Kunst & Cultuur6 oktober 2016

De wederopstanding van house: Nino & Frankie (Blijdorp Festival)

Serie interviews over de uitgaansscene

Rotterdam had in de jaren negentig een legendarische uitgaansscene. Maar inmiddels is er een jongere generatie die weer opgroeit met house. Hoe is dat gekomen? Tara Lewis vroeg het de hoofdrolspelers uit de Rotterdamse uitgaansscene. Vandaag: Nino & Frankie. 

Beeld: Loes van Duijvendijk

Parkzicht stond aan de geboorte van gabber en Now&Wow was jarenlang dé club voor housemuziek. Maar tussen 2001-2010 sloot het gros van de Rotterdamse clubs, vaak noodgedwongen, hun deuren. Een combinatie van wanbeleid, faillissementen en economische crisis betekende het einde van de legendarische Rotterdamse uitgaansscène. De doodsteek was het faillissement van club Watt, in 2010 nog geen twee jaar na de opening en vier jaar na het faillissement van voorganger Nighttown. Dankzij clubs als BAR, Trash en voorheen Perron, Bahn en Hoboken ontstaat weer een écht uitgaansleven in Rotterdam. Nino van den Bos (29) & Frank (‘Frankie’) Dros (28) begonnen als dj op huisfeestjes, hebben al jaren hun eigen clubavonden en organiseren sinds drie jaar het Blijdorp Festival.

In 2010 draaiden ze voor het eerst in de ondergrondse club Catwalk. Frankie: “Daar waren belangrijke mensen zoals Aziz (Yagoub, red.), hij vroeg ons om op Revolt te draaien in Watt.” Nino: “We stonden er om bekend dat we zoveel vrienden meenamen dat het gegarandeerd feest was. Zo zijn we langzaamaan gegroeid naar het geven van eigen feesten. Daar hadden we nog helemaal geen ervaring mee.” Frankie: “We waren echt nog kinderen en snapten er helemaal niks van. In de Catwalk werd ik gewoon geweigerd op mijn eigen feest. Er zijn veel dingen misgegaan omdat we het eigenlijk alleen voor de lol deden en geen idee hadden waar we mee bezig waren. Daarna organiseerden we samen met Aziz Perron 0 in Off Corso. Toen hij in 2011 een nieuwe locatie op het oog had en die Perron wilde noemen zeiden wij: ‘Is goed, maar dan willen wij wel een eigen clubavond.’”

"Het is mooi om te zien dat het weer kan in Rotterdam”

In de vijf jaar daarna zagen ze Rotterdam een stuk levendiger worden. Frankie: “Ergens tussen Rotterdam als kroegenstad hadden we ineens een paar festivals en elk weekend een feest in Perron. Toen vroeg ik me wel af waar al die mensen daarvoor hadden gezeten.” Nino: “Als je kijkt naar de Witte de Withstraat zie je dat het daar ook geen bende meer is nu.” Ik murmel dat ik het vroeger toch eigenlijk wel leuker vond, vóórdat de Lonely Planet de straat tot hotspot bombardeerde. Nino: “Wij wisten misschien altijd al wel de leuke plekjes te vinden. Maar als je hier net komt studeren vanuit Berkel en Rodenrijs, dan maakt zo’n straat zoals ‘ie destijds was de stad voor jou niet aantrekkelijker.”

Nino: “Voor een nieuwe generatie is het heel fijn dat er nu een levendig klimaat is.” Frankie: “Wij zijn ingestroomd net na de sicke periode met Now & Wow en Las Palmas.” Nino: “Daarna zakte het in tot er helemaal niks meer was en je uit verveling in de Beurs stond. Dat is ook wel weer goed geweest voor de stad, omdat wij – en met ons veel anderen – uit verveling eigen dingen hebben ontwikkeld.”

Beeld: Loes van Duijvendijk

Frankie: “Daardoor zijn we ook minder gewend. Zuipen in de Beurs vonden we toen een leuke avond. Misschien dat we er destijds daarom ook makkelijker tussenkwamen, omdat er verder zo weinig was.” Nino: “Er was gewoon helemaal niks. De jongens van Triphouse deden leuke feestjes en je had Strange Fruit van Guido (van Dieren, red.) en Lucky. Maar daar stond je dan met twintig man naar een artiest te kijken die nu meteen zou uitverkopen. Voor Guido heb ik heel veel respect. Hij heeft altijd zijn eigen sound gehouden en nu werpt het eindelijk zijn vruchten af. Het is mooi om te zien dat hij regelmatig volle zalen trekt nu, dat het weer kan in Rotterdam.”

Frankie: “Rotterdam is nog niet af. Ik mis qua stromingen nog wel iets meer diversiteit. Rotterdam is echt een techno-stad. Wij richten ons met Blijdorp-festival bijvoorbeeld op elektronische live-acts en techno en house met een verfrissende sound. Dat hoeft niet heel erg hard te zijn en dat is wat mensen in Rotterdam wel heel erg gewend zijn.”

"Je moet mensen opvoeden, anders krijg je een stad waar vooral hetzelfde gebeurt”

Nino: “Wat dat betreft is BAR de perfecte oplossing, want je ziet dat mensen het daar langzaam beginnen te begrijpen en leuk vinden.” Frankie: “Je moet mensen een beetje opvoeden. Dat klinkt misschien suf, maar anders krijg je een stad waar vooral veel van hetzelfde gebeurt.”

Nino: “Het is jammer dat je ziet dat toffe plekken als Bahn en Hoboken plaats moeten maken voor een nieuwe woontoren.” Frankie: “Dat zijn de plekken waarmee je leuke jonge mensen aan je stad kan binden, in plaats van dat je ze allemaal naar Amsterdam ziet verhuizen. Mensen zien Rotterdam toch als een rauwe stad en maken graag de vergelijking met Berlijn. Daarom werken zulke plekken goed, waar mensen hun gang kunnen gaan. Het mag er ook wel een beetje crappy uitzien, dat is wel typisch Rotterdams.”

Frankie: “Ik mis nog een iets grotere club zoals Perron. Alles is nu gecentreerd rondom het plein bij Biergarten. Het zou leuk zijn als je daar een keer niet heen hoeft.” Nino: “Het zou ook tof zijn als mensen een keer de moeite gaan nemen om naar een sicke locatie te gaan. Om mensen richting het Marconiplein te trekken is gewoon een fight, terwijl het een kwartier fietsen is. Wij durven het risico niet aan om daar iets te organiseren terwijl we daar een hele toffe locatie hebben.”

Beeld: Loes van Duijvendijk

Blijdorp Festival kon mede ontstaan dankzij de hulp van Rotterdam Festivals. Frankie: “We waren er best wel laat bij, dus ze hebben ons echt gematst. Ze hebben ook geholpen om bepaalde zaken in ons plan anders te formuleren zodat we vergunningen konden krijgen. Het moest vooral vriendelijk ogen. Dat is het ook hoor, maar het woord dance was toen nog uit den boze bij de gemeente.” Nino: “Inmiddels hebben ze ook in de gaten dat er verschillende soorten dance zijn. Ze hebben programmeurs uit verschillende regio’s die hen daarover adviseren.” Frankie: “Dat is beter dan dat ze alles zelf willen beslissen.”

Qua festivals hoeft er niet veel meer bij, vinden ze allebei. Nino: “De markt is best wel verzadigd qua muziekstijl, de gemeente moet nu niet naast zijn schoenen gaan lopen.” Frankie: “Als alles nou makkelijk zou uitverkopen en er dus meer dan genoeg publiek is kun je wel gaan uitbreiden. Maar dat is nog niet zo.”

Lees ookKunst & CultuurDe wederopstanding van house: Mike van Gaasbeek (WORM)Serie interviews over de uitgaansscene

In de revitalisering van de dancescene in Rotterdam heeft Benny Rodrigues een belangrijke rol gespeeld, vindt Frankie. “Hij is eigenlijk de vader van de Rotterdamse house- en techno-scene. Iedereen kent hem, hij is vriendelijk tegen iedereen en hij vormt voor veel mensen een link naar de ultimate top.” Nino: “Hij is ook een connaisseur van alle stijlen, van deephouse uit de jaren ’90 tot Detroit van nu of dancehall. Hij is ook de enige die overal kan draaien zonder dat het zijn underground credibility aantast. Hij heeft de scene altijd gesteund, bijvoorbeeld door op feestjes te komen draaien die moeilijk liepen.” Frankie: “Toen wij onze vijfjarige samenwerking vierden in Arminius kwam hij ook op het laatste moment nog even plaatjes opzetten. Ik vind het mooi dat hij in Rotterdam blijft omdat hij het hier zo tof vindt, terwijl hij ook naar Amsterdam kan verhuizen waar hij elk weekend staat.”

Of ze er zelf wel eens aan gedacht hebben om te verhuizen naar Amsterdam, omdat de scene daar levendiger is? Frankie: “Ja, maar niet meer dan een gedachte. Net zoals je af en toe nadenkt over voor de trein springen.” Nino barst in lachen uit.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Blijdorp festival, festivals, house, Rotterdam Festivals en uitgaansscene

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Roel Langerakpark, Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *