Fictieweek9 augustus 2017

Instagrammers in Rotterdam: “We zorgen voor de plantjes van een van onze volgers”

Instagram: met enige herpositionering of nabewerking maak je de werkelijkheid net iets mooier. Hoe ver ga je daarin? Daniela Silvestri ondervroeg vier Rotterdammerse influencers (of aspirant-influencers) over het presenteren van de realiteit door een filtertje.

Jip Bijvoet en Petra Kevenaar (@cosmoscouple) Beeld: Jasmijn Krol

“Beauty! Maar ik herkende je bijna niet.” De reactie van een vriendin op mijn Instagram-selfie zette me aan het denken: Tuurlijk, ik ben niet vies van een filtertje en ik heb mijn signature pose. Maar zag mijn online beeltenis er echt zo anders uit dan ik er in het echt? In hoeverre is onze online wereld een fictieve wereld?

Foodblogger Michelle van Woensel (12,3 k volgers) geeft aan ‘de reële grenzen te overschrijden, maar niet te verleggen’. “Dat betekent dat ik de meeste content wel als een fotoshoot zie. Net even een ander bord, een theedoek of accessoire erbij en nabewerken. Het maakt de foto net iets mooier, zeker wanneer ik voor klanten werk. Maar ik maak de foto’s niet op een andere locatie, ik verander nooit de achtergrond. Het is wel een foto van het moment.”

Je echte zelf laten zien

Lees ookVers BetonVers Beton presenteert: de Fictieweek!

Darren (1800 volgers) vraagt zijn vrienden vaak om raad. “Als een foto té geposeerd is, dan plaats ik ‘m niet”, zegt Darren. “Mensen volgen je om wie je bent.” Ook is hij voorzichtig met het plaatsen van foto’s van zichzelf: “Je laat dan toch je echte zelf zien. En je ziet er niet altijd goed uit op foto’s. Ik wil ook niet dat mensen denken dat ik mezelf zo geweldig vind.”

Het Cosmoscouple (11,7 k volgers), gevormd door Jip en Petra, zien er op hun account uit alsof ze in Obelix’ pot toverdrank zijn gevallen, zo gelukkig. Petra: “Maar onze vrienden zeggen toch: ‘Dit zijn jullie’. We doen niet alsof, onze puisten worden niet weggepoederd.” Het Cosmoscouple heeft niet echt regels. Petra: “Het is niet perfect. Wij zitten ook wel eens bij de HEMA en we gaan niet als we uit eten zijn, op menu’s kijken wat mooi op de foto zal staan.”

Vriendinnen Leen en Daan (800 volgers) durven ‘best lelijk’ op foto’s te staan. Daan: “Mensen die ons in het echt ontmoeten, zeggen: ‘Jullie zijn precies zoals we hadden verwacht’. En ja, tuurlijk discussiëren we wel eens over wat we plaatsen. Soms moet ik content weghalen van Leen, maar over het algemeen vertrouwen we elkaar en weten we dat we elkaar er niet expres stom op gaan zetten.”

Leen (links) en Daan (@leenendaan) Beeld: Jasmijn Krol

Werken met merken

Instagrammers met veel volgers werken vaak met merken samen, om hun volgers te overtuigen van de voordelen van het product. Dat wordt een influencer genoemd. Michelle is een influencer, maar niet voor iedere zaak die zich aandient. “Het moet wel goed voelen. Ik kies het liefst de wat kleinere horecaondernemers uit. Grote bedrijven vind ik toch wat onpersoonlijker om mee samen te werken.”

“Bij mij geen zak friet op mijn Instagram, dat past niet op mijn profiel”, vertelt Darren. Als aspirant-social influencer heeft hij nog geen aanbiedingen gehad van merken, maar hij weet al wel goed wat wel en niet bij hem past. Op zijn Instagram staan al veel foto’s met merken die hij leuk vindt, zoals Sajoer-sap en Starbucks-koffie. “Ik denk dat ik aan het begin wel sneller een klusje aan zou nemen, maar op den duur zou ik toch selectiever worden. Wat kleding betreft zou ik echt alleen samenwerken met merken die ik mooi vind. Als je zomaar van alles promoot, hebben volgers door dat het nep is. Ze zien dat het niet bij je stijl en imago past.”

Darren den Boer (@darrendoes) Beeld: Jasmijn Krol

Online avonturiers

Ook-offline-vriendinnen Leen en Daan hebben vooral een hoop lol op Instagram. Daan: “Als wij samen zijn, is er een bepaalde chemie en gebeurt er iets. Die creativiteit uiten we online.” Ze zouden het leuk vinden om meer te doen voor bedrijven en merken. Maar snel voegt ze daar aan toe: “Wij zijn geen types om een crèmetje of nagellak aan te prijzen. We willen dingen op onze manier doen: rauw en ludiek.”

Petra: “Sommige influencers zijn teveel bezig met een bepaald beeld te scheppen wat offline niet realistisch is. Eerst noemden we onszelf ook social influencers, maar dat voelde daarom niet goed. Alsof je steeds bezig bent met producten opdringen. Daarom noemen we ons nu ‘online avonturiers’.”

Offline kritiek

Kritiek op Instagram is voor de meesten uit den boze. Dat doen ze liever offline, zonder community. Michelle: “Restaurants weten wanneer ik langskom. Het personeel weet wie ik ben, dus ze zorgen dat ik niks tekort kom. Als er dan toch iets mis is met het eten, probeer ik dat tijdens het bezoek zelf te zeggen en niet online.”

De directe dames Leen en Daan staan vrolijk op hun Insta met een peuk, en blijken ook iets te zeggen over het ‘perfecte plaatje’ van hun mede-Instagrammers. Zij zijn de enigen die soms ook online iets delen over slechte ervaringen: “Maar dan wel op een grappige manier. We willen namelijk niet iemands leven vergallen. En als we ergens zijn en we voelen hem niet, dan maken we soms gewoon geen content voor ons kanaal.”

Michelle van Woensel (@michellevanwoensel) Beeld: Jasmijn Krol

Contact met volgers

Het contact met de volgers is belangrijk voor deze Rotterdamse influencers (to be). Petra: “We zijn van de persoonlijke aanpak: privéberichten sturen, volgers offline ontmoeten en een bakkie doen. We zorgen nu ook voor de plantjes van een van onze volgers die op vakantie is. We hopen dat ze het overleven, want we hebben niet echt groene vingers.” Michelle houdt haar contacten liever online: “Ik stop veel tijd in het onderhouden van het contact met mijn volgers door altijd op reacties een antwoord te geven en door winacties voor ze uit te zetten. Ze zijn me kostbaar, door hen ben ik waar ik ben.”

Leen en Daan vinden het jammer als ze achteraf privéberichten krijgen dat mensen hen ergens hebben gespot: “Je mag gewoon op ons afstappen, vinden we alleen maar leuk. We zijn heel open, maar kunnen begrijpen dat de manier waarop we online overkomen, mensen doet afschrikken om ons offline te benaderen. Maar als we dan iemand tegenkomen die zegt vrolijk van onze posts te worden, dan worden wij er zelf ook heel blij van!”

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Fictieweek, influencers, instagram en social media

Sectie: Fictieweek

Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *