EconomieRotterdamse Nieuwe11 mei 2017

Mielo Pouwer van Makii: “Je moet in jezelf geloven, durven en knallen”

Interview in de Rotterdamse Nieuwe-reeks

De illustratoren van Makii dagen kinderen uit om op avontuur te gaan. Hun kleurrijke, herkenbare ontwerpen worden overal ter wereld verkocht. Ondernemen hebben ze zelf moeten leren, maar het zit ze stiekem ook in het bloed.

Het kantoor van Makii bevindt zich in De Fabriek van Delfshaven, het karakteristieke bedrijfsverzamelpand aan de Schie. Studio Makii is bekend van onder meer enorme kleurplaten en kleurrijke muurstickers. De ontwerpen komen uit de koker van twee jonge, Rotterdamse illustratoren: Mielo Pouwer en Idris van Heffen. De laatste is tijdens het interview op vakantie dus spreek ik met Mielo, over maken, groeien en avonturen.

Beeld: Victor Wollaert

Hoe zijn jullie het bedrijf begonnen?

“Mijn compagnon Idris en ik deden tijdens de opleiding illustratie aan de Willem de Kooning Academie al veel opdrachten samen. Onze stijlen zijn naar elkaar toe gegroeid, die is altijd kinderlijk geweest.
In 2013 zijn we afgestudeerd en daarna wilden we vooral zelf dingen creëren. We begonnen met het maken van muurschilderingen op houten panelen, omdat we ook graag met onze handen wilden werken. Om een portfolio op te bouwen, fotoshopten we die muurschilderingen op een lege wand in een mooi interieur.”

“De eerste opdrachten waren muurschilderingen voor kinderdagverblijven en particulieren, wat uitgroeide tot zeefdrukken. Dat was allemaal leuk en decoratief, maar het leek ons nóg toffer als kinderen zelf iets konden doen met onze ontwerpen. Dat maakt het interactief. Daar komt ook de naam Makii vandaan: het is een verbastering van ‘maken’. We willen kinderen inspireren om op avontuur te gaan en zelf dingen te maken. In december 2014 hebben we de eerste ‘Turbo-Grote-Kleurplaat’ gemaakt, van anderhalf bij één meter groot. Daar zijn we mee naar kinderboekenwinkel de Kleine Kapitein op de Botersloot gegaan. Die waren meteen enthousiast en hebben ons de tip gegeven om een verhaal aan de kleurplaat toe te voegen. Dat hebben we gedaan in de vorm van een boekje en ansichtkaarten om je vrienden uit te nodigen om te komen kleuren.”

Beeld: Victor Wollaert

Wat maakt jullie producten onderscheidend?

“We nemen kinderen mee in een fantasiewereld. Als je een uil op een skateboard hebt en een neushoorn op een fiets en je brengt ze samen, dan krijg je een stad of jungle waar van alles in gebeurt. Onze ontwerpen stimuleren kinderen om hun eigen wereld te creëren, bijvoorbeeld door vijftig stickers die je steeds opnieuw kunt gebruiken.”

“Op de kunstacademie kregen we drie uur zakelijke scholing, waarin je leerde hoe je BTW-aangifte moet doen”

Hoe zijn jullie gegroeid tot waar je nu bent?

“In eerste instantie zijn we zelf met de kleurplaten langs winkels gegaan met de boodschap: ‘Jullie hebben een leuke winkel en wij hebben een leuk product.’ Dat werkte eigenlijk heel goed. Twee maanden later hebben we Kristi Beugeling aangenomen die zich richtte op verkoop en marketing. Met kleine stapjes hebben we geleerd hoe we de productie steeds efficiënter konden inrichten. Op beurzen kwamen we in contact met distributeurs en agenten uit het buitenland die ons product wilden vertegenwoordigen en verkopen. Inmiddels verkopen we maandelijks duizenden producten in 500 winkels in 10 landen, waaronder Mexico en Taiwan. Het grootste gedeelte is retail, binnenkort geven we onze webshop een flinke facelift.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Het leuke van een product is dat je het één keer ontwerpt en daarna is het schaalbaar. Elke volgende stap in ons bedrijf hebben we zelf gefinancierd. In het begin waren we blij als we 500 euro aan kleurplaten hadden omgezet, toen konden we ons niet voorstellen dat we op beurzen zouden staan die alleen al 1.300 euro aan standkosten hebben. Als je wilt groeien, gaan de kosten voor de baten uit, daar moet je bepaalde keuzes in maken. Waar willen we naartoe, hoe willen we dat bereiken en waar moeten we in investeren? Voor de rest moet je in jezelf geloven, durven en knallen. Naast de producten in de winkel en de webshop hebben we Makii Studio waarmee we in opdracht werken voor toffe bedrijven, zoals het Rijksmuseum en het Transport Museum in Londen. Het leuke is dat het allemaal is afgestemd op wat wij maken.”

Beeld: Victor Wollaert

Wilde je altijd al ondernemer worden?

“Ik had het nooit zo geformuleerd, maar ik heb altijd geweten dat ik niet voor een baas wilde werken en dat ik zelf wilde ontwerpen. We werken hard en het is heel vet als het allemaal lukt. De bedrijfsmatige kant van het ondernemen hebben we zelf moeten leren, zoals financiering, liquiditeit en achter debiteuren aanzitten. Op de kunstacademie kregen we drie uur zakelijke scholing, waarin je leerde hoe je BTW-aangifte moet doen. Inmiddels is daar op de academie wel meer aandacht voor, al vraag ik me af hoeveel verschil dat uiteindelijk maakt. Het is belangrijk dat je gevoel voor ondernemen hebt, dat zie ik niet altijd terug bij studenten.”

Wat is jullie slimste zet tot nu toe?

“In 2015 hebben we een campagne gelanceerd met een PR-bureau die actief media heeft benaderd met ons verhaal. Daar is heel veel publiciteit uit voortgekomen, zoals een artikel in De Volkskrant magazine in de week voor Sinterklaas. Toen hebben we een week lang alleen maar staan inpakken.”

Beeld: Victor Wollaert

Hoe ziet de toekomst van Makii eruit?

“We zijn nu voornamelijk bekend van onze grote kleurplaten. We willen een allround speelgoedmerk worden, waar wel altijd ons verhaal in zit: op avontuur gaan. We zitten nu op het punt dat we werk kunnen uitbesteden zoals fotografie, tekstschrijven, de financiën. Kristi zal zich naast verkoop nog meer op marketing gaan richten, zodat Idris en ik kunnen focussen op waar we goed in zijn: dingen maken”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Ken jij iemand die in deze serie zou passen? Mail Marjolein.

Reageer of deel op Social Media

Tags:Delfshaven, illustratie, ondernemerschap, Rotterdamse Nieuwe en speelgoed

Secties: Economie en Rotterdamse Nieuwe

kaart: Mathenesserdijk 414C, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *