voor de harddenkende Rotterdammer

Instagram: met enige herpositionering of nabewerking maak je de werkelijkheid net iets mooier. Hoe ver ga je daarin? Daniela Silvestri ondervroeg vier Rotterdammerse influencers (of aspirant-influencers) over het presenteren van de realiteit door een filtertje.

Jasmijn-Krol-Cosmocouple
Jip Bijvoet en Petra Kevenaar (@cosmoscouple) Beeld door: beeld: Jasmijn Krol

“Beauty! Maar ik herkende je bijna niet.” De reactie van een vriendin op mijn Instagram-selfie zette me aan het denken: Tuurlijk, ik ben niet vies van een filtertje en ik heb mijn signature pose. Maar zag mijn online beeltenis er echt zo anders uit dan ik er in het echt? In hoeverre is onze online wereld een fictieve wereld?
Foodblogger Michelle van Woensel (12,3 k volgers) geeft aan ‘de reële grenzen te overschrijden, maar niet te verleggen’. “Dat betekent dat ik de meeste content wel als een fotoshoot zie. Net even een ander bord, een theedoek of accessoire erbij en nabewerken. Het maakt de foto net iets mooier, zeker wanneer ik voor klanten werk. Maar ik maak de foto’s niet op een andere locatie, ik verander nooit de achtergrond. Het is wel een foto van het moment.”

Je echte zelf laten zien

kabel4

Lees meer

Vers Beton presenteert: de Fictieweek!

In een tijd waar nepnieuws en fact free politics hoogtij vieren, verkent Vers Beton een…

Darren (1800 volgers) vraagt zijn vrienden vaak om raad. “Als een foto té geposeerd is, dan plaats ik ‘m niet”, zegt Darren. “Mensen volgen je om wie je bent.” Ook is hij voorzichtig met het plaatsen van foto’s van zichzelf: “Je laat dan toch je echte zelf zien. En je ziet er niet altijd goed uit op foto’s. Ik wil ook niet dat mensen denken dat ik mezelf zo geweldig vind.”

Het Cosmoscouple (11,7 k volgers), gevormd door Jip en Petra, zien er op hun account uit alsof ze in Obelix’ pot toverdrank zijn gevallen, zo gelukkig. Petra: “Maar onze vrienden zeggen toch: ‘Dit zijn jullie’. We doen niet alsof, onze puisten worden niet weggepoederd.” Het Cosmoscouple heeft niet echt regels. Petra: “Het is niet perfect. Wij zitten ook wel eens bij de HEMA en we gaan niet als we uit eten zijn, op menu’s kijken wat mooi op de foto zal staan.”

Vriendinnen Leen en Daan (800 volgers) durven ‘best lelijk’ op foto’s te staan. Daan: “Mensen die ons in het echt ontmoeten, zeggen: ‘Jullie zijn precies zoals we hadden verwacht’. En ja, tuurlijk discussiëren we wel eens over wat we plaatsen. Soms moet ik content weghalen van Leen, maar over het algemeen vertrouwen we elkaar en weten we dat we elkaar er niet expres stom op gaan zetten.”

Jasmijn-Krol-LeenenDaan
Leen (links) en Daan (@leenendaan) Beeld door: beeld: Jasmijn Krol

Werken met merken

Instagrammers met veel volgers werken vaak met merken samen, om hun volgers te overtuigen van de voordelen van het product. Dat wordt een influencer genoemd. Michelle is een influencer, maar niet voor iedere zaak die zich aandient. “Het moet wel goed voelen. Ik kies het liefst de wat kleinere horecaondernemers uit. Grote bedrijven vind ik toch wat onpersoonlijker om mee samen te werken.”

“Bij mij geen zak friet op mijn Instagram, dat past niet op mijn profiel”, vertelt Darren. Als aspirant-social influencer heeft hij nog geen aanbiedingen gehad van merken, maar hij weet al wel goed wat wel en niet bij hem past. Op zijn Instagram staan al veel foto’s met merken die hij leuk vindt, zoals Sajoer-sap en Starbucks-koffie. “Ik denk dat ik aan het begin wel sneller een klusje aan zou nemen, maar op den duur zou ik toch selectiever worden. Wat kleding betreft zou ik echt alleen samenwerken met merken die ik mooi vind. Als je zomaar van alles promoot, hebben volgers door dat het nep is. Ze zien dat het niet bij je stijl en imago past.”

Jasmijn-Krol-Darren
Darren den Boer (@darrendoes) Beeld door: beeld: Jasmijn Krol

Online avonturiers

Ook-offline-vriendinnen Leen en Daan hebben vooral een hoop lol op Instagram. Daan: “Als wij samen zijn, is er een bepaalde chemie en gebeurt er iets. Die creativiteit uiten we online.” Ze zouden het leuk vinden om meer te doen voor bedrijven en merken. Maar snel voegt ze daar aan toe: “Wij zijn geen types om een crèmetje of nagellak aan te prijzen. We willen dingen op onze manier doen: rauw en ludiek.”

Petra: “Sommige influencers zijn teveel bezig met een bepaald beeld te scheppen wat offline niet realistisch is. Eerst noemden we onszelf ook social influencers, maar dat voelde daarom niet goed. Alsof je steeds bezig bent met producten opdringen. Daarom noemen we ons nu ‘online avonturiers’.”

Offline kritiek

Kritiek op Instagram is voor de meesten uit den boze. Dat doen ze liever offline, zonder community. Michelle: “Restaurants weten wanneer ik langskom. Het personeel weet wie ik ben, dus ze zorgen dat ik niks tekort kom. Als er dan toch iets mis is met het eten, probeer ik dat tijdens het bezoek zelf te zeggen en niet online.”

De directe dames Leen en Daan staan vrolijk op hun Insta met een peuk, en blijken ook iets te zeggen over het ‘perfecte plaatje’ van hun mede-Instagrammers. Zij zijn de enigen die soms ook online iets delen over slechte ervaringen: “Maar dan wel op een grappige manier. We willen namelijk niet iemands leven vergallen. En als we ergens zijn en we voelen hem niet, dan maken we soms gewoon geen content voor ons kanaal.”

Jasmijn-Krol-Michelle
Michelle van Woensel (@michellevanwoensel) Beeld door: beeld: Jasmijn Krol

Contact met volgers

Het contact met de volgers is belangrijk voor deze Rotterdamse influencers (to be). Petra: “We zijn van de persoonlijke aanpak: privéberichten sturen, volgers offline ontmoeten en een bakkie doen. We zorgen nu ook voor de plantjes van een van onze volgers die op vakantie is. We hopen dat ze het overleven, want we hebben niet echt groene vingers.” Michelle houdt haar contacten liever online: “Ik stop veel tijd in het onderhouden van het contact met mijn volgers door altijd op reacties een antwoord te geven en door winacties voor ze uit te zetten. Ze zijn me kostbaar, door hen ben ik waar ik ben.”

Leen en Daan vinden het jammer als ze achteraf privéberichten krijgen dat mensen hen ergens hebben gespot: “Je mag gewoon op ons afstappen, vinden we alleen maar leuk. We zijn heel open, maar kunnen begrijpen dat de manier waarop we online overkomen, mensen doet afschrikken om ons offline te benaderen. Maar als we dan iemand tegenkomen die zegt vrolijk van onze posts te worden, dan worden wij er zelf ook heel blij van!”

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
1915000_10153368975938546_5716174704795203584_n

Daniela Silvestri

Daniela Silvestri (1981) is een geboren en getogen Rotterdamse. Na de studie Media & Journalistiek werkte ze o.a bij een tv-productiebedrijf en een social media bureau. Nu is ze al bijna 4 jaar community manager bij OPEN Rotterdam, de lokale omroep van de stad. Op Instagram is ze actief onder de naam 010daniela.

Profiel-pagina
Jasmijn Krol 2

Jasmijn Krol

Jasmijn Krol (1988, Dongen) is beeldend kunstenaar en woonachtig in Rotterdam. Ze werkt voornamelijk met video, fotografie en performance. Naast haar autonome werk, maakt ze momenteel een documentaire en werkt ze ook als fotograaf in opdracht.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton