Kunst & Cultuur19 september 2016

‘Pex Langenberg ontpopt zich tot een Robin Hood from hell’

Opinie over de verdeling van het cultuurgeld

De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur adviseert over het geld, maar Pex Langenberg heeft het advies niet helemaal gevolgd. Daarin is hij behoorlijk inconsequent, vindt Renee Trijselaar. Tijd om de wethouder tot de orde te roepen.

Cultuurtinder Beeld: Stacii Samidin

Beste Pex,

Wij tutoyeren, want de laatste keer dat ik je sprak, mocht dat ook. Ik vraag me af of jij je dat nog kunt herinneren. Als wethouder zie je vast heel veel mensen.

Sinds zeventien jaar, letterlijk mijn halve leven, werk ik in de Rotterdamse cultuursector. Mijn loopbaan begon bij het Wereldmuseum, en leidde via onder andere het Cameretten Festival, Het Luxor Theater en het HipHopHuis naar een freelance praktijk als coach, projectleider en adviseur voor onder meer Rotterdam viert de stad!, Fonds Podiumkunsten en Fonds Cultuurparticipatie.

Al vanaf dag één heb ik me verbaasd over hoe exclusief de sector is. Een grote groep Rotterdammers wordt al heel lang met de nek aangekeken door veel cultuurinstellingen. Zij bedienen vooral de blanke, hoger opgeleide bezoeker van middelbare leeftijd. Dat is niet toevallig, want diezelfde types bemannen veruit de meeste banen achter de schermen. Ik kan het weten, want ik ben er daar zelf een van.

Als initiatiefnemer van de CultuurTinder, een netwerkevent voor jonge en gevestigde cultuurmakers, heb ik het afgelopen jaar gezien wat het oplevert om oud en nieuw op een gelijkwaardige manier aan elkaar te verbinden. Denk bijvoorbeeld aan Spoken Arts, een samenwerking van Ken Theater en De Rotterdamse Schouwburg. De sector toekomstbestendig maken kan alleen als de gevestigde orde en de toekomstige orde samenwerken.

Met voorgaande in mijn achterhoofd kun je je waarschijnlijk voorstellen hoe blij verrast ik was toen ik las dat je, met het oog op de verdeling van de structurele subsidie, zei: ‘Iedere Rotterdammer moet zich aangesproken voelen door wat de stad in cultureel opzicht te bieden heeft en de culturele sector moet ernaar streven een afspiegeling te zijn van de Rotterdamse samenleving.’ Dus niet alleen voor de Pexen en Renees van deze wereld, maar voor alle Rotterdammers.

“Dus vraag ik je mee op date, de ongebaande paden op, waar het ruikt naar pure noodzaak”

Daarom is het gek dat uit dezelfde pen een verdelingsplan komt waarin je je ontpopt tot een Robin Hood from hell. Geld weghalen bij de kleine, jonge organisaties om dat te geven aan twee organisaties met toch al gigantische budgetten. [zie kader onderin, red.] Natuurlijk komt de ruim 4 miljoen voor het Wereldmuseum uit een ander potje. Maar waarom kan dat potje juist open voor een organisatie die terecht op zijn vingers wordt getikt? Je geeft het Wereldmuseum en Hofplein inhoudelijke prioriteit door speciaal voor hen een extra exercitie in te zetten, maar ik lees daar nergens inhoudelijke argumenten voor.

Damn Pex, je vliegt zelfs een externe deskundige in om Hofplein te redden. Ik ben heel benieuwd wie dat was en wie die factuur heeft betaald. Zo’n voorkeursbehandeling krijgen de minderbedeelde organisaties niet. Ontzettend jammer, want laten zij nou precies degene zijn die de cultuursector verbreden en vernieuwen. Die keer op keer bewijzen dat ze doelgroepen bereiken die de rest links laat liggen. Herinner je je nog hoe belangrijk je dat vond voor de stad?

Ondertussen zeg je niet te willen beslissen over de inhoud en je vooral te baseren op zakelijke argumenten. Je denkt toch niet werkelijk dat de zakelijke kant los staat van de inhoud? Sterker nog, we weten allemaal dat jij heel goed weet dat het anders zit. Dat is precies waarom het Wereldmuseum en Hofplein meer geld krijgen. Omdat ze financiële continuïteit nodig hebben om hun inhoudelijke activiteiten voort te zetten. Is het dan niet inconsequent dat je datzelfde argument gebruikt om bij de jonge, informelere organisaties te concluderen dat zij hun financiële continuïteit eerst op orde moeten hebben voordat ze krijgen wat de RRKC ze had toebedeeld?

Put your money where your mouth is. Vernieuwing, diversiteit, talent. Geloof je echt dat voorliggende verdeling aansluit bij de cultuurbeleving van de breedte van de bevolking van Rotterdam? If so, dan komt dat waarschijnlijk door het gebrek aan diversiteit binnen de gemeente en moet je vaker naar buiten.

Als matchmaker van de CultuurTinder wil ik nu zelf op date. Bij deze vraag ik je mee uit. Dan gaan we naar plekken waar mensen niet onder de indruk zijn van moeilijke brillen, jasjes met kunstzinnige snit en complexe parfums. Op ongebaande paden, waar het ruikt naar pure noodzaak, artistieke vernieuwing en vers zweet. Waar gelijkwaardigheid tussen artiest en bezoeker een gegeven is en nieuwe doelgroepen worden benaderd als experts in wat zij willen in plaats van exoten. Daar waar inclusiviteit de klok slaat. Opererend vanuit een veel breder perspectief op artistieke kwaliteit. Waar gesubsidieerde organisaties zich verhouden tot ongesubsidieerde instellingen (gratis tip voor de sectoranalyse).

Bel je me?

– Renee

KADER: Wie krijgt wat?

In het najaar beslist de gemeenteraad over de definitieve verdeling van de cultuurgelden.

Instelling advies RRKC voorstel gemeente
Meer dan geadviseerd
Hofplein 950.000 1.288.000
Jazz International Rotterdam 0 204.000
Sinfonia Rotterdam 122.000 215.000
Wereldmusem Rotterdam 450.000 5.000.000

 

Minder dan geadviseerd
A Tale of a Tub 75.000 45.000
Caesar 30.000 0
Circus Rotjeknor 150.000 125.000
Classic Young Masters 12.500 0
De Nieuwe Lichting 155.000 100.000
Future in Dance 60.000 0
Got Skills 65.000 0
Hiphop In Je Smoel 60.000 45.500
HipHopHuis 570.000 409.500
In goed gezelschap van Laura 35.000 0
Jazzpodium Rotterdam 225.000 186.000
Maritiem Museum Rotterdam 5.200.323 4.936.003
Natuurhistorisch Museum Rotterdam 825.000 749.364
Operadagen Rotterdam 310.000 258.000
Passionate Bulkboek 220.000 200.000
Roodkapje 120.000 80.000
Rotterdam Circusstad 125.000 100.000
Rotterdams Jeugd Symphonie Orkest 36.500 20.500
Rcth+ 350.000 301.500
Showroom Mama 171.000 149.000
Theater Walhalla 335.000 300.000
V2_Lab 200.000 153.000
Ward-waRD 50.000 0
Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:cultuurplan, Cultuurplan 2017-2020, Cultuurtinder, Hofplein theater, pex langenberg, RRKC, Spoken Arts en Wereldmuseum

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Coolsingel, Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *