Advertentie

Logo_giraffe_03_zwart_1456x180
Voor de harddenkende Rotterdammer

Wekelijks schotelt De Beste Stuurlui prikkelende gespreksstof voor bij de vrijmibo voor. Awais nam zich voor klaar te zijn met praten, maar dit is mislukt. Hij ging het debat weer in.

DBS-OctaviaVanHorik
Beeld door: beeld: Octavia van Horik

Op 31 maart eerder dit jaar schreef ik dat ik klaar was met praten. Het debat was over. Kunnen we alsjeblieft stoppen met praten? Maar zoals veel voornemens die ik formuleer, was ook deze zelfonthouding van korte duur. En dus zat ik afgelopen maandag in de broeierige zaal van het theater Walhalla.
Leefbaar Rotterdam organiseerde het debat over de ‘vijfde colonne’. Dit naar aanleiding van uitgerukte Turkse Nederlanders die na de mislukte couppoging in Turkije de straten en de brug opgingen in Rotterdam. De flyer poogde dit samen te vatten in een provocerende illustratie die je ergens in een extreemrechts stencilkrantje uit de jaren ‘80 zou verwachtten.
Voor mij was de centrale vraag: zou dit debat dan wel ergens toe leiden? Een benadering? Een gebaar? Een onverwachtse overeenstemming?

Valkuil

Ebru Umar kon als debatleider de neiging niet loslaten het debat te sturen, bijvoorbeeld door expliciet stil te staan bij het slachtofferschap van de rechtse panelleden.
Toen Nourdin El Ouali (NIDA) aan de beurt was, vroeg hij terecht: “Ga je mij niet vragen of ik bedreigd word?” De zaal zou nog vaker opleven om de gevatheid van El Ouali. Het kwam naar voren dat El Ouali tenminste een keer dusdanig bedreigd is, dat hij het nodig achtte hier aangifte van te doen.
Het tekent dit debat. Buiten stond – naast demonstranten tegen de toon van het debat – veel politie. Binnen stond nog eens een welkomstcomité van negen klerenkasten. De werkelijkheid is – links of rechts – dat de fysieke dreiging er altijd is. En deze dreiging alleen al is een aanslag op de vrijheid van meningsuiting. Het is daarom zonde om te zien dat deelnemers elkaars vliegen afvangen over iets wat in absolute zin treurig is.

Het was een debat dat zou gaan over de invloed van Turkije op de Turkse Nederlanders hier, maar het schoot al snel alle kanten uit. Het ging over de Islam. Uiteraard. Toch ook weer over Marokkanen. Geen ontsnappen mogelijk. Over de tien talen die je hoort als je een krantje wil halen. Over moslim pornoactrices. Over loyaliteit en pedagogisch onverantwoorde schijntegenstellingen. Over de aanvallen op de gayparade in 1982 in Amersfoort. Over dingen benoemen. En over dingen specifiek en feitelijk benoemen.
Het debat verliep ordentelijk. Iedereen liet elkaar netjes uitpraten. Hierdoor viel ook op hoe weinig een Nanninga er te zoeken heeft met haar Amsterdamse hysterie in een Rotterdams debat.

Privilege

De grote afwezigen waren niet alleen de Turkse Nederlanders die onderwerp van debat waren, maar ook de eigen aanhang van Leefbaar Rotterdam. En eigenlijk snap ik dat wel. Als je van mening bent: aanpassen of oprotten, wat valt er volgens jou dan nog te debatteren? Dat is een standpunt dat alleen vanuit een positie van macht ingenomen wordt. En ik begrijp het wanneer Wierd Duk stelt dat juist deze standpunten niet weggestopt moeten worden en onderdeel moeten zijn van het publieke discours. Echter, de frustrerende aard van deze standpunten maakt het dat de mate van integratie nooit goed genoeg zal zijn. Of zoals een jonge vrouw in de zaal zich afvroeg: “Wat moet ik doen om als volwaardig Nederlander aangezien te worden?”
En juist dit maakt het dat – hoe achterlijk ook zo’n debat wordt ingestoken – dit gesprek cruciaal is voor onze democratie. Niet omdat ik zo geniet van de kakofonie van grijsgedraaide platen, maar omdat samenkomen in een zaal en elkaar in de ogen aankijken waardevol is. Het toont dat er wil is. De wil van mensen om in contact te staan met elkaar is groter dan de afkeer van elkaars ideeën. Daarom komen de mooiste gesprekken pas los als het debat is afgelopen.

Voordat je verder leest...

Wij kunnen alleen bestaan dankzij support van lezers. Help jij ons om onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk te blijven maken? Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Awais

Awais Hassan

Awais Hassan (1984) is geboren, getogen en gewoon gebleven op Zuid. Leest graag de open gezichten van de stad. Hij is econoom en werkt als consultant bij een groot Nederlands bedrijf.

Profiel-pagina
photo profile

Octavia van Horik

Illustrator

Octavia van Horik (1987) is grafisch ontwerper, illustrator en Rotterdammer sinds 2008. In haar werk gaat ze op zoek naar de grenzen van het medium om te kijken wat daar aan te morrelen valt. Een setje regels is er nu eenmaal om gebroken te worden.

Profiel-pagina
Lees 8 reacties
  1. Profielbeeld van Paul
    Paul

    Hoe komt het dat je deze discussies totaal niet hebt met/over andere geloven, levensbeschouwingen en culturen? Nooit gehoord dat Aziaten hond/kat in het gevangenis op het menu wilde hebben of in de supermarkt schappen. Geen discussie over een tulband onder de politiepet. Geen aanklacht over het missen van een schoolfoto omdat school geen rekening hield met Chinese Nieuwjaar. Hoor je de nudist dat ie niet wordt aangenomen omdat ie graag naakt werkt?

  2. Profielbeeld van Karin
    Karin

    Doe ook es een gezellige zomercolumn, Awais. Nederland is 1 van de meest welvarende en democratische landen te wereld. Niet door te klagen en het eeuwige slachtoffer uit te hangen, I’ll tell ya

    1. Profielbeeld van Tycho
      Tycho

      Daar heb je gelijk in. Het is zo democratisch en welvarend geworden door landen structureel uit te buiten, te plunderen en onder te ontwikkelen samen met haar bondgenoten zoals Engeland, Frankrijk en de VD . Tot aan de dag van vandaag gebeurt het nog steeds. Alleen denken mensen hier dat er zomaar mensen uit het mondiale zuiden naar Nederland komen. Alsof er geen verband tussen die twee zaken zijn. Voor extreem rechts zijn dit geen zaken om te benoemen.

      1. Profielbeeld van Karin
        Karin

        Ook al ben ik het niet met hem eens, ik lees 10x liever Awais, dan dit verwarde, zal ik zeggen: extreemlinkse, Oostblok 0.0 gejank. Met je VD. Zo, toch weer een lichtpuntje.

  3. Profielbeeld van ronald
    ronald

    “Wat moet ik doen om als volwaardig Nederlander aangezien te worden?”
    Heel eenvoudig.
    Leer Nederlands, zoek werk en houd je aan onze in de wet verankerde regels, ook als die in strijd zijn met jouw religieuze regels.

    1. Profielbeeld van Karima
      Karima

      Meneer Ronald, is het u nu echt nog nooit opgevallen dat de meeste mensen, waar zij ook vandaan komen, dat ook gewoon doen? Waarom ziet u altijd alleen de excessen? Dat begrijp ik niet. In mijn buurt wonen mensen uit alle windstreken zonder een enkel probleem met elkaar samen. De één draagt een hoofddoek, de ander een korte broek. De één doet mee met de Ramadan, de ander niet. Er zijn ook zeker mensen met wat afwijkend en in een aantal gevallen zelfs crimineel gedrag. Maar laten dat nou net geen Moslims zijn. Dat had u vast niet verwacht ;-). Wat is het probleem nu eigenlijk precies?

      1. Profielbeeld van Peter de Zoveelste
        Peter de Zoveelste

        Het interessante is dat in uw buurt openlijk etnische en culturele afkomst beleden wordt en kan worden. En men er ook trots op is. Het is daar geen probleem om de verschillende culturele uitingen op tafel te leggen. Het is daar ook geen probleem om elkaar, of zichzelf, als Marokkaans, Turks of Kaapverdiaans te bestempelen. Het is daar gewoon, zoals in veel linkse multiculti discussies, om met ‘Nederlanders’ de blanke autochtone Nederlanders aan te duiden.

        Maar hoe komt het nou, dat als we echt constructief willen discussiëren over de multiculturele samenleving, er een rare abstracte meta discussie ontstaat? Waarbij mensen zich inderdaad vertwijfeld gaan afvragen wanneer ze nu eens volwaardig Nederlander zijn?

        Als er een discussie plaatsvindt over multiculturaliteit, dus over verschillende culturen, dan zou die moeten gaan over verschillen tussen die culturen. En over waar het wrijft of zelfs botst en hoe we daar met elkaar mee moeten omgaan. En over het beeld, al dan niet vertekend, dat we van elkaar hebben en hoe we dat kunnen veranderen. Maar helaas is die discussie nog steeds niet mogelijk.

        In plaats daarvan wordt er gevlucht in de diversiteitsdiscussie. Omdat Nederlanders van bepaalde komaf zich bijvoorbeeld niet vertegenwoordigd voelen door de witte instituties. En jongeren geen rolmodellen hebben. Waarbij vervolgens ik me vertwijfeld afvraag: zijn witte Nederlanders dan anders dan al die andere Nederlanders? Is afkomst nou wel of niet relevant?

        1. Profielbeeld van Karima
          Karima

          U begrijpt mij verkeerd denk ik. Wat ik bedoel te zeggen, is dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt en wat je al dan niet doet of laat. We zijn allemaal buurtbewoners en Rotterdammers. We houden ons niet bezig met wie waar vandaan komt of naar welke kerk/moskee men gaat (of niet). Is dat nou echt zo vreemd? Niemand voelt zich hier “beter” dan een ander omdat hij/zij wit dan wel zwart of iets er tussenin is. Dat bestaat ook gewoon hoor, je hoeft niet altijd overal eerst over te debatteren!

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500