Voor de harddenkende Rotterdammer

De Maastunnel is dicht. Het verkeer is daardoor uit de stad en dat moet zo blijven, vindt Adriaan Korthuis. Hij geeft drie tips voor als de tunnel straks weer open gaat. Zoals: maak een snelle ov-verbinding in beide tunnelbuizen.

De Maastunnel is dichtgegaan van Noord naar Zuid en de gevreesde verkeerschaos is uitgebleven. De stad is gewoon netjes bereikbaar en ondertussen genieten we van minder auto’s door de stad. Dat opent een fris perspectief voor hoe we ons met zijn allen door de stad bewegen als de tunnel straks weer open is. We hoeven bijvoorbeeld niet meer te wachten op een derde stadsbrug voordat we het verkeer door de stad beter inrichten.
Jarenlang hebben we gedacht dat de Maastunnel een onmisbare schakel is in de grootstedelijke bereikbaarheid. En jarenlang heeft het stadsbestuur daarmee het verkeersriool van de Maastunneltraverse met alle roetpluimen, stank en hoestende Rotterdammers voor lief genomen. Nu de tunnel dicht is blijkt: de onmisbaarheid valt best wel mee. De wegen aan beide zijden van de Maas zijn nog steeds prima begaanbaar, alle Rotterdammers komen moeiteloos van Noord naar Zuid en omgekeerd en grootschalige verstoppingen zijn uitgebleven.
Jazeker, het is drukker op de Erasmusbrug, de Willemsbrug en de Maasboulevard en inderdaad, er parkeren meer dagjesmensen in Charlois en op het Noordereiland om vervolgens op de fiets (!) de stad in te gaan. Maar zo bezien is de Maastunnel lang niet zo onmisbaar als we dachten.

In mei heeft de Rotterdamse gemeenteraad een toekomstvisie aangenomen voor de ontwikkeling van het verkeer door de stad: het Stedelijk Verkeersplan 2017-2030+. In dat plan geeft de gemeente voorrang aan fietsers, voetgangers en aan het openbaar vervoer. Ook wil de Raad af van autoverkeer dat dwars door de stad rijdt terwijl het er niets heeft te zoeken, getuige de motie ‘Alleen bestemmingsverkeer de stad in’.
Maar ondanks die goede voornemens, houdt dit plan het verkeersriool van de Maastunneltraverse in stand. Maatregelen om de verkeersoverlast daar te verminderen komen pas in zicht wanneer het autoverkeer kan worden omgeleid over een nieuw te bouwen derde stadsbrug over de Nieuwe Maas. Eigenlijk zeggen het College en de Raad dat er nog een hele generatie Rotterdammers moet opgroeien in een stad vol uitlaatgassen producerend verkeer, totdat zo’n brug er over twintig, dertig jaar misschien ligt.
Dat wachten op een derde stadsbrug, die de stad verlost van doorgaand verkeer blijkt nu niet meer nodig. De stad is al van het doorgaande verkeer verlost. Het verkeer dat tot juli de Maastunnel nam, is de stad uit en kan ook wegblijven wanneer de tunnel in 2019 weer opengaat.
Het is dus zaak om deze kans te grijpen en ervoor te zorgen dat het doorgaande verkeer straks wegblijft. Daarvoor drie tips aan het College en de Raad:

  1. Handhaaf de deal met Google en TomTom om doorgaand verkeer niet dwars door de stad te laten rijden. Een van de redenen waarom de stad geen verkeerschaos is geworden is omdat onze navigatiesystemen je nu over de ring leiden als je van Barendrecht naar Delft moet of van Amsterdam naar Ahoy. En dat mag zo blijven.
  2. Zorg voor een ander gebruik van de Maastunneltraverse na 2019. De vrijgekomen ruimte in de tunnel, op de Pleinweg en op de ’s-Gravendijkwal kan uitstekend worden gebruikt voor een comfortabele en snelle ov-verbinding tussen Rotterdam Zuid en het centrum, bijvoorbeeld een vrije elektrobusbaan in beide tunnelbuizen. En da’s ook nog eens erg innovatief.
  3. Zie af van het hopeloze hoger beroep over benzineauto’s in de Milieuzone. Weren van doorgaand verkeer zet meer zoden aan de dijk dan het bannen van een paar oldtimers. Alle tijd en het geld dat de gemeente verdoet aan procederen, kunnen we beter besteden aan dingen waar iedereen blij van wordt.

Voordat je verder leest...

Wij kunnen alleen bestaan dankzij support van lezers. Help jij ons om onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk te blijven maken? Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

AdriaanBN

Adriaan Korthuis

Adriaan Korthuis woont sinds 1996 in Rotterdam. Hij is oprichter en directeur van Climate Focus (www.climatefocus.com). En een van de initiatiefnemers van het Rotterdams Klimaat Initiatief.

Profiel-pagina
Menno van der Meer

Menno van der Meer

Profiel-pagina
Lees 25 reacties
  1. Profielbeeld van Krommejonge
    Krommejonge

    Ben wel benieuwd waar de auteur woont en werkt en welk vervoersmiddel(en) hierbij aan te pas komen.

  2. Profielbeeld van Myra
    Myra

    Ik woon op het Churchillplein (hoek Coolsingel- Westblaak). De Coolsingel is nu wel veel drukker, door de mensen die de Erasmusbrug kiezen ipv de Maastunnel. De lucht op deze plek is altijd al minstens even vies als de tunneltraverse, daar komt het extra verkeer nog eens bij. Het verkeer gaat echt niet allemaal buiten de stad om.

    1. Profielbeeld van wiero
      wiero

      ben ik met je eens. Maar ik hoop dat je het dan ook met mij eens bent dat het niet makkelijk moet worden gemaakt voor doorgaand verkeer om de stad te doorkruisen. De coolsingel gaat straks worden versmalt naar minder rijbanen. Waar gaat dat verkeer weer naar toe, juist de tunneltraverse. Ik hoop dat je dan begrijpt dat dat niet netjes is voor bewoners in West. Daar ging al meer verkeer doorheen dan over de coolsingel.

      1. Profielbeeld van Myra
        Myra

        Ik ben het geheel met je eens, wiero. Doorgaand verkeer hoort niet in de stad. De lucht moet en kan veel schoner.

  3. Profielbeeld van Marielle
    Marielle

    Vandaag, 1400 uur… ik sta in de file op Katendrecht omdat de hele Maashaven is dichtgeslibd met auto’s die vanaf dd erasmusbrug zuid proberen te bereiken

        1. Profielbeeld van Mike
          Mike

          Typisch gevalletje alom overheersende autologica ;-)

          Ik zal er gelijk maar de rest van de vraag er bij zetten: Wat nu als Marielle woont in een klein plaatsje op het platteland waar geen bus rijdt en je niet zomaar bij een treinstation bent?

          Nou, dan neem je de auto naar Rotterdam, parkeer je hem in de P+R Capelsebrug, P+R Slinge of P+R Schiedam of één van de andere terreinen die je kan vinden op http://www.centrumparkeren.nl/rotterdam/pr. Vervolgens neem je de metro en loop je het laatste stuk. Goedkoper uit qua parkeren, vergelijkbare reistijd en een beetje lichaamsbeweging is nooit weg.

          Maar goed, de kans dat Marielle in z’n plaatsje woont is niet zo groot, de meeste mensen in Nederland wonen tegenwoordig in steden. In dat geval is de trein + metro een prima optie.

  4. Profielbeeld van Wiero
    Wiero

    Ik ben het helemaal er mee eens om voor altijd de hoeveelheid van het verkeer door de maastunnel te verminderen. En als het niet bij de maastunnel wordt gedaan dan wel het tunneltracé. Voor de stadsbewoners in west is het echt heel ongezond omdat er zoveel verkeer doorheen komt. De leefbaarheid in het mooie vooroorlogse west wordt beperkt door deze 6 (!!) Banen aan asfalt. Bestemmingsverkeer voor in de stad is prima, maar regio verkeer die de snelweg ring willen afsnijden mogen geen voorrang krijgen op de bewoners die in west wonen.

  5. Profielbeeld van Robert
    Robert

    Middenin de luwte van de vakantieperiode sluit je een belangrijke verkeersader af en er gebeurt niet zoveel. Wow! Ligt dat niet heel misschien eerder aan de vakantie dan aan de ‘misbaarheid’?

    Kortom: ik zou nog niet te vroeg ‘juichen’ en gelijk even de Maastunnel annexeren.

    1. Profielbeeld van Mike
      Mike

      De vakantie is inmiddels wel voorbij dus als het tot problemen zou lijden dan zou het nu wel merkbaar moeten zijn.

      Wat ik denk dat er aan de hand is, is het effect dat er ook voor zorgt dat zodra er een nieuwe weg komt er meer verkeer komt, wel dat effect werkt denk ik ook de andere kant op. Als de problemen in de stad te groot worden dan gaan mensen wel alternatieven zoeken.

      De vakantie was een goed idee, behalve dat het “rustige beginnen” is de zomer ook een beter seizoen om met fietsen te beginnen, als je dat dan twee maanden hebt volgehouden is het makkelijker de herfst en winter door te komen.

      1. Profielbeeld van Robert
        Robert

        De vakantieperiode is komende week pas voorbij, wellicht zullen mensen hun reisgedrag aanpassen (bijv. eerder of later vertrekken). Problemen zullen meetbaar/merkbaar zijn wanneer het verkeersaanbod op hetzelfde niveau is als voor de sluiting/vakantie. Wat als nu blijkt dat er hierdoor wel problemen ontstaan?

        Maar de denkfout die je maakt is dat de Maastunnel wordt gebruikt door mensen die ‘te lui’ zijn om de fiets te pakken; dat het een kwestie van wennen. Allicht creeert het ‘aanbod’ van de Maastunnel deels de ‘vraag’ van lokaal autoverkeer, maar voor veel mensen is fietsen of het OV geen werkbaar alternatief. Bijvoorbeeld door de hoeveelheid bagage, aantal afspraken (en ligging) per dag, bestemming/vertrekplaats buiten bereik van aansluitend OV etc etc etc. Voor hen is die elektrische bus (en voor ons allemaal, de RET stuurt erop aan om over 8 jaar zero-emission te zijn) toekomstmuziek of net onbruikbaar als een huidige dieselbus.

        1. Profielbeeld van Mike
          Mike

          Ik maak denk ik geen denkfout, ik denk alleen anders…

          Je legt me woorden in de mond (“de Maastunnel wordt gebruikt door mensen die ‘te lui’ zijn om de fiets te pakken”) die ik niet in mijn stukje of tussen de regels van mijn stukje lees. De mens is van nature lui.

          De voorbeelden die je noemt gaan niet over lokaal verkeer (prima OV binnen Rotterdam) en non-lokaal verkeer zou over de snelweg moeten gaan.

          Binnen Rotterdam is de fiets een prima alternatief dat regelmatig sneller is dan de auto, tram of bus en waarbij je t.o.v. de auto nog het voordeel het dat je geen parkeerplaats hoeft te zoeken/betalen.

          Fietsen wordt ook een stuk logischer als de auto/bus/tram/trein als je je bedenkt dat bewegen goed en meer bewegen beter. Waar je bij de auto je tijd helemaal kwijt bent, is de fiets “tijdsneutraal”, zie https://www.duurzaamnieuws.nl/wie-fietst-leeft-langer-en-gezonder/

          NB: Geen illusies hoor dat ik je hiermee overtuig ;-)

          1. Profielbeeld van Inge Janse
            Inge Janse

            @ Mike: de filosofie ‘Waar je bij de auto je tijd helemaal kwijt bent, is de fiets “tijdsneutraal”’ vind ik echt superinteressant. Als ik met tegenwind en in de regen de Erasmusbrug over klauter, dan zie ik (zeker de laatste tijd) enorme rijen auto’s in de file staan om hetzelfde te doen. Vaak ben ik dan boos op hen (“zij wel droog en warm en relaxed, ik niet!”), dus ik zal voortaan jouw mantra prevelen :D

            1. Profielbeeld van Mike
              Mike

              Moet je zeggen dat ik juist als er rijen auto’s staan ik blij ben dat ik met de fiets ben; zo gezond is het niet in de file te staan met al die uitlaatgassen om je heen.

              Een goed regenpak helpt en verder is zou je je de Erusmusbrug voorstellen als (een deel van) het achtvoudige pad ;-)

          2. Profielbeeld van Robert
            Robert

            [De vakantie is inmiddels wel voorbij dus als het tot problemen zou lijden dan zou het nu wel merkbaar moeten zijn]

            Tahdaaah…!

            [Als de problemen in de stad te groot worden dan gaan mensen wel alternatieven zoeken]

            Kijk naar bijv. New York, HongKong of Los Angeles, het probleem is suburbanisatie (mensen ‘ver’ van hun werk laten wonen). Denk je dat iedereen het stiekem ontzettend fijn vindt om in de file te staan of dat jij de enkeling die het het ‘alternatief’ wel ziet en de ‘makke schapen’ niet?

            [Binnen Rotterdam is de fiets een prima alternatief dat regelmatig sneller is dan de auto]

            Dat hoef je mij niet uit te leggen. Ik heb zowel een fiets als een auto, ik gebruik ze allebei naar behoefte. En ik vermoed dat ik daarin niet de enige ben. Lang niet iedere autorit is ‘uit te bannen’ door maar te roepen dat iedereen gewoon op de fiets moet springen, dat is iets te simpel gedacht.

            1. Profielbeeld van Mike
              Mike

              Wat mensen in de file vinden is denk ik niet zo belangrijk, het is gewoon reistijd, wat ik zeker weet is dat zij denken dat het alternatief (dichter bij gaan wonen, een andere manier van vervoer) nog minder aantrekkelijk is.

              Inderdaad niet iedereen moet gewoon op de fiets springen, als je met de auto van buiten de stad naar Rotterdam komt is bijv. de metro handiger. Met de trein: de metro, de OV-fiets of de tram.

              Nee, niet iedere autorit hoeft uitgebannen te worden, 20% minder autoverkeer zou al prima zijn. Ik zie dat echter niet gebeuren zonder dat het op een of andere manier de automobilist lastiger wordt gemaakt.

              Bijna elke Nederlander heeft denk ik een fiets, zo bijzonder is die combinatie niet. De mens is van nature lui maar daar komt nog eens bij:
              * dat hij beslissingen te veel op de korte termijn neemt
              * aanneemt dat zijn/haar beslissing niet het verschil gaat maken voor het systeem
              * een gewoontedier is, overstappen is een moeilijk proces

              Ja, dan heten alternatieven al snel onbruikbaar.

  6. Profielbeeld van Mike
    Mike

    Ik ben het met Inge eens dat aan mooie plannen geen gebrek is maar aan draagvlak wel.

    Naar mijn idee is het beste idee het idee dat ervoor zorgt dat er (beduidend) minder (vervuilend) verkeer door de tunnel gaat zonder te zeggen “de tunnel blijft dicht” want dat is politiek niet haalbaar schat ik zo in. Iets met nudging?

    1. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      Mijn idee: maak van een uitlaat een inlaat. Als de uitlaatgassen direct in je auto komen, beperkt dat het aantal gereden kilometers enorm, en geeft het een uitstekende prikkel om elektrisch te gaan rijden. Ook weer opgelost.

      1. Profielbeeld van Mike
        Mike

        Goed nieuws, de lucht die je in een auto inademt is al die van de uitlaat echter niet van jou maar van je voorgangers. Zeker op de snelweg is dit effect bijna 100%, op rustige plattelandswegen niet. Bekijk maar eens Figuur 2 “Figuur 2. Niveaus NO
        2 en Zwarte Rook in scholen in relatie tot de afstand van de school tot de snelweg. ” van http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/863001005.pdf en extrapoleer dan naar 0 meter.

        Maar goed, verder een aardige idee (ik kan me ook dat plaatje met een brommer met slang herinneren) maar uitvoerbaar/draagvlak?

  7. Profielbeeld van Joey
    Joey

    Er is sinds 1968 al een comfortabele en snelle ov-verbinding tussen Rotterdam Zuid en het centrum, namelijk de metro. Wil je naar West, dan pak je sinds 2002 de metro naar Tussenwater en zit je zo in Schiedam. Als de Stadionpark-plannen doorgaan dan komt daar ook nog een mooie verbinding tussen Charlois / IJsselmonde / Feijenoord en Rotterdam-Oost bij. Wie weet krijgen we nog een derde stadsbrug tussen de Waalhaven en het Merwehavengebied. Moeten we soms de hele Nieuwe Maas asfalteren voordat er voldoende verbindingen tussen Zuid en Noord zijn?

    1. Profielbeeld van Wiero
      Wiero

      Nee dat lijkt me geen goed plan ;) Maar verkeer meer verspreid over de maas is beter dan alles als een trechter door de tunnel sturen. Ik woon aan de tunneltraverse en het is echt te druk en te ongezond.

  8. Profielbeeld van Inge Janse
    Inge Janse

    Ik vind het prima ideeën. Maar ja. Om vrij met Bloem te spreken: iedere verandering is een achteruitgang, ook al is het een vooruitgang. De vraag is dus vooral: hoe realiseer je verandering? Je kunt nu al op je vingers uitrekenen wie hier tegen zijn en wat hun kritiek wordt, waarna de lokale politiek eieren voor zijn geld kiest en zijn energie richt op zaken die ze belangrijker (lees: verkiezingstechnisch interessanter) vinden.

    Het gebrek zit niet in goede ideeën. Was het maar zo’n feest. Het gebrek zit in daadkracht, ook in deze zelfverklaarde stad van daden. Dus daarom: hoe gaan we dit doen, op een manier dat er ook echt draagvlak voor ontstaat?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500