Voor de harddenkende Rotterdammer

Het is droevig gesteld met de veiligheid en gezelligheid van de binnenstad, vindt Raymond Landegent. En dat verandert niet zolang de VVD Rotterdam als autovriendelijk blijft propageren. “Neem een voorbeeld aan Antwerpen of Parijs.”

Zelden heeft een advertentie in een krant mij zo boos gekregen. De Rotterdamse VVD nodigt in het Parool Amsterdammers uit om naar Rotterdam te komen, omdat we hier zo autovriendelijk zijn. Dit als reactie op het plan van GroenLinks om de Amsterdamse binnenstad nog autoluwer te maken. Die advertentie is een sterk staaltje geldverspilling van een fossiele partij die leeft in het verleden.

Racecircuit

Naast de luchtkwaliteit vind ik het droevig gesteld met de gezelligheid en de veiligheid van de binnenstad. Je kunt in Rotterdam geen 500 meter lopen zonder dat je pad wordt doorkruist door een (drukke) autoweg. Van de verkeerschaos op het Kruisplein tot het racecircuit Nieuwe Binnenweg – West Kruiskade, ’s Gravendijkwal en Blaak/Westblaak. Chaotische autowegen die de leefbaarheid van de binnenstad doen kelderen.
De oorsprong van onze autovriendelijke stad is bekend. De na-oorlogse stadsplanologen gaven ruim baan aan de vooruitgang en de bijbehorende automobielen. Maar niets is onomkeerbaar, het is inmiddels tijd voor een nieuwe visie, voor een leefbare stad.

Utrecht en Maastricht

Als we kijken naar andere, vergelijkbare steden, dan zie je – zeker in de binnenstad – een secundaire rol voor de auto weggelegd. In Antwerpen heb je grote parkeerterreinen aan de rand van het centrum en verken je de rest met de benenwagen. In Utrecht Centrum kan je een uur wandelen zonder een auto tegen te komen, in Maastricht word je als automobilist aan de rand van het centrum de parkeergarage ingeleid. Stuk voor stuk florerende stadscentra, waar het prettig verblijven is. Als de consument zich veilig voelt, zal hij meer tijd doorbrengen in het centrum en zijn beurs vaker trekken.

Tuurlijk, die geleende parkeerplaatsen als terrassen voor de horeca zijn een klein stapje in de goede richting. Maar waar de stad meer bij gebaat is, zijn grote maatregelen. Zie de binnenstad als een woonerf. Dertig kilometer per uur is echt hard genoeg voor een gebied waar volwassenen recreëren en kinderen fietsen. Plaats die bestemmingsverkeerpaaltjes in de Witte de Withstraat en maak van de meest gestresste wegen (Zaagmolenstraat, Nieuwe Binnenweg, West-Kruiskade, Zwart-Jan Straat) gewoon éénrichtingsverkeer.

Vergunning van 6 euro

Rotterdam gaat groeien de komende jaren. Er komen 30.000 bewoners in de Stadsdriehoek bij, met name in een groot aantal nieuwe woontorens. Is Rotterdam voorbereid om deze groep zichzelf met OV en fiets te laten bewegen? In Amsterdam en Parijs laten binnenstadbewoners het wel uit hun hoofd om een auto te nemen. Ten eerste sta je jaren op een wachtlijst, ten tweede is het duur. Een Rotterdamse parkeervergunning kost 6 euro (!) per maand en heb je binnen twee dagen in huis. Elke euro en maand die je daar bovenop zou doen, resulteert al direct in minder autobezit.
Als de binnenstad minder makkelijk te bereiken is, zullen er ook minder automobilisten gebruik maken van de binnenstad. Gemeente, durf die grote keuzes te maken en leid ons naar het beloofde land van gezonde lucht en veilig wandelen en fietsen. Alleen dan verdient de stad de titel ‘City Lounge’, zoals de gemeente Rotterdam dat in 2020 voor zich ziet. Een stad die – ik citeer – gastvrij, ‘warm’, persoonlijk en gezellig is. Precies, zoals een woonerf.

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Portret Raymond Landegent 02112015

Raymond Landegent

Raymond Landegent (1986) is een Rotterdamse ondernemer die de toekomst van zijn stad het liefst groen tegemoet ziet. Na 6 jaar op de Schieweg te hebben gewoond is hij onlangs met fiets en vriendin verhuisd naar een kluswoning in Crooswijk. De komende jaren zullen ze het dus met elkaar moeten doen, en dan het liefst in goede gezondheid.

Profiel-pagina
Menno van der Meer

Menno van der Meer

Profiel-pagina
Lees 14 reacties
  1. Profielbeeld van Myranda Mulder
    Myranda Mulder

    Deelauto’s

    In het woongebouw Stadtimmerhuis, koop je niet alleen een woning maar tegelijk een deel in een electrische deelauto. Geweldig toch? Greenwheels is ook zo geweldig.
    We moeten af De auto als statussymbool. En voetgangers voorrang.
    En fietsen is uitermate gezond ( vooral als de lucht schoner wordt)

  2. Profielbeeld van Robert
    Robert

    “In Amsterdam en Parijs laten binnenstadbewoners het wel uit hun hoofd om een auto te nemen. Ten eerste sta je jaren op een wachtlijst, ten tweede is het duur.”

    Als ze het uit hun hoofd lieten een auto te nemen, dan was er ook geen wachtlijst. Dus die premisse klopt niet helemaal. En met dat ‘duur’ valt het ook wel mee: 267 euro per half jaar (vs een dagtarief van 95 euro in het centrum).

    Het is niet zo dat (de wens tot) het bezit van een auto afneemt (en wie ooit met een ‘deelauto’ op zaterdag met 2 kinderen naar de Ikea wilde is daarna ook voorgoed van dat fenomeen genezen). Ook jongeren, waarvan wordt gezegd dat ze geen auto meer willen, kopen wanneer ze ouder worden ook ‘gewoon’ een eigen auto.

    Overigens zijn steden als Antwerpen, en helemaal Maastricht en Utrecht, juist niet te vergelijken met Rotterdam. Dat zijn steden met een compacte oude binnenstad, waarbinnen het dus ook goed te belopen is.

    1. Profielbeeld van Raymond
      Raymond

      Hallo Robert,

      Wat bedoel je met 267 euro per half jaar?

      In steden als Amsterdam en Parijs hebben mensen gemiddeld pp minder auto, omdat het lastig is om een parkeervergunning te krijgen.

      ”Het is niet zo dat (de wens tot) het bezit van een auto afneemt (en wie ooit met een ‘deelauto’ op zaterdag met 2 kinderen naar de Ikea wilde is daarna ook voorgoed van dat fenomeen genezen). Ook jongeren, waarvan wordt gezegd dat ze geen auto meer willen, kopen wanneer ze ouder worden ook ‘gewoon’ een eigen auto.”

      Waar is dit op gebaseerd? Tuurlijk, mensen blijven nog graag auto’s kopen, maar ik wil met mijn stuk aandragen dat de gemeente hardere maatregelen mag nemen om autogebruik in de binnenstad te ontmoedigen.

      ”Overigens zijn steden als Antwerpen, en helemaal Maastricht en Utrecht, juist niet te vergelijken met Rotterdam. Dat zijn steden met een compacte oude binnenstad, waarbinnen het dus ook goed te belopen is.”

      Klopt, Rotterdam is lastig te vergelijken met Antwerpen, maar we kunnen ons wel laten inspireren toch?

  3. Profielbeeld van P. van Klaveren
    P. van Klaveren

    Een beetje flauw om niet even de laatste ontwikkelingen aan te stippen !! Coolsingel wordt voor tientallen miljoenen euro’s getransformeerd naar fiets en wandel gebied … vanaf Centraalstation is een groen gebied rechtstreeks naar de Westkruiskade ontwikkeld dus je kan niet beweren dat dit college fiets/wandel vijandig is.. daarnaast is de nieuwe aanpak van de Binnenrotte een groot feest voor de wandelende Rotterdammer …. dus wat mij betreft is Rotterdam op de goede weg.

    1. Profielbeeld van bla
      bla

      Vergeet wat betreft de vervuiling ook niet de milieuzone én de ontwikkeling en stimulering van elektrisch rijden.
      Neemt niet weg dat sommige plekken zoals de ’s gravendijkwal zwaar te verduren hebben onder het huidige verkeersaanbod.

    2. Profielbeeld van Raymond
      Raymond

      Hallo P van Klaveren,

      De Coolsingel gaat van 4 naar 3 baans, dus daar verwacht ik nog steeds geen relaxte wandelpromenade als ik eerlijk ben. Over de Coolsingel is al genoeg gezegd, dus ik wilde daar geen woorden aan vuil maken. Maar ik bedoel juist dat áls je de Coolsingel dan aanpakt, doe het dan rigoreus en maak het zo autoluw mogelijk danwel autovrij.

      Tuurlijk er zijn voorbeelden te noemen waarbij de gemeente goed bezig is, maar er zijn ook nog genoeg verbeterpunten, die ik wilde aanstippen in mijn stuk.

  4. Profielbeeld van Eric van Spelde
    Eric van Spelde

    Eens met Robin. Autobezit is niet het probleem, en als je niet een heel eenzijdige bevolkingsopbouw van de stad wil die bestaat uit een soort tribale samenlevingen van studenten en verongelijkte dogmatisch-linkse bakfietsmoeders, dan moet je beseffen dat mensen die een baan, een gezin, familie – kortom een leven hebben, veelal ook een auto hebben. Als ik buiten de stad afhankelijk was van het OV, dan werden mijn mogelijkheden tot beroepsuitoefening, sociale contacten en zelfverwezenlijking wel erg beperkt. Rotterdam is nog lang geen Parijs of Los Angeles. Wie zich geregeld naar een andere omgeving verplaatst (en dan bedoel ik niet drie keer per jaar met een vliegtuig naar een plek waar je in principe weinig te zoeken hebt), kan zich over het algemeen ook beter in een ander verplaatsen. Nieuwe woningprojecten met te weinig (ondergrondse/eigendom) parkeerruimte in de veronderstelling dat mensen geen auto meer willen als je autobezit ontmoedigt, dat is wensdenken van de onderste plank. Maar al die auto’s hoeven niet op straat te staan en we hoeven zeker niet te faciliteren dat ze gebruikt worden voor ritjes van een paar kilometer op vierkante meters grond waar sowieso een spanningsveld heerst van woon- , werk- leef- en recreatiefuncties en -wensen. Zó groot is Rotterdam ook weer niet. In principe kan ik alles ten aan de noordkant van van de Maas te voet bereiken.
    In dit verband moet me trouwens van het hart dat ik als voetganger zelden of nooit last heb van automobilisten, maar des te meer van fietsers. Het dogmatisch stimuleren van het fietsen door maar te blijven wegkijken bij ongewenst gedrag (ze willen geen licht voeren in het donker? Nou dan vinden we een gloeiende spijker op je jas ook goed genoeg…) is elke dag zichtbaar. Op het trottoir rijden, schelden als je in de weg loopt, consequent geen richting aangeven en maar blijven doortrappen, wat er ook gebeurt. Het maakt het verblijf in de binnenstad voor voetgangers minder aantrekkelijk. Eén keer heeft een fietser zich verwaardigd om te stoppen toen ik op een zebrapad wilde oversteken. Ik was te verbouwereerd om hem ter plekke uitgebreid te bedanken…

    Kortom: maak de stad autoluw, zorg dat bewoners hun auto zoveel mogelijk kwijt kunnen op/in privé-parkeergelegenheid (in plaats van dagjesmensen en winkelpubliek met hun auto naar de binnenstad te lokken door de parkeertarieven in gemeentelijke garages omlaag te gooien en tegelijk parkeergeld te heffen op P & R-locaties waar je voorheen gratis kon parkeren, zou je die parkeerplaatsen natuurlijk ook tegen aantrekkelijke tarieven permanent aan bewoners kunnen verhuren of zelfs verkopen…) en maak/houd de binnenstad voor voetgangers aantrekkelijk door niet alles maar op de fiets te gooien.

    1. Profielbeeld van Loek
      Loek

      Dit. Rotterdam is géén Manhattan, een eiland waar sommige bewoners bijna nooit vanaf komen. Veel mensen kunnen niet zonder auto. Wat we wél kunnen doen, is die auto binnen parkeren, en hem alleen gebruiken als we buiten het centrum moeten zijn.

      Het zou IMO meer opleveren als we collectief tot de realisatie komen dat de negatieve zaken (overlast, onveiligheid) worden veroorzaakt door gedrag waartegen je gewoon beleid kunt maken: sportuitlaten, racen, rood licht negeren, voetgangers overhoop rijden en fietsen op de stoep. Deze zaken zijn reden tot boetes en rijontzeggingen. Zet 010 voor mijn part zo vol met flitspalen dat je van de een naar de andere kunt springen. ‘De auto’ hoeft van mij namelijk niet weg, dit soort gedrag wél.

      1. Profielbeeld van Raymond
        Raymond

        Eens. Laatst nog een jongen op de Nw Binnenweg, die erg hard optrok vlak naast een grote groep mensen die aanwezig waren bij de opening van het kauwgomkunstwerk. Voor de deur bij Caland Schoenen. Puur provocatief en aggressief gedrag.

        De wijkagent stond er toevallig bij, hield de man staande, vroeg zijn rijbewijs. De nonchalante jongeman had er weinig boodschap aan. Na de rijbewijs controle liet de agent hem weer gaan, en kan er niks tegen doen. Hij gaf aan dit soort gevallen alleen net zo vaak staande te houden tot ze het vervelend vinden. Maar het punt is natuurlijk dat dat niet vaak genoeg gebeurd, want geen prioriteit.

        Daarom vind ik de woonerf optie een goede oplossing, 30 is hard genoeg in zo’n dergelijk gebied waar veel voetgangers en fietsers zijn. En dan kan je dat soort hardrijders wel aanpakken. De gemeente zegt dan vervolgens dat dat niet kan ivm de hulpdiensten. Wat ik een onzinargument vind, aangezien die sowieso wel zo hard mogen rijden als noodzakelijk. ”Het verschil is dan te groot met de normale weggebruikers.” Enfin, een lastige zaak, die het beste op te lossen valt door een aantal straten helemaal autovrij te maken, dan ben je van het gelazer af.

  5. Profielbeeld van Robin van Holst
    Robin van Holst

    Prima idee om de binnenstad autoluw te maken Raymond. Fietser first, auto second zou vooral in het centrum moeten gelden. Maak van de Meent en de Witte de With maar fietsstraten (auto te gast).

    Maar betreft autobezit ben ik het ten dele met je eens, voor veel mensen (waaronder ik) is een auto hebben belangrijk om je snel te kunnen verplaatsen, zeker als je voor werk buiten Rotterdam moet zijn. Dat hoef ik denk ik ook niet uit te leggen.

    Ik zet eerder vraagtekens bij het bezit van een tweede auto en dat de parkeervergunning maar marginaal duurder is voor die tweede auto. Wat je veel ziet is dat men nu vaak een tweede auto heeft naast een lease-wagen (die max. 500km privé mag rijden), wat zorgt voor een flinke parkeerdruk. Geen idee wat het zou schelen, maar toen ik op de Mariniersweg woonde was dit een probleem en nu in het Kleiwegkwartier is het net zo goed een probleem.

    1. Profielbeeld van Raymond Landegent
      Raymond Landegent

      Dank voor je reactie, Robin.

      Tuurlijk, ik beweer ook niet dat iedereen zijn auto weg moet doen, maar een voldongen feit (in ieder geval voor mij en vele andere Rotterdammers) is dat het anders kan en moet. Daarom dit stuk.

      Andere steden (Oslo, Barcelona) zijn in rap tempo aan het veranderen op het verkeersbeleid aangaande auto’s (minder auto’s, meer ruimte voor mensen), Rotterdam mag hier wat mij betreft een voorbeeld aan nemen. Impopulaire maatregelen op de korte termijn, waar stadsgebruikers uiteindelijk blij mee zullen zijn.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.