voor de harddenkende Rotterdammer

Vers Beton schrijft samen met Anders Nog Iets? over de beeldbepalende, ambachtelijke winkeliers die Rotterdam verrijken. Zoals Richard Boot, derde generatie eigenaar van onderdelenmagazijn Blijdorp. “In de gedachten van mensen zitten we op de hoek, dus daar blijven we.”

Schroefjes, houtdraadbout en stokeindjes. Tosti-ijzers, flex-emmers en vloerwissers. Modelbouwgereedschap, schaafbeitels en grasmaaiers. Je kunt het zo gek niet verzinnen aan huis-, tuin- en keukengerei, of ze hebben het bij Magazijn Blijdorp op de Stadhoudersweg. Al 77 jaar kunnen mensen terecht in deze winkel van bescheiden omvang voor het ene stuk gereedschap dat ze net nodig hebben. Maar ook voor advies en klustips, want de familie Boot heeft al drie generaties lang op alle vragen een antwoord.

magazijn_blijdorp_019
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Richard Boot is de huidige eigenaar van de zaak, vertelt hij in de kleine werkplaats achter de winkel: “In 1939 opende mijn grootvader zijn ijzerhandel precies in deze ruimte, aan de Nobelstraat. Hij was eigenlijk vaktimmerman, maar moest door de crisis bijverdiensten zoeken. Al een paar jaar later kwam het buurpand erbij.” In 1995 volgde nog een uitbreiding tot aan de hoek met de Stadhoudersweg.
Sinds die tijd is Magazijn Blijdorp aan die drukke doorgaande weg een vertrouwd gezicht, met de gekleurde emmers en wasrekken voor de deur uitgestald en binnen een zee aan klusmateriaal. Een grotere winkel dan dit zit er niet in. “We hebben wel andere panden bekeken, bijvoorbeeld het oude postkantoor een paar deuren verderop. Maar wat goed is, verander je niet. In de gedachten van mensen zitten we op de hoek, dus daar blijven we.”

Toch is Magazijn Blijdorp achter de schermen flink doorgegroeid de laatste jaren. Richard was er vroeg bij met het starten van een online winkel. De winkel is de hardcore business, de online verkopen zijn de slagroom op de taart. “Deze buurt heeft een vast aantal bewoners. Er wordt soms wat meer en soms wat minder verbouwd, maar op een gegeven moment is je omzet wel gedekt. Zo’n acht jaar geleden zette ik voor de lol een keer een boorhamer op internet. Meteen verkocht, diezelfde avond! Mensen willen de prijs van internet, maar de service van een winkel. Je ziet het ook aan de grote online namen als Coolblue, ook zij openen winkels in de stad.”

magazijn_blijdorp_004
Richard Boot begon op 14-jarige leeftijd bij zijn vader en grootvader in de winkel. Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Met de verkoop van Proxxon, een merk voor modelbouwgereedschap, is Richard de grootste verkoper in Nederland. Maquettebouwers, architectenbureaus als OMA en ZUS, maar ook particulieren weten hem te vinden via zijn webshop. “Mensen komen soms helemaal uit Groningen als uitje naar Magazijn Blijdorp, om de echte winkel te zien. Als ze hier binnenstappen, zie je ze wel even raar kijken.”
Het succes van de winkel is volgens Richard het resultaat van 100% toewijding. “We zijn ondernemers, geen winkeliers. Een winkelier opent z’n zaak om negen uur en loopt om zes uur de deur uit. Wij zijn altijd bezig.”

Hij geeft een voorbeeld: “Zes jaar geleden, in de winter, kwam iemand binnen met zijn Noren en vroeg of we ze konden slijpen. Dat konden we niet. Maar er kwamen er nog meer. Als je die vraag tien keer hoort als ondernemer, gaat het jeuken. Dus wij een slijpmachine overgenomen van Kookpunt, maar dat mislukte. Toen hebben we een nieuwe aangeschaft en een cursus gevolgd. Het ging al snel naar honderden paren schaatsen.
Van ’s ochtends zeven tot ’s avonds half twaalf waren we bezig. Je kon hier niet meer lopen want overal stonden schaatsen. En al die mensen kochten meteen ook nog wat erbij, nu ze toch in de winkel waren. Ik heb meteen de zoekterm ‘schaatsen slijpen Rotterdam’ geclaimd op Google, als je dat intypt kom je bij ons. Het geld dat we verdiend hebben, is geïnvesteerd in messenslijpmachines. Nu komen ook veel Rotterdamse restaurants met hun messen bij ons.”

Die toewijding en ondernemerszin zitten Richard in het bloed. In 1960 kwam zijn vader Wim Boot, net puber-af, in de zaak bij grootvader. Samen met zijn vrouw stond hij 35 jaar lang klaar voor de klanten van Magazijn Blijdorp. Terwijl zijn vrouw Marijke ook binnenloopt in de winkel en automatisch gaat helpen, vertelt Wim: “Als je ervoor kiest, ga je er ook voor.” Dát hij dit ging doen in navolging van de oude heer Boot, was voor hem een vanzelfsprekende keuze.
Zo ook voor Richard, de jongste generatie, die opgegroeid is boven de winkel en er van jongs af aan te vinden was. “Op 14-jarige leeftijd begon ik met een bijbaantje op zaterdag in de winkel. Vijf jaar later was ik volledig in dienst. Er kwamen wel aanbiedingen van andere werkgevers langs, maar dat is nooit een optie geweest. Ik ga altijd met evenveel plezier hier naartoe, elke dag is anders.”
Nu zijn ouders minder aan het werk zijn in de winkel, is een paar jaar geleden Raymond in dienst gekomen. In de hele geschiedenis van de Bootjes, zoals de winkel ook wel liefkozend door klanten wordt genoemd, is hij de derde werknemer van buitenaf.

magazijn_blijdorp_008
Raymond is Magazijn Blijdorp’s derde werknemer van buitenaf in 77 jaar. Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Doordat ze al zo lang op een centrale plek in Blijdorp zitten, zijn ze vergroeid met de buurt. De meeste klanten komen er al jaren. Een dame die al 25 jaar haar klusspullen koopt bij de familie Boot, legt uit waarom: “Ze zijn ook de vrolijkste hier in de buurt!” De winkel is misschien weinig veranderd, maar de wijk is dat wel. “Blijdorp is meer een buurt voor jonge gezinnen van tweeverdieners geworden. En er zijn de laatste jaren veel jongeren en buitenlanders bijgekomen,” vat Richard de ontwikkeling samen. “Maar de wijk leeft en bruist, dat is goed.”
Ook met de nieuwe lichting bouwen ze een band op. “Wanneer jongeren in de buurt komen wonen, zie je dat hun ouders hier tijdens de verhuizing hun benodigdheden kopen. Die generatie gaat wat eerder naar een winkel zoals die van ons. Daarna stappen die jongeren ook makkelijker over de drempel. Naar de Gamma ga je als je weet wat je nodig hebt. Bij ons kom je met een probleem en wij helpen je graag met de oplossing.”

Vers Beton werkt samen met Anders nog iets?, een project van Annemarie Mosterd over ondernemers die de stad verrijken met hun passie en hun ambacht. Als consument betuigen wij vaak de liefde voor de buurtwinkel of ondernemer, maar met de voeten óf de wielen kiezen we vaak anders.
Op www.andersnogiets010.nl worden de markante, sociaal betrokken ondernemers die er nog zijn, in het daglicht gezet. Volg ze ook via Facebook.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
014f6aa

Chantal Defesche

Chantal Defesche (1978) werkt als freelance communicatieadviseur voor o.a. architectenbureaus en organisaties als Het Nieuwe Instituut. Ze verhuisde naar Rotterdam voor haar studie Kunst- en Cultuurwetenschappen (EUR), had ooit even het idee de stad te willen verlaten, maar was al te veel verknocht. Nu woont ze aan het uiterste randje van Rotterdam (aan het eind van de straat begint de polder) en kijkt met een verhelderende afstand naar alles wat er gebeurt in 010.

Profiel-pagina
frank hanswijk

Frank Hanswijk

Frank Hanswijk (Rotterdam, 1971) is een Rotterdamse fotograaf. Hij ontwikkelde zich breed met werk in journalistiek, reclame, theater en architectuur. De laatste jaren concentreert zijn werk zich steeds meer op architectuur en landschap. Hij benadert de architectuur niet als object maar als plek waarin de mens, al dan niet op de foto aanwezig, een cruciale rol speelt.

Profiel-pagina
Lees 3 reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton