voor de harddenkende Rotterdammer
MarkvanWijk-VersBeton-FictieWeek-balk

Prins Alexander heeft de status Werelderfgoed gekregen. De commissie geeft aan dat de Lubbersarchitectuur in deze Rotterdamse wijk tot in perfectie is uitgevoerd – en wil dit graag doorgeven aan volgende generaties.

Van 1982 tot 1992 zwaaide Ruud Lubbers de scepter over Nederland. De bezem ging door het land. Miljardenbezuinigingen, werknemers op de min-lijn door het Akkoord van Wassenaar en versterkte banden met de VS, door de belofte tot het plaatsen van kruiskoprakketen. ‘Niet mauwen, doordouwen’ was het credo van de jaren 80.

De architectuur en stedebouwkundige planning sloot daarop aan. De zogenaamde ‘Lubbersarchitectuur’, is praktisch, overzichtelijk en zuinig, met felle kleuren om bewoners op te vrolijken. Prins Alexander is volgens de UNESCO een kraakhelder voorbeeld van deze architectuur.

De voorzieningen in de zogenaamde Lubbersgebieden zijn in te delen in zes monocategorieën: wonen, werken, horeca, boven- en ondergronds parkeren, groenvoorziening en leisure. Zo kan iedere bewoner of bezoeker van het gebied optimaal en efficiënt worden voorzien in de opkomende leefbehoeften gedurende de hele dag.

In Prins Alexander is ook dit onderdeel perfect uitgedragen. Sterker nog, ook de bouwplannen ná het Lubbersarchitectuurtijdperk hebben deze strikt functionele indeling in ere gehouden. Met de Megastores (Alexandrium II) en de woonmall (Alexandrium III) is zelfs gestreefd naar het functioneel indelen van de in Prins Alexander belangrijke leisure-subcategorieën: ‘grote winkels’ en ‘meubels’.

Prins Alexander mag zich daarom vanaf vandaag bedienen van het prestigieuze label. “Dit bijzondere tijdsbeeld willen we niet verloren laten gaan. Door de Werelderfgoedstatus zullen gebieden als de Oosterflank niet alleen nu, maar ook voor volgende generaties verzekerd blijven,” aldus de woordvoerder van de UNESCO-commissie.

Dit nepbericht is een Heijpaalbericht, de Rotterdamse tegenhanger van De Speld. Het is gepubliceerd tijdens de Fictieweek in 2017 en is satirisch bedoeld.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Screenshot 2017-08-11 16.13.53

Anneke Kortleve

Anneke Kortleve (1985) houdt van verschillende opties, groente, het geluid van een stem door een megafoon en voetbal. En Rotterdam natuurlijk. Ze studeerde rechten en journalistiek. Ze is een weekje gasthoofdredacteur tijdens de Vers Beton fictieweek. Schrijven is haar leven, liefst samen met Sam. Haar bedrijf heet Terra Cacti.

Profiel-pagina
Jasmijn Krol 2

Jasmijn Krol

Jasmijn Krol (1988, Dongen) is beeldend kunstenaar en woonachtig in Rotterdam. Ze werkt voornamelijk met video, fotografie en performance. Naast haar autonome werk, maakt ze momenteel een documentaire en werkt ze ook als fotograaf in opdracht.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton