voor de harddenkende Rotterdammer

Elke maand reageert Fay op een foto van Frank. Stedelijke beelden met een tekst die daarop doordenkt. Een plaatje-praatje voor uw kijkplezier, met deze maand: het sprookje van Roodkapje.

Parkeergarage_Colusseumweg
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Ondanks de vele valide tegenargumenten, kan ik het niet laten om te houden van auto’s. Of beter gezegd: van de mythe van de auto. Onbeperkte vrijheid en eindeloos cruisen over the open road. Prachtig design van staal, chroom en glas dat een stuk technisch vernuft omhult waarin de cilinders grommen. Linkerarm nonchalant uit het open raam en gáán. Het is een sprookje, dat weet ik. Iedere keer dat je dat gaspedaal indrukt, help je de planeet weer een stukje meer naar de klote. Dat heeft niks met vrijheid te maken. Maar zonder sprookjes is het leven zó saai.

Kijk nou naar Roodkapje op deze foto. Iemand houdt met hart en ziel van haar. Genoeg om de moeite te doen de rode hoes er zorgvuldig overheen te spannen. Zo is ze veilig, beschermd tegen stof en vuil en de blikken van pottenkijkers die niet weten hoe ze zo’n exquise stuk automobiel moeten waarderen. Veel mensen zullen het zonde vinden, een verspilling van geld, zo’n onhandige oude auto. Maar iemand in deze stad zal tijdens een vergadering of in de rij bij de supermarkt denken aan de lak en het chroom onder het rode doek en met die gedachte, met dat sprookje, een gelukkiger mens zijn.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
frank hanswijk

Frank Hanswijk

Frank Hanswijk (Rotterdam, 1971) is een Rotterdamse fotograaf. Hij ontwikkelde zich breed met werk in journalistiek, reclame, theater en architectuur. De laatste jaren concentreert zijn werk zich steeds meer op architectuur en landschap. Hij benadert de architectuur niet als object maar als plek waarin de mens, al dan niet op de foto aanwezig, een cruciale rol speelt.

Profiel-pagina
Nog geen reacties