voor de harddenkende Rotterdammer

Waarom krijgt kunst en cultuur niet meer ruimte op het Rotterdamse water? In de aprileditie van de Uitagenda fantaseert columnist Alexandre over kades vol muziek en levendigheid.

boeiboompjes2
Beeld door: beeld: ikRotterdam - Marc

Voor een stad die zich propageert als waterstad – zie alleen al de watergolf in het logo van de gemeente – valt er in Rotterdam opvallend weinig vertier te beleven op en aan het water. De Pannenkoeken- en Berenboot daargelaten, moet er toch meer mogelijk zijn? Met de transformatie van voormalig zwemparadijs Tropicana tot circulair economisch utopia BlueCity en de ontwikkeling van de Havenlofts aan de Nassauhaven in Feijenoord lijkt er gelukkig een herwaardering van water te komen. Met die geplande drijvende boerderij weet ik het zo nog niet, maar de toekomst van de stad is op de Maas. Zoveel staat vast met een veranderend klimaat.
Eind jaren zeventig kreeg het collectief Utopia letterlijk de sleutel van een aantal leegstaande panden van de Rotterdamse Drinkwaterleiding aan de Esch. Het collectief, dat voornamelijk uit TU Delft-studenten en -afgestudeerden bestond, kreeg van de toenmalige cultuurwethouder de ruimte om er een woon-werkgemeenschap te creëren. Het resultaat: een soort vrijplaats waar architectuur, muziek, grafisch ontwerp, textielontwerp, kunst, film en computertechnologie samenkwamen.

Een van de initiatieven van Utopia, op aanvraag van Havenbedrijf Rotterdam, was Ponton 010. Dit drijvende podium voer op en neer op de Maas in de zomer van 1980. Artiesten en kunstenaars kregen een plek om zich te uiten, van opkomende new wave-bands tot Freek de Jonge.
In mijn ideale stad krijgt iedereen een podium op het water en de sleutels daartoe. Noem het Drijfwater. Stel je voor: kades langs de Maas vol levendigheid. Ook mooi meegenomen: als het niet werkt, kun je het gewoon laten afdrijven.
Iemand als de excentrieke Amerikaanse bassist Thundercat, die deze maand op Motel Mozaïque te zien zal zijn, zou helemaal op zijn plek zijn op zo’n drijvend podium. Ik kan mij voorstellen dat hij zijn optreden spetterend zou eindigen met een duik in de Maas. Hoe verfrissend zou dat zijn!

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Alexandre-Furtado-Melville-Damage-Playground-PMS-Mathijs-Labadie-II-003

Alexandre Furtado Melville

chef advertenties & vacatures

Alexandre (1988) Furtado Melville is autodidact art director, fotograaf, schrijver, ontwerper, curator van Gemaal op Zuid en consultant bij Studio Narrative. Hij woont op Rotterdam Zuid en heeft nog nooit een prijs gewonnen.
alex@versbeton.nl

Profiel-pagina
Lees één reactie