EconomieRotterdamse Nieuwe2 maart 2017

Mens Incasso luistert naar haar klanten: “Elke schuld heeft een eigen verhaal”

Interview in de R’damse Nieuwe-serie

Ook een incassobureau moet gewoon een klantvriendelijk bedrijf zijn, vindt Floris Simons. Ooit had hij zelf grote schulden, en ‘mensonterende’ ervaring met schuldeisers. Zodra hij uit de schulden was, besloot Simons Mens Incasso op te richten, waar het heel anders gaat. Eerste interview in het drieluik met ondernemers in het Brouwershuys, Crooswijk.

 

Beeld: Loes van Duijvendijk

Floris Simons is een drukbezet man: ‘Zullen we maandag afspreken?’ ‘Nee, dat is te kortdag.’ Woensdag dan? ‘Kan, maar kunnen we dan om 16.00 uur doen? Ik heb daarvoor twee afspraken in Utrecht’.  Uiteindelijk prikken we een datum en vindt het interview plaats in één van de vergaderruimtes van het Brouwershuys. Zo druk als Simons via het mailcontact overkomt, zo beheerst is hij in het echt. Hij is doordacht, geeft uitgebreide antwoorden op de gestelde vragen en vertelt met veel passie over zijn bedrijf.

Door je ervaring met incassobureaus besloot je er zelf één op te richten. Hoe kwam je ermee in aanraking?

“Toen ik 24 jaar was, begon ik een restaurant aan het Haringvliet bij Oude Haven. Ik was jong en onbevangen en werd spontaan verliefd op het oude, karakteristieke pand uit het jaar 1700. Nu zeg ik: word niet verliefd op een locatie, maar op de huurprijs. Het kostenplaatje was niet in orde. Door veel pech zoals brand, lekkage en groeiende concurrentie, moesten we na een maand of zestien stoppen met het restaurant. Ik had het met zoveel enthousiasme opgezet en voelde me super down toen het afgelopen was. We eindigden met een groot aantal openstaande facturen, kredieten bij leveranciers en contracten die tussentijds werden verbroken. En kwam tot overmaat van ramp dus in de schulden. Ik heb behoorlijk wat lesgeld betaald voor wijze lessen.”

“Vanaf dat moment zaten de incassobureaus achter mij aan. Dat was echt denigrerend. Zelfs op mijn nieuwe werk – als bedrijfsleider bij een oud-werkgever – wisten ze me te vinden. Schandalig, vond ik.  Ze gingen mensonterend te werk. Niemand luisterde, het ging alleen om het geld. Ik wist dat het anders kon en besloot zelf een incassobureau op te richten. Eentje waarbij de mens centraal staat.”

Wat doet Mens Incasso precies anders?

“We richten ons op de zakelijke markt. Bedrijven zijn zich er niet altijd van bewust dat hun klanten ook in de toekomst weer klant kunnen worden, mits er met een vriendelijke manier met ze om wordt gegaan. Betalingsproblemen blijken veelal van korte duur. Als bedrijven opdrachtgevers hebben die hun betalingsverplichting niet na komen, schakelen ze ons dus in tegen vaste kosten. Wij bellen de opdrachtgever op en denken mee over een oplossing.”

“Vaak leggen incassobureaus meteen de maximale boete op, maar ik verdeel de kosten in drie delen. Op die manier zijn mensen extra gemotiveerd om tijdig de schuld in te lossen en worden ze niet onnodig belast. Ik ben voor een eerlijke behandeling van mensen. Iedere schuld heeft zijn eigen verhaal. Over het algemeen zijn mensen welwillend om het op te lossen, maar hebben ze de juiste benadering nodig.”

"Klanten met schulden kunnen in de toekomst gewoon weer klant worden, als er vriendelijk met ze om wordt gegaan"

Ben je bewust in Rotterdam begonnen?

“Dat was een bewuste keuze, ja. Ik woon al twaalf jaar in Rotterdam en vindt de sfeer en mensen heel fijn. Van oorsprong kom ik uit Groningen en in eerste instantie had ik niks met deze havenstad. Door studie ben ik hier verzeild geraakt en ondertussen is het aanzicht van de stad op een positieve manier veranderd. Maar om eerlijk te zijn; ik zou mijn bedrijf ook aan de andere kant van de wereld kunnen voortzetten. Ik bel en e-mail met name, dus ik ben niet aan Rotterdam gebonden.”

Je hebt om een interessante reden voor het Brouwershuys gekozen als werkplek...

“Ja, er zijn hier ondernemers gevestigd die hun bedrijf al op de rit hebben. Ik wilde geen pand waar start-ups werkzaam zijn, omdat zij niet snel mijn klanten zullen worden. Simpelweg omdat ze vaak nog niet in aanraking komen met wanbetalers. Inmiddels heb ik al wel samengewerkt met verschillende ondernemers uit het Brouwershuys. Het is dus een goede zet geweest!”

Hoe kom jij aan je klanten? Heb je een bepaalde strategie?

“Marketing is in deze branche weggegooid geld. Niemand zit te wachten op incassobureaus. Vooral door het negatieve imago dat eraan kleeft. Mijn klandizie haal ik vooral uit mijn netwerk. Tot nu toe lukt dat goed. In de toekomst zal ik ook meer gaan inzetten op de search engine optimalisatie van mijn website. Mijn broer is SEO-specialist en ons doel is om Mens Incasso over een paar jaar in alle steden op één van de eerste drie plekken in de Google ranking te krijgen. Op die manier weten niet alleen klanten uit Rotterdam mij te vinden, maar ook uit de rest van het land.”

"Marketing is in deze branche weggegooid geld. Niemand zit te wachten op incassobureaus"

Lees ookCategorieRotterdamse Nieuweinterviewreeks met jonge beeldbepalende en bijzondere ondernemers in Rotterdam

Wat is af en toe frustrerend?

“Ik ken weinig frustratie, behalve de periode waarin verschillende incassobureaus achter me aan zaten. Maar problemen met de gemeente of economische omstandigheden heb ik niet sinds de oprichting in 2015.”

Klinkt rustig. Heb je wel tips voor andere ondernemers?

“Je moet niet te snel willen, zou ik willen zeggen, heb geduld. Snelle stijgers zijn namelijk vaak ook snelle vallers. De meest gezonde ondernemingen groeien gestaag. En het moet niet zo zijn dat de kwaliteit gaat lijden onder de kwantiteit omdat je te veel hooi op je vork neemt.”

Wat wil je in de komende vijf jaar bereiken?

“Ik wil gewoon op deze manier gestaag doorgroeien. Ik hoop dat bedrijven gaan inzien dat incasseren op een menselijke manier net zo succesvol is als via traditionele manieren. Het concept van Mens Incassobureau moet dan ook in de basis hetzelfde blijven. Het ligt dicht bij me en ik heb er plezier in. Als onze werkwijze de standaard wordt, is mijn missie voor klantvriendelijker incassobureaus in elk geval geslaagd.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Ken jij iemand die in deze serie zou passen? Mail Marjolein.

Reageer of deel op Social Media

Tags:Brouwershuys, incasso en ondernemerschap

Secties: Economie en Rotterdamse Nieuwe

kaart: Het Brouwershuys, Linker Rottekade, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *