voor de harddenkende Rotterdammer

Het is droevig gesteld met de veiligheid en gezelligheid van de binnenstad, vindt Raymond Landegent. En dat verandert niet zolang de VVD Rotterdam als autovriendelijk blijft propageren. “Neem een voorbeeld aan Antwerpen of Parijs.”

Zelden heeft een advertentie in een krant mij zo boos gekregen. De Rotterdamse VVD nodigt in het Parool Amsterdammers uit om naar Rotterdam te komen, omdat we hier zo autovriendelijk zijn. Dit als reactie op het plan van GroenLinks om de Amsterdamse binnenstad nog autoluwer te maken. Die advertentie is een sterk staaltje geldverspilling van een fossiele partij die leeft in het verleden.

Racecircuit

Naast de luchtkwaliteit vind ik het droevig gesteld met de gezelligheid en de veiligheid van de binnenstad. Je kunt in Rotterdam geen 500 meter lopen zonder dat je pad wordt doorkruist door een (drukke) autoweg. Van de verkeerschaos op het Kruisplein tot het racecircuit Nieuwe Binnenweg – West Kruiskade, ’s Gravendijkwal en Blaak/Westblaak. Chaotische autowegen die de leefbaarheid van de binnenstad doen kelderen.
De oorsprong van onze autovriendelijke stad is bekend. De na-oorlogse stadsplanologen gaven ruim baan aan de vooruitgang en de bijbehorende automobielen. Maar niets is onomkeerbaar, het is inmiddels tijd voor een nieuwe visie, voor een leefbare stad.

Utrecht en Maastricht

Als we kijken naar andere, vergelijkbare steden, dan zie je – zeker in de binnenstad – een secundaire rol voor de auto weggelegd. In Antwerpen heb je grote parkeerterreinen aan de rand van het centrum en verken je de rest met de benenwagen. In Utrecht Centrum kan je een uur wandelen zonder een auto tegen te komen, in Maastricht word je als automobilist aan de rand van het centrum de parkeergarage ingeleid. Stuk voor stuk florerende stadscentra, waar het prettig verblijven is. Als de consument zich veilig voelt, zal hij meer tijd doorbrengen in het centrum en zijn beurs vaker trekken.

Tuurlijk, die geleende parkeerplaatsen als terrassen voor de horeca zijn een klein stapje in de goede richting. Maar waar de stad meer bij gebaat is, zijn grote maatregelen. Zie de binnenstad als een woonerf. Dertig kilometer per uur is echt hard genoeg voor een gebied waar volwassenen recreëren en kinderen fietsen. Plaats die bestemmingsverkeerpaaltjes in de Witte de Withstraat en maak van de meest gestresste wegen (Zaagmolenstraat, Nieuwe Binnenweg, West-Kruiskade, Zwart-Jan Straat) gewoon éénrichtingsverkeer.

Vergunning van 6 euro

Rotterdam gaat groeien de komende jaren. Er komen 30.000 bewoners in de Stadsdriehoek bij, met name in een groot aantal nieuwe woontorens. Is Rotterdam voorbereid om deze groep zichzelf met OV en fiets te laten bewegen? In Amsterdam en Parijs laten binnenstadbewoners het wel uit hun hoofd om een auto te nemen. Ten eerste sta je jaren op een wachtlijst, ten tweede is het duur. Een Rotterdamse parkeervergunning kost 6 euro (!) per maand en heb je binnen twee dagen in huis. Elke euro en maand die je daar bovenop zou doen, resulteert al direct in minder autobezit.
Als de binnenstad minder makkelijk te bereiken is, zullen er ook minder automobilisten gebruik maken van de binnenstad. Gemeente, durf die grote keuzes te maken en leid ons naar het beloofde land van gezonde lucht en veilig wandelen en fietsen. Alleen dan verdient de stad de titel ‘City Lounge’, zoals de gemeente Rotterdam dat in 2020 voor zich ziet. Een stad die – ik citeer – gastvrij, ‘warm’, persoonlijk en gezellig is. Precies, zoals een woonerf.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Portret Raymond Landegent 02112015

Raymond Landegent

Raymond Landegent (1986) is een Rotterdamse ondernemer die de toekomst van zijn stad het liefst groen tegemoet ziet. Na 6 jaar op de Schieweg te hebben gewoond is hij onlangs met fiets en vriendin verhuisd naar een kluswoning in Crooswijk. De komende jaren zullen ze het dus met elkaar moeten doen, en dan het liefst in goede gezondheid.

Profiel-pagina
Menno van der Meer

Menno van der Meer

Profiel-pagina
Lees 14 reacties