voor de harddenkende Rotterdammer

Elke maand reageert Fay op een foto van Frank. Stedelijke beelden met een tekst die daarop doordenkt. Een plaatje-praatje voor uw kijkplezier, met deze maand: selectieve liefde en aandacht.

ondertijds oktober
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Deze mannen zullen foto’s maken van het kunstwerk Wall Relief no.1. Het bakstenen reliëf van kunstenaar Henry Moore was oorspronkelijk een onderdeel van de uitbreiding van het achtergelegen Bouwcentrum, gebouwd in 1956. Toen het in 2012 gesloopt werd, is de volledige bakstenen muur zorgvuldig weggetakeld, om vervolgens teruggeplaatst te worden in de het nieuwe gebouw First.
Nog steeds krijg ik een warm gevoel van binnen als ik denk aan de moeite die dat gekost moet hebben. In deze stad, waar beeldende kunst meestal als overbodig luxeproduct onderaan de prioriteitenlijst terechtkomt, is het blijkbaar toch mogelijk dat er met aandacht  en liefde mee omgegaan wordt. Daar staat tegenover dat ik ontelbare keren langs het oude pand van het Bouwcentrum gefietst moet zijn, maar buiten de sculptuur ben ik verder volstrekt vergeten hoe het eruitzag. Mijn liefde en aandacht worden ook selectief verdeeld.
Als er in de stad iets gesloopt wordt voel ik soms spijt omdat iets moois verdwijnt, soms opluchting als ze een gedrocht tegen de grond werken. En in sommige gevallen doet het me blijkbaar simpelweg niets.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
frank hanswijk

Frank Hanswijk

Frank Hanswijk (Rotterdam, 1971) is een Rotterdamse fotograaf. Hij ontwikkelde zich breed met werk in journalistiek, reclame, theater en architectuur. De laatste jaren concentreert zijn werk zich steeds meer op architectuur en landschap. Hij benadert de architectuur niet als object maar als plek waarin de mens, al dan niet op de foto aanwezig, een cruciale rol speelt.

Profiel-pagina
Nog geen reacties