Economie21 november 2017

Laat Rotterdam niet nog 25 jaar de kolenhub van Europa zijn

Opinie

De gemeenteraad riep het stadsbestuur dinsdag met forse meerderheid op om een afbouwstrategie te maken voor de kolenoverslag op de Maasvlakte. Tegelijk dreigt het overslagbedrijf  haar huurcontract juist met 25 jaar te verlengen. Het is aan D66-wethouders Adriaan Visser en Pex Langenberg om dat te voorkomen en daad bij woord te voegen.

CCS en kolencentrales
Beeld: Tim Sake

Op het Rotterdamse terrein van het Europese Massagoed Overslagbedrijf – de EMO in de volksmond – ligt de grootste berg steenkolen van Europa. Een zwart maanlandschap van driehonderd voetbalvelden groot op de Maasvlakte. Deze Rotterdamse overslag is cruciaal in de Europese kolenketen: het is dé hub tussen kolenmijnen in Colombia en de Verenigde Staten en kolencentrales in Nederland, Duitsland en verder oostwaarts.

Het probleem is dat steenkool voor het klimaat de meest destructieve brandstof is. Het verbranden van de 28,4 miljoen ton steenkool die jaarlijks via de Maasvlakte wordt doorgevoerd zorgt voor gigantische CO2-emissies; vergelijkbaar met meer dan de helft van de totale Nederlandse uitstoot. De Rotterdamse kolencentrales, die pal naast de overslag staan, zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van de Rotterdamse CO2-uitstoot.

De kolencentrale verdwijnt vanaf 2020 maar EMO wil nog tot 2043 de kolenhub van Europa blijven

De afzetmarkt van de EMO gaat dus hoe dan ook verdwijnen, als we handelen ‘in lijn met Parijs’. Om de doelen van het Parijsakkoord te halen moeten alle Nederlandse kolencentrales in 2020 hun deuren sluiten, volgens berekeningen van klimaatonderzoekers van het New Climate Institute. De Duitse kolencentrales hebben nog zo’n 8 jaar de tijd.

Maar de EMO, in handen van buitenlandse investeerders, is nog in de ontkenningsfase. Het bedrijf wil haar huurcontract met het Havenbedrijf, dat deze zomer afloopt, met maar liefst 25 jaar verlengen. De EMO hoopt blijkbaar nog tot 2043 de kolenhub van Europa te kunnen blijven. Dat is financieel een gevaarlijke gok, en tegelijk een dikke middelvinger naar de mensen die – nu en in de toekomst – de gevolgen van klimaatverandering ondervinden.

D66: zwart of groen?

Maar ook de Rotterdamse wethouders willen de waarheid nog niet onder ogen zien. Praten over een afbouwstrategie willen ze best doen, maar direct daad bij woord voegen niet. Een motie van gemeenteraadsleden om het huurcontract met de EMO eerst met maximaal 5 jaar te verlengen in plaats van 25 kreeg niet genoeg stemmen. D66 en andere coalitiepartijen stemden tegen.

Havenwethouder Adriaan Visser (D66) hield als weinig overtuigend betoog dat ‘het klimaatprobleem op Europese schaal aangepakt zou moeten worden’. Maar afschuiven is geen serieus antwoord: het is de verantwoordelijkheid van Rotterdam om te stoppen met faciliteren van klimaatdestructie. Een duidelijkere impuls dan het sluiten van de grootste kolenoverslag van Europa is er niet!

“Laat de regie niet bepalen door de bedrijven die het niet zo nauw nemen met klimaatverandering”

Burgemeester Ahmed Aboutaleb sprak vorig jaar de ambitie uit om de Rotterdamse kolencentrales rond 2025 te sluiten. Die ambitie zou betekenisloos zijn als de kolenoverslag wel tot 2043 zou mogen blijven bestaan. We moeten als Rotterdammers de regie over onze toekomst niet langer laten bepalen door bedrijven die het niet zo nauw nemen met klimaatverandering. Door de EMO een tijdelijk huurcontract te geven, geven we een duidelijk signaal af: kappen met kolen, anders is er geen plek meer in onze haven.

Het Rotterdams Klimaat Initiatief roept het stadsbestuur op niet alleen te gaan praten over uitfasering van kolen, maar ook daadwerkelijk aan de noodrem te trekken. Voordat het te laat is en we nog tot 2043 aan die verouderde industrie vastzitten. Maak werk van de nieuwe economie en verleng het contract van de EMO niet voorbij 2025.

Lees ook de columnserie op Vers Beton waarin klimaatexperts steeds een vraagstuk bespreken rondom fossiele energie en de toekomst van Rotterdam.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:CO2, D66 Rotterdam, EMO, klimaat, kolencentrale, kolenoverslag en Tweede Maasvlakte

Sectie: Economie

kaart: EMO, Missouriweg, Maasvlakte Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *