Kunst & Cultuur3 februari 2017

Het gaat niet best met de Rotterdamse filmwereld, al zeggen ze het zelf

De potentie van Rotterdam filmstad blijft onvervuld

Tijdens het IFFR ademt de stad film, maar hoe staat het met de Rotterdamse producties in de rest van het jaar? Heeft Rotterdam überhaupt een filmwereld? We vroegen het aan verschillende makers en organisatoren.

Je ontkomt er in deze periode niet aan: het International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de stad overgenomen. De stad ademt film. Toch zijn er op het festival dit jaar niet veel films te zien met een Rotterdamse link. Daarom vroegen wij ons af: hoe staat het eigenlijk met de Rotterdamse filmwereld? Bestaat die wel? We vroegen het aan mensen in de filmindustrie, van de makers tot aan de directeur van het IFFR. De nuchtere conclusie: Amsterdam is toch écht het centrum van de Nederlandse filmwereld. Het gaat niet al te best in Rotterdam op filmgebied, en dat terwijl deze stad in potentie zoveel te bieden heeft. Sommigen hebben voorzichtig hoop op betere tijden.

Beeld: Maus Bullhorst

Kuba Szutkowski

Film- en televisiemaker. Het afgelopen jaar maakte hij de serie ‘Stem van de Doelen’ voor RTV Rijnmond.

“Er bestaat een Rotterdamse filmsector, maar die is klein. Er is een klein aantal goede crewleden en faciliteiten. Uiteindelijk heeft iedereen wel een keer met elkaar te maken gehad. Het opheffen van het Rotterdam Media Fonds heeft een litteken achtergelaten, maar ik zie dat jonge makers inventiever zijn en buiten de traditionele paden om gaan. Rondom het ’48 Hour’-filmproject is een soort scene ontstaan, een netwerk van enthousiaste makers. Het is niet verkeerd om meer te ambiëren, want het is ook gewoon bedrijvigheid, een economie om in de stad te hebben. Straks is het enige dat nog op tv en in de bioscoop te zien is een afspiegeling van de grachtengordel en het Gooi. Het lijkt me verschrikkelijk als dat het enige vertelperspectief is. In Rotterdam bruist het van de passie voor film, ook onder de minderheden. Die verhalen moeten een platform krijgen.”

Marieke van der Lippe

Documentairemaker. In 2015 draaide haar film ‘Never too late to say sorry’ op het IFFR. Ze is betrokken bij Off Screen, een podium voor Rotterdamse filmproducties.

“Er zijn dit jaar erg weinig Rotterdamse producties te zien op het filmfestival. Ik vraag me af of dat met veranderde selectiecriteria te maken heeft. Met Off Screen maken we zes á acht keer per jaar een filmprogramma dat helemaal gevuld is met werk van Rotterdamse makers. Het feit dat we die avonden goed kunnen vullen, betekent dat de films wel worden gemaakt. Het is moeilijk om aan geld te komen en dat heb je toch nodig. Rotterdam heeft alle eigenschappen voor een goede filmindustrie, zoals het uiterlijk van de stad of de diversiteit van de inwoners. Het is daarom heel gek dat deze stad een fantastisch groot filmfestival heeft, maar een zeer magere filmindustrie.”

Adbelkarim El-Fassi

Van oorsprong filmmaker, bekend van de documentaire ‘Mijn vader, de expat’. Hij is eigenaar van het productiebedrijf Zouka Media.

“We hebben onszelf aangepraat dat we een filmstad zijn, maar ik heb dat idee helemaal niet. Rotterdam heeft genoeg thema’s die prima te verfilmen zijn. Kijk naar de setting en de grootstedelijke problematiek. Maar we willen Hollywood nadoen, terwijl de kracht juist in de rauwe verhalen ligt, die je met een klein budget kunt maken. Helaas gebeurt dat niet. Ik hoor geen jonge, frisse geluiden op dat vlak. Als er al een filmscene is, dan is die heel exclusief. Er is best talent in de stad, maar het is een verzameling individuen. In de filmwereld moet je samenwerken, krachten bundelen. In Amsterdam is veel meer sprake van een scene en van mensen die een beroep doen op elkaar. Op dit moment zitten daar de beste makers. Ik neig er ook naar om in Amsterdam te gaan wonen en te werken, en mezelf daar verder te ontwikkelen. Eigenlijk zie ik mezelf niet als filmmaker. Film is slechts een vorm die ik soms kies om een verhaal te vertellen, maar de laatste tijd laat ik dat vaker los. We zijn producenten, en theater of tentoonstellingen zijn ook sterke vormen voor producties.“

Menna Laura Meijer

Documentairemaker. Haar films waren onder andere te zien op het IDFA en bij de VPRO. Ze werkt nu aan een documentaire over de Belgische modeontwerper Martin Margiela.

“Het wegvallen van het Media Fonds heeft wel implicaties gehad. Alles wat subsidies nodig heeft, heeft nu veel meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Tegelijkertijd gaf het een raar gevoel dat je in een omgeving werkte die slechts bestond vanwege de aanwezigheid van het fonds. Daar werd ook misbruik van gemaakt. We hebben filmmakers in Rotterdam, zowel documentaire als fictie, maar minder dan in Amsterdam. En er zijn hier weinig faciliteiten. Amsterdam is op filmgebied nu duidelijk het centrum waar alles gebeurt. Ik zou mezelf niet snel een Rotterdamse filmmaker noemen, omdat ik hier oorspronkelijk niet vandaag kom, maar ik voel me wel erg verbonden met deze bijzondere stad. Ik wil nergens liever wonen en werken dan hier. Mijn werk voelt geworteld. Er zit iets in dat past bij Rotterdam, maar ik heb niet het gevoel dat Rotterdamse filmmakers zich op een bepaalde manier onderscheiden. Het heeft ook met de aard van filmmaken te maken. Een film kost zo’n 3,5 ton en dat kan ik niet alleen regelen. Ik moet communiceren met mensen buiten de stad. En mijn onderwerpen bevinden zich overal. ”

Lees ookKunst & CultuurRotterdam is echt wel te filmen, maar wie doet het?Drie internationale AFFR-films die een Rotterdamse versie nodig hebben

Victor Vroegindeweij

Maker van documentaires en commercials. Momenteel is hij bezig met een documentaire over de succesvolle kooivechter Marloes Coenen.

“Toen het Rotterdam Media Fonds stopte, is de filmsector in de stad volledig ingestort. Vooral de infrastructuur. Toen het fonds nog bestond, had je best een aantal productiebedrijven, studio’s en geluidsstudio’s, maar die zijn allemaal weg. De Schiecentrale is natuurlijk helemaal mislukt. Je wilt toch midden in de stad zitten en niet in een buitenwijk waar verder niks is? Wanneer je kunt kiezen tussen Kino en het 25KW gebouw, is die keus snel gemaakt. Kino is mooi opgeknapt. De kantoren zijn niet té duur, de sfeer is goed, er worden oude en nieuwe films vertoond, het eten is goed: het ademt de juiste sfeer. Dat komt doordat die jongens zelf echte filmliefhebbers zijn. Kino zou een katalysator kunnen zijn om de filmsector in de stad weer wat leven in te blazen. Maar er is vooral een bak geld nodig. Het goede van het Media Fonds was dat het niet zomaar subsidie uitdeelde. Je moest zelf een groot deel van het geld meenemen. Het bood allerlei incentives die de filmindustrie naar Rotterdam trok. Als je weer een levendige filmsector in Rotterdam wilt, zul je daarmee moeten beginnen. Door de film ‘Hartenstraat’ wil een hele generatie jonge meisjes in de Amsterdamse Negen Straatjes wonen. Zo werkt dat. Als wij nu een goede serie met allemaal verliefde jongeren in de Witte de Withstraat maken, kan dat heel sterk werken voor de stad.”

Saskia Kagchèl

De officiële filmcommissioner van Rotterdam.

“Heeft Rotterdam een filmwereld? Het is maar net wat je onder film verstaat. Er gebeurt hier veel op het gebied van media in de meest brede zin van het woord: reclames, tv-productie, nieuwe media. Het zijn meer commerciële projecten, de autonome filmhuisproducties zijn bijna verdwenen na het stoppen van het Media Fonds.

“Mijn rol als commissioner is om externe producenten te faciliteren die hier willen filmen. Eigenlijk dient mijn functie momenteel een economisch doel: het in beeld brengen van de stad. Het zou goed zijn als er ook weer een cultureel doel komt. Ik ben geen voorstander meer van geld geven aan projecten om hier te draaien. Maar wel van ontwikkelingsgeld dat ten goede komt aan jonge makers. Een startkapitaal bijvoorbeeld, zonder voorbehoud waar het moet worden uitgezonden. Ik zou graag zien dat de stad een kraamkamer is voor talent. Je moet niet vergeten dat je via film en media op een laagdrempelige manier een breed publiek in aanraking kunt laat komen met kunst en cultuur.”

Bero Beyer

Directeur van het International Film Festival Rotterdam. Hiervoor was hij werkzaam bij het Nederlands Filmfonds.

“Rotterdam heeft genoeg energie, ambitie, talent en creativiteit in huis. Toch mist de infrastructuur om producties te maken die kunnen toetreden tot het internationale speelveld. Wel zie je hoe Rotterdamse makers de afgelopen jaren steeds slimmer en beter zijn gaan samenwerken. Die tendens zet steeds duidelijker door. Iedereen die op de creditrol van een film staat, dát is de infrastructuur die je nodig hebt om een film te maken. Dat is hier niet eenvoudig, want op dit moment heeft Rotterdam niet al die disciplines in huis. De stap van kleine producties naar internationale is heel groot. Het kost tijd om dat op te bouwen. Je kunt niet overnight een filmwereld van internationaal niveau neerkwakken in een stad. Je moet werken aan iets dat kan blijven bestaan.”

“Er is veel potentie door de mogelijkheden die het IFFR biedt. We werken nu bijvoorbeeld samen met de WdKA en het Grafisch Lyceum. Ook organiseren we masterclasses van filmmakers en filmprofessionals, die vertellen hoe de internationale filmwereld werkt. We bieden een netwerk. Kijk, er zijn geen hordes, al die internationale makers en professionals lopen gewoon op het IFFR rond en iedereen met een goed idee kan ze aanspreken.”

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:film, filmwereld, IFFR, media en Rotterdam Media Fonds

Sectie: Kunst & Cultuur

Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *