voor de harddenkende Rotterdammer

We staan aan de vooravond van een advies over draagvlak voor uitbreiding van de luchthaven. Maar veel relevanter is de vraag: past het karakter van het vliegveld nog bij Rotterdam?

Rotterdam The Hague Airport
Beeld door: beeld: Annabel Storm

“Een planologische blunder, zo noemde ooit een van de Tweede Kamerleden de luchthaven bij Rotterdam. Want vliegveld Zestienhoven, zoals Rotterdam-The Hague Airport eerst heette, is al decennia omstreden. Het compromis was destijds een zakenluchthaven, maar dat jasje knelt inmiddels aardig.
De luchthavendirectie stapte naar de politiek om te vragen om uitbreiding. De stapel milieurapporten en economische onderbouwingen bleek onvoldoende overtuigend. Dus werd een rapporteur aangesteld om te onderzoeken of er draagvlak is voor de uitbreiding. Zijn advies, of er draagvlak is, zal zwaarwegend zijn aan demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma.
Maar veel interessanter dan de vraag naar draagvlak is deze: past de huidige luchthaven bij Rotterdam? Profiteert de regio wel voldoende van de aanwezigheid van een luchthaven? Is er nog sprake van een zakenvliegveld? Helaas luiden de antwoorden drie keer ‘nee’.

‘kiloknallers’ in plaats van zakelijke vluchten

De luchthaven past niet meer bij Rotterdam. Ze wordt misbruikt als afvalbak van Schiphol, voor de niet-interessante vluchten die de nationale luchthaven kan missen als kiespijn. Daar heeft de politiek destijds niet voor gekozen. Het weegt niet meer op tegen de grote overlast voor omwonenden.
Ook past de luchthaven die ooit Zestienhoven heette, op economisch vlak niet meer bij wat Rotterdam wil: een zakenluchthaven. Het zakelijk profiel is verwaterd en het merendeel van de vluchten heeft een niet-zakelijk karakter.
De economische meerwaarde voor de stad valt tegen, ondanks de ronkende verhalen van de luchthaven. De bijdrage aan de werkgelegenheid is beperkt. Rotterdam heeft in de jaren ‘90 een contract gesloten met Schiphol, eigenaar van Rotterdam Airport om te kiezen voor een zakelijk profiel, waarbij de regio zou profiteren van de luchthaven door zakelijke bestemmingen.

Maar het vliegveld heeft niet aantoonbaar geleid tot het aantrekken van nieuwe bedrijven die dankzij de zakelijke bestemmingen voor Rotterdam kozen. Breed erkend wordt nu dat die missie mislukt is en dat er zelfs niet meer naar gestreefd wordt.
De luchthaven is gegroeid door toeristische bestemmingen waar actief mee reclame wordt gemaakt. Het gaat om – zoals een van de insprekers op een bewonersavond het mooi verwoordde – “kiloknallers”, de vele toeristen die Transavia vervoert naar zonnige oorden of wintersport. Leuk voor de toeristen, niet interessant voor de Rotterdamse economie.

Rotterdam The Hague Airport
Beeld door: beeld: Annabel Storm

Discriminatie is nodig

Hoe kan de luchthaven wel passend worden? Het contract tussen Schiphol en Rotterdam moet worden afgestoft. De raad moet goed kijken naar wat destijds is afgesproken: een klein zakenvliegveld en geen groeiende luchthaven met toeristencharters. Welke mogelijkheden zijn er in een aangepast luchthavenbesluit om meer te sturen op zakelijke bestemmingen?
Laat Rotterdam onderzoek doen in Brussel naar hoe beter te selecteren tussen toeristische bestemmingen en zakelijke bestemmingen. Europese regelgeving over het niet discrimineren is relevant, want Rotterdam moet juist discrimineren: kies voor de stad relevante vluchten en niet voor de toeristenbestemmingen. Geef voorrang aan vluchten met een zakelijk karakter.
Ook heeft de ChristenUnie het initiatief genomen om te kijken of de bedrijvigheid rond de luchthaven gestimuleerd kan worden, zodat de werkgelegenheid dankzij aanwezigheid van het vliegveld kan groeien. Een interessante en originele bijdrage en een spoor dat sowieso gekozen kan worden.
Een brief aan de minister is mooi, maar ook Rotterdam moet flink wat huiswerk maken om de luchthaven meer passend te maken. Dat betekent 100 procent focus op het zakelijk karakter, meer economisch profijt en werkgelegenheid en het actief ontmoedigen van vluchten die hier niet bij passen!

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Matthijs-e1401879851595-845×1024

Matthijs van Muijen

Matthijs van Muijen is bestuurskundige, was raadslid voor de PvdA Rotterdam en beleidsmedewerker Verkeer & waterstaat in de Tweede Kamer. Momenteel werkzaam als account manager bij de William Schrikker Jeugdbescherming & Jeugdteclassering

Profiel-pagina
Annabel-Storm-portret

Annabel Storm

Annabel weet als geen ander: fotograferen is liegen. Alleen al het bepalen van kaders staat gelijk aan het ontkennen of versimpelen van de realiteit. Het is vanwege de verheerlijkende aard van fotografie dat ze het opzichtig bewerken van beelden niet schuwt. Zo maakt ze over elke geklikte foto nog talloze keuzes om bij de kern te komen. Je zou kunnen zeggen dat ze zich bezig houdt met fictieve documentaire-fotografie.

Profiel-pagina
Lees 29 reacties