Economie16 december 2016

Houd het verkeer op de Ring na sluiting van de Maastunnel

Columnserie over klimaatvraagstukken

Medio 2017 begint het groot onderhoud aan de Maastunnel. Twee jaar lang is een van de tunnelbuizen dicht. Grijp deze kans om het verkeer anders te organiseren en de luchtkwaliteit in de stad blijvend te verbeteren, betoogt Adriaan Korthuis. 

Beeld: Anniek Tijmes

Automobilisten zullen twee jaar lang een andere route kiezen. Lokaal verkeer gaat via Erasmus- of Willemsburg. Verkeer dat van buiten de stad komt, zal de ring nemen om de andere kant van de stad te bereiken. De stad is twee jaar lang gezegend met minder doorgaand verkeer door de Maastunnel en de tunneltraverse. Dat zullen we merken: minder verkeer is minder drukte, en dat betekent schonere lucht. Maar in 2019 gaat de gerenoveerde Maastunnel weer open. Moet het verkeer, dat twee jaar lang weg was, dan gewoon weer terug de stad in?

Hang een tijdje over de reling van de ’s-Gravendijkwal, slenter een momentje rond langs de Pleinweg en je ziet en ruikt auto’s, auto’s en nog eens auto’s. Je realiseert je dat het probleem van de vieze lucht in Rotterdam niet ligt aan oude auto’s, vieze auto’s of vrachtauto’s, maar gewoon aan auto’s. Veel auto’s. Per etmaal stromen er zo’n 40.000 door de tunneltraverse, vanaf de Ring Noord via de ’s-Gravendijkwal door de Maastunnel en Zuidplein naar de Ring Zuid en andersom. Rotterdammers gebruiken de Maastunnel als een gewone stadsverbinding: om even te winkelen in het centrum of om naar het werk te gaan.

Maar ook veel verkeer door de tunneltraverse komt van buiten de ring en steekt af door de stad. Bijvoorbeeld bewoners van Barendrecht die naar Den Haag gaan of Amsterdammers die Ahoy bezoeken. Gewoon omdat het kan. Waar anders in Nederland heb je nog zo’n aardige doorgaande route dwars door het centrum die je sneller, korter en goedkoper naar de andere kant van de stad brengt? Niet in Amsterdam. Daar haalt niemand het in zijn hoofd om door het centrum en de IJtunnel naar Amsterdam-Noord te rijden. In Utrecht evenmin. Je zou wel gek zijn om bij een uitwedstrijd tegen FC Utrecht dwars door de stad richting stadion te gaan. In beide steden rijdt iedereen gewoon over de ring, ook al is dat in kilometers langer.

"Niemand haalt het in z'n hoofd om door het centrum naar Amsterdam-Noord te rijden"

Schijnbewegingen

Hoe anders is het in onze eigen stad. Ondanks de goede voornemens van wethouder Langenberg om de lucht in de stad schoon te maken, wordt het tracé door de Maastunnel nog steeds gepromoot als doorgaande verkeersroute. Sinds kort staan er zelfs matrixborden bij de A16, die verkeer uit het zuiden dwars door stad en de Maastunnel leiden wanneer het druk is op de ring. Wel kregen we een milieuzone, er wordt geïnvesteerd in meer plantjes langs doorgaande wegen en binnenkort komt er zelfs een waternevelgordijn om vieze lucht te doen neerslaan. Allemaal schijnbewegingen die het zicht op de echte oplossing ontnemen.

Want de oplossing voor betere luchtkwaliteit ligt juist in het anders organiseren van het autoverkeer. Dat wil zeggen: alle verkeer van buiten de ring gewoon op de ring houden en in de stad ruim baan maken voor lokaal verkeer als tram, bus, metro en voor fietsers en voetgangers.

Kans

En die kans doet zich binnenkort voor, de kans voor Rotterdam om verkeer van buiten de ring op de ring te houden. Vanwege de renovatie van de Maastunnel is twee jaar lang steeds een tunnelbuis dicht. Alleen verkeer van Zuid naar Noord mag er nog doorheen. Verkeer van Noord naar Zuid moet anders rijden.

De eerste dagen, wellicht weken van de afsluiting zal het waarschijnlijk een dolle boel zijn in de stad met overal opstoppingen. Wanneer al het verkeer zijn weg heeft gevonden en het verkeer van buiten de stad beseft dat de route over de ring toch echt handiger is, gaan we een heerlijke twee jaar tegemoet met minder verkeer in de stad en schonere lucht.

Maar na die twee jaar moet dat verkeer natuurlijk niet terug de stad in, maar netjes op de ring blijven. Dat zou je kunnen doen door het aantal rijstroken in de Maastunnel en de tunneltraverse te verminderen, bijvoorbeeld van zes rijstroken naar vier of naar twee. Of door tol te heffen voor wie door de Maastunnel wil rijden, terwijl Rotterdammers zelf die tol terugkrijgen via hun parkeervergunning.

"Denken over vermindering van autoverkeer is een taboe in de Rotterdamse politiek"

Verkeer anders organiseren

Om dat te bereiken in 2019, moet de gemeente nu de plannen maken. Het College is er tot nu toe niet happig op om het verkeer in de stad anders te organiseren. Denken alleen al over vermindering van autoverkeer is taboe in de Rotterdamse politiek en een doodvonnis voor elke wethouder en raadslid.

De afsluiting van de Maastunnel kan hierin verandering brengen. De afsluiting biedt een uitgelezen kans om in een klap het verkeer door de stad flink te verminderen en daarna weg te houden. En daarmee schone lucht voor alle Rotterdammers voor elkaar te krijgen. Dus: wethouder, college, grijp deze kans en zorg dat het autoverkeer na heropening van de Maastunnel netjes op de ring blijft.

Deze column is deel van een serie op Vers Beton waarin klimaatexperts steeds een vraagstuk bespreken rondom fossiele energie en de toekomst van Rotterdam.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:2035, klimaat, klimaatbeleid, Luchtkwaliteit en maastunnel

Sectie: Economie

kaart: Maastunnel, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *