Vers Beton29 december 2017

Het Grote Vers Beton Jaaroverzicht van 2017

Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat het tijd is voor het traditionele jaaroverzicht van Vers Beton. Wat hebben we dit jaar allemaal uitgespookt, waar schreven we over en wat zijn de best gelezen stukken?

Dit jaar zal voor Vers Beton de boeken ingaan als het jaar waarin we na vijf keer te zijn genomineerd, ein-de-lijk de Rotterdamse Persprijs mee naar huis mochten nemen. Deze kregen we uitgereikt van de jury voor ons boek Help, we zijn populair! Rotterdam stad in verandering. Wat ons betreft de kers op de taart!

Beeld: Michael van Kekem

We zijn niet de enige die dit jaar in de prijzen vielen. De fans moesten nog iets langer wachten maar ook Feyenoord werd dit jaar eindelijk weer landskampioen. Daar stonden we ook bij stil. Zo somde Frank Fabian van Keeren dertien monumentale dieptepunten van de club op die de titel nog wat zoeter deden smaken. Ook gingen fotografen van Vers Beton op pad om de kampioenswedstrijd vast te leggen. En, zoals we allemaal weten, ging dat niet in een keer goed. Maar dat deerde niet, zo leerden we van Tara Lewis: zo hoort Feyenoord nu eenmaal te voelen. Aan het Hofplein sierde een reusachtig supportersspandoek, en Inge Janse was erbij toen die werd gemaakt. Onze politieke columnist Peter van Heemst analyseerde vervolgens hoe de politiek met de landstitel omging.

We hebben nog meer gedaan natuurlijk. We organiseerden maar liefst twéé foto-exposities, een workshop essay schrijven en een talkshow. We hielden een fictieweek in hartje zomer. We publiceerden series over Rotterdam in 2037, over verwarde mensen, en over wijkagenten.

In 2017 ging het over diversiteit

Beeld: Lobke van Aar

Maar waar ging het Rotterdamse debat op onze site over dit jaar? Als we door en over de afzonderlijke secties heen kijken, dan zien we dat diversiteit met stip het thema van het jaar was. Dat is niet gek. Juist een stad die zich graag op de borst klopt vanwege zijn superdiverse bevolkingssamenstelling moet deze discussie stevig voeren. Dat gebeurde dan ook in allerlei sectoren van de stad. Zo onderzochten we hoe geëmancipeerd de grootste werkgevers van de stad eigenlijk zijn, en keken we naar inclusiviteit in het stadmaken. Maar dat gebeurde ook in de cultuursector, in het onderwijs en op de universiteit dat nog steeds een mannenbolwerk is. Centrum Witte de With kondigde aan haar naam aan te passen vanwege het koloniale associatie. Charlie Koolhaas gaat verder op dit thema in het eindejaarsinterview met haar.

Wat hadden de secties afzonderlijk te bespreken? Hieronder blikken enkele sectieredacteuren terug.

Kunst en Cultuur

In 2017 startte het eerste jaar van het nieuwe vierjarige cultuurplan voor Rotterdam met januari en februari als het (internationale) zwaartepunt voor de cultuursector. Toch was de Rotterdamse oogst op het IFFR best mager, vonden Fay en Eeva, een conclusie die aanleiding gaf voor een vervolgvraag onder kenners: want hoe gaat het nou eigenlijk met de Rotterdamse filmsector?

In februari volgden Rotterdam PHOTO met een container voor Vers Beton met werk van Vers Betonfotografen – én de Art Rotterdam Week. Deze stelde niet teleur: Lisa Schmidt deed een ronde langs het kunstaanbod dat die week in de stad te zien was náást de grote beurs in de Van Nellefabriek, en lichtte haar highlights eruit.

essayisten Miriam Rasch en Jan Postma Beeld: Salih Kilic

De maanden daarna gebeurde er genoeg: zo was er een Vers Beton tentoonstelling bij OMI, met foto’s uit Help, we zijn populair!, nam Hajo Doorn na 20 jaar afscheid van WORM, verscheen een illegale sculptuur aan de Westersingel, en stonden we stil bij 30 jaar Rotown. In de zomer bespraken we de kunst van de essayistiek, en zochten we de krenten uit de pap van de afstudeertentoonstelling van de Willem de Kooning Academie.

Maar verreweg de meeste urgente en memorabele discussie vond plaats in de tweede helft van het jaar: de cultuursector deed aan wat broodnodige instrospectie over het eigen diversiteitsbeleid. De discussie was deels ingegeven door de ingezonden brief die Witte de With bekritiseerde om diens naam (waarop Witte de With prompt een naamsverandering aankondigde), maar de vraag blijft op welke manier deze en de andere Rotterdamse kunstinstellingen omgaan met deze kwestie. Jelena Barisic startte het onderzoek naar de diversiteit in de Rotterdamse kunstsector met een analyse van het uitblijven van die broodnodige culturele omslag, een onderzoek dat we 2018 uiteraard zullen voortzetten.

Josine Siderius

Architectuur en Stedelijke Ontwikkeling

In 2017 bleef iconische nieuwbouw, in tegenstelling tot voorgaande jaren, uit. Toch kostte het onze redactie weinig moeite om de loftrompet te laten schallen over vijf genomineerden voor de Rotterdam Architectuurprijs 2017. Bij gebrek aan glanzende torens en markthallen kwamen transformatieprojecten zoals het Industriegebouw Goudsesingel en BlueCity010 en goeie woningbouw terecht in de schijnwerpers te staan.

Deze verschuiving van (ontwerp)aandacht past precies in het pleidooi van Rijksbouwmeester Floris Alkemade die ontwerpers vlak voor de kerst op het hart drukte dat iconische vormen geen antwoord vormen op de armoede, segregatie en vereenzaming op Zuid.

Er ging wel een kogel door de kerk voor een toekomstig icoon (op Zuid!) ondanks dat Tara Lewis ervan overtuigd is dat Feyenoord City gedoemd is te mislukken. De gemeenteraad nam twee dagen voor het kampioenschap het besluit om voor 135 miljoen garant te staan.

Beeld: Mark van Wijk

Op het drukbezochte Stadmakerscongres, dat AIR al voor de vierde keer organiseerde, ging het ook veel over Zuid. Vers Beton wierp een kritische blik op het stadmaken.

Cody Horstenbach ontdekte aan de hand van verhuisbewegingen dat lage inkomensgroepen steeds verder naar de stadsranden worden verdrongen – door beleid van diezelfde gemeente. De column van Rob Houkes over Katendrecht bevestigde dat, want ondanks de reputatie van gemêleerde volkswijk, kent Katendrecht inmiddels een nagenoeg witte en homogene bevolking.

Desondanks vond Geert Maarsse dat we niet zo moeten zeiken over gentrificatie en de talloze nieuwe hipsterkoffiebarretjes. In zijn eigen wijk (Tussendijken) kan hij er nog steeds geen vinden. Volgend jaar weer nieuwe ronden nieuwe kansen, Geert!

Teun van den Ende

Economie, ondernemerschap en duurzaamheid

Duurzaamheid, klimaat, eigenlijk raakt dat aan alle secties. Toch hebben we besloten om hiervan een vaste factor binnen de Economiesectie te maken. Want in Rotterdam zijn de klimaatsdoelstellingen onlosmakeljk verbonden met het bedrijfsleven van de Haven. En ook duurzame innovatie kan niet zonder Rotterdamse ondernemers. We deden dat onder meer met een serie gastcolumns waarin steeds een andere expert uitlegt wat er volgens hem of haar echt moet gebeuren wil Rotterdam haar afgesproken klimaatdoelen halen. Zij schreven bijvoorbeeld over een spouwmuurfonds, hoe we Rotterdam aardgasvrij krijgen, over de kolencentrales en hun restwarmte en over het verkeer zonder de Maastunnel.

En we keken hoe de stad eruit ziet als alle auto’s elektrisch rijden. Wat doet dat met de stedelijke inrichting, het elektriciteitsnet, onze gezondheid? Daarover vertelden we zelfs over op Radio 1.  Ook zochten uit hoe de haven dan probeert te vernieuwen.

Binnen de hele sectie publiceerden we natuurlijk mooie opinies: voor een groenloket (dat er komt!), tegen de verkoop van Eneco  en over de luchthaven en welk karakter die nou moet hebben?

Beeld: Frank Hanswijk

Ook over werkgelegenheid schreven we: hoe ‘het nieuwe werken’ zorgt voor handdoekjes leggen onder ambtenaren in De Rotterdam. En hoe geëmancipeerd de grote werkgevers eigenlijk zijn in deze stad? Ook bleek uit onderzoek dat de Afrikaanderwijk helemaal niet profiteert van de veelgeprezen ‘creatief ondernemers’ die de wijk omhoog moeten brengen. Wij interviewden de onderzoeker over hoe dat wel zou kunnen. Wil je tot slot nog even checken wat de economische trends voor 2017 waren?

Voor de serie Rotterdamse Nieuwe met jonge ondernemers in onze stad, gingen we dit jaar verschillende wijken en gebieden af. Merwe-Vierhavens, Centraal District, Delfshaven, Crooswijk, Maashaven, de RDM-campus en het ZomerHofkwartier. En weliswaar geen nieuwe ondernemer, maar toch een bijzondere: metalpodium Baroeg doet aan cultureel ondernemerschap via de ‘vriendenclub’.

Tot slot hebben we een aantal mooie longreads die zeker nog een keer aandacht verdienen. Zoals dit portret van een Rotterdamse versie van de Starbucksondernemer die ooit van de straat kwam. En dit spannende verhaal over hoe Rotterdam de spil van cocaïnesmokkel is geworden. En natuurlijk, aan het einde van het jaar, de prachtige oprechte interviews met ‘ouderwetse winkeliers’, zoals Toko de Waart, in de serie Anders Nog Iets. Samen met de initiatiefnemer van deze serie en schrijvers van Vers Beton, komt nu een boek! Maar alleen als de crowdfunding lukt, en daar kun je nog 10 dagen aan bijdragen. Doe je mee?

Willemijn Sneep

Wetenschap en onderwijs

Waarom bungelt de EUR helemaal onderaan alle lijstjes van aantal vrouwelijke hoogleraren? Het antwoord zou je verwachten te kunnen vinden bij het pas opgerichte ‘diversity office’ die ook een diversity plan heeft opgesteld en bij de diversity faculty officers die onlangs op elke faculteit zijn ingesteld, maar nee: niemand weet waarom, zo bleek uit ons verhaal over diversiteit op de universiteit. Want niemand heeft daar onderzoek naar gedaan ondanks het diversiteitsbeleid. Niettemin draait de marketingmachine overuren met slogans als ‘Diversity and Inclusion is in our DNA’ (sic; moet volgens mij are zijn maar afijn). Dit is niet enkel ironisch maar laat ook het gevaar zien dat diversiteit enkel branding is en het beleid slechts een papieren tijger is, in plaats van realiteit. Hoogleraar Sociologische Theorie Willem Schinkel reageerde hierop met de stelling dat de EUR lijdt onder institutioneel seksisme en wijst op de kroonprinsbenoemingen andere structuren die de doorstroom van vrouwelijk talent naar de top tegengaan. Hij roept zijn mannelijke collega’s op tot verandering.

Marianne Klerk

Top 10

Beeld: Salih Kilic

Maar jullie willen natuurlijk ook de statistieken weten. Dit jaar publiceerden we 270 artikelen, trokken op de hele website 555 duizend unieke bezoekers en geneerden 623 duizend pageviews. En dit waren de 10 best gelezen stukken van het jaar:

1. Wijkagent Dirk de Groot: “Elke jongere met iets op z’n kerfstok, stuur ik een handgeschreven kerstkaart” Deze agent is verantwoordelijk voor het best gelezen artikel van 2017. Dirk de Groot zit dan ook boordevol met goede verhalen, en Salih Kilic maakte er een prachtige fotoreportage bij.
  2. Waarom Rotterdam niet zo moet zeiken over gentrificatie
  3. Bod op alle huizen in Volmarijnstraat
  4. Dankzij deze vrouw is Rotterdam ‘the coolest city in Europe’
  5. Rotterdam, toch niet mijn stad
  6. Laten we het over institutioneel seksisme op de universiteit hebben
  7. De Beste Stuurlui: hart tegen hart
  8. De vijf mooiste winkels van Rotterdam
  9. Iconen gaan Rotterdam-Zuid niet redden
  10. De Rotterdamse High Line: op het juiste spoor, maar met wat vertraging

Wat brengt 2018?

Voor volgend jaar hebben we een aantal grote en serieuze plannen in petto. We hadden het vorig jaar al aangekondigd: in 2017 zijn we stilletjes met een onderzoeksredactie gestart. Twee journalisten zijn inmiddels aan de slag, en zullen in de eerste helft van 2018 naar buiten treden met twee grote dossiers en mooie verhalen. In januari zullen we hier meer over vertellen…!

Daarnaast kunnen jullie natuurlijk veel van ons verwachten over de gemeenteraadsverkiezingen: analyses, interviews, opinies en informatieve artikelen over de partijprogramma’s. Er is zelfs een heus heel hip vlog in de maak!

Ook wordt 2018 een spannend jaar voor Vers Beton. We zijn er steeds beter in geworden om projecten te draaien met ons productiehuis, dankzij samenwerking met partners en partijen uit de stad of door zelf projectsubsidies aan te vragen. Maar na zes jaar hebben we nog steeds geen sluitend verdienmodel om de website zélf te laten draaien. Met andere woorden: het blijft vooral liefdewerk, oud papier. We zijn tot de conclusie gekomen dat we alleen kunnen voortbestaan met het meest onafhankelijke geld dat er is: dat van jullie, onze lezers. Wees niet bang, er komt geen betaalmuur. Maar we zullen in de loop van 2018 wel een supporterssysteem lanceren om opinies, achtergrondverhalen en journalistiek te blijven kunnen aanbieden.

Bedankt voor het volgen, lezen en reageren lieve lezers, en tot volgend jaar!

Reageer of deel op Social Media

Tags:2017, 2018, Het Grote Vers Beton Jaaroverzicht en jaaroverzicht

Sectie: Vers Beton

Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

• Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie