Voor de harddenkende Rotterdammer

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen bezoekt Vers Beton gevraagd en ongevraagd campagnebijeenkomsten in Rotterdam. We voelen lijsttrekkers aan de tand en spreken trouwe partijleden en zwevende kiezers. Esther Audier ging voor deze tweede reportage naar Artikel1.

Het is zondag 12 februari 2017 als lijsttrekker Sylvana Simons een bezoek brengt aan het Surinaamse buurthuis Wi Masanga in Rotterdam-West, om haar nieuwe partij Artikel1 te promoten. De zaal zit hoofdzakelijk vol met Rotterdammers met een Surinaamse, Antilliaanse of Afrikaanse achtergrond. Het publiek is opgewonden, enthousiast, nieuwsgierig en soms zelfs emotioneel. “We zijn getuigen van een historisch moment. Nooit eerder heeft een donkere vrouw een politieke partij opgericht en zich op deze manier ingezet om onze belangen te behartigen!”  

Na een kort welkomstwoord door een bestuurslid van het buurthuis, neemt Simons het woord. Ze legt uit waar ze voor staat en waarom ze de stap maakte van tv-persoonlijkheid naar de politiek. Het omslagpunt was naar eigen zeggen toen ze op 13 mei 2015 in De Wereld Draait Door geconfronteerd werd met schrijver Martin Šimek, die bootvluchtelingen omschreef als ‘die zwartjes’. Toen ze daar wat van zei, stuitte ze op onbegrip, zowel aan tafel als op Twitter. “Hoe heftiger de reacties, hoe meer ik besefte dat ik de stap naar de politiek moest maken. Het was geen keuze meer.”

Artikel1-7
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Messiasachtig onthaal

In tegenstelling tot de vele negatieve reacties waarmee Simons het afgelopen jaar elders geconfronteerd is, lijkt er in de zaal vooral waardering te zijn voor de manier waarop ze zich in het publieke debat profileert. Met name oudere mensen komen naar de microfoon om hun dankbaarheid uit te spreken omdat Simons de strijd durft aan te gaan en omdat ze hen een gevoel van waardigheid en trots teruggeeft. Er volgen dankwoorden, omhelzingen en applaus. Een oudere dame loopt naar voren om een Surinaams ritueel uit te voeren, waarbij ze Simons eert met een lied en zegent met druppels water uit de kan die op tafel staat.

Ondanks de waardering voor Simons’ keuze om de politiek in te gaan, zijn er veel mensen die zich afvragen waarom ze besloot zich in eerste instantie aan te sluiten bij de politieke partij DENK. Dat noemt ze in retrospectief een foute beslissing. “Ik ben er toen bij gevraagd om iets toe te voegen aan de partij, maar in de praktijk bleek daar helemaal geen ruimte voor te bestaan.”

Artikel1 staat voor een gelijkheidsideaal dat volgens haar, in tegenstelling tot bij DENK, ook geldt voor mensen die het binnen minderheidsgroepen niet altijd even makkelijk hebben. Dat zijn mensen met diverse etnische en religieuze achtergronden, maar ook mensen die tot de zogenoemde LHBT-gemeenschap (lesbisch, homo, biseksueel, transgender) behoren. “We komen niet alleen op voor mensen van kleur, maar ook voor islamitische homoseksuelen en lesbische christenen.”

Anti-establishment

Naast de vele steunbetuigingen, zijn er ook kritische vragen. Zo vraagt een jonge jongen waarom ze een eigen partij wilde oprichten en geen lijsttrekker is geworden bij een bestaande partij. Had ze dan niet meer kunnen bereiken? Simons: “Bestaande partijen hebben met hun beleid gedoogd of eraan bijgedragen dat minderheden moeilijker aan een baan komen, dat kinderen met een andere etnische achtergrond structureel op een te laag schoolniveau worden ingeschat en dat vrouwen nog steeds minder betaald krijgen dan mannen voor exact hetzelfde werk. Ik heb, met alle respect, geen behoefte om als nummer zoveel op de lijst te staan van de PvdA, om vervolgens te hopen op een plek om te kunnen vechten voor het veranderen van diepgewortelde structuren. Als we echt iets willen veranderen, dan moeten we het zelf doen.”

Op de vraag of ze denkt dat je een dergelijke mentaliteitsverandering in de maatschappij van bovenaf kan opleggen, zegt ze: “Wij zijn ontstaan vanuit een grass roots-beweging. Al jarenlang strijden er mensen tegen ongelijke behandeling van minderheden. Die worden juist steeds van bovenaf tegengewerkt, doordat die ongelijke behandeling tot nu toe op veel vlakken geïnstitutionaliseerd is en in stand gehouden wordt.”

Artikel1-12
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Verdeeldheid in eigen kring

Een donkere vrouw van middelbare leeftijd vraagt hoe het staat met de screening van de mensen op de lijst. Ze overweegt namelijk om op Artikel1 te stemmen. “Maar niet als na de verkiezingen blijkt dat de helft van de lijst crimineel of besmet is, zoals bij de PVV.” Daarop zegt Simons dat ze trots is op alle intelligente mensen die er op de lijst staan en die ze stuk voor stuk op haar huis zou laten passen. Er zijn wel mensen bij die een veroordeling op hun naam hebben staan. “Maar voor zaken waar je trots op kunt zijn, zoals protesteren tijdens een Zwarte Pietdemonstratie.”

Er is een man die kritiek uit op de manier waarop er in de zaal gerefereerd wordt aan ‘ons’ als donkere mensen. Alleen Surinamers zijn volgens hem namelijk al een veel diversere groep, bestaande uit onder andere Chinezen, creolen en Hindoestanen, met daarbinnen ook weer allerlei verschillende religieuze stromingen. “Er is bovendien een grote groep Surinaamse Hindoestanen die op de PVV stemt. Hoe gaan we om met die verdeeldheid in eigen kring?”

Artikel1-32
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Zwijgen is geen optie meer

Het rechtse geluid dat momenteel in Europa en Amerika aan populariteit wint, wordt ook wel gezien als de representatie van ‘de boze blanke stem’. Op de vraag in hoeverre er ook zoiets als de ‘boze zwarte stem’ bestaat en of dat een stem is die Artikel1 vertegenwoordigt, zegt Simons: “Ik hoop dat ze boos zijn, want daar hebben ze alle reden toe. Maar er is eerder sprake van een jarenlang voortslepende apathie. In de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap stemt men van oudsher op de PvdA of heeft men het gevoel dat politiek überhaupt niet over hen gaat.”

De emoties die nu loskomen zijn volgens haar het resultaat van ruim een halve eeuw geschiedenis, die veel verdriet en minderwaardigheidsgevoelens met zich meebracht. “Het wordt tijd dat er niet over ons, maar met ons gepraat wordt. Ik ben het zat om vanwege het ongemak van de ander essentiële thema’s als ongelijkheid op basis van kleur of gender niet te bespreken. Het is ook ongemakkelijk voor de partij die zo’n onderwerp bespreekbaar wilt maken. Laten we dan maar samen ongemakkelijk zijn. We mogen het met elkaar oneens zijn, maar erover zwijgen is geen optie meer.”

Heel even wordt er in de zaal gerefereerd aan de noodzaak om te stemmen op Artikel1 om tegenwicht te bieden aan het ‘grote gevaar op rechts’. Hoe denkt Simons dat te kunnen bedwingen? “Ik heb geen intentie om Wilders’ electoraat te overtuigen of voor me te winnen, maar ik wil wel een stevig alternatief bieden voor een grote groep mensen die voor een gelijkwaardige en inclusieve samenleving staat.” Hoewel ze zijn debatstijl en argumenten verwerpt, is er wel iets dat ze met hem overeenkomt: “Wat Geert Wilders en ik met elkaar gemeen hebben, is dat we beiden onbevreesd zijn.”

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

IMG_8581 (1)

Esther Audier

Esther Audier studeerde Geschiedenis en Media & Journalistiek in Rotterdam. Ze doet de Marketing & Communicatie voor het lokale voedselbedrijf Rechtstreex en werkt als freelance storyteller voor bedrijven in de duurzame hoek. Haar interesse gaat uit naar sociale, culturele en milieugerelateerde onderwerpen.

Profiel-pagina
Fleur.2

Fleur Beerthuis

Fotograaf

Fleur Beerthuis studeerde aan de Willem de Kooning Academie en werkt nu als fotograaf. Ze vindt Rotterdammers geweldig. Door mensen te portretteren ziet zij een glimp van hun werelden. Ze is nieuwsgierig naar hoe andere mensen leven en denken. Met beelden probeert zij hun verhalen zo goed mogelijk over te brengen.

Profiel-pagina
Lees 9 reacties
  1. Profielbeeld van Robert van het Hoen
    Robert van het Hoen

    Mevrouw Simons doet een Kuzuutje.
    Tendentieuze ophitserij die niet bindend werkt.

  2. Profielbeeld van John C
    John C

    Het is allemaal zo overtrokken.
    Mijn ouders wensten, dat Ik de Duitsers voor de rest van mijn leven zou haten. Na Wolgang Borchert te hebben gelezen, besloot ik, dat terecht niet te doen, en niet mee te doen aan een blijvende hetze tegen de Oosterbuur.
    Al dit soort soort acties wordt ingegeven door een generatie, aan wie in een godsgruwelijk ver verleden leed is toegebracht, laat dat duidelijk zijn.
    Maar de generaties daarna hebben volledig en dusdanig geprofiteerd van onderwijs en cultuur van het nieuwe vaderland, zodat ze mondiger zijn dan hun ouders en ze worden gewoon aanvaardt als medelanders, en ze zijn gelijkwaardige gesprekspartners geworden.
    Als men mij uitschold voor “bleekscheet” of “orang blanda, so what?
    “Schelden doet geen pijn!” Dit was een Rotterdamse uitdrukking in mijn jonge jaren.
    En laten we wel wezen:
    Ten aanzien onderlinge relaties is er wezenlijk iets veranderd bij de autochtoon.
    Sinds “l’Abbeille et le Papillion” van Salvadore en de “Krokus en de Hyacinth” van Tom Manders maken wij ons niet meer zo druk om gemixte relaties, althans wij autochtonen.
    Maar,laat ik zeggen, bij de minderheidsgroepen, die Simone zo graag wil vertegenwoordigen, ligt dat zéér gevoelig.
    Luisteren naar de doelgroep van Simone? Dan wel met iets constructiefs komen en geen pathetisch gezwam.
    We zijn misschien wat nuchterder in ons oordeel

  3. Profielbeeld van Ome Joop
    Ome Joop

    Opkomen voor hun eigen cultuur, een wezenlijk onderdeel van onze rechtsstaat in de naam van de partij en geleid door iemand waar in het geheel niet mee te lachen valt. Ik zie vooral overeenkomsten tussen artikel 1 en de pvv.

  4. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Oh, volg net het journaal en deze serie van verslagen van campagnebijeenkomsten kan de PVV overslaan. Vergaderen is te gevaarlijk (niet alleen voor Geert is mijn ervaring)

    Even voor de goede orde.
    Artikel 1. “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”

    Laat daar nu ook POLITIEKE GEZINDHEID tussen staan!

  5. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Daar hoef je niet met zijn allen bewust van te zijn, want onze wetten geven iedere twijfelaar gelijk.
    Ben je het niet met het advies eens? Je kunt altijd in beroep gaan, daarbij : Het gros van de scholen heeft heterogene brugklassen. Het advies komt pas na één of twee jaren. Kan natuurlijk zijn , dat je twijfelt aan het advies van een hele docentenvergadering, maar zelfs dan heb je het recht om een andere school te zoeken. Kortom: tendentieus en beledigend gel.l. (maak mijn zin niet helemaal af, want dan heeft opper censor E.L. een reden extra deze reactie te deleten)

  6. Profielbeeld van Vanessa
    Vanessa

    Ik zie nergens staan dat dit (altijd) bewust gebeurd. Wel heb ik vaker ervaringen gehoord, van zowel uit mn omgeving als in de media, dat dit vaker gebeurd. Dat ouders zelf aangaven dat ze niet achter het advies stonden en hoe hun kind gewoon door de stof heen vloog en zomaar jaren verloren had. Er zijn zowel documentaires als educatieve programma’s over dit onderwerp geweest, die tot dezelfde conclusie kwamen. Misschien is er het 1 en ander terug te vinden via google.
    Het zal per leerkracht verschillen en hoeft helemaal niet bewust te zijn. We moeten er met zn alle bewust op letten dat dit niet gebeurd.
    Verder waardeer ik het werk van een leerkracht zeer zeker. Ze zouden meer waardering voor hun harde werk moeten krijgen. Neemt niet weg dat hier iets mee gedaan moet worden.

  7. Profielbeeld van R.Sörensen
    R.Sörensen

    Citaat : “dat kinderen met een andere etnische achtergrond structureel op een te laag schoolniveau worden ingeschat”

    Jarenlang heb ik voor een grote scholengemeenschap voor MAVO,HAVO,VWO en TVWO de basisscholen bezocht om met mijn collega’s te praten over de voorderingen die hun leerlingen bij ons maakten. We deden dat in hun vrije tijd (niet de mijne dus)

    Ik heb groot respect voor die collega’s. Vaak staan ze al een uur voor de les begint klaar om vroegkomers te helpen en soms zelfs van een ontbijt te voorzien. Ze moeten werken met allerlei kinderen, ook die met leer – en gedragsproblemen. Na school houden ze vaak in toerbeurt zelf hun lokalen schoon en dan kunnen ze naar huis, tenzij nog een gesprek volgt met ouders, vertrouwensarts of sociaal werker. Als de kinderen vakantie hebben, laten sommige scholen ze toch nog een paar uur binnen, omdat ze dat zo graag willen. Vergaderingen en bijscholing (verplicht) vindt plaats in de vakantie of tijdens de pauze. Kinderen die een advies voor onze school kregen werden soms bijgespijkerd na schooltijd.
    Waarom ze die zware baan ambiëren en niet naar één van de randgemeentes gaan, is duidelijk: Ze geven om hun leerlingen!
    Bij hun taak hoort ook het cijferen , beoordelen en adviseren. Nu lees ik dat ze hun kinderen structureel te laag inschatten c. q. bewust een laag schooladvies geven. Bedankt!

      1. Profielbeeld van R.Sörensen
        R.Sörensen

        Sorry, maar je gebruikt verdachte bronnen. Ook hierin wordt direct getwijfeld aan de integriteit van de leraren. Pure casuïstiek, terwijl mevrouw S. het heeft over structureel. Het is in beide gevallen (van de 20.000?) overigens goed gekomen, ondanks al die slechte mensen in het onderwijs. Conclusie: Je werkt op een “zwarte school” en heb er als leraar belang bij om lage adviezen te geven. Misselijkmakend!

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.