Politiek6 januari 2017

Rotterdam moet rigoureuzer denken en handelen op het gebied van mobiliteit

Schaduwwethouder Vincent Taapken (Bouwen en Stadsontwikkeling) over het verkeers-en vervoersplan

In deze columnreeks delen de schaduwwethouders van Vers Beton hun kijk op het gemeentebeleid. Vincent Taapken pleit voor een gedurfder plan om de mobiliteit van de stad te innoveren. Alleen dan kan de wens voor een écht schone en bereikbare stad worden gewaarborgd.

Schaduwwethouder Bouwen en Stadsontwikkeling Vincent Taapken

2016 was weer een mooi jaar voor de Rotterdamse stadsontwikkeling. De initiatieven voor hoogbouwprojecten vlogen je om de oren en internationale investeerders stonden in de rij. Het jarenlange beleid van stedelijk verdichting en meer bewoners in de binnenstad, begint haar vruchten af te werpen. Maar dat betekent ook meer drukte, verkeer, congestie en vervuiling in de kleine ruimte. Het Stedelijk Verkeersplan 2030 biedt een breed scala aan mogelijke oplossingen voor de toekomst. Maar is het genoeg om een aantrekkelijke stad voor de toekomst te waarborgen?

Traditiegetrouw wordt op het jaarlijkse Stadmakerscongres en Binnenstadsymposium door professionals gesproken over actuele vraagstukken en trends op het gebied van stadsontwikkeling. De stad aantrekkelijker maken voor voetgangers, fietsers en meer groen, is het terugkerend thema van de afgelopen jaren. In de binnenstad is men goed op weg met het uitrollen van de City Lounge. Dit is het plan van het stadsbestuur om de binnenstad te ontwikkelen als een “vitale kwaliteitsplek voor ontmoeting, verblijf en vermaak.”

Lees ookDe TussenstandPolitiekSchaduwwethouder Vincent Taapken: “Maak eindelijk eens af waar je aan begonnen bent”De Tussenstand van het collegebeleid #5: Bouwen en Stadsontwikkeling

Een kip-ei verhaal

Toch blijft Rotterdam een stad met een sterke autocultuur. Om een echt aantrekkelijke stad te worden, zal deze sneller moeten veranderen zodat er minder parkeerplaatsen nodig zijn. In de stad is autodelen bijvoorbeeld een goed alternatief op korte termijn. Maar dit blijkt nog niet zo eenvoudig.

De afgelopen jaren zijn bijvoorbeeld intensieve gesprekken gevoerd om de succesvolle elektrische Car2Go-smarts van Daimler-Mercedes naar Rotterdam te halen. Wegens structureel tekort van enkele miljoenen op de exploitatie, volgens business case Car2Go, is er geen overeenstemming bereikt. Voor de duidelijkheid: dit ging niet om kosten voor investering op laadinfra. De oorzaak voor het tekort lag volgens Daimler in te lage dichtheden en te hoog aandeel autobezit. Een kip-ei verhaal dus.

Meer innovatie en experimenten

Er is een sterker en gedurfder verhaal nodig om de mobiliteit van de stad te innoveren. Dit vraagt om een drastische mentaliteits- en gedragsverandering, dat veel verder gaat dan de huidige plannen in het Stedelijk Verkeersplan 2030.

Bijvoorbeeld een bredere samenwerking met de andere grote steden om de exploitatie van deelauto’s zoals Car2Go mogelijk te maken. Hoe mooi zou het zijn om een Smart te kunnen pakken in Rotterdam voor een afspraak in Woerden via Utrecht en dan achterlaten in Amsterdam om vervolgens, na een avond uitgaan, met de Intercity direct terug te keren naar Rotterdam?

 

"In de hoogbouwprojecten die nu worden ontwikkeld zouden simpelweg geen parkeergarages meer mogen worden gebouwd voor auto’s in particulier bezit"

In een stad als Rotterdam zou het experiment met zelfrijdende auto’s goed passen, net als dat gebeurt in de traditionele autosteden München (BMW) en Pittsburgh (Über). Daar kan je al ervaren hoe in de nabije toekomst geen taxichauffeur meer nodig is. Dit draagt bij aan het besef bij mensen dat het bezit van een eigen auto niet meer zo vanzelfsprekend is.

De ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden gaan wereldwijd razendsnel. Dat heeft grote gevolgen voor de toekomstige stad. Er zijn steeds minder parkeerplaatsen nodig en de infrastructuur en buitenruimte kan anders worden ingericht. In de hoogbouwprojecten die nu worden ontwikkeld zouden simpelweg geen parkeergarages meer mogen worden gebouwd voor auto’s in particulier bezit. Schaarste in parkeerplaatsen dwingt mensen namelijk anders na te denken over hun mobiliteit. Geen eigen parkeerplaats betekent eenvoudigweg geen eigen auto.

Rotterdam moet dus rigoureuzer denken en handelen op het gebied van mobiliteit. Dit betekent vooruitlopen op de toekomstige trends door nog meer te experimenteren en sturen op minder autobezit. Alleen dan kan de wens voor een écht groene, schone en bereikbare stad worden gewaarborgd.

Reageer of deel op Social Media

Tags:beleid, Bouw, college, mobiliteit, Rotterdam, schaduwwethouder, Taapken, verkeer en Vincent

Sectie: Politiek

Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *