EconomiePolitiek29 september 2017

De Beste Stuurlui: Geld strooien vanuit een helikopter

Opinie

De Beste Stuurlui serveren weer prikkelende gespreksstof voor bij de vrijdagmiddagborrel. Deze week heeft Awais Hassan een idee hoe de gemeente de schulden van haar burgers kan aflossen.

Beeld: Octavia van Horik

Ik pak meestal om 07.01 de tram vanuit Charlois richting Maashaven. Daar stap ik rond 07.17 op de metro richting Centraal die dan al behoorlijk vol staat. Hoewel een groot deel van Rotterdam nog slaapt, zijn er aardig wat mensen op en onderweg. De ochtendspits kenmerkt zich door de sluimerende stilte. Bij iedere halte gaan er meer mensen in dan uit, tot aan Beurs, waar de metro zich ontlast van het grootste deel van de forenzen en weer doorgaat. En ik stap uit op Centraal en pak daar de trein. Het is een eer.

Ik ben gezegend om een goede baan te hebben. Een vaste ook nog. Niet veel mensen hebben die. Sterker nog, het aandeel vaste banen in Rotterdam ligt onder het landelijk gemiddelde. In de regio waren er traditioneel veel banen in de haven, maar deze zijn tegenwoordig geautomatiseerd. Er zijn robots met bloedvaten van koperdraad en tatoeages van zwarte blokletters die nu het werk doen. Voor de banen die nu moeilijk vervuld worden, vaak in de techniek, zijn weinig Rotterdammers goed geschoold.

En het werk dat er is, loont voor veel Rotterdammers onvoldoende. We staren ons blind op de hoogste bijstandscijfers van het land; maar de werkenden hebben het hier ook krap. Hoewel iets minder dan 10% van de Rotterdammers leeft van een bijstandsuitkering, geeft 1 op de 3 Rotterdammer aan moeite te hebben om rond te komen. 100.000 Rotterdammers zitten in de schulden, waarvan zeker zo’n 27.000 diep in de schulden.

 

De gemeente gaat er onterecht vanuit dat deze mensen op eigen kracht hun schulden kunnen oplossen

Dit zijn geen mensen die geld dat zij niet hebben spenderen aan luxe; dit zijn mensen die bij een geringe tegenslag al achterlopen op de rekeningen die maar blijven komen. En dan volgen de boetes voor te laat betalen. Dit gaat gepaard met veel stress en leidt tot werkloosheid en problemen binnen gezinnen. De gemeente gaat volgens het rapport van de Rekenkamer er onterecht vanuit dat deze mensen op eigen kracht hun schulden kunnen oplossen. Alle hulp ontbreekt. Terwijl hier juist een zetje nodig is om er weer bovenop te komen.

De Europese Centrale Bank pompt iedere maand 60 miljard euro in de Europese economie in de hoop dat het geld terecht komt bij ondernemers en consumenten. Echter, het blijft steken bij de banken die vervolgens de spaarrentes naar bijna 0% brengen. Sommige economen hebben daarom wel eens het idee geopperd om het geld vanuit een helikopter te strooien zodat het direct bij de mensen aankomt.

Bij elkaar staan Rotterdammers voor 1,2 miljard euro in de schulden. Dit is een fractie van het bedrag dat de ECB de economie probeert in te pompen. Idee: wat als de gemeente nu geld leent tegen zeer gunstige condities (0% rente, nooit terug hoeven betalen) en dit geld in een envelop doet en naar alle Rotterdammers stuurt om hen uit de schulden te helpen? Een soort  postcodeloterij, maar dan met het netnummer 010.

Dan kunnen al die mensen die ik ‘s ochtends in de metro tegenkom zich voor één keer nog eens omdraaien in bed. Ook de ambtenaren van de schuldhulpverlening kunnen dan lekker blijven tukken.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:De Beste Stuurlui, gemeente rotterdam, Metro en schulden

Secties: Economie en Politiek

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *