voor de harddenkende Rotterdammer

Katendrecht is hip maar levensgevaarlijk voor fietsers door afzettingen voor bouwactiviteiten. Dat betoogt bewoonster Lot Piscaer.

was_getekend_woonvisie
Beeld door: beeld: Melanie Drent

Een teringzootje, zo kun je het wel noemen op Katendrecht. Voor de bouw van zowel De Fenix Lofts als de Groene Kaap is zowat de halve wijk afgezet. Een complete toegangsweg is in beslag genomen als bouwterrein. Voor datzelfde project ging ook doodleuk een hele rij prachtige oude platanen tegen de vlakte. ‘De Groene Kaap’ is daarmee een van de meest ironische namen van bouwprojecten ooit, maar dat terzijde.
Wie vanaf de Jumbo de Kaap op fietst, is zijn leven niet zeker. En het is al geen pretje op de Brede Hilledijk. Elke keer houd ik mijn adem in als ik er weer een vrachtwagen langs mijn wiebelig fietsende kinderen dendert. Er is een stoep van wel drie meter breed, een parkeerstrook en een ruim middenpad, maar de fietser eindigt ergens tussen stadsbus en de goot.
Naast de Fenix Lofts leidt het tijdelijke fietspad je door een soort trechter des doods, waar ook al het bouwverkeer zich doorheen perst. Een uitwijkmogelijkheid is er niet, dankzij een bouwhek dat midden op de straat is neergezet. En het wordt alleen maar erger. Meer bouwprojecten gaan de komende jaren van start. Elk beschikbaar leeg plekje wordt volgeplempt met woningen en torens. De Kaap is hot, dus het is goed verdienen met bouwen. Maar hé, dan heb je ook wat: honderden woningen en appartementen erbij voor de kapitaalkrachtigen onder ons (€ 364.500 voor 81m2, lap jij het effe?).

Ook op Wilhelminapier worstelen fietsers

Kaapse fietsers hebben gelukkig nog een andere vluchtroute naar de buitenwereld, via de Wilhelminapier. Alhoewel, ook daar moet je je als fietser al jaren om de ene bouwput na de andere worstelen. En op een drukke dag heb je hogere stuurmanskunst nodig om te laveren tussen de cruisegasten met hun rolkoffers, dubbel geparkeerde touringcars, taxi’s en dikke leasebakken. Laatst werd ik voor de zoveelste keer bijna van mijn sokken gereden door een Porsche die uit de parkeergarage van een van de woontorens schoot.

Die hele pier is één grote opgestoken middelvinger naar fietsers. Er is ruimte zat hoor: ook hier zijn metersbrede stoepen. Maar tweewielers lijken in dit stratenplan niet te bestaan. Oh wacht, toch wel. Vanaf De Rotterdam was binnen no time een fietsstrook aangebracht toen bleek dat alle ambtenaren massaal tegen het verkeer in richting Wilhelminaplein fietsten. Ineens kan het wél.
Voor toeristen en dure nieuwbouw wordt de halve wijk afgezet, auto’s krijgen ruim baan en ambtenaren hebben wel hun eigen fietsstrook op de nabije Wilhelminapier. De rest – de scholieren, wijkbewoners en hun buren van de Kaap – zoeken het lekker zelf maar uit. Kwestie van prioriteiten.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
lot piscaer

Lot Piscaer

Auteur

Lot Piscaer (1975) studeerde kunst- en cultuurwetenschappen en is tekstschrijver en culinair journalist. Ze schrijft restaurantrecensies voor het AD/Rotterdams Dagblad en is programmeur en van het culinaire podium op festival Djemaa el Fna. Ook werkt ze als kok en stylist mee aan kookboeken.

Profiel-pagina
melanie

Melanie Drent

Melanie Drent (1980) ziet de wereld in heldere lijnen. Ze registreert en analyseert. Het liefst tekent ze mensen. Geef haar een pen en ze gaat. Sinds ze afstudeerde aan de HKU doet ze niet anders.

Profiel-pagina
Lees 2 reacties