Economie21 juni 2017

Rotterdam verdient een passende luchthaven

Opinie

We staan aan de vooravond van een advies over draagvlak voor uitbreiding van de luchthaven. Maar veel relevanter is de vraag: past het karakter van het vliegveld nog bij Rotterdam?

Rotterdam The Hague Airport
Beeld: Annabel Storm

“Een planologische blunder, zo noemde ooit een van de Tweede Kamerleden de luchthaven bij Rotterdam. Want vliegveld Zestienhoven, zoals Rotterdam-The Hague Airport eerst heette, is al decennia omstreden. Het compromis was destijds een zakenluchthaven, maar dat jasje knelt inmiddels aardig.

De luchthavendirectie stapte naar de politiek om te vragen om uitbreiding. De stapel milieurapporten en economische onderbouwingen bleek onvoldoende overtuigend. Dus werd een rapporteur aangesteld om te onderzoeken of er draagvlak is voor de uitbreiding. Zijn advies, of er draagvlak is, zal zwaarwegend zijn aan demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma.

Maar veel interessanter dan de vraag naar draagvlak is deze: past de huidige luchthaven bij Rotterdam? Profiteert de regio wel voldoende van de aanwezigheid van een luchthaven? Is er nog sprake van een zakenvliegveld? Helaas luiden de antwoorden drie keer ‘nee’.

‘kiloknallers’ in plaats van zakelijke vluchten

De luchthaven past niet meer bij Rotterdam. Ze wordt misbruikt als afvalbak van Schiphol, voor de niet-interessante vluchten die de nationale luchthaven kan missen als kiespijn. Daar heeft de politiek destijds niet voor gekozen. Het weegt niet meer op tegen de grote overlast voor omwonenden.

Ook past de luchthaven die ooit Zestienhoven heette, op economisch vlak niet meer bij wat Rotterdam wil: een zakenluchthaven. Het zakelijk profiel is verwaterd en het merendeel van de vluchten heeft een niet-zakelijk karakter.

De economische meerwaarde voor de stad valt tegen, ondanks de ronkende verhalen van de luchthaven. De bijdrage aan de werkgelegenheid is beperkt. Rotterdam heeft in de jaren ‘90 een contract gesloten met Schiphol, eigenaar van Rotterdam Airport om te kiezen voor een zakelijk profiel, waarbij de regio zou profiteren van de luchthaven door zakelijke bestemmingen.

De missie om bedrijven naar Rotterdam te trekken vanwege de zakelijke bestemmingen, is mislukt

Maar het vliegveld heeft niet aantoonbaar geleid tot het aantrekken van nieuwe bedrijven die dankzij de zakelijke bestemmingen voor Rotterdam kozen. Breed erkend wordt nu dat die missie mislukt is en dat er zelfs niet meer naar gestreefd wordt.

De luchthaven is gegroeid door toeristische bestemmingen waar actief mee reclame wordt gemaakt. Het gaat om – zoals een van de insprekers op een bewonersavond het mooi verwoordde – “kiloknallers”, de vele toeristen die Transavia vervoert naar zonnige oorden of wintersport. Leuk voor de toeristen, niet interessant voor de Rotterdamse economie.

Rotterdam The Hague Airport
Beeld: http://annabelstorm.wordpress.com

Discriminatie is nodig

Hoe kan de luchthaven wel passend worden? Het contract tussen Schiphol en Rotterdam moet worden afgestoft. De raad moet goed kijken naar wat destijds is afgesproken: een klein zakenvliegveld en geen groeiende luchthaven met toeristencharters. Welke mogelijkheden zijn er in een aangepast luchthavenbesluit om meer te sturen op zakelijke bestemmingen?

Laat Rotterdam onderzoek doen in Brussel naar hoe beter te selecteren tussen toeristische bestemmingen en zakelijke bestemmingen. Europese regelgeving over het niet discrimineren is relevant, want Rotterdam moet juist discrimineren: kies voor de stad relevante vluchten en niet voor de toeristenbestemmingen. Geef voorrang aan vluchten met een zakelijk karakter.

Ook heeft de ChristenUnie het initiatief genomen om te kijken of de bedrijvigheid rond de luchthaven gestimuleerd kan worden, zodat de werkgelegenheid dankzij aanwezigheid van het vliegveld kan groeien. Een interessante en originele bijdrage en een spoor dat sowieso gekozen kan worden.

Een brief aan de minister is mooi, maar ook Rotterdam moet flink wat huiswerk maken om de luchthaven meer passend te maken. Dat betekent 100 procent focus op het zakelijk karakter, meer economisch profijt en werkgelegenheid en het actief ontmoedigen van vluchten die hier niet bij passen!

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:luchthaven, Rotterdam The Hague Airport, Transavia, zakenvliegveld en Zestienhoven

Sectie: Economie

kaart: Rotterdam The Hague Airport, Rotterdam Airportplein, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *