EconomieRotterdamse Nieuwe8 juni 2017

Art of Story: “Met alleen een goed verhaal kom je er niet”

Deel 2 van de Rotterdamse Nieuwe-serie over Schieblock/Spaces Hofplein

Eveline Bruijn (36) vestigde haar bedrijf Art of Story nu eens niet in Rotterdam vanwege de architectuur, maar vanwege de mensen. Ze maakt van bedrijfsstrategieën, verhalen die mensen raken en wil zelf het liefst bijdragen aan meer verbondenheid tussen Rotterdammers. 

Beeld: Willem de Kam

Tegenover het rauwe van het Schieblock staat het verfijnde van Spaces. Niet vanbuiten, want de voormalige Shelltoren lijkt op een bruinbetonnen rasp. Wel vanbinnen. En dat voel je direct als je binnenkomt. Links zitten twee knappe vrouwen achter een strak vormgegeven receptie, rechts staan twee fietsen om te delen en aan de straatkant ligt de ‘kantine’: een hippe koffiebar zoals je die vaker ziet. Een goedgeklede vrouw vraagt aan de receptioniste waar haar bezoek zit. Stralend komt Eveline Bruijn (36) op me af en geeft me een ferme hand. Ze voert me naar haar kantoor op de zesde verdieping. Vanachter haar bureau kijkt ze op het Hofplein. “Dit uitzicht geeft me enorm veel inspiratie. Ik heb hier het gevoel midden in de wereld te staan.”

Kun je toelichten waarom je voor de naam Art of Story gekozen hebt?

“We vertalen strategieën van bedrijven naar een verhaal dat raakt. Een goed verhaal vertellen, zie ik als een kunst. Als dat lukt, heeft een verhaal de kracht om te verbinden. Daarnaast verwijst ‘art’ naar de creativiteit; een onmisbaar onderdeel van ons werk. De naam is Engels om twee redenen. Ten eerste is het pakkender en ten tweede werken we vaak voor multinationals. Een Engelse naam reikt verder.”

Storytelling. Ik hoor dat steeds vaker voorbijkomen. Wat is het volgens jullie?

“Het persoonlijk maken van een boodschap. We helpen grote organisaties en teams binnen organisaties bij het vinden en vertellen van hun verhaal. Daarmee bedoel ik datgene waar de organisatie of het team voor staat, wat belangrijk voor hen is. In onze methodiek zoeken we bewust naar verhalen die uit de praktijk komen. Als medewerkers hun verhalen gaan delen, dan kunnen anderen zich daarmee verbinden. De verhalen krijgen vorm in films, storybooks, evenementen die in het teken van een verhaal staan of zelfs een hele digitale omgeving voor medewerkers vol met filmpjes, teksten en graphics.”

Beeld: Willem de Kam

Kwam dat al uit je beroepskeuzetest, storyteller?

“Toen ik ging studeren, wist ik niet dat ik dit zou gaan doen. Achteraf gezien is het wel heel logisch. Mijn studie bedrijfskunde helpt me om grote organisaties te begrijpen en na te denken hoe een verhaal meerwaarde kan bieden voor zowel de organisatie als de werknemers. Daarnaast ben ik culturele antropologie gaan studeren omdat ik beter wilde begrijpen wat de relatie tussen groep en individu is, welke spanningen er op kunnen treden. Verder schrijf ik al verhalen sinds ik klein ben en heb ik een jaar na mijn afstuderen mij ook bewust op het schrijven gericht door verschillende schrijfcursussen te doen. Ik heb de oude liefde van het schrijven toen herontdekt. Het werk dat ik doe binnen grote organisaties is de perfecte combinatie van mijn twee studies en mijn passie voor taal en schrijven.”

"We helpen grote organisaties en teams bij het vinden en vertellen van hun verhaal"

Kun je een concreet voorbeeld geven van een typische Art of Story-opdracht?

“FrieslandCampina Domo produceert babymelkpoeder voor moeders die geen borstvoeding kunnen of willen geven. Voor hen heb ik het verhaal rond de missie ‘Baby’s gezond groot’ in tekst en beeld gevat. Dat verhaal draait om de kwetsbaarheid van hun product. Iedere medewerker moet zich verbonden voelen met die missie. Kindervoeding maken is een enorme uitdaging. Als dat niet goed gebeurt, zijn de consequenties voor baby’s groot: van groeiachterstand tot sterfte.”

Volgens mij ruiken meer ondernemers kansen op dit gebied. Wat onderscheidt jullie?

“Drie dingen. Ten eerste is onze aanpak methodisch en pragmatisch. We spreken met de klant concrete doelen af over wat we willen bereiken. Vanuit mijn achtergrond weet ik dat bedrijven harde resultaten willen zien. Online kan dat tegenwoordig door te kijken naar clicks, lees- of kijktijd, het aantal gedeelde verhalen, dat soort dingen. Ten tweede is onze dienstverlening veelzijdig en flexibel. Ik werk met een vaste groep freelancers die alles kunnen bieden: van trainingen en evenementen tot teksten en beelden. Ten derde staat alles ten dienste van het overkoepelende verhaal. In onze eerste fase ontwikkelen we het verhaal en daarna bekijken we op welke manier het de organisatie in gebracht wordt (tekst, beeld, et cetera). Het resultaat is dat onze klanten heel erg loyaal zijn. Ik ben nu ruim vier jaar bezig en ik werk nog steeds met de klanten waar ik ooit mee ben begonnen.”

Beeld: Willem de Kam

Waarom zit Art of Story in Rotterdam en bijvoorbeeld niet in Amsterdam?

“Ik hou van grootstedelijk en Rotterdam is in dat opzicht de enige echte stad in Nederland. Er is hier een bepaalde energie die mij het gevoel geeft dat ik midden in de wereld sta. Als je door de stad fietst, zie je de diversiteit en veelkleurigheid van de bevolking. Misschien is het naïef, maar ik heb een continu verlangen naar meer harmonie; dat is mijn diepste drijfveer. Ik wil mensen laten zien hoe mooi verschillen kunnen zijn en dat we allemaal verbonden zijn. Ik hoop in Rotterdam hier een bijdrage aan te kunnen leveren.”

En waarom hebben jullie voor Spaces gekozen?

“Ik heb heel bewust voor het concept Spaces gekozen. Aan de ene kant is het open en creatief, aan de andere kant is het professioneel en representatief. Dat is exact wat ik ook met Art of Story wil uitstralen. Met veel plezier ontvang ik dan ook klanten op kantoor. Daarnaast is de locatie een van de belangrijkste overwegingen geweest. Dat grootstedelijke waar ik het over had, zie ik op en rond het Hofplein het meest terug. Ik was dan ook heel gelukkig toen ik ontdekte dat er nog een kantoor vrij was met uitzicht op de fontein. Het gebouw ligt verder op een ideale plek, op steenworp afstand van het station én de binnenstad.”

"Ik ben nu ruim vier jaar bezig en ik werk nog steeds met de klanten waar ik ooit mee ben begonnen"

Zijn er voor buitenstaanders wijze lessen te trekken uit jouw verhaal?

“Het belangrijkste is dat je jezelf kent. Blijf trouw aan jezelf en maak bewuste keuzes. Kijk goed om je heen wat er speelt, maar blijf ook goed luisteren naar je gevoel. Er lijken zich vaak veel kansen voor te doen, maar als het niet bij je past, zijn het geen echte kansen. Verder zou ik zeggen dat je als ondernemer reflectiemomenten moet inplannen zoals je een afspraak inplant. Zo maak je ruimte om na te denken over de lange termijn. Als je alleen maar focust op de korte termijn stopt je ontwikkeling.”

En heb je nog een tip waarmee je andere ondernemers voor een fout zou kunnen behoeden?

“Als je binnen je organisatie werk uitbesteedt, moet je veel aandacht schenken aan de communicatie en begeleiding. Je kunt het niet zomaar loslaten. Toen ik dat een keer wel had gedaan, ging het fout. Uiteindelijk heb ik net voor de deadline een designopdracht weg moeten halen bij een bedrijf, omdat ze het anders hadden uitgewerkt dan de klant voor ogen had. Dat levert heel veel stress op en is voor niemand leuk.”

Welke richting gaat Art of Story de komende tijd op?

“Ik wil me meer richten op het analyseren van bedrijfsculturen. Een verhaal brengt alleen verbinding als het vanuit de cultuur ondersteund wordt. En andersom ontwikkel je een passender verhaal als je de cultuur goed doorgrondt. Met alleen een goed verhaal kom je er niet. Verder wil ik me meer gaan bezighouden met de identiteitsvorming van en verandermanagement binnen bedrijven. Maar nooit in vaste dienst hoor. Ik geniet te veel van mijn vrijheid als ondernemer en de diversiteit van de opdrachten.”

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Art of Story, Hofplein, Rotterdamse Nieuwe, Spaces en storytelling

Secties: Economie en Rotterdamse Nieuwe

kaart: Spaces Hofplein, Hofplein, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *