Anders nog iets?EconomieHuman interest25 april 2017

Stofzuigerhuis Beijerlandselaan: “Mensen kunnen hier hun ei kwijt, bij grote bedrijven kan dat niet”

Met de liefde voor het vak zit wel goed bij winkelier Richard Voogt, die al sinds 1978 stofzuigers verkoopt. Maar zelf vindt hij het sociale aspect minstens zo belangrijk aan een speciaalzaak.

“Als iemand hier binnenkomt en meteen weet wat voor stofzuiger hij wil hebben dan vind ik dat een beetje jammer”, bekent Richard Voogt van het Stofzuigerhuis aan de Beijerlandselaan op Zuid. Hij vertelt graag over stofzuigers en doet dat al sinds 1978. “Ik kan zo driekwartier volpraten en ik praat ook nogal snel.”

Niet alleen zijn praten is snel. Terwijl hij achterin de winkel stofzuigers en onderdelen repareert, houdt Richard Voogt de winkel met een schuin oog in de gaten. Als er een klant binnenloopt staat hij binnen een paar tellen achter de toonbank van het kleine pandje aan de Beijerlandselaan ‘op Zuid’. Ooit begonnen, in 1938, als winkel waar je gereedschap kon kopen maar al snel voerden de stofzuigers de boventoon in het Stofzuigerhuis.

Beeld: Diana Mosterd

“Mensen onderschatten stofzuigers. De ene stofzuiger is de andere niet. De duurste is niet perse de beste. Als jij alleen woont op een bovenwoning, zonder huisdieren en je bent niet allergisch of astmatisch, heb je een hele andere stofzuiger nodig dan wanneer je een gezin hebt met een grote Bouvier, een kat en een tuin.”

“Ze komen vaak bij mij voor advies. Zo heb ik ooit iets ontwikkeld voor Joop van de Ende producties. Bij de musical ‘The Lion King’, was een waterval te zien en dat water moest ook weer opgezogen worden. Dus heb ik machines geleverd waar ik zelf een aanpassing aan heb gedaan zodat ze dat water konden opzuigen.”

Richard vertelt het ene verhaal na het andere. Hij doet meer dan stofzuigers aan particulieren verkopen, wil hij benadrukken. “Voor de Belastingdienst heb ik bijvoorbeeld een machine ontwikkeld om water te reinigen. Ze hebben namelijk natuurbaden op het dak van hun pand, die voor bluswater gebruikt worden. Daar mogen geen bladeren in zitten want die kunnen de boel verstoppen. Ik heb ook veel schoonmaakbedrijven als klanten.”

"Een omaatje komt hier met haar dochter en stofzuiger kopen voor de kleindochter.”

Beeld: Diana Mosterd

Een groot deel van het klantenbestand bestaat uit particulieren, vaste en trouwe klanten. “Ken je die reclame nog van Anker? Dat naaimachinemerk? Mijn moeder had een Anker, ik heb een Anker en nu wil mijn dochter ook een Anker. Dat soort klanten komen hier ook. Een omaatje met haar dochter en kleindochter komen hier een stofzuiger kopen voor de kleindochter omdat ze zelf ook altijd een stofzuiger van Het Stofzuigerhuis hebben gehad.”

Een vast klantenbestand heeft hij zeker, maar het anders dan bij een drankenhandel, die klanten met grote regelmaat ziet, vindt Richard.  “Ik zie de meeste mensen één keer per jaar als ze stofzuigerzakken komen kopen en eens in de zoveel jaar voor een nieuw apparaat.”

Is Het Stofzuigerhuis een familiebedrijf? “De eerste eigenaar was geen familie maar al heel snel is het wel in de familie gekomen”. Zelf is Richard op zijn 13de begonnen met het repareren en al heel snel ook met het verkopen van een slangetje, een stofzuigerzakje. En dan meeluisteren hoe de machines verkocht werden. “Dat verhaal neem je dan in je op en dan ga je het zelf proberen. Stofzuigers vervelen nog steeds niet. Als ik na een goed gesprek en het juiste advies een tevreden klant de deur uit zie gaan, dan geeft me dat een goed gevoel.”

"Stofzuigers vervelen nog steeds niet. Een goed gesprek, het juiste advies en een tevreden klant, dat geeft me een goed gevoel.”

Herrie buiten op de stoep, het klinkt als een stofzuiger. De stoep wordt schoongeblazen met een bladblazer. “Dat is Ferry van hiernaast, de shoarmazaak. We hebben een goede band als buren en we helpen elkaar ook. Ferry help ik soms met het invullen van bepaalde documenten of met vergunningen en dergelijke. Hij maakt dan op zijn beurt bijvoorbeeld iets schoon, of hij brengt mijn post weg. Vorige week heeft hij mijn ramen nog gewassen. Het is altijd wel een leuke straat geweest. Ik heb nooit problemen gehad.” Hij bedenkt zich: “Ja toch wel, toen eind jaren 90 de Millinxbuurt werd schoongeveegd. Toen was het wel even wat minder omdat een deel hierheen kwam. Maar dat is al lang geleden.”

Een paar panden verderop is een grote electronicazaak met allerlei goedkope spullen, ook stofzuigers. Kan het Stofzuigerhuis daar nog tegenop? “Ja ik ben blij met de concurrentie! Zij sturen ook regelmatig klanten naar mij door. Mensen zijn tegenwoordig niet te beroerd om geld uit te geven, maar ze willen daar dan wel een goed verhaal bij. Ik kan een persoonlijk advies geven. Van mijn marketingvaardigheden moet ik het niet hebben, het is echt de service en het vakmanschap waar klanten voor komen. Als een apparaat kapot gaat dan repareer ik hem bovendien zelf.”

Beeld: Diana Mosterd

“Tegenwoordig kan je voor vijftig euro een stofzuiger kopen. Maar als je daar een beetje over nadenkt dan begrijp je toch dat dat niet kan?” vraagt Richard. “Je hebt van alles nodig om een stofzuiger te kunnen maken. Je hebt een schakelaarleverancier, een zuigmondenleverancier, buizen heb je nodig, plumeau’tjes, kabelhaspels. En al die leveranciers moeten er wat aan verdienen. Dus zo’n goedkope stofzuiger gaat natuurlijk snel kapot, anders zou er een hele branche instorten.” Hij kan zich er druk om maken: “Eigenlijk vind ik dat de overheid moet zeggen dat dit soort producten een minimale levensduur van zes jaar moet hebben. Dat zou pas iets voor het milieu betekenen.”

 

Lees ookAnders nog iets?EconomieVijfentwintig jaar Toko de Waart: “Aan de producten merk je wat er in de wereld gebeurt”Interview met een van Rotterdams oudste toko’s

“Oudere mensen uit de buurt komen hier langs, gewoon om een praatje, even een bakkie doen. Dan kunnen ze even hun ei kwijt, dat kan bij grote bedrijven vaak niet. Een extra functie voor speciaalzaken. Aan de ene kant denk ik dat er meer vraag naar speciaalzaken gaat komen vanwege de service en het sociale aspect. Maar ik houd mijn hart vast, als ze toch verdwijnen dan is dat wel een gemis.”

Het Stofzuigershuis bestaat nog wel even. “Ik heb geen opvolger voor het bedrijf maar voorlopig heb ik genoeg energie om zelf nog een poosje door te gaan. Richard is bovendien innovatief genoeg, besluit hij. “Naast de winkel ben ik ook een website met webshop begonnen, dus ik ga het wel redden.”

Vers Beton werkt samen met Anders nog iets?, een project van Annemarie Mosterd over ondernemers die de stad verrijken met hun passie en hun ambacht. Als consument betuigen wij vaak de liefde voor de buurtwinkel of ondernemer, maar met de voeten óf de wielen kiezen we vaak anders.

Op www.andersnogiets010.nl worden de markante, sociaal betrokken ondernemers die er nog zijn, in het daglicht gezet. Volg ze ook via Facebook.

Reageer of deel op Social Media

Tags:ambacht, Andersnogiets, Ondernemen, Rotterdam Zuid, Stofzuigerhuis en winkeliers

Secties: Anders nog iets?, Economie en Human interest

kaart: Het Stofzuigerhuis, Beijerlandselaan, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *