EconomieRotterdamse Nieuwe16 februari 2017

Sharp Sharp experimenteert op Zuid: ‘We willen vaak zo veel smaken aanbieden dat de klanten er bijna keuzestress van krijgen’

Interview in de R’damse Nieuwe-serie

Wat krijg je als je een industrieel ontwerper en een grafisch ontwerper met een passie voor verantwoord eten in de keuken zet? Yep: creatieve, veganistische cakes en taartjes op Zuid waarop zelfs Limburgers afkomen. Renate de Klein en Frank Hanssen van Sharp Sharp experimenteren met smaak.

Frank Hanssen en Renate de Klein van Sharp Sharp Beeld: Fleur Beerthuis

In het kleine zaakje van Renate de Klein en Frank Hanssen valt − naast de glimmende golfplaatbar − onmiddellijk de specerijenkast in het oog. Op de planken liggen potten vol kleurige ingrediënten waar de gemiddelde bezoeker nog niet de helft van kan benoemen. Deze vormen de basis voor de creatieve cakes en gebakjes die het stel ruim twee jaar verkoopt vanuit hun hoofdkwartier aan de Hillelaan. Aan particulieren én andere horeca.

Renate en Frank gaan het experiment niet uit de weg. Een paar jaar geleden begonnen ze uit eigen behoefte te bakken met glutenvrije, biologische en diervrije producten. “We zijn allebei veganistisch, en destijds waren er niet veel plekken waar we konden eten”, legt Frank uit. “Toen we merkten dat onze vrienden onze creaties lekker vonden, zijn we ze gaan verkopen op markten als Rotterdamse Oogst.” Sharp Sharp was geboren.

Van kleinschalige markten tot leveranciers voor horeca én een eigen zaak: hoe is dat zo gelopen?

Renate: “Op de Rotterdamse Oogst wonnen we in 2014 de prijs voor het beste foodconcept. Toen ging het heel snel. Bertmans was de eerste die onze gebakjes wilde verkopen, maar daar kwamen in rap tempo andere horecazaken bij. Ik werkte nog als grafisch ontwerper en Frank had een eigen industrieel ontwerpbureau. Op dat moment hadden we net een wereldreis gepland en zelfs ons huis in Rotterdam-Noord verkocht.”

Frank: “Maar er was zoveel vraag naar onze producten, dat we besloten in Rotterdam te blijven en het een jaartje aan te kijken. Sindsdien is het alleen maar harder gegaan.”

Wat is de grootste misstap die jullie in die begindagen hebben gemaakt?

Frank: “We hebben voorheen allebei voor onszelf gewerkt, maar we hadden er totaal niet bij stilgestaan hoeveel groter de cashflow van een bedrijf als deze is. Daar hadden we in het begin totaal geen kaas van gegeten. Aan de andere kant: als we meteen een enorm bedrijf waren geworden, hadden we misschien minder tijd over gehad voor conceptontwikkeling. Dat is nu nog steeds een uitdaging: we staan zelf nog 10 á 12 uur per week in de keuken en winkel, waardoor we niet veel tijd overhouden voor andere zaken.”

"Soms liggen we midden in de nacht nog te sparren over nieuwe creaties"

Hoe komen jullie aan inspiratie voor jullie cakes en taartjes?

Renate: “We zijn natuurlijk geen bakkers, dus het is een kwestie van heel veel uitproberen.”

Frank: “Dat gaat niet altijd even goed. Onze lemon curd is bijvoorbeeld ontstaan uit een fout: we wilden een soort botercrème maken, maar die mislukte. Met de tijd krijgen we er meer gevoel voor, maar we houden van gekke smaken, en dan sla je soms de plank mis. We vinden het heel leuk om te experimenteren. Soms liggen we midden in de nacht nog te sparren over nieuwe creaties.”

Beeld: Fleur Beerthuis

Waarom hebben jullie gekozen voor Zuid?

Renate: “Mensen zeggen wel eens: aan de andere kant van de rivier hadden jullie het makkelijker gehad. En misschien is dat ook wel waar. Maar we vinden het ook wel belangrijk dat er hier een veganistische en biologische zaak is voor de bewoners. Buiten Zuid weten ze ons inmiddels ook wel te vinden. We krijgen regelmatig klanten over de vloer uit Utrecht of Maastricht. Tijdens een dagje Rotterdam is het voor hen blijkbaar geen drempel om de brug over te steken.”

Frank: “In het centrum hadden we waarschijnlijk ook geen goedgeprijsde locatie kunnen vinden voor een bakkerij én een cakebar. Dat was wel een eis, want onze core business is nog altijd leveren aan andere horeca.”

Waarom dan toch een winkel openen?

Frank: “Hier horen we meteen hoe een nieuwe smaak bevalt. De winkel is een proeftuin: klanten geven direct feedback en zo bepalen wij wat in het assortiment terecht komt.”

Renate lacht: “Al moeten we daar nog wat balans in vinden. We willen vaak zo veel smaken aanbieden dat de klanten er bijna keuzestress van krijgen!”

"Vanuit onze achtergrond als ontwerpers zijn wij veel loyaliteit gewend: we zouden nooit het werk van anderen kopiëren!"

In Rotterdam komen er inmiddels steeds meer veganistische en biologische zaakjes bij. Hoe spelen jullie jezelf in de kijker?

Renate: “De markt in Rotterdam is nog vrij klein vergeleken met Amsterdam, maar we zijn alleen maar blij dat het hier ook groeit. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel: verantwoord eten aanbieden. Toen we net begonnen, werden we vaak vergeleken met andere zaakjes. Sommige mensen noemden ons zelfs copycats. Daar waren we niet op voorbereid, want vanuit onze achtergrond als ontwerpers zijn wij onderling veel loyaliteit gewend. We zouden nooit het werk of ideeën van anderen kopiëren!”

“Daarom is het belangrijk om je eigen verhaal zoveel mogelijk te vertellen. Voor Sharp Sharp is dat: what you see is what you get. We onderscheiden ons met verrassende smaken en kleuren, en zorgen ervoor dat het echt lekker is, zodat het ook mensen die niet glutenvrij of veganistisch eten aanspreekt. We steken ook veel tijd in het vinden van de juiste ingrediënten. Zo hebben we op heel veel deuren moeten kloppen om échte fair trade chocola te vinden.”

Lees ookCategorieRotterdamse Nieuweinterviewreeks met jonge beeldbepalende en bijzondere ondernemers in Rotterdam

Geen dierlijke producten, glutenvrij, biologisch: hebben jullie al je idealen weten te bereiken?

Frank: “Natuurlijk kan het altijd beter. We hebben hier groene stroom, maar die komt uiteindelijk toch uit een of andere centrale. En we bakken uitsluitend met biologische ingrediënten, maar die komen soms uit verre landen, en daardoor verkleinen we onze carbon footprint niet altijd. Aan de andere kant kun je niet met uitsluitend Nederlandse producten werken. Er blijft dan weinig keuze over. Het blijft een ingewikkeld verhaal, maar we proberen zoveel mogelijk verantwoorde afwegingen te maken.”

Beeld: Fleur Beerthuis

Waar is Sharp Sharp over vijf jaar?

Renate: “We willen op graag uitbreiden naar andere steden en zelfs andere landen. Misschien zetten we wel iets op in Zuid-Afrika: daar kom ik oorspronkelijk vandaan en reizen we nog regelmatig naartoe. We dromen ook van onze eigen Willy Wonka-fabriek. Een bedrijf als Lush zien we echt als een voorbeeld: die heeft de wereld veroverd met cosmetica zonder dierlijke producten, koopt eigen ingrediënten in en recyclet eigen plastic verpakkingen.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Ken jij iemand die in deze serie zou passen? Mail Marjolein.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:biologisch, cake, Rotterdamse ondernemers, taartjes, veganistisch en Zuid

Secties: Economie en Rotterdamse Nieuwe

kaart: Hillelaan 28, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *