voor de harddenkende Rotterdammer

Wekelijks schotelt De Beste Stuurlui prikkelende gespreksstof voor bij de vrijmibo voor. Deze week: Rotterdam is gesloopt, Rotterdam heeft gesloopt, dus koester wat er staat. In het bijzonder Hotel Central, vindt Eeva Liukku. Waar moet een nieuwe Jimi Hendrix anders heen voor een afzakkertje na het IFFR?

three-crowd-opinie-maus-bullhorst
Beeld door: beeld: Maus Bullhorst

De wederopbouw van de stad is lange tijd gedomineerd door een rücksichtslos vooruitgangsdenken. Maar het leek erop dat de veronachtzaming van geschiedenis in Rotterdam zélf verleden tijd was.
Het weinige tastbare erfgoed kreeg eind twintigste eeuw herwaardering. Er ontstond veel discussie over het belang van historisch besef in de stad. Het Schieblok bleek van grote waarde door het juist eens niet te slopen. Heel de stad sprong in de bres voor de Ooms-panden op het Noordereiland. De gemeenteraad schreef een notitie dat de basis legde voor een nieuw erfgoedbeleid en het Zuiderziekenhuis werd gered. In de vastlopende economie traden termen als ‘hergebruik’ en ‘transformatie’ toe tot het vaste jargon van vastgoed, ontwikkelaars en architecten.
Nu dringt de vraag zich op hoe bestendig deze herwaardering is. Was het slechts een oprisping, geboren uit de lucht en ruimte van de bouwcrisis? Want nu de economie weer draait, moeten de eerste panden alweer vrezen voor de sloopkogel.

Een gebouw dat heeft overleefd

Zo werd onlangs bekend dat ontwikkelaar Van Herk plannen heeft om Hotel Central van 64 kamers naar 296 uit te breiden door het gebouw te slopen en te vervangen door een toren. De gemeente stelde als eis dat de gevel moet blijven staan. De tastbare historie is gereduceerd tot een oppervlakkige façade. Alsof je van een boek alleen de cover bewaart.
Voor de duidelijkheid: nee, Hotel Central is geen monument. In veel steden zou dit een heel gewoon, niet zo uitzonderlijk gebouw zijn. Maar het feit wil dat Hotel Central in Rotterdam staat. Dat het pand het bombardement én de wederopbouw heeft overleefd. En het mag zich vandaag het oudste hotel van de stad noemen.
Bezoekers van het IFFR weten maar al te goed dat Hotel Central iets bijzonders heeft. Omdat het hotel sinds de oprichting de vele internationale gasten herbergt, heeft het altijd aantrekkingskracht gehad op de nachtbrakers. Meer dan eens kwam ik een acteur of regisseur van een waanzinnige film tegen in de bar tijdens één van de vele afterparties.

Nostalgische nicotinevlekken

Het is niet voor niets dat er ook op dit platform al twee odes aan Hotel Central zijn verschenen. Zo schreef Annelies Lacor over het “het epische nachtcentrum van het festival”. En volgens Gino van Weenen druipt de melancholie “in bruine nicotinevlekken van de lambrisering. Als er ergens in het centrum van Rotterdam nog een hart klopt, dan is dat in Hotel Central.”
Willen we dat de muren gesloopt worden, waartussen Jules Deelder en Jimi Hendrix samen een joint hebben gerookt, alvorens samen de nacht in te duiken? (zie de documentaire Mind & Fancy die in 2005 op het IFFR draaide) Willen we een binnenstad die zo strak is gefacelift dat geen enkele emotie meer te ontdekken valt?
Doe het niet. Gewoon niet doen. Laat Hotel Central staan. En geef de stad van glas en staal, van nieuw-nieuwer-nieuwst, de kans om wat historisch mos te kweken.

Tegen de sloop?

Teken de petitie

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Eeva Liukku

Eeva Liukku

hoofdredacteur

Eeva Liukku (1983) begrijpt niet waarom mensen ergens anders zouden willen wonen dan in Rotterdam, maar heeft wel in Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd. Naast haar werkzaamheden voor Vers Beton werkt ze als freelance programmamaker in de culturele sector. eeva@versbeton.nl

Profiel-pagina
Maus avatar 300x300

Maus Bullhorst

Maus Bullhorst (1988) is illustrator en eeuwig student. Dit jaar is hij van plan om af te studeren aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam, de school waar hij vroeger bijna in woonde en volgens sommigen zijn eigen ‘MausBaus Station’ had. Bullhorst illustreert regelmatig voor de Correspondent en Trouw en maakt met liefde werk over Rotterdam voor Vers Beton. Zijn werk is strak en kleurrijk maar vooral herkenbaar.

Profiel-pagina
Lees één reactie

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton