Stedelijke ontwikkeling & architectuur20 november 2017

Verkeerssituatie Katendrecht levensgevaarlijk voor fietsers

Opinie

Katendrecht is hip maar levensgevaarlijk voor fietsers door afzettingen voor bouwactiviteiten. Dat betoogt bewoonster Lot Piscaer.

Beeld: Melanie Drent

Een teringzootje, zo kun je het wel noemen op Katendrecht. Voor de bouw van zowel De Fenix Lofts als de Groene Kaap is zowat de halve wijk afgezet. Een complete toegangsweg is in beslag genomen als bouwterrein. Voor datzelfde project ging ook doodleuk een hele rij prachtige oude platanen tegen de vlakte. ‘De Groene Kaap’ is daarmee een van de meest ironische namen van bouwprojecten ooit, maar dat terzijde.

Wie vanaf de Jumbo de Kaap op fietst, is zijn leven niet zeker. En het is al geen pretje op de Brede Hilledijk. Elke keer houd ik mijn adem in als ik er weer een vrachtwagen langs mijn wiebelig fietsende kinderen dendert. Er is een stoep van wel drie meter breed, een parkeerstrook en een ruim middenpad, maar de fietser eindigt ergens tussen stadsbus en de goot.

Naast de Fenix Lofts leidt het tijdelijke fietspad je door een soort trechter des doods, waar ook al het bouwverkeer zich doorheen perst. Een uitwijkmogelijkheid is er niet, dankzij een bouwhek dat midden op de straat is neergezet. En het wordt alleen maar erger. Meer bouwprojecten gaan de komende jaren van start. Elk beschikbaar leeg plekje wordt volgeplempt met woningen en torens. De Kaap is hot, dus het is goed verdienen met bouwen. Maar hé, dan heb je ook wat: honderden woningen en appartementen erbij voor de kapitaalkrachtigen onder ons (€ 364.500 voor 81m2, lap jij het effe?).

Ook op Wilhelminapier worstelen fietsers

Kaapse fietsers hebben gelukkig nog een andere vluchtroute naar de buitenwereld, via de Wilhelminapier. Alhoewel, ook daar moet je je als fietser al jaren om de ene bouwput na de andere worstelen. En op een drukke dag heb je hogere stuurmanskunst nodig om te laveren tussen de cruisegasten met hun rolkoffers, dubbel geparkeerde touringcars, taxi’s en dikke leasebakken. Laatst werd ik voor de zoveelste keer bijna van mijn sokken gereden door een Porsche die uit de parkeergarage van een van de woontorens schoot.

De Wilhelminapier is één grote opgestoken middelvinger naar fietsers

Die hele pier is één grote opgestoken middelvinger naar fietsers. Er is ruimte zat hoor: ook hier zijn metersbrede stoepen. Maar tweewielers lijken in dit stratenplan niet te bestaan. Oh wacht, toch wel. Vanaf De Rotterdam was binnen no time een fietsstrook aangebracht toen bleek dat alle ambtenaren massaal tegen het verkeer in richting Wilhelminaplein fietsten. Ineens kan het wél.

Voor toeristen en dure nieuwbouw wordt de halve wijk afgezet, auto’s krijgen ruim baan en ambtenaren hebben wel hun eigen fietsstrook op de nabije Wilhelminapier. De rest – de scholieren, wijkbewoners en hun buren van de Kaap – zoeken het lekker zelf maar uit. Kwestie van prioriteiten.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:de kaap, Katendrecht, verkeer en wilhelminapier

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: Brede Hilledijk 95, 3072 KD Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *