PolitiekStedelijke ontwikkeling & architectuur31 augustus 2017

Profiteren van een dichte Maastunnel: drie tips aan het stadsbestuur

Opinie

De Maastunnel is dicht. Het verkeer is daardoor uit de stad en dat moet zo blijven, vindt Adriaan Korthuis. Hij geeft drie tips voor als de tunnel straks weer open gaat. Zoals: maak een snelle ov-verbinding in beide tunnelbuizen.

De Maastunnel is dichtgegaan van Noord naar Zuid en de gevreesde verkeerschaos is uitgebleven. De stad is gewoon netjes bereikbaar en ondertussen genieten we van minder auto’s door de stad. Dat opent een fris perspectief voor hoe we ons met zijn allen door de stad bewegen als de tunnel straks weer open is. We hoeven bijvoorbeeld niet meer te wachten op een derde stadsbrug voordat we het verkeer door de stad beter inrichten.

Jarenlang hebben we gedacht dat de Maastunnel een onmisbare schakel is in de grootstedelijke bereikbaarheid. En jarenlang heeft het stadsbestuur daarmee het verkeersriool van de Maastunneltraverse met alle roetpluimen, stank en hoestende Rotterdammers voor lief genomen. Nu de tunnel dicht is blijkt: de onmisbaarheid valt best wel mee. De wegen aan beide zijden van de Maas zijn nog steeds prima begaanbaar, alle Rotterdammers komen moeiteloos van Noord naar Zuid en omgekeerd en grootschalige verstoppingen zijn uitgebleven.

Jazeker, het is drukker op de Erasmusbrug, de Willemsbrug en de Maasboulevard en inderdaad, er parkeren meer dagjesmensen in Charlois en op het Noordereiland om vervolgens op de fiets (!) de stad in te gaan. Maar zo bezien is de Maastunnel lang niet zo onmisbaar als we dachten.

Dat wachten op een derde stadsbrug die de stad verlost van doorgaand verkeer blijkt nu dus niet meer nodig

In mei heeft de Rotterdamse gemeenteraad een toekomstvisie aangenomen voor de ontwikkeling van het verkeer door de stad: het Stedelijk Verkeersplan 2017-2030+. In dat plan geeft de gemeente voorrang aan fietsers, voetgangers en aan het openbaar vervoer. Ook wil de Raad af van autoverkeer dat dwars door de stad rijdt terwijl het er niets heeft te zoeken, getuige de motie ‘Alleen bestemmingsverkeer de stad in’.

Maar ondanks die goede voornemens, houdt dit plan het verkeersriool van de Maastunneltraverse in stand. Maatregelen om de verkeersoverlast daar te verminderen komen pas in zicht wanneer het autoverkeer kan worden omgeleid over een nieuw te bouwen derde stadsbrug over de Nieuwe Maas. Eigenlijk zeggen het College en de Raad dat er nog een hele generatie Rotterdammers moet opgroeien in een stad vol uitlaatgassen producerend verkeer, totdat zo’n brug er over twintig, dertig jaar misschien ligt.

Dat wachten op een derde stadsbrug, die de stad verlost van doorgaand verkeer blijkt nu niet meer nodig. De stad is al van het doorgaande verkeer verlost. Het verkeer dat tot juli de Maastunnel nam, is de stad uit en kan ook wegblijven wanneer de tunnel in 2019 weer opengaat.

Het is dus zaak om deze kans te grijpen en ervoor te zorgen dat het doorgaande verkeer straks wegblijft. Daarvoor drie tips aan het College en de Raad:

  1. Handhaaf de deal met Google en TomTom om doorgaand verkeer niet dwars door de stad te laten rijden. Een van de redenen waarom de stad geen verkeerschaos is geworden is omdat onze navigatiesystemen je nu over de ring leiden als je van Barendrecht naar Delft moet of van Amsterdam naar Ahoy. En dat mag zo blijven.
  2. Zorg voor een ander gebruik van de Maastunneltraverse na 2019. De vrijgekomen ruimte in de tunnel, op de Pleinweg en op de ’s-Gravendijkwal kan uitstekend worden gebruikt voor een comfortabele en snelle ov-verbinding tussen Rotterdam Zuid en het centrum, bijvoorbeeld een vrije elektrobusbaan in beide tunnelbuizen. En da’s ook nog eens erg innovatief.
  3. Zie af van het hopeloze hoger beroep over benzineauto’s in de Milieuzone. Weren van doorgaand verkeer zet meer zoden aan de dijk dan het bannen van een paar oldtimers. Alle tijd en het geld dat de gemeente verdoet aan procederen, kunnen we beter besteden aan dingen waar iedereen blij van wordt.
Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Luchtkwaliteit, maastunnel, sluiting en verkeer

Secties: Politiek en Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: Maastunnel, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *