, (Cafe de Bel is al goed bezig in Noord), West, Katendrecht en voor de echte rauwdouwers is heel Zuid nog onontgonnen gebied!

    1. Profielbeeld van Stefan van Hoek
      Stefan van Hoek

      Of Tara top is, weet ik niet. Bovenstaand stukje is dat in ieder geval niet. Het wordt gebracht als ‘opinie’, waar het slechts het zoveelste kollumpie-met-een-meninkie betreft. Met daarbij nog vrij walgelijk als streamer “natuurlijk is het fijn dat de crackhoeren weg zijn” volkomen uit de lucht gegrepen. De Witte de Withstraat en omgeving hebben nooit (of wellicht een zeer enkele keer) problematiek met crackhoeren gehad. Dat was voornamelijk voorbehouden aan de prostitutiegedoogzone van de G.J. de Jonghweg (en iets uitgezwermd over Rochussenstraat, Claes de Vrieselaan, Heemraadssingel en Nieuwe Binnenweg). Toen crackgebruik echt zijn opgang had gemaakt, werd die gedoogzone verplaatst naar de Keileweg (in 1994; aan het eind van dat jaar werd ook Perron 0 ‘ontmanteld’). In 1994 zat de Witte de Withstraat al lang weer in de lift. Met de uitverkiezing van De Witte Aap in Lonely Planet tot leukste café van de wereld (en niet ‘Europa’, Tara Lewis) is het aantal horecazaken ineens stevig toegenomen. En jawel, heel voorspelbaar haalt Tara Lewis het gentrificatiespook van stal. Mijn mening: een zwak kutstukje, gelukkig heeft ze het bondig gehouden.

      1. Profielbeeld van Tara Lewis
        Tara Lewis

        ‘Walgelijk.’
        ‘Zwak kutstukje.’
        Charmant, Stefan. Als je serieus genomen wilt worden is dit de perfecte omlijsting.

    2. Profielbeeld van Stefan van Hoek
      Stefan van Hoek

      Ik reageer maar even op deze manier op Tara Lewis, want een directe reactie kan ik op haar (als laatste woord bedoelde?) opmerking niet geven.

      Als je zelf in je stukje aankomt met de hyperbool “natuurlijk is het fijn dat de crackhoeren weg zijn” wekt het enige bevreemding dat je valt over mijn – doelbewust zo geformuleerd – wat onparlementair taalgebruik. Je schrijfsel ademt aan alle kanten dat je je vooraf over diverse zaken niet goed hebt geïnformeerd. Nou ja, advies: doe dat beter.

      Maak je overigens niet de illusie dat ik het belangrijk vind serieus te worden genomen door (misschien een enkeling daargelaten) journalisten van Vers Beton. Ik reageerde in dit geval n.a.v. de reactie van ‘mijn’ hoofdredacteur van Stadslog, Hans van Willigenburg, van wie ik weet dat hij mijn mening over het algemeen hoog acht (al zal hij er nu wellicht minder blij mee zijn, omdat ik hem en de schrijfster op inhoudelijke onzin wijs).

      Nu ik toch bezig ben, nog wat inhoudelijke aanwijzingen. Hoe kan iemand met een grote boog om de WdW-straat heen gaan en vervolgens in WORM terecht komen? De ruimte van WORM komt via de aanpalende horecazaak nota bene direct uit op de WdW-straat. ‘Schraal bier’ noemen we in correct Nederlands ‘verschaald bier’. Óók je stuk tekst over Amsterdam is té hyperbolisch. “Eén grote commerciële uitgeholde bende”? Wellicht Damrak, Rokin, Kalverstraat. Daarbuiten valt het in mijn beleving zéér mee. Als ik na concertbezoek door de Jordaan en via de grachtengordel terug naar het centraal station loop, is de rust op straat vergelijkbaar met die op de Lijnbaan. Met bierfietsen blijft Amsterdam inderdaad ver voorlopen op Rotterdam.

      En nog iets over (door toeristen veroorzaakte) drukte op straat in het algemeen: in tegenstelling tot wat velen uit nieuwsberichten opmaken, gaat het een groot deel van de mensheid (nog) steeds beter. Zich verplaatsen wordt makkelijker én goedkoper. De groeiende/gegroeide welvaart gecombineerd met een groeiende wereldbevolking leidt nu eenmaal tot steeds meer toeristen. Wat mij persoonlijk betreft, is de situatie in de WdW-straat me in het weekend al een poosje te veel van het goede. Daar kan dan heus zo’n WdW-evenement nog bij. (Als buurtbewoner heb ik mij gedurende een beperkt aantal uren 1 weekend lang geluidsoverlast moeten laten welgevallen. Geluidsoverlast die om 12 uur netjes was gestopt.)

      Vr.gr.,

      Stefan van Hoek

      1. Profielbeeld van Tara Lewis
        Tara Lewis

        Ha Stefan,

        Dank voor de aanvullingen en het vermijden van eerder genoemd taalgebruik. Ik vind crackhoer niet zo’n aanstootgevend woord. Maar je bent niet de enige die daar over valt, dus er zal wat in zitten.

        Ik schrijf een opinie/column (maak ik niet zoveel onderscheid in), die mag (vind ik) best een beetje dik aangezet zijn. Volgens mij is het iedereen kraakhelder wat ik bedoel, dus ik laat het graag zo staan. Maar dank voor de historische aanvullingen!

        Dat de Witte Aap het beste café van de wereld was, dat heb ik inderdaad verkeerd onthouden, dank voor de verbetering, ik vraag de eindredactie het aan te passen.

        Dan de routebeschrijving. Als je met een grote boog op de Witte de With heen fietst, kun je via de Westblaak de Boomgaardstraat op. Of wil je het er over hebben of die boog wel groot genoeg is? Vat het niet zo letterlijk op, zou ik dan willen zeggen.

        Ik had je al een tijdje niet meer zien zitten in De Schouw inderdaad. Daar vind ik het nog steeds prima uit te houden! Jammer dat mijn stuk je niet kon bekoren, maar gelukkig trekken we ons allebei niet zoveel van elkaars mening aan.

        Groet! Tara

      2. Profielbeeld van Stefan van Hoek
        Stefan van Hoek

        Hoi Tara,

        Het was niet het woord ‘crackhoer’ dat me stoort, maar ik vind feitelijke onwaarheden noch in opinie, noch in columns horen. En dan ook nog als streamer erbij, ach, toen verloor ik mij iets in mijn omschrijvingen.

        Whatever. Kritiek betrof slechts dit stukje. Ik ben volgens mij redelijk in staat een volgend blanco wat betreft oordeel te lezen.

        Dan ga ik nu nog even uitmeten of er wel of niet sprake is geweest van een grote boog. Op de stadsplattegrond, want ik heb geen zin meer om op dit tijdstip nog de deur uit te gaan.

        Luf, peace and happiness,

        Stefan

  6. Profielbeeld van P kroos
    P kroos

    Eind jaren 60 van de vorige eeuw , is het verval al ontstaan , de gemeenteraad had geen belangstelling voor wat er gebeurde erger nog moedigde de horeca aan om zich daar te vestigen .

    Sinds de jaren 80 ontstonden dermate problemen dat de politie er dagelijks werk aan had.

    Nu moet niemand verbaast zijn dat deze straat in verval is.

  7. Profielbeeld van Eeva Liukku
    Eeva Liukku

    Even een zijspoor: als ik dan eens lekker bier drink op een terras in de WdW dan stoor ik mij tegenwoordig ENORM aan de motorclubs die daar luid ronkend en gasgevend doorheen rijden. Keer op keer. Dat was vroeger niet zo, meen ik. Wat is dat toch? WAAROM doen die mensen dat?

    1. Profielbeeld van Florian Cramer
      Florian Cramer

      De motorclubs zijn georganiseerde criminaliteit. Er is veel criminaliteit in de straat, en je mag je afvragen inhoever dat verbonden is aan controle over horeca en vastgoed.

      Goed bekeken, is de WdW straat geen voorbeeld van gentrificatie maar van verloedering, alléén wordt dit door het imago van de kunststraat overdekt.

      1. Profielbeeld van JW
        JW

        Florian, ik snap je punt van verloedering niet. Straat is toch juist erg opgeknapt, betere voorzieningen en wordt vol op ontwikkeld. Wat is dan wel gentrificatie volgens jou?

    2. Profielbeeld van Florian Cramer
      Florian Cramer

      JW, het woord gentrificatie is afgeleid van het Engels woord “gentry”, de naam van de lagere aristocratie die van het land naar de steden trok en de steden duur maakte. Gentrificatie betekent dat hoogopgeleide, yuppen en uiteindelijk de rijken toenmalige volksbuurten overnemen. Dat is in de Witte de Withstraat niet zo, ze wordt feitelijk overgenomen door binge-toeristen en teraspubliek. Men mag daar ook positieve meningen over hebben zoals vele mensen hier op deze pagina, maar het is echter geen gentrificatie die in de straat gebeurt. Feitelijk vervangt de WdW straat nu de Oude Binnenweg als horecastraat. Ze is nu aan een kantelpunt waar ze wel nog opgeknapt is maar steeds onveiliger wordt. Nu hebben de kunstenaars dit door, maar nog niet het algemene publiek. Als gemeente en politie niet bijsturen, eindigt de straat als het Rembrandtplein van Rotterdam. Gentrificatie zie je echter op Katendrecht.

      1. Profielbeeld van Ilana
        Ilana

        Duidelijk Florian! Jij bent de enige die de tragiek áchter het verhaal van Tara goed weet te beschrijven. Jammer dat mensen die het zíen gebeuren en proberen onder woorden te brengen steevast weggezet worden als elitair.

        Het kantelpunt kwam voor mij al een paar jaar geleden. Op zaterdagmiddag, begin vd middag, gingen we naar ‘de Wereld van…’. Maar er was niets! Met een hogedrukspuit werden bierresten van de straat gespoten, de buitenbarren werden weer aangevuld, terrassen weer opgebouwd. Verder niets, of nou…ergens aan het einde vd straat één kar met iets kunstigs erin. Op het moment dat iets veranderd in een zuipfestijn haak ik af. Dat is niet omdat ik elitair ben, maar de sfeer van dronken mensenmassa’s schrikt me gewoon af. Ik snap oprecht niet wat al die mensen in de Witte de With doen in de weekenden, wat ze zo aantrekt aan die volgepakte terrassen.

        De stad kan maar op één manier zorgen dat de WdW niet ten onder gaat aan z’n eigen succes en dat is het aantal horecavergunning omlaag brengen en vervangen voor een retailbestemming, het toegestane aantal evenementen in de straat aan banden leggen, zeer actief surveilleren om ongure types er weg te houden en zeker de straat niet autovrij maken (oh ironie, een paar jaar geleden was ik fervent voorstander!).

  8. Profielbeeld van JW
    JW

    Witte de With zit gewoon in laatste fase van haar gentrificatie. Tijd voor de culturele instellingen, kunstenaars en creatieven om naar andere buurten en straten te kijken in Rotterdam om daar zelfde proces in gang te zetten.

    Dat Witte de With nu een breder, groter publiek bedient, vind ik alleen maar positief. Stuk komt op mij een beetje over als de schaamteloze elite, die neerkijkt vanuit haar conceptuele kunstzinnige ivoren toren op het volk met zijn platte vermaak.

  9. Profielbeeld van swift
    swift

    Voordat de WdW werd zoals ie nu is, kon ik niet met goed fatsoen iemand mee uit nemen in mijn stad. Nu wel. Hulde WdW!

    Ik kende WORM niet, daarom heb ik er even naar gekeken: http://www.worm.org/sheets/view/43. Ik citeer:

    “Geboren onder de sterren van Punk, Dada, Fluxus en Hacktivism is WORM een volbloed bastaardkind van een onmogelijke liefde tussen avant-gardistische recreatie, DIY en sustainability. Met een vlijmscherp mes fileren we het culturele kaf van het artistieke koren met een bonte verzameling aan concerten, filmvertoningen, lezingen, parties, workshops, seminars en publicaties.”

    Het mag toch geen verrassing zijn dat de doelgroep hiervoor kleiner is dan voor een terras (waar overigens geen schraal bier wordt geserveerd, louter craft en exotisch. Kunt u zich toch nog even van de massa afzetten).

    Nu nog autovrij elk weekend, want trieste aandachtsschreeuwers hebben we niet nodig.

  10. Profielbeeld van GB
    GB

    ” een verloederd gebied op HET kaart en trekken er hoogopgeleide mensen naartoe “. Deze leeghoofd stoort zich wel aan de taal van de hoogopgeleide schrijfster ;-)

    1. Profielbeeld van Eeva Liukku
      Eeva Liukku

      Excuus, dat heeft de hoogopgeleide eindredacteur ook over het hoofd gezien!

  11. Profielbeeld van kris de leeuw
    kris de leeuw

    Hilarisch stuk. Wat mij betreft de enige toon die past bij de totale uitholling van dit evenement, over de rug van de instellingen in de straat. Biertjes tappen, ja hoor, maar mee betalen ho maar. Kunst, wat een onzin, lekker biertjes tanken “ter meerdere eer en glorie van mijn stad”

  12. Profielbeeld van Paul van Buuren
    Paul van Buuren

    Tweeëntwintig jaar geleden was ik studentje aan de EUR en maakten we een documentaire over de Witte De With. Toentertijd was er even lof over de investeringen in de WdW om er een kunstboulevard van te maken. Een boulevard of broken dreams, uiteraard. Ook toen was er veel geweeklaag en getandenknars over het verdwijnen van galeries.
    Mijn punt is tweeledig: WdW was 22 jaar geleden veel minder een zuipstraat dan nu, eerder een verzamelpunt van zowel louche cafés als galeries, inmiddels bijna allemaal verdwenen. En daarnaast dit: ‘uitholling’ van de WdW en klagen daarover is blijkbaar van alle tijden.
    Die docu heb ik van een VHS-cassette gepeurd en op Vimeo geplaatst, omdat ik een nostalgische ouwe knar ben:
    https://vimeo.com/4873760

  13. Profielbeeld van Paul
    Paul

    Iets word te mainstream en mensen gaan lopen klagen. Het is altijd hetzelfde.
    Noem één festival dat geen groot zuipfeest is. Romatische dag, zuipen, Duizel in het park, zuipen, Parade, zuipfeest, Museumnacht, zuipfeest, er wordt nou eenmaal veel gezopen. Ik vond het schapenrennen over de Witte de With erg grappig, en ik vond het erg leuk om de culturele instellingen in te gaan, jammer dat het er niet meer is. Alleen zuipen, voor mij geen reden om naar WdW te gaan. De gezelligheid, dat wel!

  14. Profielbeeld van CROOSWIJK
    CROOSWIJK

    Hoi Tara, alom bekende voorvechter van de kunsten en het culturele baken dat onze stad al zo lang nodig heeft. Man, wat een ongelofelijk pretentieus flut stuk! Moet je niet meer doen hoor, een deerniswekkende hang naar het verleden staat geen enkele Rotterdammer. Besef even dat jouw sentiment jegens de massa die nu de Witte de Withstraat bevolkt exact hetzelfde gevoel is dat de originele bewoners van het Witte de Withkwartier hadden toen de gentrification op gang werd gebracht door de door jou zo geprezen kunst initiatieven. Echter, zoals het echte Rotterdammers betaamt, zijn zij gewoon verder gegaan met leven en snapten zij ook dat deze beweging opgezet werd ter meerdere eer en glorie van hún stad! Daarbij, kunstzinnige tijger, geef je zélf nota bene aan dat gentrification een onomkeerbaar proces is. Katendrecht is nu dus nog leuk, maar volgens jouw beredenering kunnen we dit “authentieke” stukje stad in de nabije toekomst toch ook beter mijden. Straks komen we bierdrinkende bolderbasten tegen! Daar gaat je avondje met wijn en kaas. Jouw omweggetje van vanavond zet dan ook geen zoden aan de dijk. Wellicht handig voor in de toekomst, investeer niet te veel emotie in de volgende culturele “hotspot” van de stad, anders moet je over een aantal jaar weer zo’n zinloze woordenbrij neerpennen. Veel plezier vanavond in Worm!

      1. Profielbeeld van N echte
        N echte

        De migraine? Zal n katertje geworden zijn na deze snoeiharde reactie. Kan alleen van n echte onvervalste Rotterdammer komen????

        Denk dat de cirkel straks weer rond wordt. Nu populaire drink me te pletterstraat waar over 10 jaar niemand s nachts meer gevonden wil worden door de dichtheid van de drugs en wapen handel. Kennuh we gewoon weer opnieuw via het culturele een reanimatie doen

  15. Profielbeeld van Tim
    Tim

    Wat een “artikel”..

    Dit is weer een persoon die haar frustratie uit over dingen die goed lopen en populair worden en daardoor veranderen. “Vroeger was het beter, en ik weet hoe het vroeger was, en daarom ben ik beter.” Zelfde als meningen over de techno/deephouse ‘renaissance’. Als ze het daar niet meer leuk vindt, unlike duizenden andere mensen, gaat ze daar toch niet meer heen? Ga dan geen artikel schrijven over een “uitgeholde stad”.

    En haar aannames? Jezus. “Zuipfeest”, “bronstige leeghoofden” “Amsterdam … een uitgenholde commerciële bende”, “schraal bier”.

    Ik voel plaatsvervangende schaamte voor de mensen die hun beeld vormen op basis van deze pseudoinformatie.

    En ik ga nieteens uit op de Witte de Withstraat.

    1. Profielbeeld van KB
      KB

      Misschien moet je er eens doorheen wurmen morgenavond en zien hoe niks het is om bier te drinken uit plastic voor waarschijnlijk 3 euro per bekertje terwijl er een kakofonie van herrie opstijgt. Schraal bier? Check. Uitgeholde commerciëlebende? Check. Amsterdamse toestanden? Check. Bronstige leeghoofden? Ik vertaal naar primaten in een jasje? Check. Het is verveling wegzuipen en cultuur is uit want er wil niemand meer denken,geïnspireerd of verwonderd raken en dat is jammer,heel jammer.

      1. Profielbeeld van Tim
        Tim

        Zoals ik al zei, ga ik zelf niet uit op de Witte de With. Ik ben er een paar keer geweest en ik kan me voorstellen waarom je er zo over denkt. In die zin ben ik het zelfs deels met je eens. Maar ga ik er een artikel over schrijven en het doortrekken naar allerlei andere zaken? Nee.

        Dat is mijn punt hier. Zoals jij (en ik) het ziet, ziet niet iedereen het. Daarom zijn dingen als “bronstige leeghoofden”, naast een belediging, een aanname.

        Daarom raad ik je aan om inderdaad met een grote bocht om de witte de with te fietsen om naar een plaats te gaan die jij wel leuk vindt, en je vooral niet meer druk over te maken over deze straat. Dat scheelt misschien veel frustratie.

    2. Profielbeeld van Alicia Hobbel
      Alicia Hobbel

      Ik denk dat je eens in Amsterdam moet gaan kijken. Als je de ontwikkelingen en discussies daar volgt, wat ik voor mijn werk moet doen, zie je dat het centrum echt grenst aan onbewoonbaar door de overlast van toerisme. Als Rotterdammer zit ik ook helemaal niet te wachten op het hippe imago en de bijbehorende bustoeristen die zich asociaal gedragen (ach, niemand kent ze toch hier) en de stad behandelen als attractie in plaats van gebied waar mensen wonen. Ik hoop dat de ontwikkeling niet doorschiet zoals in Amsterdam, maar dan moeten we wel ingrijpen voordat het zo ver komt.

  16. Profielbeeld van Florian Cramer
    Florian Cramer

    Slaat de spijker op de kop. Wat in dit artikel nog ontbreekt, is de informatie dat inmiddels alle kunstgaleries en -initiatives uit de Witte de Withstraat zijn vertrokken behalve de grootschalig gesubsidieerde instellingen (WdW, TENT, MAMA, WORM, V2) die vanwege duurzame huurcontracten en overeenkomsten met de gemeente daar vastzitten. En dat veel mensen die in deze instellingen werken/programmeren de Witte de Withstraat inmiddels als een probleem of zelfs als een belemmering beschouwen.

    1. Profielbeeld van Eeva Liukku
      Eeva Liukku

      Dag Florian,

      interessant. Kun je toelichten waarom de instellingen de straat als een probleem beschouwen?

      1. Profielbeeld van Florian Cramer
        Florian Cramer

        Omdat het zuippubliek het kunstpubliek afschrikt. En ander probleem is de criminaliteit (drugs en wapenhandel) in de straat die voor overlast bij avondevenementen zorgt. Het publiek van WORM, WdW etc. ziet de Witte de Withstraat vaak als een hel waar je doorheen moet als je een cultuurevenement bezoekt, net zo als Tara het in haar laatste zin beschrijft. Ik weet dat in de Kunstblock-instellingen hierover al sinds rond twee jaar wordt geklaagd. Met de afzegging van het WdW festival wordt dit probleem nu voor de eerste keer publiek zichtbaar. Als jullie dit onderwerp verder willen onderzoek, is mijn aanbeveling om met Mariëtte Dölle, oud-directeur van TENT, en misschien ook met Hajo Doorn van WORM te praten. Mariëtte had ook een heel duidelijke mening hierover. En de artistieke directeur van Witte de With heeft jullie artikel vanochtend op Facebook gedeeld.

    1. Profielbeeld van Anneke Kortleve
      Anneke Kortleve

      Ik ook. Helaas. Ook al die zaken waar je voor heel veel geld taco’s kan eten of flauwe tappa’s en te dure Verdejo drinken (dat laatste dan maar weer heel veel). Irritant.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.