Economie17 november 2017

De Beste Stuurlui: besluit steenkolenoverslag is symboolpolitiek

Opinie

De Beste Stuurlui serveren weer prikkelende gespreksstof voor bij de vrijdagmiddagborrel. Tara Lewis loopt ons deze week langs de argumenten om de kolenoverslag uit de Rotterdamse haven te weren. Zoals we van haar gewend zijn laat ze er niet veel van heel.

Dinsdagavond werd met veel trompetgeroffel bekend dat de gemeenteraad wil dat de kolenoverslag verdwijnt uit de Rotterdamse haven. De ‘vervuilende’ overslag zou haaks staan op de klimaatdoelen van 2030. “Alleen zo kan de haven bijdragen aan de uitvoering van de afspraken die zijn vastgelegd in het klimaatakkoord van Parijs”, zegt Bonte in NRC Handelsblad. Toch stoten we geen ton minder CO2 uit dankzij deze beslissing. De directe relatie met de doelen is dan ook compleet afwezig.

Beeld: Mark van Wijk

Of deze beslissing überhaupt invloed zal hebben op het milieu is de vraag. De FNV voorspelt in het AD Rotterdams Dagblad dat de overslag zich zal verplaatsen naar de belangrijkste concurrent van de Rotterdamse haven: Antwerpen. De Duitse staalindustrie heeft namelijk nog geen alternatieven, dus kolen blijven gewoon nodig. Krijgen de fabrikanten die niet via Rotterdam, dan wel via een andere weg. De Belgen lachen waarschijnlijk in hun vuistje, omdat de wens van Rotterdam om internationaal het braafste jongetje van de klas te zijn, ervoor zorgt dat zij nu kunnen groeien.

De Belgen lachen in hun vuistje dat Rotterdam het braafste jongetje van de klas wil zijn

Het moet nog blijken wat het Havenbedrijf doet met de wens van de raad. De gemeente is weliswaar nog steeds voor twee derde aandeelhouder, directe zeggenschap heeft ze niet (meer). Ondertussen vrezen tussen de vijf- en zeshonderd mensen voor hun baan, waarvan de meeste bij Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) werken, het grootste kolenoverslagbedrijf.
Ook havenwethouder Visser stelt dat sluiting van EMO niets oplevert. “En het kost honderden banen. Je zult maar bij EMO werken en in een kamer op het stadhuis wordt een motie gemaakt die je je baan kost.” Toch stemde ook zijn partij (D66) voor de motie. Ik noem dat symboolpolitiek van de bovenste plank, waar de havenarbeider de dupe van is. Dat is een havenstad als Rotterdam onwaardig.

Reageer of deel op Social Media

Tags:CO2, De Beste Stuurlui, haven en kolen

Sectie: Economie

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *