Rotterdamse Nieuwe27 april 2017

Modeontwerper Odair Pereira: “Rotterdam is een daadkrachtige stad met een gedurfde mening en uitgesproken stijl”

Interview in de Rotterdamse Nieuwe-serie

Dair Design van ontwerper Odair Pereira is een Rotterdams modelabel met internationale allure. Odair laat zich graag inspireren door de diversiteit van de mensen in deze stad.

Het appartement van Odair Pereira (29) biedt fenomenaal uitzicht over Historisch Delfshaven, inclusief draaiende molen, de Schiehaven en de Erasmusbrug. Omdat hij midden in het proces van de verhuizing naar een nieuw atelier zit, ontvangt de modeontwerper mij thuis. In zijn interieur valt zijn uitgesproken smaak op, die je terugziet in grote spiegels en een opvallende kast. De combinatie met de vele familiefoto’s maakt het huis een representatie van zijn merk: design met een sterk persoonlijk karakter.

Beeld: Frank Hanswijk

Hoe ben je als modeontwerper begonnen?

“Ik wist wat ik wilde worden toen ik acht jaar oud was. Ik was altijd bezig met het tekenen van kledingstukken met specifieke kenmerken, zoals de print. Op mijn dertiende maakte ik samen met twee vriendinnen mijn eerste kledingstuk, volledig uit vuilniszakken. Datzelfde jaar kwam ik als ontwerper bij een carnavalsgroep terecht, waar ik kledingstukken schetste en hielp met decoreren van de praalwagen.”

“Tijdens mijn opleiding Facility Management heb ik mijn eigen label opgezet: Dair Design. Ik was 21 toen ik afstudeerde en daarna heb ik me volledig op mijn bedrijf gericht. Ik heb altijd gedanst en uit het netwerk dat ik daar had opgebouwd, rolden de eerste opdrachten om bijvoorbeeld kostuums te ontwerpen. In 2013 had ik mijn eerste eigen modeshow in het West-Indisch Huis in Amsterdam, dat heb ik deels zelf gefinancierd. Het doel van deze show was om mijn klantenbestand te vergroten en naamsbekendheid te verwerken. Dat is allebei gelukt. Inmiddels ben ik onderdeel geweest van de Fashion Week in New York en Los Angeles en volgende week vertrek ik naar de Fashion Week in Servië.”

“Het is een kledinglijn voor mannen en vrouwen met ballen”

Waar staat Dair Design voor?

“Natuurlijk is de keuze voor het gebruik van Dair niet toevallig, omdat het in mijn naam zit. Dair is ook een woordspeling op durven. Het is een elegante kledinglijn, maar wel voor mannen en vrouwen met ballen, die niet bang zijn om hun persoonlijkheid te laten stralen door middel van kleding. In mijn lijn probeer ik veel beweging te verwerken, zowel in de kleding als in de shows. Mijn shows zijn niet rechttoe rechtaan, met modellen met strakke blikken. In de publiciteit komt de beweging ook terug, door veel met video en dans te werken.”

Wat is je belangrijkste drijfveer?

“De persoonlijkheden van mensen zijn voor mij een belangrijke drijfveer, en de veelzijdigheid van de samenleving. Rotterdam is een daadkrachtige stad met een keiharde, gedurfde mening en uitgesproken stijl. Dat zie je terug in het straatbeeld: wat mensen dragen en de architectuur. Als modeontwerper is Amsterdam misschien een betere plek om te gaan wonen, maar Rotterdam is veel meer een weerspiegeling van de wereld.”

Beeld: Frank Hanswijk

“Ik ben geboren en getogen Rotterdammer en dat inspireert me in mijn werk. Diversiteit vind ik een belangrijk thema, dat zie je altijd terug in mijn shows en modellen. Ik werk met mensen uit verschillende culturen en van verschillende maten. Dat zorgt in het buitenland nog weleens voor stevige onderhandelingen, omdat plus size modellen op sommige catwalks niet gebruikt mogen worden. Ik werk er hard aan om dat te veranderen.”

Wat is het verdienmodel van Dair Design?

“Dair Design bestaat uit een haute couturelijn met exclusieve kledingstukken die niet voor alle gelegenheden draagbaar zijn. Deze kleding verkoop ik niet dagelijks, maar daar verdien ik wel veel aan. Ik krijg ook opdrachten waarbij ik mijn ontwerp aanpas naar de persoonlijke voorkeuren van de klant. Daarnaast worden mijn ontwerpen gebruikt in dinner- en haarshows. Het meest prijzige kledingstuk dat ik ooit heb verkocht, was vierduizend euro. We hebben ook een lijn met kleding die wel bedoeld is om dagelijks te dragen. Die lijn wordt verkocht via een webshop en een winkel in Los Angeles.

“De mode-industrie is een keiharde wereld, ik ben op deze plek gekomen door positief te blijven denken”

Wat is het belangrijkste moment geweest in de ontwikkeling van je bedrijf?

“Een van mijn beste vriendinnen is anderhalf jaar geleden overleden. We werkten veel samen en ons doel was altijd om internationaal te gaan. De dag dat ze overleed, had ik mijn eerste internationale show op de Bucharest Fashionweek in 2015. Dat is uiteindelijk gelukt door het gewoon te doen, in plaats van te wachten tot het moment waarop ik dacht dat ik er klaar voor was. Je bent er uiteindelijk nooit helemaal klaar voor. Dat was heel bijzonder en het voelde als een eerbetoon aan mijn vriendin. Ik heb ook een collectie in haar herinnering gemaakt: ‘True colors of friendship’. Daar heb ik in New York een award voor ‘Outstanding Designer Streetwear Collection’ ontvangen. Ik beschouw dat als een kroon op mijn werk.”

Zijn er dingen die je achteraf anders zou doen?

“Nee, helemaal niets. Alles is een leerproces, dus soms moet je door dingen heen die minder leuk zijn. Ik zie dat allemaal als waardevolle ervaringen die ik niet had willen missen.”

Beeld: Frank Hanswijk

Wat is je slimste zet tot nu toe?

“Toen mijn label vijf jaar bestond, heb ik dat groots gevierd met een eigen show. Toen zijn mensen me echt als een modeontwerper gaan zien en dat heeft weer voor een groeispurt van mijn bedrijf gezorgd. Verder heb ik altijd een loyaal team om me heen, die mij adviseert op het gebied van marketing, styling en inkoop. Zonder hen was ik nooit zo ver gekomen. Daarnaast ben ik veelzijdig en inzetbaar als designer, stylist en creative director. Door samenwerking kan ik een designservice van a tot z leveren: dansers, modellen, kleding, styling en choreografen.”

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

“De mode-industrie is een keiharde wereld, ik ben op deze plek gekomen door positief te blijven denken, ook als het soms misgaat. Iets proberen is nooit verkeerd. Ook adviseer ik mensen om vanaf het begin een strategie te formuleren, in plaats van te werken van opdracht tot opdracht. Zorg voor een goed businessplan en vraag jezelf waar je over vijf jaar wilt zijn. Alles valt of staat bij een goede planning. Spaar de eerste jaren zoveel mogelijk, want daarna wordt de financiering moeilijker, omdat je bijvoorbeeld geen startersaftrek meer hebt.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Ken jij iemand die in deze serie zou passen? Mail Marjolein.

Reageer of deel op Social Media

Tags:Dair Design, Delfshaven, modeontwerper, Odair Pereira en Rotterdamse Nieuwe

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: Delfshaven, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *