voor de harddenkende Rotterdammer

Wekelijks schotelt De Beste Stuurlui prikkelende gespreksstof voor bij de vrijmibo voor. Deze week Tara Lewis: Wie als fietser de Nieuwe Binnenweg trotseert, doet dat met gevaar voor eigen leven. Wegpiraten en dubbelparkeerders maken er de dienst uit. Joost, doe er wat aan!

DBS-OctaviaVanHorik
Beeld door: beeld: Octavia van Horik

Parcours

Ik droom soms dat ik achter het stuur zit, maar geen enkele controle heb over de auto. Remmen lukt niet, bochten blijken onhaalbaar en net voor ik mezelf of iemand anders doodrijd, word ik badend in het zweet, in blinde paniek wakker. Dit soort ongezellige nachtmerries zijn mogelijk een randverschijnsel van het onzekere leven als zzp-er; of wat voor koude-grond-psychologie je er ook op los wilt laten.

Maar dat mijn onderbewustzijn zich projecteert in het Rotterdame verkeer, dat kan nauwelijks toeval zijn. Ken je het nummer ‘Jojo’, van de Rotterdamse band Hausmagger? Daar zingt de held Theo Wesselo: “Ik dank onze lieve Jezus Christus, als ik de nacht weer heb overleefd.” Dat is precies het gevoel dat ik heb als ik op zaterdagavond over de Nieuwe Binnenweg fiets.
Afgelopen zondag knalden twee auto’s op elkaar op de hoek van de Claes de Vrieselaan en de Mathenesserlaan, een steenworp van de Binnenweg vandaan. Veel bewoners herkenden de witte Mercedes op de foto, de auto gebruikte Delfshaven al wekenlang als parcours. Jammer genoeg is hij niet de enige. Keihard over de Binnenweg rijden is een favoriete hobby van verveelde jongelingen.

Verkeershufters

Wethouder Eerdmans kondigde in juni 2015 aan dat verkeershufters hard zouden worden aangepakt. Hoe kan het dan dat op een notoire straat als de Binnenweg dit tuig van de richel nog steeds zijn gang kan gaan?
Wat de wethouder heeft verzonnen om deze wegpiraten te ontmoedigen? Ze kunnen ‘geld verdienen voor de wijk’ als ze niet harder dan dertig kilometer per uur rijden. Juist. Jongens (sorry, maar het zijn áltijd jongens) die voor de lol zo hard mogelijk over de weg scheuren zijn vást gevoelig voor zo’n positief ingestoken incentive. Verder is er een zebrapad verplaatst, zijn er ribmarkeringen geplaatst en is er een wegkantradar geplaatst die snelheid meet.

Kleine zwarte autootjes

Het aantal ongelukken op de Nieuwe Binnenweg in 2016 zoekt de politie op dit moment nog uit*, op mijn verzoek. Het aantal ongelukken dat elke dag ternauwernood wordt voorkomen kunnen we niet weten, maar het gevaar is voor mij voelbaar aanwezig. Elke dag staan er overal auto’s dubbel geparkeerd – en dat terwijl er vier meter verder een lege parkeerplek is. Scheelt een slok op een borrel: dubbel geparkeerde auto’s worden niet automatisch beboet door de scanauto die langsrijdt. Dus terwijl ik die slalommend probeer te ontwijken, kan ik alleen maar hopen dat er niet nét zo’n door lachgas getroebleerde etterbak langsscheurt in zijn kleine, zwarte auto. (Sorry, het zijn vaak kleine, zwarte auto’s.)

Hijger op rechts

Straatvuil, verkeershufters, hondenpoep: het zijn de grootste ergernissen van bewoners. Van de beloofde aanpak van Eerdmans op deze thema’s heb ik nog geen opzienbarende resultaten kunnen ontdekken. Een woordvoerder van de politie geeft aan dat handhaving maar een klein onderdeel is van de aanpak van verkeershufters. Een paar keer per jaar worden grootschalige acties gehouden.
De problematiek op de Binnenweg is volgens hem bekend bij de politie, maar geen aanleiding tot extra maatregelen. (“Er wordt te hard gereden, maar niet structureel. We kunnen daar onmogelijk 24 uur gaan staan.”)
Het is om verschillende redenen ‘lastig’ om de Nieuwe Binnenweg als dertigkilometerzone in te richten met drempels en versmallingen, er loopt bijvoorbeeld de trambaan. Maar de wethouder kan het OM wel verzoeken om een flitspaal neer te zetten en de politie en stadswachten instrueren om vaker te controleren. Bewoners kunnen dit stimuleren door klachten door te geven via 14010, de gebiedscommissie of de wijkagent.
Als Eerdmans zijn verkiezingsbeloftes van de vorige verkiezingen niet inlost, is hij extra kwetsbaar in de verkiezingscampagnes volgend jaar nu ook de PVV in de nek hijgt op rechts. De Nieuwe Binnenweg zou daar een mooi begin voor zijn. Want een stad waar de PVV aan het roer staat, dat lijkt me pas echt een nachtmerrie.
*UPDATE 10-4-2017:
De cijfers van de politie over het aantal ongelukken op de Nieuwe Binnenweg zijn binnen. In 2015 waren dat er 120, 2016 telde er 145 en in 2017 zijn er tot nu toe 34 ongelukken gemeld. Dit is een optelsom van alle materiële schade (ook kleine) en ongelukken met letsel of dodelijke afloop.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Tara

Tara Lewis

Tara Lewis (1986) werkt als freelancer voor diverse media. Ze koestert haar innerlijke tokkie en kan soms een beetje cynisch zijn. Ze vindt dat het discussieplatform bedoeld is voor lezers, en voelt zich daarom niet altijd geroepen te reageren. Ze studeerde Geschiedenis aan de EUR en Communicatie aan de HES.

Profiel-pagina
photo profile

Octavia van Horik

Octavia van Horik (1987) is grafisch ontwerper, illustrator en Rotterdammer sinds 2008. In haar werk gaat ze op zoek naar de grenzen van het medium om te kijken wat daar aan te morrelen valt. Een setje regels is er nu eenmaal om gebroken te worden.

Profiel-pagina
Lees 30 reacties