Voor de harddenkende Rotterdammer

Wethouder Eerdmans wil moskeeën af gaan luisteren, voor de veiligheid. Zo vormt zich in Rotterdam steeds meer een selectieve rechtstaat, vindt Halil Karaaslan.

_MG_0598
Beeld door: beeld: Lou Muuse

Ik heb een haat-liefde verhouding met Leefbaar Rotterdam. Deze bestaat voornamelijk uit haat, maar soms ook uit best wel wat liefde. Als ik met bepaalde Leefbaarprominenten één-op-één een gesprek voer, zijn ze soms best sympathiek en delen ze dezelfde zorgen als ik. Maar de manier waarop zij deze zorgen zouden willen aanpakken is compleet anders dan de manier waarop ik dat wil doen en hun ideaalbeeld van de stad ligt mijlenver van het mijne.
De laatste jaren is Leefbaar Rotterdam structureel bezig om de geest van onze prachtige stad te verzieken. In plaats van echt wat te doen voor ‘de’ Rotterdammer – armoede aanpakken, betaalbare woningen aanbieden, culturele verzuiling tegengaan – is het Leefbaar Rotterdam de laatste jaren consequent gelukt om elk maatschappelijk thema te reduceren tot vluchtelingen en/of moslims. Nu weer.
Wethouder Eerdmans, die zich hierover uitspreekt in het AD, zegt dat we niet de hele islam uit Rotterdam moeten verdrijven, alleen de rotte appels. Hoe we dat gaan doen? Door moskeeën af te luisteren en financiering vanuit het buitenland tegen te gaan. Welkom in Rotterdam 2017 sponsored by Leefbaar Rotterdam: de stad waarin discriminerend beleid gericht op een groep wordt verkocht als veiligheidsbeleid.
We zouden er niet mee wegkomen als we in dezelfde case de noemers zouden vervangen door andere groepen. Daarom ga ik dat ook niet doen, want ieder weldenkend mens zou moeten weten dat dat niet hoort. De wetten die Eerdmans voorstelt druisen in tegen het principe van scheiding van kerk en staat. De ironie is dat dit juist het principe is waar de gemeente en de overheid zich graag op beroepen als moskeeën subsidie aanvragen of mee willen denken met beleid.

Het trieste van dit hele verhaal is dat mensen als Eerdmans – en zijn partij – het concept van de rechtstaat ondermijnen. Een rechtstaat is kleurenblind en verhoudt zich tot iedere burger gelijk. Maar de rechtstaat 2.0 van Eerdmans & co is een staatssysteem dat soort van rechtvaardig is en vrij, maar specifieke regels toepast op bepaalde groepen, in dit geval moslims. Ik hoor u al zeggen: ‘maar onze veiligheid gaat voor gevoelens van een bepaalde groep’. Vrouwe Justitia zou huilen bij dit voorbehoud, zij is immers blind voor kleur, ras, religie en seksuele voorkeur. Eerdmans blijkbaar niet. Maar juist als het gaat over de rechtstaat is een blinddoek omdoen de enige manier om helder te kunnen zien.
Ik sluit af in de lijn van de metafoor van Eerdmans. Rotte appels verdrijf je niet, de boom zorgt er uiteindelijk zelf wel voor dat ze van hem af vallen. Die van ons doet dat hopelijk bij de volgende verkiezingen.

Voordat je verder leest...

Vers Beton heeft jouw support nodig! Wij kunnen alleen blijven bestaan dankzij support van lezers. Maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Halil Karaaslan

Halil Ibrahim Karaaslan

Halil Ibrahim Karaaslan (1988) gelooft in de kracht van diversiteit en inclusiviteit. Is secretaris bij het CMO, docent maatschappijleer, Rotterdammert, papa en moslim.

Profiel-pagina
ProfielFoto-LouMuuse

Lou Muuse

Lou Muuse (Haarlem, 1992) heeft fotografie gestudeerd aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en studeert momenteel af met de Master fotografie aan St. Joost in Breda. Ze specialiseert zich in interactieve beeldverhalen met onderwerpen als de asielprocedure, de Europese grenzen en de Islam.

Profiel-pagina
Lees 6 reacties
  1. Profielbeeld van Inge Janse
    Inge Janse

    Hallo Halil,

    Dat LR dit voorstel doet, is volgens mij omdat het anti-islam-sentiment hiervoor leeft in de (Rotterdamse) maatschappij. Het voorstel is geen oorzaak van het probleem, maar een voortvloeisel ervan. LR aanpakken slaat volgens mij daarom nergens op, omdat er anders wel een andere partij (lees: PVV) in dat gat springt.

    De vraag is volgens mij vooral: hoe zorg je ervoor dat dit sentiment verdwijnt? Want wil je dat het blok LR/PVV niet groter wordt (en zij hun zin kunnen doordrijven), dan zul je op een andere manier de (mede)oorzaak voor hun populariteit (namelijk het aanwezige anti-islam-sentiment) moeten wegnemen.

    Ik ben dus heel benieuwd hoe Rotterdam / de politieke partijen volgens jou én dit sentiment serieus kunnen nemen én een betere oplossing kunnen bieden. Want doe je dat niet, dan blijven partijen als LR en PVV aan de winnende hand, omdat mensen met deze sentimenten geen alternatief hebben.

  2. Profielbeeld van Marco
    Marco

    Grote woorden en veel holle frasen. Daarbij heeft Karaslaan het principe van de scheiding tussen kerk en staat niet begrepen, dat is voor een docent maatschappijleer best droevig.

    Het gaat natuurlijk om een organisatorische en bestuurlijke scheiding. Dat wil zeggen dat de overheid zich op organisatorische vlak niet bemoeit met de kerk, en omgekeerd de kerk geen invloed heeft op politiek bestuur. Inhoudelijk bemoeit de overheid zich niet met geloof, wijzend op het zesde artikel van de grondwet. Dit zorgt enerzijds voor godsdienstvrijheid en behoedt anderzijds voor een theocratie. Daar wordt door Eerdmans volgens mij niet aan getornd.

    Dit laat onverlet dat een Moskee net als een kerk onderworpen is aan de wetten van dit land en die staan ingrijpende maatregelen toe als de openbare orde en veiligheid daarom vragen. Als een moskee of personen daarin een bedreiging vormen voor de openbare orde dan is het niet anders als met een clubhuis van een criminele motorbende. Afluistertoezicht behoort dan tot het wettelijk toegestane opsporingsmiddelen net als een bestuurlijke sluiting.

    Dat in dit verband eerder een moskee genoemd wordt dan een kerk of synagoge is volstrekt verklaarbaar aangezien er geen problemen zijn met fundamentalistische christenen of geradicaliseerde joden die terreuraanslagen plegen of goedpraten. Zodra dat wel gebeurt komen ze ook aan de beurt.

    Tot besluit is het koddig maar ook tamelijk hypocriet dat dhr Karaslaan tevens secretaris is van het Contactorgaan Moslims en Overheid (die natuurlijk wel graag subsidies willen ontvangen van diezelfde overheid waar ze strikt van gescheiden zijn). Maar nog meer omdat de grootste moskee organisaties die hierbij aangesloten zin Diyanet en ISN rechtstreeks vallen onder de Turkse overheid, waar sinds Erdogan van enige scheiding tussen kerk en staat helemaal geen sprake meer is. Maar diezelfde Diyanet moskeën instigeren ook nog eens publieke intimidatie campagnes tegen Gulen aanhangers in Nederland en doen niet anders als campagne voeren voor de AK partij.

    Karaslaan is de pot die de ketel verwijt en daarbij de balk in zijn eigen oog niet ziet.

  3. Profielbeeld van Pieter Schol
    Pieter Schol

    WoW wat een hoop woorden. We moeten een keer ophouden met dit gezeik. Laten we koesteren wat we hebben. We zijn allemaal migranten. Vanaf het graven van de Waterweg en ver voor dat. Uitwassen moeten we aanpakken maar we mogen wel een keer trots zijn op deze samenleving. Wellicht was het vijftien jaar geleden terecht dat Fortuyn er iets van zei maar dat is het verleden. We leven in het heden. En zo slecht doen we het hier niet. Misschien moeten we een nieuwe tijd omarmen die er al jaren is.

  4. Profielbeeld van Karin
    Karin

    Dus, ik draai het even om… Halil Ibrahim Karaaslan vindt ook de buitenlandse financiering van moskeeën (door Turkije, Koeweit, VAE, Saudi-Arabië) passen in onze rechtsstaat.
    Misschien zou hij om te beginnen moeten leren hoe hij dat laatste woord schrijft.

  5. Profielbeeld van Paul
    Paul

    Waar bidden de vrouwen in de moskee? Oh wacht die bidden daar niet want een goede moslima doet het thuis. Bijeenkomsten van Nida, vrouwen apart van de mannen zitten. Geloof zorgt per definitie voor ongelijkheid en tweedeling. De een (man/moslim) is beter dan de ander (vrouw,christen,ongelovige). Die poster van Mussolini, Breivik en Wilders, afgebeeld als het kwaad, moet kunnen toch?

    De aarde is niet plat. Maar zeggen dat er geen god is, krijg je een eeuwige discussie

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.