voor de harddenkende Rotterdammer

Zijn millenials egocentrischer dan de generaties voor hen? Welnee, schrijft Fay in de Uitagenda-column van mei. Het bewijs? De tentoonstelling Etnomanie in het Fotomuseum en het retrospectief van fotograaf Robert Mapplethorpe in de Kunsthal.

taart bij Engels
Beeld door: beeld: ikRotterdam

De huidige generatie jongeren wordt er nog wel eens van beschuldigd te veel met zichzelf bezig te zijn. In plaats van zich in dienst te stellen van een groter goed, zouden de illustere millenials en generatie Z constant bezig zijn hun eigen identiteit te onderzoeken en te manifesteren. Ze beschouwen zichzelf allemaal als unieke snowflakes, ondanks hun bijna identieke foto’s van latte art op Instagram. Daarom zal de beschaving zoals we die kennen vroeg of laat ten onder gaan aan de navelstaarderij van hen die geboren zijn na de vroege jaren tachtig.
Onzin natuurlijk. De babyboomers die nu dergelijke verwijten uiten, kregen van de generatie voor hen precies hetzelfde te horen toen zij zich tegen de naoorlogse burgerlijkheid afzetten. Het verschil zit hem in de zichtbaarheid. Digitale media van nu zijn oneindig veel toegankelijker en kunnen potentieel de hele wereld bereiken. Dat is andere koek dan een lokaal radiostation of de gestencilde schoolkrant van weleer.

Ga in het Fotomuseum maar eens kijken naar de tentoonstelling Etnomanie, samengesteld door Ellie Uyttenbroek. Samen met Ari Versluis maakt zij sinds 1994 de fotoserie Exactitudes, die laat zien hoe volslagen identiek en toch origineel mensen kunnen zijn. In Etnomanie legt ze een verband tussen historische foto’s uit de Wereldcollectie van het Fotomuseum, eigentijdse eclectische mode en de superdiverse stad Rotterdam.
Of ga naar de Kunsthal voor het retrospectief van het werk van fotograaf Robert Mapplethorpe (1946-1989). In zijn werk zie je veel gestileerde seks, beroemde vrienden en zelfportretten. Beide tentoonstellingen laten wat mij betreft zien dat de jongvolwassene op zoek naar zijn ‘eigen ik’ niet alleen van alle tijden is, maar ook een motor kan zijn achter vernieuwing en grootse kunst. Op naar het museum dus! En vergeet je selfiestick niet.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
Lees 2 reacties