Rotterdamse Nieuwe15 september 2016

Symbid: “Crowdfunding had nog geen vijf hits op google toen wij begonnen”

Deel 3 van de Rotterdamse Nieuwe-serie over ICT

Vers Beton interviewt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe jonge, beeldbepalende en bijzondere ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? Deze keer: Robin Slakhorst, oprichter van Symbid, een start-up in het financieren van start-up’s.

Op de elfde verdieping van één van de Marconitorens zit een kantoor met een fenomenaal uitzicht. Minimalistische bureaus, grote schermen en zes jonge gasten die erachter werken. Precies wat je verwacht van een ICT-start-up. Maar wel één met een marketingmanager. Vreemd, voor een jong bedrijf, merk ik op. Tot Robin Slakhorst even later rustig vertelt dat Symbid beursgenoteerd is in Amerika en al miljoenen aan bedrijfsfinanciering aan talloze startende ondernemers heeft geboden.

Grappig, een start-up in het financieren van start-up’s. Hoe is Symbid begonnen?

“We zaten alle vier op de Erasmus Universiteit en wilden ondernemer worden. Iedereen wilde dat. Toch zagen we de een na de ander terechtkomen bij grote bedrijven als McKinsey (een managementconsultingbedrijf, red.). Het probleem was dat iedereen startgeld miste om voor zichzelf te beginnen. We praten over acht jaar geleden, toen Hyves en Facebook opkwamen. Het bracht ons op het idee om ondernemen met elkaar makkelijker te maken. We zagen een platform voor ons, een soort aandelenmarkt voor jonge bedrijven. Ideeën samenbrengen, symbiose; zo kwamen we op de werktitel Symbid. En die is gebleven, it grew on us. Sowieso hielp het mee dat het .com-webdomein nog beschikbaar was.”

“Ons idee was niet heel moeilijk: private investeerders via internet koppelen aan jonge bedrijven. Maar in de praktijk bleek het een stuk complexer te zijn vanwege financiële wetgeving. Een goede structuur vinden, was echt balanceren. Een risicovolle periode, want wij werden zelf op dat moment ook door investeerders gefinancierd, terwijl het zomaar kon dat de Autoriteit Financiële Markten ons systeem niet goed zou keuren. Gelukkig konden we van start. Inmiddels is het vijf jaar geleden dat we het platform gelanceerd hebben.”

Mooi dat je als ondernemer andere bedrijven kunt helpen met starten! Maar hoe verdienen jullie er zelf aan?

“Ons verdienmodel is simpel. Ons doel is om de meest efficiënte en effectieve marktplaats te zijn voor jonge en kleine bedrijven. Bij elke transactie tussen hen en investeerders rekenen wij een kleine commissie. Want als startend bedrijf moet je snel aan kapitaal kunnen komen, funding zou nooit een bottleneck moeten zijn.”

"Ons doel is om de meest efficiënte en effectieve marktplaats te zijn voor jonge en kleine bedrijven"

Welke slimme zet gaf de doorslag voor jullie succes?

“Onze eerste investeerder was een oud-directeur van de Bank of Scotland. We boden hem korting aan op aandelen als hij ook aan tien ‘vriendjes’ onze aandelen doorverkocht. En de vriendjes van bankdirecteuren? Juist, dat zijn vaak ook directeuren. Via die investeerder mochten we – in zijn huis – ons verhaal pitchen aan een select groepje nieuwe investeerders. We verkochten aandelen van 1% van ons bedrijf voor 10.000 euro. Ineens waren we op papier één miljoen euro waard en konden we van start. Met dat eerste geld hebben we onder andere ons platform gebouwd. Eating your own dog food, vond ik. We hadden nog geen platform, maar begonnen wel zelf volgens de methodiek die we wilden gaan aanbieden.”

“Als je veel geld hebt is 10.000 euro een gokje dat je wel wilt wagen. Maar rijke investeerders kennen vaak geen interessante jonge bedrijven. Onze gedachte was toen al: wat als je heel veel mensen een bedrag in laat leggen dat ze kunnen missen? Zo betrek je ook gelijk veel personen bij je start-up.”

Is dat niet gewoon crowdfunding?

“Nu voor een deel wel, maar toen we begonnen had die term nog geen vijf hits op google. De term als zodanig was zo’n acht jaar geleden nog niet bekend. Als ik toen – tijdens gastcolleges aan de Erasmus – aan derdejaars businessstudenten vroeg wat crowdfunding was, had  maar een paar van de honderd studenten ervan gehoord. Nu weet iedereen het wel.”

“Ik vind het bizar dat wij zo’n onderdeel van het begin van een markt zijn geweest. Natuurlijk niet wij alleen, maar we hebben wel ons steentje bijgedragen aan het ontstaan van die markt. We zijn overigens nog met drie van de vier oprichters. Eén van ons had andere ambities.”

Jullie zijn zelf ‘naar de beurs gegaan’. Klinkt spannend. Hoe zit dat?

“Ondernemers hebben vaak ‘gewoon geld nodig’, merkten we. En ze weten niet zo goed hoe dat dan werkt, welke financieringsvormen je hebt. Wij werden al snel een soort online loket, ook voor hen die behoefte hadden aan gewone leningen. Daarom besloten we meer ‘smaakjes’ geld aan te bieden.”

“Eind 2013 zijn we als Symbid in New York naar de beurs gegaan. Zo hebben we drie miljoen dollar opgehaald om ook zelf leningen aan bedrijven te kunnen geven en onszelf verder te kunnen ontwikkelen. Sinds april 2015 bieden we nu bijna alle soorten financiering aan, aan verschillende midden- en kleinbedrijven. Crowdfunding, bankfinanciering; voor elk type onderneming hebben we iets. Wij begeleiden hen in het proces naar de juiste financiering. Maar de kern van Symbid blijft durfkapitaal.”

"Daarom helpen wij starters hun idee te vertalen naar een propositie waar iemand geld in wil stoppen"

Zijn jullie ook nog een coach/adviesbureau?

“Dat is niet onze insteek, maar het is wel een behoefte die we vervullen. Elke dinsdag organiseren we masterclasses voor zo’n tien tot twintig ondernemers die interesse hebben in financiering via Symbid. Ze komen van heinde en verre. Het is niet ons werk, maar we zien het wel als onze plicht om de markt op te leiden op het gebied van financiering. En dan zien ze ook gelijk waarom Symbid voor hen geschikt kan zijn. Dat natuurlijk ook, haha.”

“We zijn ook een soort tolk. Traditionele investeerders sluiten niet altijd aan bij start-up’s. Jonge mensen met ideeën zijn vaak gebrand op het verkopen van een product, terwijl investeerders veel meer geïnteresseerd zijn in de markt, doelgroep, verpakking, transport, enzovoorts. Ze willen vaak eerst een antwoord op dat soort vragen. Daarom helpen wij starters hun idee te vertalen naar een propositie waar iemand geld in wil stoppen. Die mismatch, dat ‘taalprobleem’ proberen wij op te heffen.”

Lees ookRotterdamse NieuweRe/Start: “Waar je ook vandaan komt, je kunt de wereld veranderen”Deel 2 van de Rotterdamse Nieuwe-serie over ICT

Je onderneemt al twaalf jaar. Vind je het wel eens frustrerend? 

“Ondernemen vind ik in de basis heel leuk en fulfilling. Het blijft je prikkelen; je hebt een enorm gevoel van zelfbeschikking. Je bent tegelijkertijd ook afhankelijk van beslissingen van anderen. Je moet vaak wachten, zeker bij grote bedrijven. Dat is nu eenmaal zo. Het creëert wel onzekerheid wat betreft je inkomen, je stabiliteit en je groei. Daar moet je je op instellen. You can’t force the market, zeggen we weleens.”

“Het voordeel is: hoe ouder je als bedrijf wordt, hoe beter je onzekere factoren kunt voorspellen en incalculeren. Als jong bedrijf ben je nog zo veel aan het leren. Iedereen zegt bijvoorbeeld ‘je moet je focussen’, maar jij denkt alleen maar ‘jullie begrijpen het niet, jullie denken niet groot genoeg’. Later zie je in dat je inderdaad niet specifiek genoeg kunt zijn in het bieden van een oplossing voor een bepaalde doelgroep. Je hebt dat tien keer gelezen in een boekje, maar door het te ondergaan snap je het pas echt. Dat kunnen dure en harde lessen zijn.”

"Het is met investeerders altijd balanceren tussen hoop en waarheid"

Wat is je grootste beginnersfout geweest?

“We maken elke dag fouten. Dat draagt innovatie in zich. Als het goed is, bewandel je altijd nieuwe paden. Soms loopt dat pad wel eens dood en moet je een stukje terug. Beslissingen waren op het moment dat we ze namen altijd de juiste, maar achteraf had het hier en daar met nieuwe kennis wel logischer gekund.”

“Bijvoorbeeld: we zijn nu met tien man, een half jaar geleden met 35 man. We hadden een hele IT-afdeling opgezet en wilden alles zelf ontwikkelen. Een voorsprong nemen op de toekomst. Terwijl onze kracht eigenlijk ligt in het aanspreken van ondernemers. Dus we zijn een ander pad ingeslagen en kopen IT nu weer extern in. Zoiets heeft zeker een miljoen gekost. Omdat onze financiers dat verlies dragen, moeten we continu verwachtingen managen en beloften in de gaten houden. Het is met investeerders altijd balanceren tussen hoop en waarheid.”

Beeld: Joke Schut

Hoe Rotterdams zijn jullie nu?

“Deze stad is deel van onze legacy. We hebben hier als oprichters allemaal gestudeerd en twee van de drie wonen hier nog. Dit is gewoon ons thuis. Daarnaast is Rotterdam gewoon heel goed betaalbaar en bereikbaar én er is hier veel talent aanwezig.”

Dus Symbid is niet ineens vertrokken naar Amerika?

“Nee hoor! Binnen vijf jaar hopen we te hebben voorzien in zo’n vijf miljard aan bedrijfsfinanciering. Gewoon vanuit de Marconitoren, ja. We verliezen werelddominatie niet uit het oog, maar zolang we niet weg hoeven, doen we dat ook niet. Alleen ICT-talent bleek meer in Amsterdam te zitten, leerden we. Dus dat moesten we daar opbouwen. Maar het hoofdkantoor blijft voorlopig hier.”

“We maken gebruik van het internationale netwerk hier. Maar we zijn ook heel nuchter; groot denken moet gepaard gaan met daadkracht. Rotterdam laat zien dat Nederland internationaal en groots kan zijn, impact kan hebben. De haven is voor mij een goed voorbeeld. En mijn dagelijkse inspiratie. Als ik hier van elf hoog naar buiten kijk, voel je die wereldimpact.”

Vers Beton en Rdamse Nieuwe zijn op zoek!Ken of ben jij iemand uit deze prachtstad die in deze serie past? Of wil je een serie voorstellen?Laat het ons weten!
Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:crowdfunding, financiering, Ondernemen en symbid

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Marconistraat 12, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *