Human interest14 april 2017

De wederopstanding van het geloof in poptempel Annabel

Ook Annabel viert dit weekend Pasen. Geloofsbeweging Jong en Vrij is neergestreken in het poppodium en viert er wekelijks haar uitbundige kerkdiensten. Vers Beton stond een zondagmorgen vroeg op voor een wonderlijke mix van dubstep, rap en gebed.

De geur van bier en de bastonen zijn vertrouwd, maar de achtergevel van Annabel ziet er vreemd uit in het zonnige ochtendlicht. We worden bij de deur verwelkomd door Anke van der Pol. Een tasje met een glossy, een koffiecupje met rode vloeistof dat we nog niet helemaal kunnen plaatsen, en oordopjes. “Die ga je nodig hebben.”

Beeld: Geertje van Achterberg

Anke vertelt: “Natuurlijk is dit heel anders dan een kerk. Een bewuste keuze, want dit trekt andere mensen dan een gewoon kerkgebouw. Andere stijl, ander kleurtje.” Anke was deel van de gemeenschap in Amersfoort, voelde een verlangen naar iets nieuws, en begon met acht teamgenoten de Rotterdamse tak. “We moesten bouwen vanaf het begin. Eerst acht zondagen teambuilding. Het moet in je hart goed zitten, voor het uit je handen kan komen.”

Schuld en boete

Jong en Vrij begon in de jaren zeventig als magazine en bijbelschool om scholieren kennis te laten maken met geloof. Pas later werd het een kerk. Marcel Gaasenbeek werd in 2006 als hoofdpastor van Jong en Vrij aangesteld. Samen met zijn vrouw Cody geeft hij leiding aan de gemeente. Sinds 2007 is de kerk on the move. Er zijn nu acht locaties verspreid over het land: Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Groningen, Hellevoetsluis, Rotterdam en Sliedrecht.

In de beleving van veel mensen staat in het christendom schuld en boete centraal. Juist daarom is Jong en Vrij begonnen als volledig tegenovergestelde beweging. De startgroep in Rotterdam bestond uit zo’n 80 mensen die hier al woonden maar tot dan toe in andere steden, zoals Sliedrecht en Hellevoetsluis kerkten.

Beeld: Geertje van Achterberg

Knotje, sikje en sneakers

We lopen door de grote deuren naar de donkere zaal en gaan zitten. Om ons heen: gezinnetjes, vrouwen van middelbare leeftijd, verveeld kijkende tieners. Geen van de hipsters die wij toch wel verwacht hadden. Dan verschijnt op het podium een jongen die een welkomstwoord rapt. Een lichtshow, enorm videoscherm en zware muziek zetten zijn opkomst kracht bij. Hij leest de teksten vanaf zijn mobiel op. Daarna volgen een zangeres en dj met Engelstalige praise-liedjes. Mensen staan spontaan op, de armen in de lucht, zonder enige aarzeling. Het enthousiasme, de bevlogenheid, de bas en de lichten doen je bijna vergeten dat dit geen zaterdagnacht in Annabel is. Alleen het publiek is anders.

Je vergeet bijna dat dit geen zaterdagnacht in Annabel is

“In deze kerk kan ik écht mezelf zijn. Het maakt niet uit hoe je eruitziet”, vertelt Robbin de Vries (26) uit Rotterdam. Met een knotje, sikje en sneakers zou je hem in de categorie ‘hipster’ kunnen plaatsen. Voordat Robbin de diensten in Annabel bezocht, was hij een trouwe bezoeker van de gemeenschap in Sliedrecht. De wens om nieuwe mensen te leren kennen, was een van zijn beweegredenen om zich aan te sluiten bij deze gemeenschap.

Uitgekleed symbool

Dan wordt ook de rol van het cupje met rode vloeistof duidelijk. Ondanks dat de gemeente breekt met de vormrituelen van traditionele kerken, is dit een vlug, uitgekleed symbool voor de slok wijn en het stukje brood bij het avondmaal. “Symbool voor wat Jezus heeft gedaan: getriomfeerd”, roept de voorganger. De voorste rij beaamt zijn woorden.

Het meest klassieke element is ‘de preek’ door ‘eindbaas’ Marcel. Basaal qua boodschap, in begrijpelijke taal. Misschien iets té, vinden we. “Als je emmers genade over je leven uitgestort wilt hebben, dan is nederigheid, de weg van Jezus volgen, de manier.” Om te praten over die levenshouding , zijn er wekelijkse gespreksgroepen onder de naam ‘Connect’.

De collecte is ‘geen emmer waar wat in moet’, maar ‘iets geestelijks’. “Leg wat terug in Gods hand.” Als afsluiter dendert zang en dubstep door de zaal. Drie verveelde tieners naast ons hangen nog op hun stoel, maar wij ontkomen al niet meer aan de sfeer en energie.

Beeld: Geertje van Achterberg

Experimenteren

“De vieringen en de gemeente zelf komen op elk van de acht plekken anders uit de verf”, vertelt Karsten, pastor van Jong en Vrij Sliedrecht, ons achteraf bij een kop koffie. Rotterdam is een plek om meer te experimenteren. “De boodschap en de laagdrempelige vorm zijn hetzelfde. De basis is deels meegereisd, maar qua vorm, pr en presentatie in de stad lopen we hier voor. Mensen vinden het hier logischer dat er meer aandacht is voor de muziek, de dj, en de nadruk op genade in plaats van op straf en regels.”

Zelf experimenteert Karsten in zijn preken met rap, geluidjes en loopjes. Metal en rock hebben zijn persoonlijke voorkeur, maar hij probeert de gemene deler te vinden. “Dubstep en dance spreekt gewoon veel mensen aan.”

Een afspiegeling van de stad is de gemeente niet. “Rotterdam is voor ons een moeilijke stad om contacten te leggen. Het is een zoektocht hoe we aan kunnen sluiten bij meerdere ethnische culturen. Deze stad heeft al veel kerken die op een eigen cultuur gericht zijn.”

Goede match

Jovanka (35) is met haar Surinaamse achtergrond een uitzondering. Ondanks een christelijke opvoeding heeft zij een flinke zoektocht naar de ‘juiste kerk’ achter de rug. De vrijheid die zij bij Jong en Vrij ervaart, is dé reden dat zij zich uiteindelijk aansloot bij deze kerk. “Er is geen keurslijf en er hangt een andere sfeer dan in andere kerken. Het is hier niet zo depressing en dat is wat ik wil: een relaxte god.”

Dat is wat ik wil: een relaxte god

Annabel is een goede match, volgens de pastor. “Er komen wel degelijk mensen die hier ook op zaterdagavond zijn. En zwervers die hier ’s ochtends peukies zoeken komen ook binnen. Annabel wilde een breed publiek, dat vonden we leuk. Het past wel, gek genoeg.”

Beeld: Geertje van Achterberg

Jip-en-jannekeboodschap

De theologie van Jong en Vrij is geïnspireerd op de prediking van Joseph Prince van de New Creation Church in Singapore. Prince verspreidt het evangelie van genade. De gemeente krijgt vaak de kritiek enkel ‘welvaartsevangelie’ te verkondigen, waarbij het meer gaat om voorspoed en gezondheid dan om de Here Jezus.

Karsten: “We zouden een jip-en-jannekeboodschap hebben, alles te mooi voorstellen.” Hij haalt zijn schouders op. “Negatieve pers werkt ook. En ik geloof niet in discussie op dat gebied. Als iets van waarde is, doorstaat het kritiek vanzelf wel.”

“Religie is vaak a bunch of do’s and don’ts. Deze gemeente is een relatie, een groep mensen. Natuurlijk hebben we spelregels. Maar dat zijn huisregels, gericht op samenwerking. Geen opdrachten over hoe je moet leven of voorwaarden die bepalen wanneer je gewenst bent. Het is net verkeer: je moet zelf weten waar je heenrijdt, het werkt alleen een stuk handiger als je rechts houdt en niet door rood scheurt.”

Beeld: Geertje van Achterberg

Of iedereen zich hier thuisvoelt? “Ik denk het niet. Nou ja, ik hoop het wel. De viering moet een feestje zijn, daarom is het uitbundig. De huur van Annabel is wel een investering.” Net als de lunch voor nieuwe leden en de gelikte merchandise. Inmiddels zijn er zo’n 150 kerkleden en 200 bezoekers.

Positivisme

“Maar mensen blijven hier niet hangen omdat we in een hippe club zitten. Het maakt het alleen laagdrempelig. Verder gaat het om de Connect-groepen doordeweeks, om de boodschap, om de gemeenschap. We hopen dat je daar onderdeel van wordt, niet alleen op zondag komt. Eigenlijk hopen we dat iedere nieuwe bezoeker ons verrijkt.”

Twee uur later zijn we weer buiten in het felle zonlicht. Het is een zondagochtend in Annabel die ons meer zal bijblijven dan zes zaterdagnachten bij elkaar. We zijn overweldigd door het enthousiasme en de haast ongeloofwaardige oprechtheid. Verstikkend, misschien wel. Maar of je het nu gelooft of niet, de enorme dosis energie en positivisme raken we voorlopig niet kwijt.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:annabel en kerk

Sectie: Human interest

kaart: Luchtsingel, 3013 Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *