Kunst & Cultuur25 januari 2017

Dit is de (magere) oogst aan Rotterdamse films op het IFFR

Het IFFR is een mooi podium voor Rotterdamse filmmakers om zich te tonen aan de verzamelde internationale filmpers en industrie. We zochten naar het Rotterdamse smaldeel in het programma. De oogst is dit jaar wat mager, maar niet minder interessant.

Azadaar - Ayamus

still uit Azadaar

Azadaar is geen traditionele film, maar een videoinstallatie, die iedere filmfestivaldag van elf uur ’s ochtends tot half negen ’s avonds gratis in Kino te zien is. De Rotterdamse maker Ayamus werkt ook veel als fotograaf, waarvoor hij veel reist door Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Azië. In Azadaar toont hij een groep mannen die het shi’itische ritueel Ashura uitvoeren. Zelfkastijding is daar een onderdeel van. Met de videoinstallatie wil Ayamus nadrukkelijk wegblijven van de stereotiepe beelden die in het Westen vaak te zien zijn van dergelijke gebruiken, en er de schoonheid en betekenis van laten zien.

De Filmwerkplaats van WORM

still uit The Captured Light of an Instant

De Filmwerkplaats is een collectief, gevestigd in de kelder van WORM. De werkplaats is volledig ingericht op werken met analoge film. Een unieke plek, waar apparatuur beschikbaar is die vanwege verregaande digitalisering van de filmwereld steeds zeldzamer wordt. Een do-it-yourself mentaliteit en experiment staan centraal. Dat zie je terug in de twee films die op het IFFR draaien en uit de werkplaats afkomstig zijn. Makkelijk? Nee. Maar wel verdomd interessant.

Deletion is een film van Esther Urlus, die al lange tijd aan de Filmwerkplaats verbonden is. De film is gemaakt met zelfgemaakte filmemulsie (DIY!) en laat iets zien dat op een kleurige wolk confetti lijkt. Onderdeel van het verzamelprogramma Tiger Competition for Short Films 2.

The Captured Light of an Instant is onderdeel van verzamelprogramma Panta Rhei, wat helemaal draait om de tastbaarheid van het filmmateriaal. Imperfecties in de film zijn daarbij essentieel onderdeel van het proces én het eindresultaat. Filmmaker Lichun Tseng heeft een achtergrond in de schilderkunst en maakte met The Captured Light of an Instant een experimentele korte film rondom de thema’s rusteloosheid en concentratie.

Rotterdam Classics: João Silva

Rotterdam Classics is een terugkerend onderdeel van het festival, geprogrammeerd door Stadsarchief Rotterdam. Dit jaar staat een nieuwe aanwinst centraal: de muziekcollectie van de Kaapverdiaanse muzikant João Silva, die in de jaren vijftig naar Rotterdam kwam en een rol speelde in de onafhankelijkheidsstrijd van Kaapverdië. Deze avond wordt een documentaire vertoond over het Kaapverdiaanse platenlabel Morabeza Records, dat Silva heeft opgericht. Zo hield hij vanuit Rotterdam de Kaapverdiaanse cultuur levend.

Studeren als rite de passage – Marina Meeuwisse

Still uit de film. Mazlum Dogan: ”In de toekomst is geen enkele groep nog in de meerderheid in Rotterdam.”

Stadspsycholoog Marina Meeuwisse is docent op de Hogeschool Rotterdam en erg geïnteresseerd in de leefwereld van haar studenten. Hier zit de hele wereld in de collegebanken: veel studenten hebben wortels elders in de wereld. In veel gevallen zijn ze de eersten in hun familie die studeren, maar de schooluitval onder studenten met een niet-Westerse achtergrond is hoog. Tel daarbij de zogenaamde ‘integratieparadox’ op: onderzoek van het SCP toonde aan dat veel hoger opgeleiden met niet-Nederlandse achtergrond een grotere afstand tot de Nederlandse samenleving ervaren.

Meeuwisse zette daarom 31 van haar eigen studenten voor de camera om hen zélf hun verhaal te laten vertellen. Wat betekent hun studie voor hen? Ervaren ze een verandering in sociale status – als rite de passage – en hoe gaan ze daarmee om? Hoe kijken ze aan tegen diversiteit, Nederland en integratie? Volgens Meeuwisse laat de documentaire zien dat de polarisatie die vandaag de dag het maatschappelijke debat bepaalt, geen rol van betekenis speelt in de collegebanken. Ze noemt haar documentaire een ‘hoopvol document’ over de huidige generatie studenten.

De documentaire staat niet in het publieksprogramma, de vertoning is alleen op uitnodiging te bezoeken, op woensdag 1 februari om 19:00 uur in KINO. Meer informatie via Marina Meeuwisse.

De wereld van Wubbe - Jan Louter

still uit De wereld van Wubbe

Als er iemand is die Rotterdam internationaal op de danskaart heeft gezet, dan is het wel choreograaf Ed Wubbe, al meer dan 25 jaar artistiek directeur van het Scapino Ballet. Vorig jaar maakte Scapino Ballet de grootse voorstelling Ting in de Ferro Dome ter gelegenheid van voor het zeventigjarig bestaan van het dansgezelschap. De documentairemaker Jan Louter volgt Ed Wubbe een jaar lang tijdens de voorbereidingen van deze voorstelling, waarin gewerkt werd met circusartiesten en de Nederlandse band Nits. Een portret van een toonaangevende en gepassioneerde maker uit de Rotterdamse kunstwereld.

Op dinsdag 31 jan om 20:00 uur is er een speciale vertoning van de documentaire. Voorafgaand danst het Scapino Ballet een voor de gelegenheid gemaakte choreografie van Ed Wubbe. Na afloop van de film een optreden van de Nits.

Reageer of deel op Social Media

Tags:filmfestival, IFFR en IFFR 2017

Sectie: Kunst & Cultuur

Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *