voor de harddenkende Rotterdammer

De Beste Stuurlui serveren weer prikkelende gespreksstof voor bij de vrijdagmiddagborrel. Deze week heeft Awais Hassan een idee hoe de gemeente de schulden van haar burgers kan aflossen.

DBS-OctaviaVanHorik
Beeld door: beeld: Octavia van Horik

Ik pak meestal om 07.01 de tram vanuit Charlois richting Maashaven. Daar stap ik rond 07.17 op de metro richting Centraal die dan al behoorlijk vol staat. Hoewel een groot deel van Rotterdam nog slaapt, zijn er aardig wat mensen op en onderweg. De ochtendspits kenmerkt zich door de sluimerende stilte. Bij iedere halte gaan er meer mensen in dan uit, tot aan Beurs, waar de metro zich ontlast van het grootste deel van de forenzen en weer doorgaat. En ik stap uit op Centraal en pak daar de trein. Het is een eer.
Ik ben gezegend om een goede baan te hebben. Een vaste ook nog. Niet veel mensen hebben die. Sterker nog, het aandeel vaste banen in Rotterdam ligt onder het landelijk gemiddelde. In de regio waren er traditioneel veel banen in de haven, maar deze zijn tegenwoordig geautomatiseerd. Er zijn robots met bloedvaten van koperdraad en tatoeages van zwarte blokletters die nu het werk doen. Voor de banen die nu moeilijk vervuld worden, vaak in de techniek, zijn weinig Rotterdammers goed geschoold.
En het werk dat er is, loont voor veel Rotterdammers onvoldoende. We staren ons blind op de hoogste bijstandscijfers van het land; maar de werkenden hebben het hier ook krap. Hoewel iets minder dan 10% van de Rotterdammers leeft van een bijstandsuitkering, geeft 1 op de 3 Rotterdammer aan moeite te hebben om rond te komen. 100.000 Rotterdammers zitten in de schulden, waarvan zeker zo’n 27.000 diep in de schulden.
 

Dit zijn geen mensen die geld dat zij niet hebben spenderen aan luxe; dit zijn mensen die bij een geringe tegenslag al achterlopen op de rekeningen die maar blijven komen. En dan volgen de boetes voor te laat betalen. Dit gaat gepaard met veel stress en leidt tot werkloosheid en problemen binnen gezinnen. De gemeente gaat volgens het rapport van de Rekenkamer er onterecht vanuit dat deze mensen op eigen kracht hun schulden kunnen oplossen. Alle hulp ontbreekt. Terwijl hier juist een zetje nodig is om er weer bovenop te komen.
De Europese Centrale Bank pompt iedere maand 60 miljard euro in de Europese economie in de hoop dat het geld terecht komt bij ondernemers en consumenten. Echter, het blijft steken bij de banken die vervolgens de spaarrentes naar bijna 0% brengen. Sommige economen hebben daarom wel eens het idee geopperd om het geld vanuit een helikopter te strooien zodat het direct bij de mensen aankomt.
Bij elkaar staan Rotterdammers voor 1,2 miljard euro in de schulden. Dit is een fractie van het bedrag dat de ECB de economie probeert in te pompen. Idee: wat als de gemeente nu geld leent tegen zeer gunstige condities (0% rente, nooit terug hoeven betalen) en dit geld in een envelop doet en naar alle Rotterdammers stuurt om hen uit de schulden te helpen? Een soort  postcodeloterij, maar dan met het netnummer 010.
Dan kunnen al die mensen die ik ‘s ochtends in de metro tegenkom zich voor één keer nog eens omdraaien in bed. Ook de ambtenaren van de schuldhulpverlening kunnen dan lekker blijven tukken.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Awais

Awais Hassan

Awais Hassan (1984) is geboren, getogen en gewoon gebleven op Zuid. Leest graag de open gezichten van de stad. Hij is econoom en werkt als consultant bij een groot Nederlands bedrijf.

Profiel-pagina
photo profile

Octavia van Horik

Octavia van Horik (1987) is grafisch ontwerper, illustrator en Rotterdammer sinds 2008. In haar werk gaat ze op zoek naar de grenzen van het medium om te kijken wat daar aan te morrelen valt. Een setje regels is er nu eenmaal om gebroken te worden.

Profiel-pagina