Rotterdamse Nieuwe16 maart 2017

“Binnen tien jaar moet iedereen de shakes en repen van Queal als volwaardige maaltijdvervanging zien”

Interview in de R’damse Nieuwe-serie

Snel en makkelijk eten, maar dan toch voedzaam en gezond. Floris en Onno van Queal vinden dat het gewoon moet kunnen. Het tweede interview in het drieluik over jonge ondernemers in het Brouwershuys in Crooswijk.

Beeld: Loes van Duijvendijk

Hond Max kwispelt door het kantoor van Queal aan de Linker Rottekade. Net als het team en meubilair hoort ook Max thuis op de werkvloer. Queal-oprichters Floris Wolswijk (26) en Onno Smits (27) hebben nota bene hun vorige kantoor verlaten omdat de viervoeter niet welkom was. Maar hier voelen ze zich goed op hun plek.

Hoe komen jullie aan de naam?

“Queal is een combinatie van ‘quick’ en ‘meal’. Je spreekt het uit als ‘kwiel’. In 2014, ons eerste jaar, was er vaak verwarring over onze bedrijfsnaam. Mensen konden onze naam maar niet onthouden of spraken het uit als ‘kwel’ of ‘kwal’. Als we daarop terugkijken zouden we nu voor een andere naam hebben gekozen. Al kunnen onze klanten de naam beter onthouden sinds we ‘Quick Meal’ hebben toegevoegd aan de bedrijfsnaam.”

Wat doen jullie en waarom?

“Mensen krijgen het steeds drukker en een gezonde maaltijd schiet er vaak bij in. We willen snel eten en de ‘gezonde’ keuze valt al snel op een maaltijdsalade. Ook al denken we vaak dat we onszelf dan een gezonde optie voorschotelen, in werkelijkheid bevatten de kant en klare salades veel zout en verzadigde vetten. Wij hebben na uitgebreide research in samenwerking met voedingsdeskundigen maaltijdrepen en shakes ontwikkeld die wel voldoen aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen. We gebruiken hiervoor alleen natuurlijke ingrediënten zoals haver, maïs en melk.

In 2014 zijn we samen gestart en inmiddels hebben we drie medewerkers én een hond. We kennen elkaar van de middelbare school en gaan inmiddels al ons halve leven met elkaar om. De rolverdeling binnen ons bedrijf was vanaf het eerste moment heel organisch. Het komt erop neer dat Floris zorgt voor de groei en Onno voor de continuïteit.”

Beeld: Loes van Duijvendijk

Hoe Rotterdams is jullie bedrijf?

“We komen allebei uit Arnhem en voor onze studie zijn we naar Rotterdam verhuisd. Deze stad is geweldig! Je merkt de ondernemingsdrift in de houding van Rotterdam. Mensen weten van aanpakken en praten niet over luchtkastelen, scheppen niet graag op. Een idee wordt niet opgepompt, maar Rotterdamse ondernemers zijn realistisch. We zijn niet stadsgebonden door onze onderneming, maar de mentaliteit is wat ons aantrekt.”

Hoe kozen jullie uiteindelijk je plek?

“Hiervoor waren we gevestigd in het Cambridge Innovation Centre (CIC) van het Groot Handelsgebouw, maar onze hond Max was daar niet welkom. En dus besloten we een locatie te zoeken die hondvriendelijk was. Max hoort gewoon op onze werkplek. Het Brouwershuys was precies wat we zochten. Er hangt een gezellige sfeer, de flexibiliteit van de verschillende ruimtes spreekt ons aan en het is prettig om kennis uit te wisselen met de andere ondernemers.”

"Een goed en revolutionair product verspreidt zich vanzelf"

Wat is jullie zakelijke visie?

Word of mouth-marketing is voor ons de beste strategie. Een goed en revolutionair product verspreidt zich vanzelf. Voor ons is het daarom belangrijk om een community te creëren. Mensen moeten zowel online als offline over ons product gaan praten. Een goed voorbeeld hiervan is de werkvakantie naar Kopenhagen van Floris. Hij bezocht daar een CrossFit-trainer die enthousiast was over onze repen en shakes. We hopen natuurlijk dat hij zijn sporters vervolgens vertelt over onze producten. Als zij er ook blij mee zijn, gaat dat balletje vanzelf rollen. Om de mond-tot-mondreclame te stimuleren, maken wij veel gebruik van online marketing zoals retargeting. Zodra mensen bij ons op de website zijn geweest, verschijnen er op andere sites die ze daarna bezoeken advertenties van Queal. Zo helpen we ze ons te herinneren.”

Wat was jullie slimste zet tot nu toe?

“We hebben er drie. De eerste is de uitbesteding van de verzending van de pakketjes. Vroeger waren we om 18.00 uur nog de kar met pakketjes aan het volladen. Hierdoor bleef er minder tijd over voor onze core business. In plaats van ons te focussen op groei, waren we bezig met het draaiende houden van de zaak. Ook heeft het ons een besparing opgeleverd. Dankzij de uitbesteding laten we dagelijks enorme aantallen dagelijks bezorgen en dat is voordeliger. De tweede slimme zet was de Engelstalige site voor de Spaanse markt te vertalen. Sinds onze Spaanse stagiair dat deed, is onze Spaanse afzetmarkt aanzienlijk gegroeid. We zijn ook erg blij met onze mooie verpakkingen. Die hebben een boost in het aantal bestellingen gebracht.”

"Maaltijdrepen en shakes moeten meer sociaal geaccepteerd zijn"

Lees ookCategorieRotterdamse Nieuweinterviewreeks met jonge beeldbepalende en bijzondere ondernemers in Rotterdam

Welke beginnersfouten maakten jullie?

“We hebben er veel tijd en moeite in gestopt om Queal uit te breiden naar andere verkooppunten. We namen iemand aan voor de sales zonder dat we hadden nagedacht hoe we Queal konden verkopen aan deze partijen. Achteraf verbaast het ons dan ook niet dat het verwachte resultaat uitbleef. Zo zie je maar: we blijven altijd leren. Nu bedenken we eerst een plan en testen het. Daarna besteden we het pas uit. We zijn ook gestart met doormeten zodat we weten wat iets oplevert. Een andere fout die we maakten, is dat we in het begin de productie niet op tijd opschroefden, waardoor we onze klanten ‘nee’ moesten verkopen. We letten er nu wel beter op we altijd ruime voorraad hebben.”

Zijn er hier en daar ook nog dingen frustrerend?

“Voor ons beginnen de hobbels over de grens. Onze producten worden niet alleen in Nederland, maar ook in Europa verkocht. We willen uitbreiden naar Amerika, maar inmiddels wachten we al twee maanden op een handtekening van de FDA, de Amerikaanse Voedsel en Warenautoriteit. Dat frustreert enorm! We hadden gedacht dat onze producten al begin dit jaar in Amerika konden verkopen. Zo zie je maar dat je  businessplan de realiteit niet altijd overleeft.”

En hoe gaan jullie nu verder?

“We hopen dat Queal binnen tien jaar een concept is dat iedereen kent. Maaltijdrepen en shakes moeten meer sociaal geaccepteerd zijn. Om de concurrentie te baas te blijven, zijn we continu bezig met productinnovatie. Dat betekent elke maand een nieuwe smaak. Ook zoeken we een balans tussen het aantal medewerkers – we groeien en hebben meer mensen nodig – en de kleinschaligheid van ons bedrijf. We vinden het erg belangrijk dat we altijd snel kunnen schakelen. Rotterdam zullen we niet snel verlaten; deze stad heeft zo veel mogelijkheden!”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Ken jij iemand die in deze serie zou passen? Mail Marjolein.

Reageer of deel op Social Media

Tags:Brouwershuys, Jonge ondernemers, maaltijdvervangers en voedingsmiddelen

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Het Brouwershuys, Linker Rottekade, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *