Voor de harddenkende Rotterdammer

De gemeenteraad riep het stadsbestuur dinsdag met forse meerderheid op om een afbouwstrategie te maken voor de kolenoverslag op de Maasvlakte. Tegelijk dreigt het overslagbedrijf  haar huurcontract juist met 25 jaar te verlengen. Het is aan D66-wethouders Adriaan Visser en Pex Langenberg om dat te voorkomen en daad bij woord te voegen.

CCS en kolencentrales
Beeld door: beeld: Tim Sake

Op het Rotterdamse terrein van het Europese Massagoed Overslagbedrijf – de EMO in de volksmond – ligt de grootste berg steenkolen van Europa. Een zwart maanlandschap van driehonderd voetbalvelden groot op de Maasvlakte. Deze Rotterdamse overslag is cruciaal in de Europese kolenketen: het is dé hub tussen kolenmijnen in Colombia en de Verenigde Staten en kolencentrales in Nederland, Duitsland en verder oostwaarts.
Het probleem is dat steenkool voor het klimaat de meest destructieve brandstof is. Het verbranden van de 28,4 miljoen ton steenkool die jaarlijks via de Maasvlakte wordt doorgevoerd zorgt voor gigantische CO2-emissies; vergelijkbaar met meer dan de helft van de totale Nederlandse uitstoot. De Rotterdamse kolencentrales, die pal naast de overslag staan, zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van de Rotterdamse CO2-uitstoot.

De afzetmarkt van de EMO gaat dus hoe dan ook verdwijnen, als we handelen ‘in lijn met Parijs’. Om de doelen van het Parijsakkoord te halen moeten alle Nederlandse kolencentrales in 2020 hun deuren sluiten, volgens berekeningen van klimaatonderzoekers van het New Climate Institute. De Duitse kolencentrales hebben nog zo’n 8 jaar de tijd.
Maar de EMO, in handen van buitenlandse investeerders, is nog in de ontkenningsfase. Het bedrijf wil haar huurcontract met het Havenbedrijf, dat deze zomer afloopt, met maar liefst 25 jaar verlengen. De EMO hoopt blijkbaar nog tot 2043 de kolenhub van Europa te kunnen blijven. Dat is financieel een gevaarlijke gok, en tegelijk een dikke middelvinger naar de mensen die – nu en in de toekomst – de gevolgen van klimaatverandering ondervinden.

D66: zwart of groen?

Maar ook de Rotterdamse wethouders willen de waarheid nog niet onder ogen zien. Praten over een afbouwstrategie willen ze best doen, maar direct daad bij woord voegen niet. Een motie van gemeenteraadsleden om het huurcontract met de EMO eerst met maximaal 5 jaar te verlengen in plaats van 25 kreeg niet genoeg stemmen. D66 en andere coalitiepartijen stemden tegen.
Havenwethouder Adriaan Visser (D66) hield als weinig overtuigend betoog dat ‘het klimaatprobleem op Europese schaal aangepakt zou moeten worden’. Maar afschuiven is geen serieus antwoord: het is de verantwoordelijkheid van Rotterdam om te stoppen met faciliteren van klimaatdestructie. Een duidelijkere impuls dan het sluiten van de grootste kolenoverslag van Europa is er niet!

Burgemeester Ahmed Aboutaleb sprak vorig jaar de ambitie uit om de Rotterdamse kolencentrales rond 2025 te sluiten. Die ambitie zou betekenisloos zijn als de kolenoverslag wel tot 2043 zou mogen blijven bestaan. We moeten als Rotterdammers de regie over onze toekomst niet langer laten bepalen door bedrijven die het niet zo nauw nemen met klimaatverandering. Door de EMO een tijdelijk huurcontract te geven, geven we een duidelijk signaal af: kappen met kolen, anders is er geen plek meer in onze haven.
Het Rotterdams Klimaat Initiatief roept het stadsbestuur op niet alleen te gaan praten over uitfasering van kolen, maar ook daadwerkelijk aan de noodrem te trekken. Voordat het te laat is en we nog tot 2043 aan die verouderde industrie vastzitten. Maak werk van de nieuwe economie en verleng het contract van de EMO niet voorbij 2025.

Lees ook de columnserie op Vers Beton waarin klimaatexperts steeds een vraagstuk bespreken rondom fossiele energie en de toekomst van Rotterdam.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

iketeuling (1)

Ike Teuling

Ike Teuling is freelance journaliste, Rotterdammer en een van de initiatiefneemsters van het Rotterdams Klimaat Initiatief. Ze werkte eerder bij Greenpeace en is nu campaigner bij Milieudefensie.

Profiel-pagina
Vatan_Huzeir

Vatan Hüzeir

Vatan Hüzeir is oprichter en directeur van Changerism en mede-initiatiefnemer van Rotterdams Klimaat Initiatief.

Profiel-pagina
RKI-logo-RGB

Het Rotterdams Klimaatinitiatief

Een groep Rotterdammers die zich zorgen maakt over klimaatverandering. Het Rotterdams Klimaat Initiatief wil dat Rotterdam haar kendoe-mentaliteit inzet voor een fossielvrije toekomst. Een toekomst zonder steenkool, zonder olie en zonder aardgas.

Profiel-pagina
avatar-tim-sake

Tim Sake

Tim Sake (1984) is sinds zijn afstuderen (WdKA, 2008) afwisselend werkzaam als zelfstandig illustrator, grafisch ontwerper, organisator van het festival Zine Camp maar ook als traditioneel letterschilder. In al zijn werk komt een sterke passie voor handwerk naar voren. Dit is met name zeer goed zichtbaar in zijn illustratieve werk waar de hand zelf vaak wordt ingezet als protagonist van zijn illustraties.

Profiel-pagina
Lees 5 reacties
  1. Profielbeeld van Marco
    Marco

    Onder het mom van duurzaamheid kun je ongestoord feitenvrij onzin uitkramen op Vers Beton. Zoals dit:
    “De afzetmarkt van de EMO gaat dus hoe dan ook verdwijnen, als we handelen ‘in lijn met Parijs’. Om de doelen van het Parijsakkoord te halen moeten alle Nederlandse kolencentrales in 2020 hun deuren sluiten, volgens berekeningen van klimaatonderzoekers van het New Climate Institute. De Duitse kolencentrales hebben nog zo’n 8 jaar de tijd.”

    Dat KAN dus helemaal niet en het gaat niet gebeuren; mark my words. Er is geen alternatief voor de elektriciteitsopwekking, noch voor de staalindustrie in het roergebied. Mensen die beweren dat dit wel eventjes via windmolens en zonnepaneeltjes opgelost kan worden, hebben geen verstand van zaken (of liegen). Voor elk wind- of zonnepark dat je bouwt heb je een kolencentrale voor backup nodig, die ook nog eens uitermate inefficient moet draaien om de fluctuaties op te vangen van variabele energie uit wind en zon. Er bestaan geen betaalbare grootschalige opslag systemen voor elektriciteit.

    De kolen voor Duitsland gaan hoe dan ook verstookt en vervoerd worden, als Rotterdam het niet doet dan via Hamburg of Antwerpen. Hamburg zag de afgelopen jaren de kolenoverslag al stijgen.

    Zonder kernenergie op grote schaal gaan wij in West Europa simpelweg nooit in onze energiebehoefte voorzien. Duitsland doet het tegenovergestelde, alle kerncentrales moeten dicht. De Duitse ‘Energiewende’ heeft alleen maar gezorgd voor een veel hogere energierekening voor huishoudens en geen noemenswaardig besparing op CO2 uitstoot. Alle honderden megawatts aan windparken en zonne-energie ten spijt.

    De productie van ‘fossiele’ stroom in Duitsland is toegenomen over de periode 2000 – 2016 van 369 TWh naar 378 TWh. Duurzame energieproductie is toegenomen van 38 TWh naar 191 TWh.
    De CO2 besparing in deze periode bedroeg maar 149 Mton. (op een slordige 5700 MTon)
    Over dezelfde periode is er voor €188 miljard aan EEG subsidies uitbetaald; €1.265,- per ton bespaarde CO2!
    Reken dat nu eens door voor de totale besparing en het astronomische bedrag verklaart meteen waarom het op deze manier niet kan: 1,2 miljard euro per megaton maakt 1,2 mld x 5700 = 6,8 biljoen. Oftewel bijna 200.000,- per huishouden in Duitsland.

    De grootste grap is nog dat een flink deel van de Duitse groene stroom wordt geëxporteerd naar het buitenland omdat groene stroom meestal tegelijkertijd op het net wordt gedumpt als er weinig vraag naar is.
    In 2016 bedroeg het surplus aan groene elektriciteit 68 TWh hetgeen Duitsland alleen maar kan exporteren. Bij een surplus aan stroom zonder dat de vraag toeneemt, dalen de prijzen. Het surplus aan Duitse hernieuwbare stroom – in 2016 grofweg 50 TWh – is geëxporteerd voor grosso modo € 2 miljard. Alleen heeft de Duitse belasting betaler daar wel een slordige € 6,7 miljard aan groene subsidies op toegelegd.

    Duurzaam op deze manier is alleen maar duur.

  2. Profielbeeld van Robert
    Robert

    [Door de EMO een tijdelijk huurcontract te geven, geven we een duidelijk signaal af: kappen met kolen, anders is er geen plek meer in onze haven]

    Het signaal richting de havens van Hamburg en Antwerpen kennelijk. Denken de auteurs nu werkelijk dat dit ook maar iets uitmaakt?

    Kolen zijn vies. Energie moet duurzamer (en wordt dat ook). Maar dit voorstel is je reinste symboolpolitiek.

    1. Profielbeeld van J.Homan
      J.Homan

      Maakt zeker uit: de reden dat 70% van steenkolenimport in Europa en in bijzonder Duitsland via Rotterdam en Amsterdam loopt heeft te maken met de ligging van deze havens en vooral de efficiënte en snelle afvoer per mega binnenvaart duwbakken over water naar vooral Ruhrgebied; Hamburg en ook Antwerpen hebben wel goede goederentreinverbindingen met Ruhrgebied, ,vooral voor containers, maar kunnen qua prijs per ton nooit zo goedkoop afvoeren. Gevolg van is de kolen via deze havens moet gaan lopen (i.p.v. Rotterdam en Amsterdam) is dat de prijs van de totaal prijs van de kolen hoger wordt door hogere transportkosten en eerder het zal moeten afleggen tegen duurzame energie net als nu met gas gebeurd.

      1. Profielbeeld van Inge Janse
        Inge Janse

        Interessant punt. De vraag wordt dan: heeft het Havenbedrijf de rol om verderop in de keten indirect CO2-emissies te verlagen (kolen niet doorvoeren -> kolen worden duurder -> gebruik kolen neemt af -> CO2-uitstoot neemt af), ook al gaat dat (in ieder geval op korte termijn) ten koste van zichzelf, of moet de focus van het havenbedrijf in eerste instantie op het eigen terrein liggen (en kan het dus beter de huur van EMO gebruiken om binnen de eigen hekken groene revoluties te faciliteren)?

  3. Profielbeeld van Arno Bond
    Arno Bond

    Laten we ook gelijk de haven sluiten en de tweede maasvlakte terug aan de natuur geven. Op naar een groene toekomst.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500