Advertentie

VB_banner_1456x80_2
Voor de harddenkende Rotterdammer

Medio 2017 begint het groot onderhoud aan de Maastunnel. Twee jaar lang is een van de tunnelbuizen dicht. Grijp deze kans om het verkeer anders te organiseren en de luchtkwaliteit in de stad blijvend te verbeteren, betoogt Adriaan Korthuis. 

urban-by-nature-1280×840
Beeld door: beeld: Anniek Tijmes

Automobilisten zullen twee jaar lang een andere route kiezen. Lokaal verkeer gaat via Erasmus- of Willemsburg. Verkeer dat van buiten de stad komt, zal de ring nemen om de andere kant van de stad te bereiken. De stad is twee jaar lang gezegend met minder doorgaand verkeer door de Maastunnel en de tunneltraverse. Dat zullen we merken: minder verkeer is minder drukte, en dat betekent schonere lucht. Maar in 2019 gaat de gerenoveerde Maastunnel weer open. Moet het verkeer, dat twee jaar lang weg was, dan gewoon weer terug de stad in?
Hang een tijdje over de reling van de ’s-Gravendijkwal, slenter een momentje rond langs de Pleinweg en je ziet en ruikt auto’s, auto’s en nog eens auto’s. Je realiseert je dat het probleem van de vieze lucht in Rotterdam niet ligt aan oude auto’s, vieze auto’s of vrachtauto’s, maar gewoon aan auto’s. Veel auto’s. Per etmaal stromen er zo’n 40.000 door de tunneltraverse, vanaf de Ring Noord via de ’s-Gravendijkwal door de Maastunnel en Zuidplein naar de Ring Zuid en andersom. Rotterdammers gebruiken de Maastunnel als een gewone stadsverbinding: om even te winkelen in het centrum of om naar het werk te gaan.
Maar ook veel verkeer door de tunneltraverse komt van buiten de ring en steekt af door de stad. Bijvoorbeeld bewoners van Barendrecht die naar Den Haag gaan of Amsterdammers die Ahoy bezoeken. Gewoon omdat het kan. Waar anders in Nederland heb je nog zo’n aardige doorgaande route dwars door het centrum die je sneller, korter en goedkoper naar de andere kant van de stad brengt? Niet in Amsterdam. Daar haalt niemand het in zijn hoofd om door het centrum en de IJtunnel naar Amsterdam-Noord te rijden. In Utrecht evenmin. Je zou wel gek zijn om bij een uitwedstrijd tegen FC Utrecht dwars door de stad richting stadion te gaan. In beide steden rijdt iedereen gewoon over de ring, ook al is dat in kilometers langer.

Schijnbewegingen

Hoe anders is het in onze eigen stad. Ondanks de goede voornemens van wethouder Langenberg om de lucht in de stad schoon te maken, wordt het tracé door de Maastunnel nog steeds gepromoot als doorgaande verkeersroute. Sinds kort staan er zelfs matrixborden bij de A16, die verkeer uit het zuiden dwars door stad en de Maastunnel leiden wanneer het druk is op de ring. Wel kregen we een milieuzone, er wordt geïnvesteerd in meer plantjes langs doorgaande wegen en binnenkort komt er zelfs een waternevelgordijn om vieze lucht te doen neerslaan. Allemaal schijnbewegingen die het zicht op de echte oplossing ontnemen.
Want de oplossing voor betere luchtkwaliteit ligt juist in het anders organiseren van het autoverkeer. Dat wil zeggen: alle verkeer van buiten de ring gewoon op de ring houden en in de stad ruim baan maken voor lokaal verkeer als tram, bus, metro en voor fietsers en voetgangers.

Kans

En die kans doet zich binnenkort voor, de kans voor Rotterdam om verkeer van buiten de ring op de ring te houden. Vanwege de renovatie van de Maastunnel is twee jaar lang steeds een tunnelbuis dicht. Alleen verkeer van Zuid naar Noord mag er nog doorheen. Verkeer van Noord naar Zuid moet anders rijden.
De eerste dagen, wellicht weken van de afsluiting zal het waarschijnlijk een dolle boel zijn in de stad met overal opstoppingen. Wanneer al het verkeer zijn weg heeft gevonden en het verkeer van buiten de stad beseft dat de route over de ring toch echt handiger is, gaan we een heerlijke twee jaar tegemoet met minder verkeer in de stad en schonere lucht.
Maar na die twee jaar moet dat verkeer natuurlijk niet terug de stad in, maar netjes op de ring blijven. Dat zou je kunnen doen door het aantal rijstroken in de Maastunnel en de tunneltraverse te verminderen, bijvoorbeeld van zes rijstroken naar vier of naar twee. Of door tol te heffen voor wie door de Maastunnel wil rijden, terwijl Rotterdammers zelf die tol terugkrijgen via hun parkeervergunning.

Verkeer anders organiseren

Om dat te bereiken in 2019, moet de gemeente nu de plannen maken. Het College is er tot nu toe niet happig op om het verkeer in de stad anders te organiseren. Denken alleen al over vermindering van autoverkeer is taboe in de Rotterdamse politiek en een doodvonnis voor elke wethouder en raadslid.
De afsluiting van de Maastunnel kan hierin verandering brengen. De afsluiting biedt een uitgelezen kans om in een klap het verkeer door de stad flink te verminderen en daarna weg te houden. En daarmee schone lucht voor alle Rotterdammers voor elkaar te krijgen. Dus: wethouder, college, grijp deze kans en zorg dat het autoverkeer na heropening van de Maastunnel netjes op de ring blijft.

Deze column is deel van een serie op Vers Beton waarin klimaatexperts steeds een vraagstuk bespreken rondom fossiele energie en de toekomst van Rotterdam.

Voordat je verder leest...

Jij kan dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij de support van onze lezers die zo onafhankelijke journalistiek over Rotterdam mogelijk maken. Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

AdriaanBN

Adriaan Korthuis

Adriaan Korthuis woont sinds 1996 in Rotterdam. Hij is oprichter en directeur van Climate Focus (www.climatefocus.com). En een van de initiatiefnemers van het Rotterdams Klimaat Initiatief.

Profiel-pagina
Anniek Tijmes

Anniek Tijmes

Anniek Tijmes (1985) is illustrator. Ze analyseert gebeurtenissen in de maatschappij en onderzoekt de openbare ruimte. Met zwarte inkt tekent zij hiervan een grafisch, conceptueel beeld.

Profiel-pagina
Lees 16 reacties
  1. Profielbeeld van Mike
    Mike

    Luchtvervuiling is maar een van de nadelen van auto’s in de stad, voor mij zijn ruimte die ingenomen wordt door het autoverkeer en geluid misschien wel belangrijkere nadelen.

    Wat betreft ruimte, toch een beetje vreemd dat de buren met auto een gratis parkeerplek verwachten. Ik zou ook wel graag 10 m2 hebben om leuke dingen te doen.

    Wel eens een aantrekkelijke straat gezien? Stonden daar veel auto’s in of reden daar veel auto’s door? Ruimte in een stad kan veel beter gebruikt worden voor terrassen, voetpaden, fietspaden, groen dan voor parkeergelegenheid voor auto’s.

    Qua geluid heb ik heel soms het idee dat ik aan zee zit, die ruis van de A15 en A16 op de achtergrond. Schijnbaar ben ik niet de enige, zie http://www.rotterdam.nl/geluid en dan zit mijn appartement nog in de groene categorie.

  2. Profielbeeld van Anne-Marie
    Anne-Marie

    Het feit dat er voor de bezoekers van de gemeentelijke kantoren (Timmerhuis en De Rotterdam) onvoldoende gelegenheid is om je fiets te parkeren legt het daadwerkelijke beleid van de gemeente pijnlijk bloot: Met symbolische maatregelen doen alsof je met het milieu bezig bent (dat klinkt zo leuk) maar puntje bij paaltje veranderd er niets – hooguit ten slechte.

  3. Profielbeeld van J.Homan
    J.Homan

    Heel goed plan echter in Rotterdam niet haalbaar gezien de instelling van een grote meerderheid van de bevolking die het bezit, en dus ook het veelvuldig en vaak onnodig rijden binnen de stad met die auto als de normaalste zaak van de wereld ziet ondanks het goede en snelle openbaar vervoer in Rotterdam e.o. Ook de fiets zou natuurlijk een goed alternatief zijn voor vooral de korte afstanden maar voor een groot gedeelte van de Rotterdammers geeft het bezit en gebruik van een auto, of een blitse snelle vervuilende scooter, veel meer aanzien en wordt de fiets ten onrechte als iets voor losers gezien;zolang dit laatste het geval is wordt het niks met de bestrijding van de luchtvervuiling in Rotterdam !

    1. Profielbeeld van Annemarie
      Annemarie

      Dat is waar, maar om dan maar niets te doen helpt zeker niet.
      Er zijn gelukkig vele goede initiatieven die proberen meer een fietscultuur te creëren. Bijvoorbeeld de bmx-school, die kinderen op Zuid leert fietsen op leuke, stoere bmx-fietsen. En het project Fietsen op Zuid, dat onder andere de moeders laat zien dat luchtvervuilende auto’s slecht zijn voor de gezondheid van hun kinderen, en dat het helpt als veel meer mensen gaan fietsen.

  4. Profielbeeld van Annemarie
    Annemarie

    Luchtkwaliteit geen probleem? Vergelijk het eens met de kunstgrasvelden. Veel mensen maken zich druk om de mogelijk schadelijke effecten van de rubberkorrels op voetballers en vooral op kinderen. Dat is begrijpelijk. Wat niet begrijpelijk is, is dat veel van diezelfde mensen zich níet druk maken om de uitlaatgassen waar diezelfde kinderen elke dag in lopen, fietsen en spelen. Dat gaat namelijk om deels hetzelfde spul (slijtsel van autobanden) aangevuld met roet, fijnstof, koolstofdioxide en meer van dat soort spul. Enig idee hoe ongezond dat is? Alsof je je kind elke dag een tijdje lekker in het kunstgrasveld laat rollebollen, tussendoor stevig wat sigaretten laat roken en daarna voor de houtkachel zet.
    Dus laten we inderdaad proberen het aantal auto’s én scooters én cruiseschepen te verminderen. Krijgen we niet alleen een schonere, maar ook nog een leukere stad van.

    1. Profielbeeld van Pim Smit
      Pim Smit

      Maar ik begrijp niet waarom cruiseschepen in dit vergelijk worden meegenomen. Daarvan is de uitstoot van een geheel andere orde dan die van het het overige verkeer lokaal en in de regio.

  5. Profielbeeld van Pim Smit
    Pim Smit

    Het voirstel om dan van de Pleinweg een tweebaans weg te maken met bredere trottoirs en een forse bomenrij in het midden lijkt mij wel wat. Het maakt de Maastunneltraverse dan ook minder interessant om daarmee de stad te doorkruisen ipv via de ring.

  6. Profielbeeld van Annemarie
    Annemarie

    Luchtkwaliteit geen probleem?? Vergelijk het eens met de kunstgrasvelden. Veel mensen maken zich druk om de mogelijk schadelijke effecten van de korrels op voetballers en vooral op kinderen. Dat is begrijpelijk. Wat niet begrijpelijk is, is dat veel van diezelfde mensen zich níet druk maken om de uitlaatgassen waar diezelfde kinderen elke dag in lopen, fietsen en spelen. Dat gaat namelijk om deels hetzelfde spul (slijtsel van autobanden) aangevuld met roet, fijnstof, koolstofdioxide etc. Enig idee hoe ongezond dat is? Alsof je je kind elke dag een tijdje lekker in het kunstgrasveld laat rollebollen en tussendoor lekker een pakje sigaretten laat roken.
    Dus laten we inderdaad proberen het aantal auto’s én scooters én cruiseschepen te verminderen. Krijgen we niet alleen een schonere, maar ook nog een leukere stad van.

  7. Profielbeeld van Bart Driessen
    Bart Driessen

    @gerard, zo’n vergelijking is appels met peren en geen goed argument om de deur (of tunnel) wagenwijd open te zetten. Luchtkwaliteit is een groot vraagstuk. Vooruitgang zou zijn om als stad radicaal voor te sorteren op elektrisch rijden. Alle taxi’s elektrisch en een goed dekkend car2go netwerk. Parkeervergunningen duurder voor auto’s met verbrandingsmotor. Maar doorgaand verkeer uit de binnenstad weren is een goed begin!

    1. Profielbeeld van Gerard
      Gerard

      Luchtkwaliteit is geen groot vraagstuk, als er ruim baan is voor cruiseschepen. Laat staan dat luchtkwaliteit een groot probleem is. Denk economisch. Geef ruimte aan auto’s. Ongeacht wat voor motor erin zit. Het is aan Den Haag en de markt om elektrisch te stimuleren, en dat gebeurt gelukkig al. Een stad moet niet discrimineren door dure, elektrische auto’s alleenrecht te geven.

      1. Profielbeeld van Bart Driessen
        Bart Driessen

        Als je luchtkwaliteit geen groot probleem vindt, zijn cruiseschepen ook geen groot probleem. Ik denk dat luchtkwaliteit wél een groot probleem is en daarom moeten we een oplossing hebben voor de cruiseschepen én voor de hoeveelheid auto’s in de binnenstad. Je hebt mij het woord alleenrecht niet horen gebruiken. Maar stimuleren kunnen we natuurlijk ook als Rotterdam doen. Omdat Rotterdam – in jouw woorden – vooruit wil. Verbrandingsmotoren zijn al een tijdje geen onderdeel meer van vooruitgang.

      2. Profielbeeld van Pim Smit
        Pim Smit

        Lokaal verkeer moet gewoon beperkt worden door de stedelijke infrastructuur oninteressant voor transitverkeer te maken. Een goed voorstel lijkt mij om de hele tunneltraverse van Stadhoudersweg tot aan Zuidplein gewoon tweebaans te maken. Punt. Meer ruimte voor openbaar vervoer, fietsers, voetgangers plus dat de veiligheid sterk toeneemt.

  8. Profielbeeld van Frank
    Frank

    De infrastructurele problemen van vandaag kunnen wij terug voeren naar de weder opbouw van Rotterdam. Bouw verkeer en lokaal verkeer kregen ruim baan en met het oog op de toenemende verkeersdruk is de stad van toen, voor die tijd, modern ingericht met doorgaande wegen en op interne knooppunten tot wel 6 rijstroken, in het centrum. Dat was toen zeer vooruitstrevend en allemaal goed bedoeld. Echter, de huidige moderne tijd heeft de geschiedenis rap in gehaald en de infra van toen, is nu zwaar achterhaald. Transit verkeer maakt hier dankbaar gebruik van. Op sommige wegen, tot wel 80%. De symbolische milieuzone draagt niets bij aan het steeds toenemende verkeer. Sinds de invoering van de milieuzone is het aantal voertuigen dat geregistreerd staat alleen maar toegenomen. Structurele oplossingen, voor schonere lucht, is alleen te vinden door de complete infra te herzien en stopt niet bij het herinrichten van de Coolsingel, dat voor 60 miljoen uitgevoerd mag gaan worden. Dit houd in dat lokale wegen, doorgaande routes, aangepast moeten worden. Pijnlijk voor sommige, maar onontkoombaar voor de toekomst van de stad. De Maastunnel moet m.i. een lokale verbinding worden van Noord naar Zuid en omgekeerd, geen transit route. En waarom is er geen lokale verbinding thv de Brienenoordbrug? Waarom heeft Hofplein, zoveel banen? Waarom leiden de verkeersborden, de bezoekers, rechtstreeks naar het centrum? Zelfs de gemeente maakt acties om de auto, midden in het stadscentrum, te parkeren in P-garages met actie tarieven. Beetje een dubbel beleid van de wethouder. Groningen Binnenstad heeft jaren geëxperimenteerd met rijrichtingen, infra en P+R voorzieningen. De Groninger was niet blij met al dat geëxperimenteer. Dan moest je linksom, dan rechtsom. Maar gaande weg, is de infra nu op orde. P+R Transferium Haren, gratis parkeren, is een doorslaand succes. Leer van andere steden, dan is die hele symbolische Milieuzone of een zelfs een waternevelgordijn niet eens nodig. Denk breder dan alleen de Maastunnel, of alleen de Coolsingel. Denk Rotterdam!

  9. Profielbeeld van Gerard
    Gerard

    Ja koekoek. Nog drukker op de ring. We moeten als Rotterdam juist trots zijn op het feit dat we ruimte bieden voor auto’s en automobilisten. Rotterdam is geen Amsterdam, omdat Rotterdam wel vooruit wil. Mobiliteit is van levensbelang voor een havenstad.

    En het argument luchtvervuiling is natuurlijk een lachertje. Eén cruiseschip stoot meer uit dan we met een jaar milieuzone besparen.

    1. Profielbeeld van Florian
      Florian

      De oplossing voor schonere lucht is dus Cruiseschepen weren én autos weren lees ik hier. Helemaal mee eens, wanneer is het eindelijk zo ver?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.