EconomieRotterdamse Nieuwe25 mei 2017

Netwerk ook met de straatmuzikant: “Iedereen kan een ambassadeur van je merk zijn”

Interview met Joost van Beek in de Rotterdamse Nieuwe-serie

Ze lijken niet erg Rotterdams, de zelfbenoemde dandy’s van Effio, die vanuit het Schieblock hun kleurrijke sokken over de hele wereld verkopen. Maar stiekem zit de stad in bijna al hun designs. Alleen een kampioenssok gaat ze een brug te ver.

Het ruikt nog naar urine rond het Schieblock. Wildplassende fans hebben daags ervoor het kampioenschap van Feyenoord op het Hofplein gevierd. Het gebouw zelf is vanbinnen gelukkig geurloos. En lichtloos als de deuren van de units dichtzitten. Aan het eind van de gang staat een deur open: de unit van Effio. Ik ben binnengekomen zonder te bellen dus oprichter Joost van Beek kijkt verbaasd als ik opeens voor zijn neus sta. “Bakkie?”, vraagt hij met een pot filterkoffie in zijn hand. Op Joost en wat meubels na is de unit grotendeels leeg. Als je de sokken niet meerekent dan – de wanden hangen er vol mee en de kasten puilen uit.

Beeld: Willem de Kam

Effio. Die moet je effe uitleggen.

“In 2007 zijn mijn neef Henk Werksma en ik Effio gestart. De naam is een verbastering van het Latijnse woord ‘effingo’ wat zoveel als fashion betekent. Henk heeft Latijn gehad op de middelbare school en volgens mij zijn we er zo opgekomen. Het bekt vooral ook lekker.”

Fashion dus. Was dat jullie jongensdroom?

“Nee, helemaal niet. Ergens in 2006 zaten Henk en ik in een café. We waren over van alles en niets aan het praten en opeens passeerde het onderwerp sokken de revue. Henk en ik beklaagden ons erover dat er in Nederland vrijwel alleen maar saaie sokken te koop waren. Zwart, grijs en wit. We vroegen ons af hoe we aan sokken konden komen waarmee we uitdrukking konden geven aan de kleurrijke personen die we zijn. Dat kon in Nederland niet, dus zijn we het zelf maar gaan doen.”

"We zochten sokken die uitdrukking konden geven aan de kleurrijke personen die we zijn"

Joost van Beek (l) en Norbert Quettier Beeld: Willem de Kam

Naast Henk en jij staat er nog een naam op de website.

“Henk is naast partner bij Effio ook planoloog met een eigen adviesbureau. Hij is betrokken als conceptbedenker en tekstschrijver, maar de dagelijkse zaken doe ik nu samen met Norbert Quettier. Hij is in 2010 als derde kompaan bij Effio gekomen. Norbert werkte in de eerste winkel die Effio verkocht, StyleKitchen in Delft. Met zijn kennis over retail hebben we het aantal fysieke verkooppunten enorm uit kunnen breiden. We zijn begonnen met verkoop via onze webshop maar nu is de verhouding offline-online ongeveer 60-40.”

Ik zag dat jullie niet alleen in Nederland verkooppunten hebben. Zijn jullie veel op reis geweest?

(Lacht) “Valt wel mee hoor. Onze sokken worden in de buurt van Milaan gemaakt door de familie Bertoletti. Zij kennen veel winkeliers in Noord-Italië en daarom zitten we daar. De eigenaren van de winkels in Oostenrijk en Duitsland hebben we op een beurs ontmoet. In België en Engeland werken we met lokale agenten. We zijn met name erg in onze nopjes met de Engelse verkooppunten. Dat voelde een beetje als thuiskomen.”

Waarom voelde Engeland als thuiskomen?

“We noemen onszelf dandy’s. Alleen dan zonder hoge hoed, wandelstok en veren. Het dandyisme is in Engeland groot geworden. Het is wel met een knipoog hoor! Onze sokken zitten in het hoge segment. We richten ons op mannen die een uniek en authentiek product willen. Mannen die het niet erg vinden om wat meer te betalen voor superieure kwaliteit. Het maakt niet uit waar je vandaan komt. Als je maar een beetje een dandy bent.”

"Rotterdammers willen liever een groen-witte das of manchetknopen. Dingen die opvallen"

Hebben jullie nog wel een beetje binding met Rotterdam dan?

“Zeker! Ik heb bijna mijn hele leven in Rotterdam gewoond. Rotterdam zit in onze designs. Zo hebben we de eerste paar jaar steeds wisselende Rotterdamse designers ingeschakeld voor onze vaste collecties. En onlangs hadden we de Walkable City collectie. Stedenbouwkundige en modeontwerper Manon Garritsen projecteerde de Rotterdamse stadsplattegrond op een sok. Zo ligt de stad letterlijk en figuurlijk aan je voeten. Tegenwoordig ontwerp ik zelf onze vaste collecties. De stad geeft me daarvoor veel inspiratie. Architectuur, design en mode zijn sterk met elkaar verbonden.”

Gaan jullie binnenkort dan ook een gestileerde kampioenssok voor Feyenoord maken?

“Nee, dat is te direct. Rotterdammers zouden het misschien wel willen hoor, maar wij zoeken meer de finesse in onze collecties. En die collecties zijn weer niet heel populair bij de gemiddelde Rotterdammer. Als een Rotterdammer ergens veel geld aan uitgeeft, dan moet het opvallen, zichtbaar zijn. Onze sokken zijn bedoeld als details.”

Hebben jullie bewust voor het Schieblock gekozen?

“Ja. Hier voel en ruik je de stad echt. Voorheen werkten we vanuit mijn huis in Hillegersberg. Toen ik 2,5 jaar geleden fulltime Effio ging doen, wilden we een kantoor dichter in de stad. Ook dicht bij het station, omdat we per trein naar afspraken gaan. Soms gaan we de straat op om inspiratie op te doen. De Meent ligt dan handig in de buurt. We hebben niet voor het Schieblock gekozen vanwege de andere ondernemers in het gebouw. Hoewel ik denk dat het voor startende ondernemers heel handig kan zijn om dan bijvoorbeeld in de ene unit iemand te vinden die je drukwerk gaat doen en in een andere unit iemand die je filmpjes gaat maken. Maar wij hadden die contacten allemaal al omdat we al ruim zeven jaar bezig waren.”

Heb je nog tips voor alle jonge Rotterdammers die dromen van een eigen bedrijf?

“Ondernemen gaat nooit over rozen en is voor iedereen anders. Probeer iets unieks te vinden, probeer iets toe te voegen aan je markt. Er was in Nederland een gat in de markt voor ons product. En beginnen als alleen een webshop zag je in 2007 bijna niet. Verder zou ik zeer clichématig zeggen dat je veel moet netwerken. Maar niet alleen met andere jonge ondernemers. Ook met oudere ondernemers, politici, een straatmuzikant, noem het maar op. Iedereen kan een ambassadeur voor je merk zijn.”

Beeld: Willem de Kam

En zijn er nog fouten waar onze jonge dromers van kunnen leren?

“Weet wie je bent en blijf daar trouw aan. We hebben een keer een rustige collectie gemaakt en die is totaal geflopt. We stonden toen echt op het punt om de boel op te doeken. Laat je niet te veel meeslepen door de veranderingen om je heen.”

In september bestaan jullie tien jaar. Op naar de volgende tien?

“Absoluut. In het Verenigd Koninkrijk zitten we pas een maand. We hebben grote verwachtingen van de markt daar. Daarna willen we misschien verder uitbreiden in Duitsland. Uiteindelijk willen we ook andere producten aanbieden. Effio was altijd bedoeld als een accessoiremerk dat verder gaat dan alleen sokken. We zijn nu op zoek naar leveranciers die net zulke hoogwaardige kwaliteit kunnen leveren als de familie Bertoletti doet, maar dat is nog niet zo makkelijk.”

Lees ookCategorieRotterdamse Nieuweinterviewreeks met jonge beeldbepalende en bijzondere ondernemers in Rotterdam

Kun je ons vertellen wat het gaat worden?

“Helaas niet. Als Rotterdammers worden we graag afgerekend op onze daden dus als het rond is, gaan jullie het horen. Ik heb wel een andere scoop: binnenkort gaan we starten met kniekousen.  Zo heb je het als dandy ook nooit koud in de winter.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Ken jij iemand die in deze serie zou passen? Mail Osman.

Logo R'damse Nieuwe

Reageer of deel op Social Media

Tags:design, Effio, kampioenssok, mode, Schieblock en sokken

Secties: Economie en Rotterdamse Nieuwe

kaart: Effio, Schieblock, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *