Rotterdamse Nieuwe17 november 2016

Elisa Rootert (Coppi): “Koffie en wielrennen is een hele oude combinatie”

Sluitstuk in het R’damse Nieuwe-drieluik over het ZomerHofkwartier.

Vers Beton interviewt jonge beeldbepalende ondernemers in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. Het sluitstuk van het drieluik over het Rotterdamse ZomerHofkwartier is Elisa Rootert (32) van Coppi.

Op de hoek van de Bergweg en de Vijverhofstraat zit Coppi, een zaak die twee dingen combineert: fietsen en koffie. Buiten is het koud en het regent. Mensen haasten zich voorbij langs de grote raampartijen van Coppi. Binnen zijn er warme boekweitwafels met blauwe bessen, frambozen en jam, koffie met hartjes en potten thee. In de hoek wordt gesleuteld aan een fiets, de barista schuimt melk en mensen werken achter hun laptop.

Beeld: Sylvana Lansu

Fietsen en koffie, dus. Waar komt die combinatie vandaan?

“Wielrennen is bij mij met de paplepel ingegoten, mijn vader en broers fietsen ook. Daarnaast heb ik zelf lang in een koffiebar gewerkt en heb ik iets met koffie en eten. Het concept van een fietsenmaker gecombineerd met een koffie- en lunchzaak komt uit Australië en zat al in Utrecht en Amsterdam. Daar wilde ik eerst solliciteren, maar dacht toen: ‘Waarom zou ik in hemelsnaam elke dag op en neer gaan naar Amsterdam als ik het ook zelf kan doen?’”

“Ik liep al zeven jaar met het idee rond om voor mezelf te beginnen, maar had nog geen idee over de vorm. Ik had nog nooit een baan gehad waarbij ik het gevoel had dat ik uit de verf kwam. Als manager was ik toch altijd bezig om iemand anders z’n beleid uit te voeren.”

En wat betekent Coppi?

“Fausto Coppi is een Italiaanse wielrenner. In het begin vond ik het zelf een beetje cheesy maar hij bleef meteen hangen. Een goede vriend is marketeer en hij zei meteen: ‘gewoon doen’. Koffie en wielrennen is trouwens een hele oude combinatie, omdat het helpt om de spieren te herstellen. Het is de enige ‘drugs’ die ze nog mogen gebruiken. Fietsers hebben vaak extreme diëten maar koffie mogen ze onbeperkt drinken.”

"Vroeger gingen mensen uit Noord naar het centrum om te lunchen, nu blijven ze in de wijk hangen”

Waarom heb je voor deze plek gekozen?

“Havensteder attendeerde mij op deze plek, mede omdat er hier al een horecabestemming op zou zitten. Dat bleek een vergissing te zijn, waarop ik besloot te kijken of ik zelf de bestemming kon laten wijzigen. De eerste keer dat ik hier binnenkwam waren de ruiten dichtgeplakt en er zat een verlaagd systeemplafond in. Maar daar doorheen zagen we meteen de potentie van deze ruimte. De boog vind ik te gek en het is tof om in een deel van een monument te zitten. Dit gebied is in ontwikkeling en je merkt dat het steeds leuker wordt. Vroeger gingen veel mensen uit Noord naar het centrum om te lunchen, maar ze blijven veel vaker in de wijk hangen.”

Beeld: Sylvana Lansu

Hoe Rotterdams is Coppi eigenlijk?  

“Wij zijn no-nonsense en absoluut niet pretentieus. Ik vind het belangrijk dat we laagdrempelig zijn voor iedereen in de buurt, niet alleen maar hippe mensen binnen hebben. Toen we aan het verbouwen waren was ik heel veel tijd kwijt aan het uitleggen wat hier ging gebeuren. Wij hebben tijdens de verbouwing bewust niet de ruiten afgeplakt. Iedereen wil weten: ‘Wat is dit dan? Waar slaat het op?’ Als je het dan uitlegt vinden ze het eigenlijk wel grappig. ‘Oh dus je kunt hier je band laten plakken en ondertussen een bakkie drinken?’ Als ze dan in het weekend mensen zien zitten in hun wielrenpakje vinden ze het helemaal grappig, omdat het dus ‘echt’ is. Ik stond een keer ’s avonds laat tegels te voegen toen er een oude man op de ruit bonsde, alleen om even zijn duim omhoog te doen. Dat vind ik leuk. Daarnaast hebben we Rotterdamse leveranciers voor koffie, thee, brood en bier.”

Je hebt vast geen standaard klantenkring. Wat is je businessstrategie?

“Mijn compagnon Rutger – die fietsenmaker is – en ik, we hebben hetzelfde idee over hoe we zaken willen doen. We zijn allebei niet zo zakelijk, wat niet per se handig is, maar het is wel prettig dat we dezelfde motivatie hebben. We doen dit omdat we het leuk vinden, niet omdat we de illusie hebben er heel rijk van te worden. Op basis van mijn ervaring in voorgaande bedrijven had ik een idee over wat ik minimaal moest omzetten om te kunnen blijven bestaan. Dat leek van tevoren realistisch, maar dan is het nog maar afwachten of de mensen komen. En dat doen ze. Toen we opengingen hebben we een persbericht verstuurd en dat is redelijk goed opgepikt. De wielergemeenschap heeft hier inmiddels ook een thuis gevonden.”

"We willen ook laagdrempelig zijn voor de buurt, niet alleen hippe mensen binnen"

Wat was je slimste zet geweest? 

“Frank (Djasian, red.) aannemen. Hij kent alles en iedereen in Rotterdam en weet alles over horeca. Hij doet zijn werk zonder dat je iets hoeft te zeggen en daar bovenop nog veel meer. Het is best pittig om in je eentje een bedrijf te runnen, maar hij maakt het een stuk makkelijker. Hij weet trouwens ook veel van fietsen. Een fijn team en goed personeel is erg belangrijk.”

En de tegenhanger: je grootste beginnersfout?

“Ik heb spijt dat we best low-budget verbouwd hebben. De tweedehands vaatwasser begaf het bijvoorbeeld na een maand en we hebben een afvoer die af en toe moeilijk doet.”

Beeld: Sylvana Lansu
Lees ookCategorieRotterdamse NieuweBekijk hier alle eerdere interviews in deze serie.

Is er iets dat jou frustreert als ondernemer?

“De gemeente is net dikke stroop, zo traag. Iedereen was enthousiast en iedereen wilde dat wij er zouden komen, maar toch duurde het een half jaar voordat de vergunning rond was. Niemand durfde toezeggingen te doen. Havensteder heeft uiteindelijk veel geholpen door met de vuist op tafel te slaan en een beslissing af te dwingen. Ook de beperkingen vanuit de gemeente zijn soms vermoeiend. De precieze afmetingen van het terras bijvoorbeeld. Of het hekje dat we moeten hebben tussen de horeca en de fietsenwerkplaats…kwamen ze controleren of het hekje wel hoog genoeg is!”

Tot slot: kunnen we straks een tweede ‘Coppi’ verwachten?

“Ik heb niet zoveel plannen voor ver in de toekomst. Voorlopig willen we meer ‘Coppi-Rides’ organiseren, wielrentochten die hier beginnen. En ik heb een droom om reizen te organiseren naar Colombia om daar te fietsen en koffie te proeven.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Ken jij iemand die in deze serie zou passen? Mail Marjolein.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Coppi, horeca, koffie, Rotterdamse Nieuwe, wielrennen en zomerhofkwartier

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: COPPI koffie & fietsen, Bergweg, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • draag inhoudelijk bij aan de discussie (en ja, humor mag, graag zelfs!)
  • blijf on-topic
  • speel op de bal, niet op de man

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *