Rotterdamse Nieuwe5 oktober 2017

Dansvoer: “Als mensen het kut vinden, heb ik 100 koptelefoons en een leuke zomer gehad”

Rotterdamse Nieuwe in het Merwe-Vierhavengebied

Dankzij wat bijdehante mailtjes stond Laura-Anne van Dansvoer vorig jaar bovenop de Laurenskerk en op het IFFR-slotfeest met duizend koptelefoons. Deze ‘koningin van de vette feestjes zonder overlast’ onderneemt op gevoel en met lef.

In het bedrijfsverzamelgebouw Keilewerf 2, in het Merwe-Vierhavenkwartier ontmoet ik oprichter en ‘dansaanvoerder’ Laura-Anne Grimbergen, in gezelschap van haar hond Flip. Ze deelt het ruime en lichte kantoor met twee andere bedrijven, de sfeer is ongedwongen en op de achtergrond staat – uiteraard – muziek aan.

Beeld: Florine van Rees

Vertel, wat is Dansvoer eigenlijk?

Eigenlijk doen we twee dingen: we organiseren zelf silent discofeesten en verhuren doe-het-zelf pakketten met zenders en koptelefoons. Dat kunnen we uitbreiden met DJ’s of de productie van het hele evenement.

Hoe kwam jouw eerste koptelefoon op de dansvloer?

“Ik reisde ooit in Australië een tijdje meemet mensen die silent disco feestjes organiseerden. Toen viel me op dat het opzetten van een koptelefoon kan werken als een muur die wegvalt tussen mensen, waardoor ze zich vrij voelen om te dansen. Met dat in mijn hoofd heb ik bij de eigenaresse van Aloha – waar ik werkte nadat ik stopte met mijn promotieonderzoek – het idee gepitcht om silent discofeestjes te organiseren. Ze was meteen enthousiast en zei: ‘doe maar’. Ik geloofde in silent disco als avondvullend programma. Wilde het uit de ‘geinig, leuk voor 10 minuten-vibe’ halen en er een volwaardig evenement van maken, met verschillende DJ’s op drie kanalen. Zodat er voor iedereen wat tussen zit.”

"Zo'n koptelefoon werkt als een muur die wegvalt tussen mensen, waardoor ze zich vrij voelen om te dansen"

“Ik had geen uitgestippeld levensplan en dacht: het ergste wat er kan gebeuren is dat iedereen het heel kut vindt, maar dan heb ik honderd koptelefoons en een leuke zomer gehad. Het eerste feestje waren er weinig mensen, maar we hadden wel een hele toffe avond. Zo is het gegroeid en binnen no-time waren we koptelefoons aan het bijbestellen. Inmiddels zijn het er duizend.”

Hoe kwam je op de naam Dansvoer?

“De naam is een product van een avond eten met iets te veel wijn met een goede vriendin. Het komt van het Engelse food for thought. En natuurlijk een knipoog naar ‘dansvloer’. Iets waar ik soms wel spijt van heb want ik mis veel mails omdat mensen naar @dansvloer mailen.”

Door welke slimme zet heb je zo snel kunnen groeien?

“Dat was omdat ik al snel een nogal bijdehand mailtje naar de organisatie van de Rotterdamse Dakendagen heb gestuurd om te vragen of ze wilden samenwerken. Zij waren meteen enthousiast maar vonden dat ik wel wat weinig koptelefoons had. Dat was dus een gigantische stok achter de deur om uit te breiden. Tijdens de tweede editie vorig jaar stonden we bovenop de Laurenskerk die uitgelicht was in onze kleuren.”

“Inmiddels hebben we meer toffe Rotterdamse partijen waar we mee samenwerken. Zo mochten we bijvoorbeeld het IFFR-slotfeest doen vorig jaar en hebben we dit jaar voor de derde keer een mooie samenwerking met Schaatsbaan Rotterdam. Ook met het Vroesenpaviljoen hebben we vette feestjes gegeven, dat was heel sprookjesachtig. Toch mooi hoe je zonder overlast te veroorzaken zulke leuke dingen kunt doen?”

“De energie hier is heel besmettelijk en je kunt hier op je eigen tempo fouten maken”

Hoe ben je op de Keilewerf terecht gekomen?

“Ergens halverwege 2015 werd hier een ‘Tostitreffer’ georganiseerd, met een rondleiding van één van de initiatiefnemers van het bedrijfsverzamelgebouw. Toen hij liet doorschemeren dat nog niet alle kavels verhuurd waren, moest ik even uitrekenen of ik het kon betalen. Maar ik dacht ook: ‘hoe chill is het als ik die dingen niet meer in mijn woonkamer heb staan’. Uiteindelijk is het snel gegaan, ik ben in maart met Dansvoer begonnen en al in augustus hiernaartoe verhuist. Daardoor hadden we de mogelijkheid om te groeien, dat had vanuit mijn woonkamer niet gekund.”

“De energie hier is heel besmettelijk. Dat klinkt zweverig, maar dat is het totaal niet. Dit is juist een plek waar ideeën heel concreet worden. Ik ben blij dat er zo’n plek is in de stad waar ondernemers de ruimte krijgen om te leren. Hier kun je op je eigen tempo fouten maken en er is altijd wel iemand die meer over een bepaald onderwerp weet dan jij.”

Wat zouden beleidsmakers beter kunnen doen voor jou als ondernemer?

“Ik word dus heel droevig van het idee dat hier in het Vierhavengebied straks appartementen zouden komen. Ze moeten toch zien hoe belangrijk het is wat hier nu gebeurt?”

Beeld: Florine van Rees

Het is onmogelijk om echt winst te maken met jullie feesten, zeg je. Wat is je businessmodel dan?

“Op de manier waarop wij evenementen organiseren is dat inderdaad eigenlijk onmogelijk. We willen kwaliteit, maar ook drie DJ’s die tegelijkertijd op de verschillende kanalen draaien. Dat kost veel geld, terwijl we de entreeprijs laag willen houden. Dus investeren een deel van de omzet uit de verhuur, in onze feesten. Want andersom zijn de feesten ook weer een mooi visitekaartje voor zakelijke klanten. Het werkt twee kanten op. Verder ben ik niet echt een strateeg maar doe ik dingen op gevoel. Ik geloof er heilig in dat als je mensen behandelt zoals jezelf behandeld wilt worden, je dat ook terugkrijgt.”

Lees ookCategorieRotterdamse Nieuweinterviewreeks met jonge beeldbepalende en bijzondere ondernemers in Rotterdam

Wat wil je de komende jaren bereiken?

“Aan het einde van de avond vragen we altijd aan mensen of ze het leuk hebben gehad. Laats zei iemand: ik ga eigenlijk nooit uit omdat ik me nergens op mijn gemak voel, maar hier voelde ik me echt thuis. We zien steeds meer hoe dit voor heel veel verschillende mensen tof kan zijn. In principe is de doelgroep oneindig breed, ik heb nog genoeg te willen.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Ben jij of ken jij iemand die in deze serie past? Mail Osman. 

Reageer of deel op Social Media

Tags:Dansvoer, merwe-vierhavensgebied, ondernemer en Rotterdamse Nieuwe

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: DANSVOER, Keilestraat, Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *