EconomieRotterdamse Nieuwe3 november 2016

Francien Eppens: “Het wordt je niet makkelijk gemaakt om goed te doen”

Tweede in het R’damse Nieuwe-drieluik over het ZomerHofkwartier

Vers Beton interviewt jonge beeldbepalende ondernemers in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. Vandaag de tweede ondernemer in het ZomerHofkwartier: Francien Eppens (32) van Thuisrecycling.nl en Shop&Drop.

De twee bedrijven die Francien Eppens runt, Thuisrecycling en Shop&Drop, zijn gevestigd in een kantoor in het opvallende blauw-witte ‘Het Gebouw’ op de Zomerhofstraat. Omdat Francien met zwangerschapsverlof is, vindt het interview plaats in haar huis in Kralingen, met uitzicht op het Boerengat. Aan de keukentafel met thee, stroopwafels en de pasgeborene soezend op haar schouder.

Beeld: Sylvana Lansu

Wat doen jullie bij Thuisrecycling? 

“Thuisrecycling is een webshop met producten die helpen om thuis en onderweg afval te scheiden en hergebruiken. Het is eigenlijk voortgekomen uit mijn andere bedrijf: Shop&Drop. Daarmee maken we digitale tools om mensen te helpen met afval scheiden. Bijvoorbeeld de Shop&Drop-app waarin je de dichtstbijzijnde inleverplekken zijn op jouw route naar de supermarkt kunt vinden.”

“Ik merkte dat mensen best welwillend zijn om afval te scheiden in huis, maar als je dat goed wilt doen heb je al snel drie of vier verschillende bakken nodig. Daar zit eigenlijk niemand op te wachten. Wij vroegen ons af waarom er niet gewoon prullenbakken met meer vakken zijn, zodat je alles in één grote bak kwijt kunt. Het blijkt dat alle grote fabrikanten die wel maken, maar in de Blokker of Marskramer vind je ze niet. Dus besloten we ze online te gaan verkopen. Wij willen consumenten faciliteren met mooie en praktische oplossingen.”

Beeld: Sylvana Lansu

Wat kan de gemeente beter doen voor jou als ondernemer?

“Ik hoor vanuit de politiek vaak dat Rotterdammers niet geïnteresseerd zouden zijn in recyclen en dat je de hoogbouw sowieso niet kunt motiveren. Daar ben ik het niet mee eens. Het heeft te maken met wat je aanbiedt en hoe je voorlicht. Op Zuid zeggen mensen vaak ‘hier zijn geen plastic containers’. Toevallig heb ik ze allemaal in kaart gebracht dus ik weet dat ze daar wel zijn. In het afvalbeleid en de communicatie van de gemeente kan dus absoluut nog winst behaald worden.”

“En er wordt veel te weinig innovatief gedacht. Toen ik bij de gemeente zat vertelden ze dat er nieuwe papiercontainers worden geplaatst met chips die doorgeven hoe vol ze zijn. Wij wilden dat graag koppelen aan onze app, maar dan hoor je: ‘Nee, eerst moet dit project klaar zijn, dan kijken we weer verder.’ Dat is natuurlijk heel rigide, want het kan kostentechnisch slim zijn om dat wel meteen te doen.”

Wat is jullie strategie naar succes?

“We hebben in een nichemarkt een groot aanbod van de grote merken, in combinatie met merken die nergens verkocht worden. Alles wat we verkopen moet een mooi design hebben zodat je het graag in je huis wilt halen. Daarnaast hebben we bepaalde services om klanten langer aan ons te binden. Een prullenbak koop je één keer, maar vuilniszakken blijf je nodig hebben. Daarom bieden we bijvoorbeeld een vuilniszakken-abonnement.”

"Om ons op commercieel niveau te laten stijgen zou een andere omgeving beter zijn"

Je bent gevestigd in ZoHo, waarom heb je voor deze buurt gekozen?

“Hiervoor zat ik in De Fabriek en deelde ik een plek. Toen ik een ruimte voor mezelf wilde waar we ook de voorraad kwijt konden kwam ik hier terecht. Uiteindelijk gaf de prijs en beschikbaarheid de doorslag. Het leuke aan de Zomerhof is dat er veel creatieve mensen zitten. Als ik op dat vlak wat nodig heb is dat snel te regelen.”

“Maar ik mis wel commerciële partijen. Het is ook zeker onze ambitie om dit snel te ontgroeien. Om het bedrijf een push te geven zou een Cambridge Innovation Centre bijvoorbeeld veel geschikter zijn. We organiseren veel met elkaar op ZoHo, wat heel leuk is. Maar om je op commercieel niveau naar grotere hoogtes te laten stijgen zou een andere omgeving misschien beter zijn. Maar daar betaal je ook voor. Dit is overigens ook niet de beste plek om je zakenrelaties uit te nodigen, ik mis een representatief voorkomen. De deurbel hier is bijvoorbeeld altijd stuk.”

Beeld: Sylvana Lansu

Wat is jouw slimste zet geweest?

“Om gewoon te starten, ook zonder dat ik alle leveranciers had. Doordat je het aanbod zichtbaar maakt voor klanten leer je direct waar vraag naar is. Zo konden we heel laagdrempelig beginnen, zonder direct een hele voorraad te moeten hebben. In dat proces leerden we ons aanbod af te stemmen op de vraag van klanten en kwamen we erachter welke leveranciers bij ons passen.”

"Ik vind dat een bedrijf in zichzelf moet kunnen investeren. Daarom heb ik een BV en geen stichting"

Hoe kom je zelf zo betrokken bij recycling?

“Ik heb hiervoor in Utrecht en Amsterdam gewoond, altijd in kleine woningen. Je merkt dan zelf hoe beperkt en slecht verzorgd de faciliteiten in de stad zijn voor afvalscheiding. Het wordt je niet makkelijk gemaakt om het goed te doen. Dat was voor mij de trigger om iets met dit onderwerp te gaan doen.”

“Het is belangrijk om een maatschappelijk belang te koppelen aan economische meerwaarde, vind ik. Er zijn veel mooie duurzaamheids-initiatieven, maar de vraag is hoe je het economisch relevant kunt maken. Ik vind dat een bedrijf in staat moet zijn in zichzelf te blijven investeren om op lange termijn impact te hebben. Vandaar ook de keuze om geen stichting te hebben die een mooi verhaal verkondigt maar een BV, een commercieel bedrijf, dat zichzelf kan bedruipen en economische meerwaarde kan creëren.”

Heb je uitbreidingsplannen voor de toekomst?

“We heten Thuisrecycling dus de focus blijft op afvalreductie, scheiding en hergebruik. We zouden ook zonnepanelen kunnen gaan verkopen want qua gedachtengoed past het erbij. Maar het is belangrijk voor ons merk om helder te zijn over wat we doen. We zouden op den duur wel willen uitbreiden met bijvoorbeeld urban farming, om zelf groente te verbouwen of kippen te houden. Daarnaast willen we graag personeel inhuren die de handling voor ons doet, zodat ik me meer met strategie kan bezighouden.”

Lees ookRotterdamse NieuweJim de Jong: “De culinaire opvoeding van deze stad mag wel sneller gaan”Eerste in het R’damse Nieuwe drieluik over het ZomerHofkwartier

Ik hoor feministen al tandenknarsen maar ik ga het tóch vragen: is het lastig om het zelfstandig ondernemerschap te combineren met kinderen krijgen?

“De UWV heeft gelukkig een verlofuitkering waarmee, afhankelijk van hoeveel je werkt, je maximaal het minimumloon krijgt uitgekeerd. Het is fijn dat er iets is, zeker omdat ik ook dacht dat dit niet zo was. Verder is het zelf bepalen. In de periode waarin ik een vergoeding heb wil ik zoveel mogelijk thuis zijn. Maar uiteindelijk zat ik in de eerste week met de kraamzorg tegenover me achter de laptop. Ik werk natuurlijk veel minder, maar je ontkomt er niet helemaal aan. Toen ik in het ziekenhuis was om te bevallen moest ik snel nog even mijn loonbelasting doen anders kreeg ik een boete. Dat soort dingen gaan als ondernemer altijd door. Als het in je bloed zit jeukt het vanzelf om weer aan de slag te gaan.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Ken jij iemand die in deze serie zou passen? Mail Marjolein.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:app, duurzaamheid, ondernemerschap, recycling, webshop, ZOHO en zomerhofkwartier

Secties: Economie en Rotterdamse Nieuwe

kaart: Zomerhofstraat 71, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • draag inhoudelijk bij aan de discussie (en ja, humor mag, graag zelfs!)
  • blijf on-topic
  • speel op de bal, niet op de man

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *